If an operating air carrier places a passenger in a class higher than that for which the ticket was purchased, it may not request any supplementary payment.
If an operating air carrier places a passenger in a class lower than that for which the ticket was purchased, it shall within seven days, by the means provided for in Article 7(3), reimburse
(a) 30 % of the price of the ticket for all flights of 1500 kilometres or less, or
(b) 50 % of the price of the ticket for all intra-Community flights of more than 1500 kilometres, except flights between the European territory of the Member States and the French overseas departments, and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres, or
(c) 75 % of the price of the ticket for all flights not falling under (a) or (b), including flights between the European territory of the Member States and the French overseas departments.
Zou erg zijn mocht een airline je downgraden en slechts 75% van de echte prijs geven. Dat is geen bescherming he. Zou een beetje zijn dat een "niet tevreden geld terug" garantie enkel het geld zonder BTW teruggeeft. Daar heeft een consument ook niet veel aan
Ik heb ook op FT gelezen dat er al iemand een rechtszaak gewonnen heeft van BA om 75% terug te krijgen wanneer slechts 1 leg van de trip gedowngaded was.
En zoals ik al probeerde uit te leggen, die analogie met een "consumenten bescherming " gaat nergens naartoe:
Zomaar een C ticket downgraden, en er dan mee wegkomen door een 75% korting te geven, zelfs als dit op full price zou zijn, noem ik ook geen consumenten bescherming. De normale prijs van zo een C ticket is 4000 euro? Dan zit je daar nu met je Y aan 1000 euro met zo een carrier en route... Wie is er daarmee beschermd?
Het gaat niet wat het ticket waard is, maar wat je betaald hebt. In jouw logica zou je dus 75% willen krijgen op de theoretische waarde van zo'n ticket? Ticketprijzen wijzigen constant, dus wat ga je als prijs gebruiken?
Het gaat hier toevallig over een error fare, maar de logica van de EU regeling is 75% (of minder afh van afstand) van de ticketprijs die je betaald hebt. Lijkt me al mooie bescherming aangzien je een groot deel terugkrijgt. De vraag of dit 100% fair is, laat ik in het midden. Dat hangt af van verschil tussen Y en C.
Nee. Ik heb het niet over wat het ticket waard is. Ik probeerde enkel duidelijk te maken dat dit geen compensatie of consumenten bescherming is. En abstractie te maken van het feit dat dit een error fare is.
De point die ik wil maken is dat 75% terugkrijgen belachelijk weinig is. En dit heb ik willen aantonen op basis van de normale prijs. Namelijk, als dit geen error fare was, zat je na een downgrade nog altijd met een ticket dat je 1000 euro kostte, voor economy.
In sommige gevallen ga je inderdaad geen voordelendoen. In andere wel. In het geval van ET is het zeker niet slecht. Je kan dan nog voor een 175 EUR in eco RT vliegen. Not bad he
@claenen said:
Je kan dan nog voor een 175 EUR in eco RT vliegen. Not bad he
Minder toch nog? 524.83 * 0.25 = 131 right?
Ik ga het wellicht in ECO vliegen dan, Kaapstad stond hoog op mijn lijstje.
Zonde wel van economy en vooral de mijlen...
@claenen said:
In sommige gevallen ga je inderdaad geen voordelendoen. In andere wel. In het geval van ET is het zeker niet slecht. Je kan dan nog voor een 175 EUR in eco RT vliegen. Not bad he
Als je ff vlucht opzoekt via Google Flights vind je genoeg voorbeelden waar je met 75% nog steeds goedkoper uitkomt dan normaal eco ticket (ook al is het niet altijd groot dat verschil). Laten we het er gewoon op houden dat dit steeds geval per geval moet bekeken worden
Of je wilt een promo business ticket vergelijken met een eco high season? ...
Als ik hun advocaat was, ik zou ET aanraden om voor BRU-CDG en GBE-CPT slechts 30% te betalen, en ADD-GBE aan 50%.
Question 27: Where an air journey contains several legs, which part is to be
reimbursed in case of downgrading?
If an air carrier or tour operator places a passenger in a class lower than that for which
reservations were confirmed, it shall reimburse 30%, 50% or 75%, as applicable, of the
published fare in the class reserved, for that flight sector.
Ook interessant dat ze hier wel over "published fare" spreken.
Anyway, voor ik zou instemmen met een partial refund, zou ik toch aanraden om te laten bevestigen over welk bedrag ze spreken. Nog steeds hoop ik voor de betrokkenen op de voor hun meest gunstige uitkomst.
Wat is zo de minimumprijs voor een ECO vlucht naar Kaapstad? Ik zou ergens tussen nu en juni willen reizen, dus ben super flexibel, maar heb laag budget.
(Ik dacht het hier te vragen en geen nieuw topic te starten aangezien jullie hier juist over bezig waren. )
Zonder promo's of dergelijke staan ze bij Emirates/etihad vaak rond de 550 vanuit Brussel. Dat is wat wij er 2j geleden voor betaald hebben, vond ik best oke qua prijs.
Je hebt ook regelmatig een goedkope fare waarbij je meerdere landen kan aandoen waaronder JNB of CPT. Gaat meestal eerst naar Seychellen en dan via JNB/CPT terug naar EU. Stopovers zijn makkelijk in te voeren. Weet de juiste details niet meer, maar denk dat ik vergelijkbare deal al 3x gezien heb op bv vakantiepiraten in het afgelopen 1,5j.
@claenen said:
Je hebt ook regelmatig een goedkope fare waarbij je meerdere landen kan aandoen waaronder JNB of CPT. Gaat meestal eerst naar Seychellen en dan via JNB/CPT terug naar EU. Stopovers zijn makkelijk in te voeren. Weet de juiste details niet meer, maar denk dat ik vergelijkbare deal al 3x gezien heb op bv vakantiepiraten in het afgelopen 1,5j.
Jep, is meestal rond de €550 en vliegen is met Etihad. Ik ga die zelf ook wel eens boeken denk ik, die combinatie is echt vet denk ik.
Is idd via Etihad dat je die boekt. Maar met wat geluk kun je dezer dagen promo's vinden naar hier (Johannesburg) voor onder de 500€! Cpt is dikwijls iets duurder....
Berichten
@disillusionedTM 75% van de ticketprijs die je betaald hebt:
Article 10: Upgrading and downgrading
(a) 30 % of the price of the ticket for all flights of 1500 kilometres or less, or
(b) 50 % of the price of the ticket for all intra-Community flights of more than 1500 kilometres, except flights between the European territory of the Member States and the French overseas departments, and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres, or
(c) 75 % of the price of the ticket for all flights not falling under (a) or (b), including flights between the European territory of the Member States and the French overseas departments.
http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb/questions_answers.pdf_reg_2004_261.pdf
Zou erg zijn mocht een airline je downgraden en slechts 75% van de echte prijs geven. Dat is geen bescherming he. Zou een beetje zijn dat een "niet tevreden geld terug" garantie enkel het geld zonder BTW teruggeeft. Daar heeft een consument ook niet veel aan
Ik heb ook op FT gelezen dat er al iemand een rechtszaak gewonnen heeft van BA om 75% terug te krijgen wanneer slechts 1 leg van de trip gedowngaded was.
En zoals ik al probeerde uit te leggen, die analogie met een "consumenten bescherming " gaat nergens naartoe:
Zomaar een C ticket downgraden, en er dan mee wegkomen door een 75% korting te geven, zelfs als dit op full price zou zijn, noem ik ook geen consumenten bescherming. De normale prijs van zo een C ticket is 4000 euro? Dan zit je daar nu met je Y aan 1000 euro met zo een carrier en route... Wie is er daarmee beschermd?
Het gaat niet wat het ticket waard is, maar wat je betaald hebt. In jouw logica zou je dus 75% willen krijgen op de theoretische waarde van zo'n ticket? Ticketprijzen wijzigen constant, dus wat ga je als prijs gebruiken?
Het gaat hier toevallig over een error fare, maar de logica van de EU regeling is 75% (of minder afh van afstand) van de ticketprijs die je betaald hebt. Lijkt me al mooie bescherming aangzien je een groot deel terugkrijgt. De vraag of dit 100% fair is, laat ik in het midden. Dat hangt af van verschil tussen Y en C.
De point die ik wil maken is dat 75% terugkrijgen belachelijk weinig is. En dit heb ik willen aantonen op basis van de normale prijs. Namelijk, als dit geen error fare was, zat je na een downgrade nog altijd met een ticket dat je 1000 euro kostte, voor economy.
Minder toch nog? 524.83 * 0.25 = 131 right?
Ik ga het wellicht in ECO vliegen dan, Kaapstad stond hoog op mijn lijstje.
Zonde wel van economy en vooral de mijlen...
In elk normaal geval doe je er geen voordeel aan.
Als je ff vlucht opzoekt via Google Flights vind je genoeg voorbeelden waar je met 75% nog steeds goedkoper uitkomt dan normaal eco ticket (ook al is het niet altijd groot dat verschil). Laten we het er gewoon op houden dat dit steeds geval per geval moet bekeken worden
Voor een full flex business, yeah right...
Of je wilt een promo business ticket vergelijken met een eco high season? ...
Als ik hun advocaat was, ik zou ET aanraden om voor BRU-CDG en GBE-CPT slechts 30% te betalen, en ADD-GBE aan 50%.
Question 27: Where an air journey contains several legs, which part is to be
reimbursed in case of downgrading?
If an air carrier or tour operator places a passenger in a class lower than that for which
reservations were confirmed, it shall reimburse 30%, 50% or 75%, as applicable, of the
published fare in the class reserved, for that flight sector.
Ook interessant dat ze hier wel over "published fare" spreken.
Anyway, voor ik zou instemmen met een partial refund, zou ik toch aanraden om te laten bevestigen over welk bedrag ze spreken. Nog steeds hoop ik voor de betrokkenen op de voor hun meest gunstige uitkomst.
"flash sale"
alle eco van ET = 100% op TK
Wat is zo de minimumprijs voor een ECO vlucht naar Kaapstad? Ik zou ergens tussen nu en juni willen reizen, dus ben super flexibel, maar heb laag budget.
(Ik dacht het hier te vragen en geen nieuw topic te starten aangezien jullie hier juist over bezig waren. )
Zonder promo's of dergelijke staan ze bij Emirates/etihad vaak rond de 550 vanuit Brussel. Dat is wat wij er 2j geleden voor betaald hebben, vond ik best oke qua prijs.
Jep, is meestal rond de €550 en vliegen is met Etihad. Ik ga die zelf ook wel eens boeken denk ik, die combinatie is echt vet denk ik.
En hij stond nu zelfs op Travelunlimited
Omdat er meer te zien is
Echt de moeite!
Greetings and thank you for your ongoing contact.
Kindly be advised the refund was processed in cash since the ticket was initially purchased in cash.
Best regards,"
Geen idee waar ze die info vandaan halen haha. Elke CS agent vertelt altijd wel Iets anders.