Legaliteit van manufactured spending

«1

Berichten

  • LTW
    LTW

    @flrvt said:

    Dat zal dan toch niet voor dit topic zijn. Zoals eerder aangegeven, gelieve ontopic te blijven.

    Zal ik dan een nieuw topic openen over MS? Had echt graag jouw ongetwijfeld deskundige visie vernomen over de vermeende illegaliteit zoals door jou aangehaald.

    Als mensen tips vragen over betaalmogelijkheden met AMEX lijkt het mij toch geen overbodige luxe, laat staan of topic, om dan even duidelijk te vermelden welke eventuele betaalopties illegaal zouden zijn.

  • flrvt
    flrvt

    Pardon my french als mijn vorige posts in het foute keelgat schieten: ik ben geen expert fiscaliteit, laat staan jurist. Dat het in strijd is met de wetgeving is dus overdreven.

    De praktijken die gebruikt worden voor manufactured spending zijn echter op z'n minst dubieus te noemen. De fiscus ziet geen verschil tussen manufactured spend en versluiering/circulatie van geld, en is dus voor een stuk analoog met het witwassen van geld (m.u.v. de herkomst vd middelen uiteraard). Er is ook een meldingsplicht voor financiële instellingen wanneer ze zo'n verdachte patronen ontdekken. Dus we kunnen op z'n minst stellen dat je een verhoogde aandacht van de fiscus riskeert.

    Hier nog een linkje naar niet-juridisch advies hieromtrent:
    http://milestomemories.boardingarea.com/money-orders-manufactured-spend/

    Als je even googlet vind je genoeg voorbeelden van mensen die in de problemen zijn gekomen door manufactured spend.

  • mgo72
    mgo72

    Flor,

    Dat zijn mensen die in de States in de problemen zijn gekomen en de meeste dat gewoon hebben moeten uitleggen en niets hebben gekregen. Daar spreken we niet over 1000 puntjes , maar 100.000'en dollar per maand.

    Feit dat je nagetrokken wordt bij zo'n zaken is normaal en moet je ook aanvaarden als je 'The game' speelt. Als je alles kan bewijzen vanwaar geld komt, naar waar het gaat, heb je niets te vrezen.

    Ik heb businessgewijs en privé per maand een totaal van 15-50000 euro omzet op mijn creditcards. En nog geen problemen gehad. Maar ik weet wel dat ik morgen controle kan krijgen, maar kan perfect bewijzen hoe en wat. En meeste ervan is idd businessspent.

  • claenen
    claenen

    Manufactured spend is wat de naam zegt, gefabriceerde kosten. Dus echte kosten die hier vermeld worden maken niks uit, dat valt hier niet onder.
    Elke maand meerdere keren iets bestelllen bij winkel X om dit dan elke keer gaan om te ruilen voor cash, virtueel gokken... dat is wat anders. Dat is tegen T&C omdat je eigenlijk geen kosten maakt.
    Denk dat het wat hypocriet zou zijn deze 'truc' hier wel te bespreken terwijl er bijna een kruistocht was tegen het delen van BPG mogelijkheden. Beiden vallen onder de noemer "indien ontdekt = gedaan". Daarom lijkt het me logisch dat dit niet openbaar besproken wordt. Ik vermoed dat bij MS de PM's ook wel snel zullen komen zoals nu bij BPG's ;)

  • mgo72
    mgo72

    De Eni- truc moedigen ze zelf aan ;-) Ze hebben liever dat ze uw geld hebben, dan dat je wanbetaler wordt.

    Het helpt natuurlijk dat je maandelijks 2.000 euro facturen hebt om dien truc de moeite waard te maken.

    Zij die willen proberen, als je opeens electriciteit gaat verwarmen is je rekening 10 maal groter en zullen ze blij zijn dat je als verantwoorde burger meer wilt betalen ;-)

  • Chris
    Chris

    Over MS.... dit is compleet LEGAAL naar de overheid toe. Iedereen mag toch bepalen wat hij/zij met zijn geld doet? Als neem ik het 10x per dag op van de bank en stort ik het 10x per dag af. Zolang hij/zij kan aantonen waar het vandaan komt. Waar het heen gaat is niet eens een kwestie. Pas bij afstorten dat er geld binnenkomt moet je wel even kunnen aantonen. als ik 10000 euro opneem en bij wijze dit in de sloot gooi; daar heeft de fiscus NIKS mee te maken.

    Of het legaal is ten opzichte van de CC. Tja..........als ik iets via PayPal kan kopen wat ik weer kan verkopen met 2% marge..... dan mag ik dat toch doen?

  • claenen
    claenen

    @Chris wat CC betreft, ga gerust eens zoals in mijn voorbeeld 10x iets aankopen van 2k en dan omruilen voor cash. Zeg het even tegen je CC uitgever. Eens zien hoe lang je nog je cc en/of mijlen kan gebruiken ;)

  • fbruno
    fbruno

    Enige die daarop verliest is de handelaar, tenzij je met een mileage bonus bij een bepaalde minimum spend zou zitten zoals (vooral) in de VS...

  • doddel
    doddel

    @claenen said:
    @Chris wat CC betreft, ga gerust eens zoals in mijn voorbeeld 10x iets aankopen van 2k en dan omruilen voor cash. Zeg het even tegen je CC uitgever. Eens zien hoe lang je nog je cc en/of mijlen kan gebruiken ;)

    Chris heeft het dan ook niet over omruilen voor cash, maar doorverkopen. Daar kan een CC niets tegen hebben.

  • claenen
    claenen
    edited december 2016

    @doddel had het over eerste zin en laatste paragraaf.

    Illegaal is het volgens mij niet, maar daar doe ik geen uitspraak over wegens geen expert. Maar ik denk wel dat er vanuit de kaartuitgever en het loyaltyprogramma limieten of zelfs een verbod kan zijn. De CC uitgever kan weldegelijk iets hebben tegen MS aangezien zij een volgens mij een fee betalen voor de mijlen.

  • mgo72
    mgo72

    Denken jullie echt dat de uitgever van de kaarten in België verlies maken? Ze krijgen % op de uitgaven. En daarmee kopen ze mijlen.

    Enige redenen dat ze zullen optreden is zoals in de Vs:

    Megagrote bonussen
    FBI die onderzoek doet.
    In de Vs is dat middel
    1) om geld wit te wassen
    2) met gestolen creditcard prepaid cards kopen.

    Dat zijn de echte redenen waarom ze optreden. En als ze te veel misefie hebben, dan zijn de kosten voor onderzoek te groot.

  • Chris
    Chris

    Aan iedereen: de CC krijgt een FEE. (in de VS boeie) maar in Nederland.

    als ik via PayPal iets koop en dat met zelfs 0% kan doorverkopen. de CC heeft toch de fee gehad???? daarmee betalen ze de mijlen.
    het is degene die het VERKOOPT die sponsort. die heeft dat (als het goed is) in zijn marge zitten.

    waarom heb ik anders een CC? toch om dingen te betalen?

  • Chris
    Chris

    @mgo72 said:
    Denken jullie echt dat de uitgever van de kaarten in België verlies maken? Ze krijgen % op de uitgaven. En daarmee kopen ze mijlen.

    Enige redenen dat ze zullen optreden is zoals in de Vs:

    Megagrote bonussen
    FBI die onderzoek doet.
    In de Vs is dat middel
    1) om geld wit te wassen
    2) met gestolen creditcard prepaid cards kopen.

    Dat zijn de echte redenen waarom ze optreden. En als ze te veel misefie hebben, dan zijn de kosten voor onderzoek te groot.

    exact. zag je reactie pas na die van mij.

  • Chris
    Chris

    Bijvoorbeeld, vrienden doen niks met mijlen (spenderen niet genoeg/ vliegen niet genoeg) ik schiet voor elk een iPhone 7 voor die ze mij terug betalen. Whats the matter?

  • claenen
    claenen

    Dat is geen MS voor mij he. MS is echt uitgaven doen die je achteraf terugrecupereert via andere weg zonder fat je product gebruikt. Voor iemand anders iets kopen is geen MS voor mij.

  • mgo72
    mgo72

    Manufactured spending is zorgen dat je meer mijlen krijgt dan dat een normale mens zou krijgen.

    Voor mij zijn alle trucs erin dat normaal niet binnen pijn mogelijkheden ligt. Net zoals Chris schiet ik ok dingen voor Voor vrienden.

    Per jouw stricte definitie is er geen MS. Want de Amerikanen gebruiken de prepaid kaart om naar hun rekening over te schrijven. Dus ze gebruiken die kaart wel.

    Jouw definitie is bijv droogkast kopen bijv vandenborre en binnen 7 dagen terugbrengen. Helaas krijg je dan geen cash wel een waardebon bij hen.

    Misschien moeten we een MS-clubje beginnen. Want ben altijd bereid om dingen te leren. En voor mij os de definitie heel breed gaand!

  • flrvt
    flrvt

    @mgo72 said:
    Manufactured spending is zorgen dat je meer mijlen krijgt dan dat een normale mens zou krijgen.

    Dus iedereen die meer geld uitgeeft dan 'de normale mens" doet aan manufactured spending?

    Die definitie is dus niet echt correct. Een betere definitie die ik online vond:

    Manufactured spending is the process of using your credit card to make a purchase of something that is the equivalent of cash (e.g. gift cards, money orders), and then liquidating the funds to pay back the credit card balance with the goal of earning cash back, miles or points for these purchases

    Ook die definitie schiet eigenlijk nog wat tekort, want ook met niet-monetaire middelen (zoals artikelen in een webshop die je plant te retourneren) kan je aan MS doen.

    Nu we dat verduidelijkt hebben, kunnen we denk ik overeenkomen dat iPhones kopen voor andere mensen geen manufactured spending is. Dat is gewoon je kredietkaart uitlenen. Tenzij je er een handeltje van maakt en iPhone(s) inkoopt om ze daarna meteen te verkopen.

    Maar van mij mag je jouw praktijken ook gewoon manufactured spending noemen als je daar blij van wordt hoor. Er is immers geen officiële definitie denk ik.

  • mgo72
    mgo72

    Flor,

    Ik bedoelde : Meer geld uitgeven dan dat jij als normale persooon zou doen.

    Die Chinese multimiljonair dat voor paar miljoen aan kunst kocht via zijn kaart, is voor mij ook MS. Normaal gezien, doe je dat via een overschrijving of iets anders. Hij deed dat met zijn mijlen kaart.

    Als ik idd Iphones koop voor anderen, dan is dat soort van MS. Want ik gebruik mijn creditcard voor een item dat niet voor mij is. Dat andere geld zet ik er direct terug op de rekening.

    Die definitie is een Amerikaanse definitie omdat je daar dus met bepaalde creditcards in de Walmart een bankoverschrijving kan doen. HUn proces is als volgt:

    1) koop met je mijlen verdienden creditcards, prepaid creditcards
    2) met je prepaid creditcards ga je dan money order kopen in biv Walmart
    3) money order = overschrijving naar je eigen bankrekening.

    Maar je koopt dus wel degelijk iets aan, namelijk prepaid creditcards.

    Het retourneren van goederen doen niet veel mensen, vanwege het niet al te ethische aspect ervan. Ik geloof dat die van Headforpoints ooit zo een ring van XX.XXX Pond had gekocht en geretourneerd. ( Mischien verwar k 2 verhalen en had hij deze NIET geretourneerd, maar gekocht voor zijn vrouw bij een promotie van Heathrow Rewards in LHR.

  • Chris
    Chris

    MS is wat mij betreft alles wat je met je kaart doet wat niet voor jezelf is. Want dat doe je in 99% van de gevallen voor de mijlen.

    en retourneren: hmmm nee en denk dat de meeste winkels het gewoon op je card terug storten overigens. die zijn ook niet gek dat ze anders hun fee kwijt zijn. als iemand bij mij bedrijf met card betaald en retourneert gaat het ook terug op de card. NIET per bank en NIET cash.

  • vincentjanv
    vincentjanv
    edited december 2016

    Voor mij is MS het proces waarbij je een financiële transactie doet, mijlen hierop verdient en langs een andere manier de financiële transactie (gedeeltelijk) uitbalanceert.

    Zolang het uiteindelijk bedrag dat je aan AMEX etc betaalt (na aftrek van de extra 'inkomsten' van refunds, terugbetalingen door vrienden..), lager is dan het oorspronkelijk bedrag waarop je mijlen hebt verdient, is het MS lijkt me.

    Ps: ik heb niets tegen MS want ik doe het ook;)

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!