California

2

Berichten

  • Leo
    Leo

    @Koja78 said:
    Leo mijn plan was LA -> yosemite -> en dan verder tot bijna oregon .. zo vlug mogelijk om dan op zijn gemak vanaf de redwoods via Sf en big sur terug af te dalen naar LA.

    Ik weet dat in Yosemite de passen nog dicht zijn maar dat is geen probleem.. we maken er tenslotte max een dagje van. Te koud voor Big Sur? Je bedoelt dan geen strandweer? Maar de zichten zijn in april wel fogvrij.

    Voor zover ik weet kan je heel het jaar door wel mist hebben, maar het meest voorkomend in de zomer. Ikzelf heb het gelukkig nog niet meegemaakt, want dan wordt het rijden iets gevaarlijker... er is niet overal een even degelijke vangrail.

    Idd zeker geen strandweer, door de sterke winden die kou aanvoeren vanuit Alaska verlaagd de gevoelstemperatuur en is een dikke sweater geen overbodige luxe. De wind zorgt op sommige plaatsen wel voor spectaculaire zichten als het water door potholes hoog opspuit, ga alleen niet te dicht op de cliffs want de rukwinden brengen je snel uit evenwicht.

    Voor de redwoods nabij Crescent City maakt temperatuur minder belang uit, ze zijn ook wel mistgevoelig maar dat draagt dan weer positief bij voor mooie foto's. Star Wars fans kunnen zich daarbij verbeelden op de forestmoon Endor te zijn, waar een deel van Return Of The Jedi werd opgenomen.

    Je zal voor die route ook wel Lake Tahoe en Lassen Volcanic Park op je verlanglijstje hebben. Zeer mooi, maar ook daar zal het weer waarschijnlijk een hindernis zijn. Het kan er tot eind april nog flink sneeuwen waardoor een aantal hoogtepunten onbereikbaar zijn, in mei 2012 heb ik daar nog lastminute mijn routeplanning moeten aanpassen. Op zich geen probleem als je met best flex reserveringen werkt, het gaat alleen je dure/schaarse vakantietijd minder efficient invullen.

    Laat dit alles je echter niet ontmoedigen, ik ben een beetje maniakaal wat de voorbereiding van mijn reizen betreft en daarbij hou ik meestal rekening met factoren die voor anderen minder belangrijk zijn.

  • Leo
    Leo

    @kristof said:
    Imho wordt Yosemite hier onderschat....

    Alles is relatief. De doorsnee toerist heeft ondanks de files in het park op 1 dag voldoende tijd om de highlights te zien. Als je naar watervallen etc wil hiken, of bergklimmen heb je aan een week misschien niet genoeg. Ik ga er vanuit dat de meesten onder ons op een zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk van de wereld willen zien, want naast tijdgebrek zijn er voor de meesten ook budgettaire beperkingen.

  • Koja78
    Koja78

    Lijkt mij ideaal voor de waterfalls wandelingen in april

  • Koja78
    Koja78

    @leo: indeed star wars...
    Lake Tahoe & Lassen.. nou nee eigenlijk.. de eerste omwille van het seizoen en het tweede omdat ik denk dat we dan te veel tijd verdoen.. de reis noordwaarts moet echt zo snel mogelijk verlopen om dan voldoende van de kust &SFO & LAX te genieten.

  • Koja78
    Koja78

    Hoe lang vooraf raden jullie trouwens aan om hotels te boeken voor deze trip.

  • Leo
    Leo

    @VDW said:

    The Devil's Golf course, Badwater Basin en vooral Dante's view zijn ook de moeite.

    Goeie tip, doordat ikzelf veel tijd en energie steek in hikes en off-road heb in nooit stilgestaan om the Devil's Golfcourse en Badwater te bezoeken, eigenlijk best wel jammer.

    Van Dante's View heb ik nog niet optimaal kunnen genieten, 1x door een zandstorm en 1x door de temperatuur waarbij de hete opstijgende lucht boven de zoutvlakte voor een sterk vertroebeld beeld zorgde, ik weet ook niet wat het beste moment is om dit viewpoint te bezoeken.

    Leuke herinnering... in 2004 had ik even mijn stoute schoenen aangetrokken en de uitrit van het parkeerterrein geblokkeerd met mijn auto om rustig foto's te kunnen nemen van de 2de generatie Porsche Boxster prototypes die er getest werden. Man man man, wat werden die Duitse ingenieurs boos toen bleek dat ze mij niet konden verhinderen om alle details op de gevoelige plaat te leggen.

  • Leo
    Leo
    edited juli 2016

    @Koja78 said:
    Hoe lang vooraf raden jullie trouwens aan om hotels te boeken voor deze trip.

    Ik boek altijd onmiddellijk Best Flex zodra ik mijn route gepland heb, soms meerdere hotels per regio, en controleer daarna iedere week de prijzen. Indien een prijs zakt herboek ik.

    Wanneer ik meerdere nachten op dezelfde lokatie ben maak ik voor iedere nacht een afzonderlijke reservering, als dan bvb 1 nacht van drie daalt terwijl 2 andere stijgen heb ik toch nog de mogelijkheid om de totaalprijs te verlagen, als je maanden vooraf boekt kan je soms wel een groot voordeel halen.

    Volgens Chris krijg je vaak voor langere verblijven een lagere prijs per nacht. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar er staat niets in de weg om dubbel te boeken... 1 kamer met afzonderlijke reserveringen, en 1 met meerdere nachten op 1 reservering; net voor je verblijf kan je dan beslissen welke je uiteindelijk wenst te gebruiken. Je moet dan wel je openstaande reserveringen goed onder controle houden om geen dure fouten te maken, dit werkt het meest overzichtelijk als je met slechts 1 hotelketen werkt.

    Ik probeer ook meestal hotels te boeken die echt tot de laatste dag te annuleerbaar zijn, soms is dat niet mijn favoriete hotel maar de flexibiliteit biedt perspectieven.

    Bvb. voor de goedkope IC SFO nacht die ik eerder hierboven aangaf, had ik aanvankelijk een ander hotel geboekt dat tot 18:00 op de verblijfsdag te cancellen was. De IC had een cancellation deadline van 24uur, zodra die gepasseerd was heb ik de ochtend van mijn verblijf geboekt aan een prijs die 35% lager was dan de dag voordien.

    Reward Nights gebruik ik alleen maar voor overnachtingen waarbij de te betalen prijs merkelijk hoger is dan de (aanschaf-) waarde van de punten. Mijn gemiddelde aankoopprijs was 5,21 eur per 1000 punten bij 100% bonus offer, maar ik zal nooit met punten betalen als de return lager is dan 10 eur per 1000 punten.

    Bvb IC New York 60k points voor $ 600 plus tax is OK, voor nachten die te boeken zijn aan $ 300 plus tax betaal ik liever zodat ik 6000 punten retour krijg (incl. Spire bonus), dit vertegenwoordigt op zijn beurt een cash value korting van ca. 10% plus cashback.

    Om je cashback te optimaliseren is het ook aangewezen om in sommige gevallen te herboeken rond Amerikaanse feestdagen waarbij tijdelijk een hoger cashback percentage wordt gegeven.

  • Koja78
    Koja78

    InterContinental : The Clement Monterey quote nu 800+ USD voor een random weekdag in april 2017 .. zotjes.

    Cashback heb ik momenteel nog niet actief maar ga ik zeker doen voor die trip.

  • Christophe
    Christophe

    @Koja78 said:
    vkpeter: Waarom best in die richting?

    Van noord (SF) naar zuid (LA) rijd je aan de oceaankant en kan je makkelijker stoppen op van het uitzicht te genieten. Andersom heb je dan weerhet voordeel dat je de zon in je rug hebt.

  • kristof
    kristof

    @Leo said:
    Alles is relatief. De doorsnee toerist heeft ondanks de files in het park op 1 dag voldoende tijd om de highlights te zien. Als je naar watervallen etc wil hiken, of bergklimmen heb je aan een week misschien niet genoeg. Ik ga er vanuit dat de meesten onder ons op een zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk van de wereld willen zien, want naast tijdgebrek zijn er voor de meesten ook budgettaire beperkingen.

    Klopt, maar wil je graag veel zien maar op korte tijd en dus inleveren op de volledige beleving, of liever minder zien maar meer gegrond tewerk gaan. Een bus Japanners kan de Benelux + Duitsland en Frankrijk bezoeken op 7 dagen en zeggen dat ze die landen gezien hebben....maar is dat dan echt wel zo

  • disillusionedTM
    disillusionedTM

    We dwalen af, maar voor 1 dag zou ik niet naar Yosemite gaan. Blijf minstens een nacht, en doe minstens 1 serieuze hike.

  • Chris
    Chris

    @Koja78 said:
    Hoe lang vooraf raden jullie trouwens aan om hotels te boeken voor deze trip.

    wanneer ga je? Ik heb nu al problemen met de rates... HIX bij Zion en GC gelukkig o punten kunnen boeken. die waren echt bijna 300 USD per nacht incl taxen

  • Koja78
    Koja78

    @Chris april 2017

  • Chris
    Chris

    Ondertussen heb ik Yosemite 2x 1 dag gedaan vanuit Merced HIX goed te doen. is wel 90 min tot park entrance. Daarna Pahrump HIX (goede! nieuw). Het is van daar 60 min max tot midden Death Valley. 2x 1 dag gedaan door gereden naar Zion HIX (ook een goede!) daar ga ik nu verder.

    tot nu: 2x een flat tire. 1x in Death Valley (en dat was bij opdraaien gravel parking!!!), 1x op de high way (over iets heen gereden). gaat goed....... en dan in slechts 6 dagen. Nog 5-6 dagen te gaan. nog 2x?

  • Koja78
    Koja78

    Roadside assistance bijgeboekt of zelf vervangen?

  • kristof
    kristof

    @Chris said:
    Ondertussen heb ik Yosemite 2x 1 dag gedaan vanuit Merced HIX goed te doen. is wel 90 min tot park entrance. Daarna Pahrump HIX (goede! nieuw). Het is van daar 60 min max tot midden Death Valley. 2x 1 dag gedaan door gereden naar Zion HIX (ook een goede!) daar ga ik nu verder.

    tot nu: 2x een flat tire. 1x in Death Valley (en dat was bij opdraaien gravel parking!!!), 1x op de high way (over iets heen gereden). gaat goed....... en dan in slechts 6 dagen. Nog 5-6 dagen te gaan. nog 2x?

    Schrap Namibie dan maar al van je bucketlist aangezien je daar ook geregeld een pllatte band kan/zal hebben

  • Chris
    Chris

    @Koja78 said:
    Roadside assistance bijgeboekt of zelf vervangen?

    @Koja78
    zelf vervangen natuurlijk. Reserve wiel dan. Dat is 20 minuten werk (roadside zeker 2-3 uur).
    daarna hebben ze snachts de auto vervangen , gewoon via receptie van hotel. Sleutel daargelaten. Smorgens stond er een nieuwe wagen. Niks betaald --> de dichtstbijzijnde SUV was op een locatie 6 uur rijden !! dus ze konden ook niet anders dan aldaar wisselen. 2de wissel een Dodge Challenger gekregen maar krijg nog compensatie ivm geen SUV.

    @kristof
    goede heavy duty banden erop helpt al veel. Die SUV hier van huurmaatschappijen hebben echt kl*te banden. Kan 9x goed gaan hoor, maar ik ga er niet lang mee op een gravel weg rijden. Heb 1 dag dus "extra" een jeep gehuurd in death valley voor racetrack playa.

  • kristof
    kristof

    Als je idd death valley grondig wil bezoeken is een 4x4 idd aangewezen. Heb het een keer gedaan met een gewone auto en een keer met een 4x4. Toegegeven; met de 4X4 was het een heel pak plezanter en kwam je nog minder andere toeristen tegen op de gravel wegen ;-)

  • Dennis
    Dennis

    @Chris said:

    Is dat de standaard procedure, dat ze 's nachts de auto komen ophalen? Ik dacht altijd dat je dan naar een rental location moest zien te geraken...

  • Chris
    Chris

    @Dennis geen idee maar als op de dichtbij zijnde locatie geen auto is (geen SUV) en ik die persé wilde en een andere locatie reeds dicht was...... de andere dag was trouwens wel overdag, ik had dan 1:20 uur heen en terug moeten rijden en ging die dag een hike doen dus dat kon niet. Hebben ze omgewisseld toen.

    of het standaard is weet ik niet; maar zeker een lange tijd op een thuiskomer gaan rijden..... echt niet. Als het even een uurtje is geen probleem wissel ik de auto. Maar dichtstbijzijnde SUV op 8 uur rijden?? gek. die hebben ze uit LA naar Pahrump (Death Valley) gereden....

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!