Krakau (Auschwitz-Birkenau)

Emmy
Emmy

Hey,
Iemand goeie tips voor Krakau? Eten,drinken, sightseeing?

Best te doen te voet denk ik? En in geval van nood of te ver een Uber roepen?

Is iemand hier ooit al naar Auschwitz-Birkenau geweest? Kan iemand een specifieke tour aanraden? Veel keuze zo te zien.

Berichten

  • claenen
    claenen

    Krakau is klein, je kan makkelijk alles te voet doen. Qua hotel ligt de Park Inn net buiten centrum en net over de brug van het Koninklijk paleis en kathedraal.
    Eigenlijk is het hele centrum een bezienswaardigheid, inclusief de kerk van wijlen paus Johannes II. Het Joods kwartier zou ook de moeite zijn.
    Buiten Krakau heb je langs de ene kant de zoutmijnen en langs de andere kant het concentratiekamp. Hier kan je perfect met een bus naartoe waar je dan de gewone Engelse toer kan doen (begint rond 10u). Je doet Auschwitz en daarna stuk van Birkenau. Op einde van de toer heb ik nog enkele uren rondgewandeld op het terrein omdat je maar stuk ziet tijdens rondleiding.

  • fbruno
    fbruno

    In elke krantenwinkel kun je voor 5zł (€1,20) een PLAY internetsimkaart kopen, daarmee heb je dan 250MB data voor 14 dagen, perfect om Ubers etc mee te bestellen.

  • Glenn
    Glenn

    Die zoutmijnen (Wieliczka) zijn best indrukwekkend, zou ik zeker op de to do list zetten!

  • Stijn_A
    Stijn_A

    In het best Western net buiten de stad heb ik een van de zotste ontbijtjes ooit gehad, voor een kamerprijs waar je ergens anders niet eens het ontbijt mee kan betalen

  • Emmy
    Emmy

    Bedankt voor de tips.

    Hotel is HI in het centrum. Op punten want is nogal prijzig voor onze data (+700 pzl/nacht)

  • Koja78
    Koja78

    Auschwitz-Birkenau: Gepaseerd met de auto op weg naar CZ. Auschwitz ellenlange rijen dus dan maar naar het "gratis" en vooral minder drukke Birkenau geweest. Indrukwekkend. Op een akelige manier.

    Tot een groepje jonge Israeli's langskomen en het hele veld voor zichzelf claimen om met een meegebrachte versterker veel te luid wat in het Hebreeuws te gaan lallen/roepen. Vlaggen van een toen het gebeurde, onbestaande natie die zelf graag een volkje vernietigen horen voor mij daar niet. Bovendien vergeten ze graag dat ook zigeuners en politieke gevangenen daar hun einde vonden en evengoed herinnert mogen worden. End rant :)

  • Jenss
    Jenss

    Pod Wawelem is een goed restaurant en ligt dichtbij het kasteel. Neem ook een kijkje op de wc.

  • Bucketqueen
    Bucketqueen

    Moaburger is de beste burgerbar van de stad (centrum)! Zeker aan te raden dus!
    De beste ijsjes (en ook ECHT wel goed :-) ) zijn te krijgen bij Pracownia Cukiernicza Stanisław Sarga in de Kazimierz-wijk. Staat doorgaans ook wel een lange rij aan te schuiven, en het wachten loont dan ook :-)

    Als je de Wawel wilt bezoeken, best op tijd ('smorgens) tickets bestellen want sommige zalen zijn enkel op een vast moment te bezoeken en er zijn voor die zalen ook maar een beperkt aantal tickets per dag.

    Voor 10u ben je in Auschwitz niet verplicht een rondleiding te nemen (waarvoor je dus extra betaalt) maar de rondleiding (weet niet meer welke het juist was) vond ik toch wel een aanrader, hoewel het meeste wat vertelt wordt ook op de Wiki van Auschwitz-Birkenau te vinden is.

    De Remu synagoge in de wijk Kazimierz is ook wel de moeite.
    In het zuiden van Krakau ligt ook nog het Schindler fabrieksgebouw met het museum over Krakau tijdens de Nazi-bezetting.

  • claenen
    claenen

    De gids in Auschwitz doet veel. Je hebt er afh van grootte van de groep(en) meerdere. Aan de hand van de frequentie kan je switchen. Verschil in kwaliteit is soms echt wel merkbaar. Zo kan je nog makkelijk van groep wisselen.

  • Emmy
    Emmy

    hoe zijn jullie naar Auschwitz gegaan?

    busje gehuurd of zelf transport geregeld?

    Ik had op tripadvisor een bedrijf met vervoer en toegang tot Auschwitz gevonden maar deze tour is reeds volzet voor de periode dat ik er ben. :(

    Blijkbaar is het heel erg druk in het kamp, kun je tickets op voorhand kopen of moet dit aan de deur?

  • fbruno
    fbruno

    Met de trein!

    Duurt wel bijna 2 uur over een krakkemiekelig spoorlijntje, maar het station van Oswiecim is op wandelafstand van kamp 1 (of er is ook een stadsbusje).

    Er is ook een bus rechtstreeks naart kamp, maar op drukke dagen zit die propvol.
    In de zomer mag je dacht ik tot en bepaald uur zelf rondlopen in kamp 1, daarna enkel geleide bezoeken. Reserveren is volgens mij niet nodig.
    Kamp 2 (Birkenau) mag je altijd vrij in rondlopen. Wel soms even aanschuiven voor het uitkijkpunt boven de poort en de douches.
    Er rijdt een gratis bus tussen kamp 1 en kamp 2.

    Die geleide toertjes zou ik niet persee doen, zelf alles regelen is goedkoper en je hebt meer vrijheid.

  • claenen
    claenen

    Ik heb gewoon de officiële toer gevolgd zoals op de website wordt aangeboden. Ook online aangekocht.
    Ik ben met een minibus naar kamp gereden. Weet de prijs niet meer, maar was echt spotgoedkoop aangezien het toch even rijden is. Aan het station van Krakau (juiste kant kiezen!), gewoon naar de busterminal waar je ticket kan kopen. Om terug te komen heb ik de laatste bus (coach) genomen vanuit Auschwitz (rond 16:30 en deze kostte toen nog minder 12-14 PLN). Station ligt op een 15-20min van kamp 1.

    Ik zou de guided toer wel doen, maar switchen naar de beste gids. Je leert namelijk veel meer dan gewoon de bordjes af te lezen of zelf op te zoeken (ben ik gewoon te lui voor en hou wel van persoonlijke input van gids). Eens je in kamp 2 komt en de toer is gedaan raad ik je zeker aan om er zelf op uit te trekken, want een groot deel zie je niet tijdens rondleiding. Nu ja, dat groot deel zijn ook voornamelijk ruines van barakken... maar achteraan kom je ook belangrijke plaatsen tegen, die minder of niet aan bod gekomen zijn ervoor.
    je kan ook in kamp 2 in de uitkijktoren waar je een goed zicht hebt van hoe groot het kamp ook is. Was er in maart 2015 en de zonsondergang begon reeds rond 16u, wat een zeer 'vredig' beeld opleverde. Of hoe je zo'n plek ineens op een andere manier kan bekijken...

  • Ulker32
    Ulker32

    Oude topic maar toch eventjes vermelden, ga met 2 vrienden een korte roadtrip doen naar Krakau, woensdagnacht vertrekken en vrijdagnacht daar terug vertrekken.

    Als er iemand nog een idee heeft van wat we zeker niet mogen missen, laat het maar weten.
    Ook als iemand goede nachtclubs kent, laat het maar weten :)

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!