Auto huren in Japan --> goedkope OTA?

Chris
Chris

Ik ben van plan een auto te huren in Japan voor het deel Kyoto-Nara-Kobe-Hemeij (rondom Osaka) omdat we met 4 man zijn is een auto goedkoper en efficienter dan een trein.

alleen: hoe kan ik hem nog goedkoper maken :-) Iemand tips?

Tokyo-Kyoto (enkeltje) doe ik met de shinkansen (JR pass ga ik niet kopen is in verhouding dan te duur).

Tagged:
«1

Berichten

  • Naes
    Naes

    Hou er rekening mee dat Japan de Internationale rijbewijzen van België niet aanvaard:

    Houders van een Belgisch nationaal rijbewijs op doorreis in Japan (= verblijf van minder dan één jaar) kunnen er rijden met hun Belgisch rijbewijs op voorwaarde dat het vergezeld is van een vertaling in het Japans. Dergelijke vertaling kan worden aangevraagd bij de diensten van de Japan Automobile Federation (www.jaf.or.jp/e/index.htm).

  • Chris
    Chris

    Volgens de ANWB in Nederland die de International Rijbewijzen doet is "Het IRB model 1949 is vereist." geldig.

    Er zijn 2 modellen "wit" en "grijs". Die laatste is dat model en zou geldig moeten zijn in Japan.

    iemand uit NL ervaring met rijden in Japan? (mbt rijbewijs.... links rijden is geen probleem).

  • Klingsor
    Klingsor

    Huurwagens zijn zeer duur in Japan. Met zijn vieren scheelt het natuurlijk al, maar denk aan Skandinavische prijzen, niet aan Amerikaanse...
    Je kan de budgetmaatschappijen proberen, of de rent-a-cars van Nissan of Toyota. die zijn werkelijk overal. ToCoo! is ook een zeer goede verhuurder.
    Je kan dan ook gratis de wagen elders in de buurt terugbrengen, bv. ophalen bij het station en afzetten bij het vliegveld (al moet je dat in het geval van Osaka/Kyoto wel nakijken).

    Voor de Belgen onder ons. Het is vreselijk dat o.a. ons land ooit een bepaald verdrag niet ondertekend heeft... Die vertaling kan inderdaad ginder bij JAF, zo leer je bv. meteen slapeloos bij aankomst in Tokyo je weg vinden doorheen die stad in vol spitsuur en in de Japanse kantoorwereld, zeer gezellig, ofwel op de ambassade hier, dat moet ook kunnen. En het kost nog ook. Maar het kan, ook ik ben houder van zo'n papier dat geldig is tot je rijbewijs vervalt, tegenwoordig ook al om de paar jaar. Zucht.

    Parkeren in de steden is astronomisch duur in Japan, 10 euro per uur op een centrale parking is normaal. Soms minder, maar als je niet graag wandelt of de bus neemt, mag je daarvoor een budget voorzien.

    Er zijn redelijk dure tolwegen. Ik zou het moeten nakijken, maar ik vermoed zeker dat je prijs hebt voor Kyoto-Kobe-Himeji, niet naar Nara.

    Leer een Japanse gps gebruiken, is niet zo moeilijk en scheelt enorm veel gedoe om hotels en zo te vinden.

    De plaatsen die je noemt, zijn allemaal hypermakkelijk en sneller bereikbaar per trein. Eens in Shikoku, Kyushu of op het platteland is het heel wat anders, maar ik heb niet de indruk dat je daar zal komen.
    Toch eens overwegen om basistreinen te nemen, die moeten ook met vier niet veel kosten voor die korte afstanden. Juist Himeji is wat verder, maar ook daar kan een goedkopere trein dan de shinkansen mogelijk uitkomst bieden?

    Ik neem aan dat je inderdaad niet terugkeert naar Tokyo, want dan zou zelfs de shinkansen h/t amper nog goedkoper zijn dan een volle JR-pas.

    Dat allemaal gezegd zijnde, is het een heel aparte ervaring om ginder met een eigen wagen rond te rijden, en zeker de moeite!

  • Chris
    Chris

    Dank voor super uitgebreide antwoord @Klingsor ja het is ook de ervaring die telt. Ik had al gezien dat de prijzen best wel hoog zijn.

    Ben nu toch terug aan het kijken naar de JR Pass ook; echter voor 14 dagen (3 adult 1 kid) is dat toch al snel 1300-1400 euro. Ik denk dat ik dat er niet uit ga halen zeker omdat de shikansen maar enkel is. Ik vlieg dus terug uit Osaka naar Parijs (heen naar Narita). Juist om niet dubbel te reizen.

    Ik ga nog eens rekenen....... kwa rijbewijs wordt die uit NL wel geaccepteerd.

  • Klingsor
    Klingsor

    @Chris said:
    Ben nu toch terug aan het kijken naar de JR Pass ook; echter voor 14 dagen (3 adult 1 kid) is dat toch al snel 1300-1400 euro. Ik denk dat ik dat er niet uit ga halen zeker omdat de shikansen maar enkel is. Ik vlieg dus terug uit Osaka naar Parijs (heen naar Narita). Juist om niet dubbel te reizen.

    De shinkansen van Tokyo naar Kyoto enkel kost je los 13080 JPY unreserved.
    Met jullie vieren kost dat dus net geen 400 EUR.
    Dat rechtvaardigt de meerprijs van de JR Pass dus niet, tenzij je richting Hiroshima (of zelfs Nagasaki) en terug zou rijden, dan weer wel, alleen al om van veel gedoe af te zijn.

    Er zijn naast die landelijke ook 'kleinere' JR- en andere treinpassen (die al te onbekend zijn).
    Als je in Kansai blijft, de plaatsen die je noemt vallen daar allemaal onder, dan kan die zeer uitkomst bieden, want veel goedkoper. Met sommige daarvan mag je ook op de shinkansen, bv. om snel van Kyoto/Osaka naar Himeji te rijden.
    Kansai Thru Pass / Kansai Wide Area Pass / Kansai Area Pass /
    Kintetsu Pass
    ...

    'Seishun 18 Kippu' kan ook zeer nuttig zijn, als je tenminste in die paar weken daar bent dat die geldig is.

    Als het alleen is voor de prijs en beperkt tot de streek die je noemt, zou ik het zonder twijfel zo doen. Autorijden in het zeer verstedelijkte gebied rond Osaka is echt niet zo'n pretje en de afstanden zijn te kort.

    Veel rekenplezier!

  • Chris
    Chris

    @Klingsor said:
    Veel rekenplezier!

    dank je. Klopt het is Tokyo-Kyoto en dan vooral daar lokaal. Tokyo 1 dag eruit (waar ik 1 dag wel een auto neem omdat ik anders zelfs bussen moet nemen).
    Ben ook aan het kijken naar die Kansai Passen. Denk dat dat goedkoper is dan sowieso.
    welke kan je dan aanraden die eventueel ook Osaka metro doet? die zou ik dan wel 7 dagen nodig hebben.

  • Klingsor
    Klingsor

    @Chris said:
    Ben ook aan het kijken naar die Kansai Passen. Denk dat dat goedkoper is dan sowieso.
    welke kan je dan aanraden die eventueel ook Osaka metro doet? die zou ik dan wel 7 dagen nodig hebben.

    Kansai passen vergen een uitgebreide studie op zich...
    Er zijn immers 7 verschillende spoormaatschappijen actief in en rond Osaka en die komen niet allemaal overal. Sommige passen laten mengen toe, andere zijn dan weer 100% exclusief. Allemaal bestrijken ze een ander gebied of andere routes en hebben ze hun eigen voor- en nadelen. Ik heb me er ook al in vergist ter plaatse, maar al doende leert men.
    Het hangt er hoofdzakelijk van af wat je allemaal nog wil bezoeken behalve Osaka, Nara, Himeji en Kyoto en hoelang precies. Plus Kansai Airport!

    Op het eerste zicht denk ik dat je een combinatie gaat moeten maken van een wat wijdere pas die je toelaat om per shinkansen maar Himeji/Okayama/... te reizen, plus een prepaid IC card.
    Die laatste kan je zelfs al aanschaffen in Tokyo, Suica heet dat daar, en verder gebruiken in Osaka, waar die compatibel is met de plaatselijke LCoca card. Om alles binnen Osaka vlot te combineren, heb je dit nodig, anders ben je gebonden aan een maatschappij en dat is lastig, zeker als je niet hypervlot je weg weet doorheen het netwerk ginder. (Kintetsu is dan het alternatief voor JR, mogelijk heb je beide nodig.) Voor excursies kan je dan die wijdere pas gebruiken, ofwel losse dagpassen naar waar je wil. Osaka is alleszins perfect als uitvals- en slaapbasis. Zorg dat je nabij een groot station zit (dus Osaka, Shin-Osaka, Tennoji ofwel Namba).
    Kijk ook eens naar de Kansai One Pass, iets nieuws dat ze momenteel uitproberen voor toeristen. Ik vermoed eigenlijk dat die pas het wel eens zou kunnen zijn voor jou.

    Als je meer details geeft, wil ik wel even checken of meezoeken...

  • Chris
    Chris
    edited november 2016

    @Klingsor said:
    Als je meer details geeft, wil ik wel even checken of meezoeken...

    tnx voor antwoord. Nu reis ik veel; maar openbaar vervoer in Japan is toch het meeste warrige voor een toerist wat er is.

    wat ik eigenlijk nodig heb is

    • metro tokyo: duidelijk eerder gedaan. (en airport hotel natuurlijk)
    • tokyo - Kyoto met shinkansen (ik denk dat enkeltje goedkoopste oplossing is).
    • Kyoto - nara / nara - kobe / kobe - hemij / kobe - osaka / osaka - horyu-ji.
    • osaka metro/city evt naar airport

    oh ik weet dat horyu-ji mss makkelijker uit nara is of uit Kyoto maar ivm dat Hemij dicht is op 29/30 december moet ik naar Horyu-ji als dagtrip uit Osaka.

  • Klingsor
    Klingsor
    edited november 2016

    Tokyo : losse tickets, dagpas(sen) en/of Suica, te zien hoeveel metro's/treinen je nodig hebt en waar juist.

    Tokyo-Kyoto : duidelijk shinkansen enkel en los als dat je enige grote verplaatsing is.
    Per vliegtuig kan ook, hoeft niet duurder te zijn. Of meteen per shinkansen door Kyoto/Osaka tot Himeji, een uurtje verder, en dan zo terugkomen, spaart geld.

    Kyoto / Osaka / Kansai trips : idem als Tokyo, maar dan met ICOCA of Kansai One Pass etc.
    http://kansaionepass.com/en/about.html?info=2

    En deze om naar Kansai Airport te reizen in combinatie met een van die beide:
    https://www.westjr.co.jp/global/en/ticket/icoca-haruka/

    Kansai Area Pass volstaat daar. Wel geen shinkansen dan, maar nodig is die niet echt, de afstanden zijn kort. (Als je weet dat Kyoto-Himeji per shinkansen enkel alleen al vanaf 4750 JPY kost...)
    De Kansai Wide Area Pass covert eventueel wel shinkansen en voert je tot Okayama.
    https://www.westjr.co.jp/global/en/ticket/pass/

    Horyuji is een tempel naast Nara. Ik heb toen de bus genomen vanuit Nara station, te voet kon ook bijna, gaat over max. 3 km. Absoluut de moeite, die tempels daar, die en een paar andere, maar zou je dan niet eerder een daguitstap naar Koyasan of zo maken? Lijkt mij meer de moeite, tenzij je een specifieke reden hebt voor de eerste.
    En Nara beperken tot die paar hele grote tempels, met eventueel een half dagje Horyuji als je die per se wil bezoeken en anders nog wat meer Nara, nooit genoeg tijd daar?

    Toch vooral JR denk ik, buiten de steden, en al zeker ten westen van Osaka.

    Mogelijk toch ook af en toe Kintetsu, onder Kyoto/Osaka dan. Er zijn zelfs dagpassen. Vaak zijn hun stations net iets beter gelegen dan die van JR, bv. in Nara. Het hangt er dus vooral van af waar je je juist bevindt in Osaka en wanneer je wat gaat bezoeken, om dubbel gebruik te vermijden in combinatie met je JR pass. Het kan wel wat makkelijker zijn, dus dat moet je toch ook even uitzoeken.
    http://www.kintetsu.co.jp/foreign/english/

    Je kan al die passen tickets ter plaatse kopen in de grote stations. Niks geloop hier voor een JR pass dus!

  • Chris
    Chris

    dankje @Stijn_A

    @Klingsor : dank je ook ben nog je tekst aan het lezen en even alles nazoeken :-)

  • Klingsor
    Klingsor
    edited november 2016

    @Stijn_A said:
    Om van NRT naar Tokyo te gaan plus metro voor 1 2 of 3 dagen:

    http://www.keisei.co.jp/keisei/tetudou/skyliner/us/value_ticket/subway.php

    Inderdaad beter dan de N'Ex, de andere grote trein van Narita Airport naar Tokyo:
    http://www.jreast.co.jp/e/nex/
    Vooral de combinatie van een enkele reis incl. metro maken Keisei duidelijk interessanter.

  • Chris
    Chris

    @Stijn_A had je die ticket voor tokyo online gekocht? (ik krijg alleen maar foutmelding). Of gewoon bij aankomst?

  • Klingsor
    Klingsor

    @Chris said:
    Stijn_A had je die ticket voor tokyo online gekocht? (ik krijg alleen maar foutmelding). Of gewoon bij aankomst?

    Kan bij aankomst! Zowat alles, behalve de full JR pass kan bij aankomst.
    Je moet alleen een toeristenvisum hebben voor veel van die passen, maar zelfs dat lang niet altijd...

  • Stijn_A
    Stijn_A
    edited november 2016

    Zeker? Dacht dat die Keisei deal enkel voor buitenlanders was en dus enkel op voorhand te boeken. Ging vlot om dat af te halen.
    Eenmaal in Tokyo wel gewacht tot de volgende dag om de metro kaart te beginnen gebruiken, is perfect mogelijk, anders verloren we al 6u 's nachts.

  • Klingsor
    Klingsor

    @Stijn_A said:
    Zeker? Dacht dat die Keisei deal enkel voor buitenlanders was en dus enkel op voorhand te boeken. Ging vlot om dat af te halen.

    Ja en neen, blijkbaar...
    Ik heb die Keisei deal nog niet zelf gekocht, nam tot nog toe bijna uitsluitend N'Ex, maar volgens mijn informatie wel, ja. Volgende keer test ik het zelf eens uit.

    Wel zou je nog eens 300 JPY (2,51 EUR) besparen als je op voorhand online je ticket koopt, dus dat is wellicht inderdaad de iets betere optie (als er geen extra kosten aan verbonden zijn?).
    Maar het kan ginder dus zeker wel.

  • Chris
    Chris

    @Klingsor said:
    Je kan al die passen tickets ter plaatse kopen in de grote stations. Niks geloop hier voor een JR pass dus!

    Volgens mij kan ik lokaal het beste enkeltjes gaan kopen (niet op de Shinkansen maar local omdat ik wel veel ga treinen maar er toch wel wat dagen tussen zitten en een 4 dagen pas dan ook niet werkt toch? Dat is 4 aan-eengesloten dagen neem ik aan?

    kortom: enkeltje Tokyo - (ben er nog niet uit Kobe/Osaka/Kyoto) OF ik ga vliegen. Is mogelijk goedkoper zeker met 4 man scheelt het wel.

    dan heb ik ergens Kobe-Kyoto nodig. Nara ga ik rijden uit Kyoto met 1 nacht in Nara.
    en dan Kyoto-Osaka. (of Kobe-Osaka en Kyoto-Kobe).

    volgens mij heb ik dan erg weinig aan area passes of niet?

  • Klingsor
    Klingsor
    edited december 2016

    @Chris said:
    Volgens mij kan ik lokaal het beste enkeltjes gaan kopen (niet op de Shinkansen maar local omdat ik wel veel ga treinen maar er toch wel wat dagen tussen zitten en een 4 dagen pas dan ook niet werkt toch? Dat is 4 aan-eengesloten dagen neem ik aan?

    Ja, de geldige periode (van de gewone passen waarover we spreken) gaat jammer genoeg steeds over aaneengesloten kalenderdagen.
    Je moet daar soms goed mee opletten bij aankomst/vertrek (en je pas bv. niet meteen omruilen na aankomst als je daarna eerst nog een paar dagen in Tokyo blijft hangen).

    @Chris said:
    dan heb ik ergens Kobe-Kyoto nodig. Nara ga ik rijden uit Kyoto met 1 nacht in Nara.
    en dan Kyoto-Osaka. (of Kobe-Osaka en Kyoto-Kobe).

    Al die steden liggen vlak bij mekaar, redelijk drukke streek dus ook, en zijn bijzonder goed verbonden met openbaar vervoer. Kobe-Osaka-Kyoto duurt bv. amper een klein uurtje.
    Ikzelf zou daar geen auto huren (voor 2 keer 45 km met de spoorweg steeds in zicht, plus extra kosten als parking?) en alles per trein doen.

    @Chris said:
    volgens mij heb ik dan erg weinig aan area passes of niet?

    Check zoals gezegd de JR Kansai-passen (Kansai Thru / Area / Wide Area), eventueel ook nog Kintetsu Railway, ik had begrepen dat je toch vooral naar Kansai gaat, dus dat kan wel degelijk toch de moeite zijn. Vooral ook als Himeji op het lijstje staat, anders heeft dat niet echt belang.

    Ik heb het idee dat het in jouw geval zo ongeveer gelijk zou uitkomen, plus of min zoveel euro, met of zonder pas, is uiteraard moeilijk exact te zeggen.
    Een pas geeft veel vrijheid, maar is tegelijk toch ook beperkt en dekt nooit alles, enkel losse tickets zijn toch wat gecompliceerder, maar je gaat rechtstreeks en juist wat je nodig hebt kopen.

    Ik zou voor jouw reis Tokyo-Kansai vliegen (ofwel paar uur shinkansen, maakt niet echt uit), een korte Kansai-pas kopen voor een paar dagen aaneensluitend voor de verplaatsingen voor ofwel na Kyoto, vooral vanuit Osaka dan, dat scheelt transfertijd als je het goed doet, en voor de rest vooral losse tickets/dagpassen kopen.

    Helemaal kan je dit toch niet op voorhand plannen, als je dat al wil, want voor mij is ook dat de charme van het reizen, en Japan is geen land waar je jezelf zomaar vastzet, wel integendeel.

  • Chris
    Chris

    @Klingsor dank je voor antwoord?

    ondertussen ga ik Tokyo Osaka vliegen met Peach Air.

  • Chris
    Chris

    Oh, en de auto ga ik KIX doen naar Nara Horyu-Ji en dan drop of in osaka of in kobe. en dan neem ik een Kansai pas voor 4 dagen voor kobe - hemiji - koyoto en terug osaka

    waarom auto toch omdat ik toch wat vrijheid heb en dan niet met bagage kloot hele dag. plus, in Nara/Horyu-Ji wil ik alle UNESCO tempels zien; dan is snel heen en weer rijden handiger zeker in korte tijd.

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!