Genève

claenen
claenen

Ik ga binnenkort 3 dagen naar Genève. Eerste keer Zwitserland en vroeg me af wat er allemaal te doen is. Tips voor hotels zijn ook welkom.

Berichten

  • michelvst
    michelvst
    edited juni 2016

    Heb even mijn ervaring opgediept uit mijn archieven :p
     
     

    Geneve is de op één na grootste stad van Zwitserland, en is vooral bekend voor het gelijknamige meer dat een groot deel van de Noordelijke grens van de stad vormt. De stad ligt in het Zuid-Westelijke puntje van Zwitserland. Ikzelf heb een paar uur gespendeerd in Genève toen ik met VLM Airlines (waar is de tijd) er naartoe vloog.

     

    Bezienswaardigheden

    Genève heeft enkele interessante gratis bezienswaardigheden, waarvan de meeste op wandelafstand van het station Genève Cornavin liggen, ideaal voor wie de stad een dagje wil bezoeken. Dit is ook het station waar de treinen van en naar de luchthaven vertrekken dan wel toekomen. 
    Jet d’eau & Jardin Anglais
    Eén van de meest bekende publiekstrekkers is ongetwijfeld de fontein in het Meer van Genève. Deze fontein is de grootste van in Europa. Wanneer je het station verlaat en de richting van de historische stadskern uitwandelt kom je vanzelf bij de Pont du Mont-Blanc, van waaruit je de fontein kan zien.
     

    Het meer van Genève en de Jet d’eau.
     
    Eenmaal de brug overgestoken kan je verder het wandelpad langs het meer volgen en kom je vanzelf door de Jardin Anglais, waar onder andere L’Horloge Fleurie en het Monument National te bezichtigen zijn. Van hieruit kan je ook verschillende ferries nemen die het meer oversteken. Op een mooie dag kan je dan genieten van het prachtige uitzicht over het meer, met de Alpen op de achtergrond.


    Monument National in Genève
     

    L’Horloge Fleurie in de Jardin Anglais
     

    Historische stadskern

    Wandel je vanaf de brug rechtdoor kom je in het historische stadscentrum terecht. Hier kan je een combinatie van winkelstraten eenvoudig afwisselen met een bezoek aan de kathedraal of enkele van de andere musea die Genève rijk is.
     

    Pont du Mont-Blanc over het meer van Genève
     

    Cathédrale Saint-Pierre in Genève
     

    CERN

    CERN staat officieel voor Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire. CERN is bij niet-wetenschappers vooral bekend vanwege de unieke ondergrondse deeltjesversneller, de Large Hadron Collider. In 2012 werd hier het bestaan van het Higgs Boson, een van de sleutels tot het universum bevestigd.

    Wat weinigen echter weten is dat CERN volledig gratis te bezoeken is. Tijdens dit 2-uur durende bezoek worden in detail het belang en de geschiedenis van CERN, de werking van de LHC en de lopende experimenten (waaronder het meest bekende ATLAS project) toegelicht door één van de wetenschappers werkzaam bij CERN. Let wel: tijdens dit bezoek blijf je aan de oppervlakte, het bezoeken van de tunnels is niet mogelijk. Wel is er een interactieve presentatie bij de (buiten dienst gestelde) allereerste deeltjesversneller die in Genève werd gebouwd.

    Deze bezoeken vinden een tiental keer per week plaats en zijn beperkt tot maximum 24 personen per groep. De toers zijn dus snel volzet. Reserveer tijdig op de website van Visit CERN, daar vind je ook alle details en timings. CERN bereik je het eenvoudigst met tram 18, rechtstreeks vanuit het station Cornavin.

     

    Geneva Airport

    De luchthaven van Genève bevindt zich ongeveer 10 minuten verwijderd van het centraal station Midden in Genève. Het treinstation bevindt zich onder het luchthavengebouw en is dus zeer eenvoudig te bereiken.

    De luchthaven zelf is niet heel erg groot maar wel efficiënt ingericht. De check-in balies en veiligheidscontrole bevinden zich vlakbij elkaar waardoor wandelafstanden tot een minimum worden herleid. Enkel de D-gates, dewelke zich in een aparte terminal bevinden zijn ongeveer 10 minuutjes wandelen na de veiligheidscontrole, iets wat vrij herkenbaar is voor wie wel eens een vlucht neemt in de A-pier van Brussels Airport ;)

    Als je met een inkomende vlucht toekomt in Genève, kan je net voor je de aankomstzone verlaat (bij het verlaten van de baggagehal) een gratis treinticket nemen dat geldig is voor 80 minuten. Dit ticket kan je gebruiken op het volledige OV-netwerk van Genève en zou voldoende moeten zijn om je eender waar binnen de stad te brengen.

  • Kim
    Kim

    Ik ben er reeds 3 keer geweest, ik kan enkel aan @michelvst zijn tips nog wat kleine weetjes toevoegen, in welk hotel je ook verblijft in Genève, je krijgt er sowieso een kaartje waarmee je het openbaar vervoer kan gebruiken zolang je er verblijft op hotel volledig GRATIS! Ik ben regelmatig naar het autosalon van Genève geweest dan is zo iets heel handig taxi's zijn er duur!

    Nog een weetje, de luchthaven van Genève heeft 2 verschillende in en uitgangen een Franse en een Zwitserse, duidelijk te zien als je in de vertrekhal bent aan de rechterkant. :-) Het gros van de vluchten vertrekt vanuit het Zwitserse gedeelte enkel vluchten naar Frankrijk vertrekken via het Franse gedeelte.

    Veel plezier @claenen. ;-)

  • Jenss
    Jenss

    @Kim said:
    Ik ben regelmatig naar het autosalon van Genève geweest dan is zo iets heel handig taxi's zijn er duur!

    Was het maar zo dat alleen de taxi's duur zijn :P

  • Kim
    Kim

    @Jenss said:
    Was het maar zo dat alleen de taxi's duur zijn :P

    Hehe de wagens daar ook natuurlijk, een fiat 500 valt nog mee :p :D

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!