Reiscamera

Tim
Tim
edited april 2016 in Reisbenodigdheden
Tagged:

De tijd van de zware spiegelreflexen is voor mij voorbij. Ik reis al 10 jaar rond met een zware Canon Eos, maar ik ben hem helemaal beu. Hebben jullie advies voor een geschikte camera, goede kwaliteit en niet te groot om mee op reis te nemen?

Ik was zelf aan het denken aan een Fujifilm XT 10. Iemand daar al ervaring mee? Of eventueel met de XT 1?

Tagged:
«1

Berichten

  • Jelle
    Jelle

    Met de Fuji's kan je zeker niets misdoen, beide zijn topcamera's!

    De XT10 heeft een GPS dus kan wel fijn zijn voor het reizen, ook een enorm snelle autofocus tijdens het trekken van fotos. de XT1 is beter voor filmen dankzij de focus in film modus, kan ook meer tegen een stootje in verschillende weersomstandigheden

    Ik zelf heb de Sony RX100 m4 maar enkel omdat ik hem via iemand binnen Sony kon kopen voor 400 ipv 1200+. De Rx100m4 is zowat de beste pocket camera ter wereld momenteel dus als dat in het budget valt raad ik deze aan :) De rx100m3 komt zowat in hetzelfde budget als de fuji's en is minstens even goed aangezien de m3 vorig jaar de beste pocket camera was! laat maar weten wat het geworden is.

  • Tim
    Tim

    Heb uiteindelijk de X-T10 gekocht. Ondertussen ook geleverd en lijkt me inderdaad een topcamera! Binnenkort eens uitgebreid testen :)

    Heb nu de (overigens uitstekende) kit-lens, 18-55. Nu nog aan het twijfelen om de 27 of 35 mm bij te kopen. 27 is zalig klein, maar 35 is interessant owv 1.4.. dilemma's, dilemma's..

  • claenen
    claenen

    35mm, ga je meer aan hebben.

  • Jelle
    Jelle

    ik zou idd ook voor de 35 gaan. nice aankoop man fuji is top

  • Dima
    Dima

    Ik heb nu al 2 jaar lang een Sony NEX (tegenwoordig gewoon onderdeel van de Alpha reeks) camera en ben er uitzonderlijk tevereden mee. Het heeft een normale APS-C sensor zoals een DSLR, het heeft verwisselbare lenzen en het is vooral heel erg licht. Zeker in combinatie met de kitlens (18-50) is het nauwelijks groter of zwaarder dan een compact-camera. Maar met foto's van DSLR niveau.

    Ik zou die toch zeker niet overslaan bij een zoektocht naar een nieuwe camera (voor anderen dan).

    Maar, Tim, voor jou zou ik ook zeggen: 35mm, als je die natuurlijk al nodig hebt! Ik zou zeggen: beslis er na een paar maanden over. Ik heb meteen bij de aankoop ook een 55-200 bijgekocht en in realiteit sleur ik die elke reis mee, maar gebruik ik die eigenlijk zo goed als nooit. Ik denk dat slechts 5% vd foto's er mee gemaakt zijn.

  • flrvt
    flrvt
    edited september 2015

    Ik doe niks lievers dan op reis gaan met mijn op 40mm geprimede analoge camera. Je komt uit je comfortzone want je hebt een beperkte filmrol en je kan niet zoomen.

    Ik ben er fan van. Vroeger hing ik de wannabe beroepsfotograaf uit met al mijn digitaal gerief, en stond ik op elke hoek foto's te trekken, maar dat word je ook beu.

    Om wat bij te dragen aan deze discussie: ik ben heel tevreden van de beeldhoek van mijn 40mm prime. Op jouw crop sensor komt dat overeen met 25mm. 27mm lijkt me dus een ideaal objectief om mee rond te reizen en dat het extra licht is, is op reis ook een bonus!

  • claenen
    claenen

    @Jelle said:
    Ik zelf heb de Sony RX100 m4 maar enkel omdat ik hem via iemand binnen Sony kon kopen voor 400 ipv 1200+. De Rx100m4 is zowat de beste pocket camera ter wereld momenteel dus als dat in het budget valt raad ik deze aan :) De rx100m3 komt zowat in hetzelfde budget als de fuji's en is minstens even goed aangezien de m3 vorig jaar de beste pocket camera was! laat maar weten wat het geworden is.

    Ben momenteel mijn Fujifilm X-T1 aan het verkopen omdat ik gemerkt heb dat ik er zeer weinig gebruik van maak. Ben heel blij met de kwaliteit van de camera maar om in de kast te blijven liggen... Merk gewoon dat ik enkel nog echte camera bovenhaal bij sunset/avondfotografie, daarbuiten is het steeds de iPhone.

    Nu ben ik wel serieus aan het nadenken om toch de Sony RX100IV te kopen omdat deze qua afmetingen perfect zo mee te nemen is zonder rugzak. Ik kan e rgeen lenzen voor kopen wat helpt... anders binnen de korste keren toch rugzak nodig ;) Kan je me je ervaring met low light en lange sluitertijden eens delen aub?

    Oh ja, (schaamteloze modus :)) mocht er een mogelijkheid zijn om ook te kunnen genieten van die royale korting... ik zou dat niet erg vinden :)

  • Jelle
    Jelle

    Hmm heb zelf eerlijk gezegd hem nog niet veel gebruikt in low light en ook niet met de shutter times liggen prutsen, eigenlijk standaard shots voorlopig. Mijn photography game moet ik dringend eens nieuw leven in blazen want mijn instagram volgers gaan allemaal lopen :p

    Ik kan de camera alleen maar aanraden man, ik kan eventueel even een library aanmaken prive en die even met je sharen zodat je eens kan zien wat het ding kan? :)

    review van de man in het vak:

    Ik heb het net aan mijn collega gevraagd maar die interne sales zijn meestal ergens rond september, soms ook nog een keertje rond de periode van maart maar die is geen garantie. ALs er een interne sale is ging ze mij iets laten weten en laat ik je iets weten maar het is niet dat de collega haar man zomaar dingen kan kopen met die korting, enkel een 2-3 tal weken per jaar, jammer genoeg anders had ik al lang een 8k tv ofzo :p

  • claenen
    claenen

    Thnx voor je inzichten. Een library sharen is niet nodig. heb al wat reviews bekeken en lijkt inderdaad een goede camera. Voldoende voor social media en daarbuiten.

  • Jelle
    Jelle
    edited januari 2016

    Zeker! Beste pocket camera die je gehad hebt volgens mij :)

    Enige "nadeel" is het filmen in 4k. Camera wordt enorm warm mja goed ik gebruik hem niet om te filmen let alone in 4k dus totaal geen probleem voor mij.

  • Darrow
    Darrow
    edited januari 2016
    Ik was het leuren met een dslr ook beu. Telkens een volle rugzak (handbagage) bij aan fotomateriaal + statief. Vorige week de RX100M4 gekocht en wat een topding is me dat seg.

    Foto is zonet genomen vanuit de kamer, dus achter glas, met de losse hand en is onbewerkt. Voor een eerste poging niet slecht voor een compactje :smile:

    http://i119.photobucket.com/albums/o148/scuze/image.jpeg
  • SvenLuckermans
    SvenLuckermans

    Ik zou bijna een nieuwe gsm moeten aankopen, heb nu de LG G3 waar ik super tevreden van was, vooral de mogelijkheden van de camera.

    Heb ook nog een dslr, maar dat is idd heel wat gezeul om dat mee te nemen met extra lens etc. Dus ben nu zelf wat ah twijfelen of ik kies voor
    -gsm die RAW foto's aan kan
    -dslr te verkopen (alhoewel dat ik die wel graag hou voor long exposure shots)
    -compact camera bijkoop

    heb ook nog een gopro 3 maar die gebruik ik alleen voor wide angle shots (ik ben geen fan van duiken bvb.) misschien best eens verkopen... Weet ook niet meer wat ik allemaal moet meenemen

    Wat sleuren jullie mee?

  • claenen
    claenen

    @SvenLuckermans ik twjfel(de) tussen compact en volledig mobiel. Mobiel zou ik met iPhone 6S plus en Moment lenzen werken. Dit zijn opzet lenzen van goede kwaliteit (99EUR stuk). Wel geen RAW. Ik neig nu wel meer naar Sony RX100IV, zeker nu ik zie hoe klein dat ding is en dat de long exposure ook goed is (schiet RAW, wat vereiste is voor mij)

  • Darrow
    Darrow

    De RX100MIV heeft trouwens recent een prijsdaling gehad en er is nog €50 cashback van Sony t.e.m. 31/01

  • Tim
    Tim

    Ik heb nu een paar tripjes gedaan met mijn Fujifilm XT-10 en ik ben er enorm tevreden van. Fujifilm geeft kleuren echt prachtig weer. Hij is nog redelijk groot, maar niet meer zo bulky als mijn oude canon. Heb voorlopig enkel nog maar de standaard 18-55 lens, die eigenlijk ideaal een ideale allround-lens is, maar ik ga sowieso nog de 27mm pancake bijkopen voor korte weekendtrips waar ik niet het bereik van de 18-55 nodig heb. De 35mm 1.4 gaat er 9/10 ook bijkomen voor low light omstandigheden.

  • Morten
    Morten

    @SvenLuckermans het probleem is dat er slechts weinig smartphones zijn die echt RAW ondersteunen ... EN die nog eens perfect ondersteund wordt in RAW editors zoals Lightroom of Photoshop. Ik zou dan eerder opteren voor een kleinere compact met RAW ondersteuning. Dan heb je de keuze of je opteert voor compact met of zonder verwisselbare lenzen.
    Ik heb ook lang getwijfeld en toch enkele toestellen getest (28) alvorens mijn definitieve keuze bij Fujifilm te maken. Niet de beste, maar budget/kwaliteit de betere keuze voor mij (want ieders keuze is anders)

  • claenen
    claenen
    Met Fuji kan je niks misdoen. Alleen heb je daar na verloop van tijd hetzelfde probleem, nl dat je steeds meer lenzen bijkoopt zodat je weer een rugzak met materiaal meesleurt :smiley:
  • Morten
    Morten
    edited januari 2016

    @claenen said:
    Met Fuji kan je niks misdoen. Alleen heb je daar na verloop van tijd hetzelfde probleem, nl dat je steeds meer lenzen bijkoopt zodat je weer een rugzak met materiaal meesleurt :smiley:

    Bwoah ik heb al 'flaws' gevonden hoor :smile: Ik heb mezelf opgelegd dat het enkel bij de 18-55 lens blijft, die me eigenlijk de range geeft die ik nodig acht voor mezelf.
    Ik heb alle lenzen die ik nodig heb/wil op DSLR niveau, dan neem ik die nog wel eens mee :wink:

  • Jelle
    Jelle

    Sony RX100IV > all

    Een gsm die RAW shoot zou ik me nog niet aan wagen ;)

  • Jeroen
    Jeroen
    Mijn Oneplus One kan dat haha
Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!