En zoals @wimbor zegt: je kan ook verder dan Kyoto Hiroshima bv. Als je dan toch een JR Pass hebt, kan je er maar beter gebruik van maken. Met de shinkansen ben je op een paar uur overal in Japan.
Zijn die JR lijnen deel van de metro of van die Shinkansen, dat was me nu niet helemaal duidelijk? Ben de trip naar Japan een beetje aan het finalizen. Onze Airbnb is in Yoyogi Shibuya.
Volgens google maps is de snelste manier via de Skyaccess en vervolgens overstappen op de Yamanote line (JR). Moet dit lukken met een gewone metro kaart? Dat laatste stuk dan op de Yamanote line? Skyaccess zal wss wel een apart ticket zijn vermoed ik?
Maar je kan dus die JR lijnen ook gebruiken zonder die dure Railway pass zolang je niet met de shinkansen rijdt right?
Als je dan bijvoorbeeld doe Oedo line gebruikt voor ergens heen te gaan kan je dan gewoon tickets kopen ter plaatse en moet je nergens een kaart ofzo op voorhand kopen? Misschien stel ik het me allemaal wat moeilijk voor dan het is maar momenteel lijkt het wel chaos die verschillende lijnen en kaarten
Japan is juist zeer gestructureerd. Enkel in Japan heb ik mensen keurig in rijen voor metrodeuren zien wachten. Trein te vol? Dan wacht men gerust op een volgende trein. De metrostations hebben een letter (eerste letter van naam lijn, Oedo bijvoobeeld) en cijfers (nummer van het station), dus O13 bijv. Op de kaart lijkt het chaos, maar eigenlijk zo duidelijk als maar kan Tokyo metro app is daarnaast erg handig voor routes plannen. (Google maps werkt ook).
ff off topic, maar Internationaal rijbewijs is toch een "mop" op zich?
Heb er eentje liggen, het is zelfs niet in het Engels (enkel frans, duits & nederlands).
@daruda Een internationaal rijbewijs heeft net een miljoen vertalingen in het "boekje".... Weet niet meer of Japans ertussen staat, maar Japan doet in ieder geval mee in de conventie van internationale rijbewijzen: https://en.wikipedia.org/wiki/International_Driving_Permit
Opgelet: leuk detail dat iedereen vergeet: je internationaal rijbewijs is niet geldig zonder het origineel Belgisch rijbewijs.
De reden waarom ik het opmerke is omdat ik ooit een verslag las van een koppel die vrij goedkoop met zo'n mini campertje door Japan trok. Blijkbaar is slapen op parkings daar heel normaal... en je hebt een sticker om aan te geven dat je een "unsure" driver (wat die verhuurder hun aangeraden had) bent waar ze blijkbaar heel veel respect voor hebben.. mocht iemand schrik hebben voor het verkeer.
Internationaal RBW is niet nodig in Japan.
Belgisch RBW is geldig, maar enkel met een Japanse vertaling.
En die kan je krijgen door dit formulier te downloaden van de Japan Automobile Federation, in te vullen en te posten/mailen - samen met een kopie van je Belgisch RBW - naar de één van de adressen vermeld op deze pagina.
Ze sturen je dan de vertaling terug. Opgelet: terugsturen doen ze enkel naar een Japans adres (dus je kan 't naar een vriend daar ter plaatse laten sturen). Kost 3000 yen + administratieve kost van 392 yen en is 1 jaar geldig.
@daruda said:
ff off topic, maar Internationaal rijbewijs is toch een "mop" op zich?
Heb er eentje liggen, het is zelfs niet in het Engels (enkel frans, duits & nederlands).
Ik deel die mening toch wel. Toen ik 22 werd en iets later naar India trok heb ik mezelf dat gefixt, gewoon om in orde te zijn. Sindsdien nog geen enkele keer nodig gehad / kunnen gebruiken.
India: uiteindelijk geen scooter / auto gehuurd
Vietnam: vaak met scooter rondgereden, maar internationaal rijbewijs telt niet. Iedere toerist rijdt daar gewoon illegaal en onverzekerd rond. Politie schijnt toeristen nooit te doen stoppen uit vrees om engels te moeten praten, en als ze je dan toch stoppen koop je die gewoon om.
Caïro: Wil het graag gebruiken, maar kan niet. Blijkbaar geldt er een restrictie op 25 jaar om als buitenlander te mogen rijden
Berichten
Ja, dat klopt. Als je enkel in Tokyo zou blijven zou ik 't niet doen uiteraard. Zie andere posts hierboven.
En zoals @wimbor zegt: je kan ook verder dan Kyoto Hiroshima bv. Als je dan toch een JR Pass hebt, kan je er maar beter gebruik van maken. Met de shinkansen ben je op een paar uur overal in Japan.
De Yamanote line zit mee in de jr pass.
http://jprail.com/travel-informations/tips-for-japan-rail-pass/best-way-efficient-how-much-can-we-use-japan-rail-pass-in-downtown-tokyo.html
Tokyo metro 1 day open ticket is ook maar €7.8 (1000 jpy).
Vrij cheap dus
of nog goedkoper, er zijn blijkbaar toerist metro tickets (1200 jpy voor 2d, 1500 voor 3d): http://www.tokyometro.jp/en/ticket/value/travel/index.html
Te koop op NRT
Zijn die JR lijnen deel van de metro of van die Shinkansen, dat was me nu niet helemaal duidelijk? Ben de trip naar Japan een beetje aan het finalizen. Onze Airbnb is in Yoyogi Shibuya.
Volgens google maps is de snelste manier via de Skyaccess en vervolgens overstappen op de Yamanote line (JR). Moet dit lukken met een gewone metro kaart? Dat laatste stuk dan op de Yamanote line? Skyaccess zal wss wel een apart ticket zijn vermoed ik?
JR heeft zowel metro als shinkansen.
Yamanote is deel van JR, Shinkansen (buiten 2 lijnen) ook.
JR Express van NRT naar Tokyo is ook deel van JR pass.
Denk skyaccess niet, nog niet tegen gekomen.
Waarom huur je geen wagen?
Maar je kan dus die JR lijnen ook gebruiken zonder die dure Railway pass zolang je niet met de shinkansen rijdt right?
Als je dan bijvoorbeeld doe Oedo line gebruikt voor ergens heen te gaan kan je dan gewoon tickets kopen ter plaatse en moet je nergens een kaart ofzo op voorhand kopen? Misschien stel ik het me allemaal wat moeilijk voor dan het is maar momenteel lijkt het wel chaos die verschillende lijnen en kaarten
Japan is juist zeer gestructureerd. Enkel in Japan heb ik mensen keurig in rijen voor metrodeuren zien wachten. Trein te vol? Dan wacht men gerust op een volgende trein. De metrostations hebben een letter (eerste letter van naam lijn, Oedo bijvoobeeld) en cijfers (nummer van het station), dus O13 bijv. Op de kaart lijkt het chaos, maar eigenlijk zo duidelijk als maar kan Tokyo metro app is daarnaast erg handig voor routes plannen. (Google maps werkt ook).
Een Belgisch rijbewijs wordt niet aanvaard door Japan. Ik dacht dat je een internationaal of Europees rijbewijs nodig hebt. Of een Belgisch rijbewijs met een officiële Japanse vertaling. Zie ook http://countries.diplomatie.belgium.be/nl/japan/op_reis_in_japan/veelgestelde_vragen/
En verder is Tokyo inderdaad niet ideaal voor een huurwagen. De rest van het land daarentegen is geen probleem als je parking vindt.
ff off topic, maar Internationaal rijbewijs is toch een "mop" op zich?
Heb er eentje liggen, het is zelfs niet in het Engels (enkel frans, duits & nederlands).
@daruda Een internationaal rijbewijs heeft net een miljoen vertalingen in het "boekje".... Weet niet meer of Japans ertussen staat, maar Japan doet in ieder geval mee in de conventie van internationale rijbewijzen: https://en.wikipedia.org/wiki/International_Driving_Permit
Opgelet: leuk detail dat iedereen vergeet: je internationaal rijbewijs is niet geldig zonder het origineel Belgisch rijbewijs.
De reden waarom ik het opmerke is omdat ik ooit een verslag las van een koppel die vrij goedkoop met zo'n mini campertje door Japan trok. Blijkbaar is slapen op parkings daar heel normaal... en je hebt een sticker om aan te geven dat je een "unsure" driver (wat die verhuurder hun aangeraden had) bent waar ze blijkbaar heel veel respect voor hebben.. mocht iemand schrik hebben voor het verkeer.
Internationaal RBW is niet nodig in Japan.
Belgisch RBW is geldig, maar enkel met een Japanse vertaling.
En die kan je krijgen door dit formulier te downloaden van de Japan Automobile Federation, in te vullen en te posten/mailen - samen met een kopie van je Belgisch RBW - naar de één van de adressen vermeld op deze pagina.
Ze sturen je dan de vertaling terug. Opgelet: terugsturen doen ze enkel naar een Japans adres (dus je kan 't naar een vriend daar ter plaatse laten sturen). Kost 3000 yen + administratieve kost van 392 yen en is 1 jaar geldig.
Net eens Ky
Ik deel die mening toch wel. Toen ik 22 werd en iets later naar India trok heb ik mezelf dat gefixt, gewoon om in orde te zijn. Sindsdien nog geen enkele keer nodig gehad / kunnen gebruiken.
Dusja... vree leeftijds en landgebonden toch wel.