Ik vind het buitengewoon spijtig dat ik u moet informeren dat als gevolg van een fout van de luchtvaartmaatschappij Alitalia bij het laden van de tarieven uw tickets door de luchtvaartmaatschappij ongeldig zijn verklaard. Er zijn door de luchtvaartmaatschappij per abuis incorrecte tarieven en boekingsklassen in de wereldwijde reserveringsystemen geladen voor bestemmingen in Azië en Oceanië. Deze tarieven stonden ‘actief’ van 09 december 2016 tot en met 10 december 2016.
Wij hebben Alitalia verzocht om de uitgegeven tickets en reserveringen te honoreren. Op basis van Nederlandse en Europese wetgeving is zij hiertoe echter niet verplicht en is er sprake van een duidelijke fout. Derhalve heeft Alitalia ons verzoek afgewezen. Een businessclass tarief voor een dergelijke route komen normaliter in aanzienlijke hogere tariefklassen.
Alitalia biedt u haar welgemeende excuses aan voor deze situatie en het ongemak dat u hiervan ervaart. Alitalia biedt u een volledige restitutie van het tarief en de luchthavenbelasting van de tickets aan.
Wij begrijpen dat het een buitengewoon vervelende situatie betreft. Desalniettemin willen wij u erop wijzen dat wij,Schipholtickets.com, geen partij zijn bij de vervoersovereenkomst tussen u en Alitalia. Op de reserveringsovereenkomst tussen u en onze organisatie zijn onze algemene voorwaarden en de ANVR Boekingsvoorwaarden van toepassing. Op basis van deze voorwaarden wijzen wij u op deze fout van de luchtvaartmaatschappij. Wij kunnen geen aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele nadelige gevolgen en/of schade die voortkomt uit deze fout van Alitalia.
Het spijt mij dat ik u niet anders kan informeren.
Graag ontvangen wij van u een bevestiging van ontvangst van dit bericht, zodat wij het restitutieproces voor u kunnen organiseren.
@daruda said:
Ik vind het buitengewoon spijtig dat ik u moet informeren dat als gevolg van een fout van de luchtvaartmaatschappij Alitalia
Fijn; ik heb (met toestemming) een telefoongesprek opgenomen van Alitalia met 1) dat OTA's gehacked waren (exp/ebook) en een andere 2) dat de fout 101% bij de OTA's ligt.
10/12 Australië geboekt via Expedia.be
10/12 CC betaling uitgevoerd aan Alitalia
17/12 Tel contact met Exp ivm wijzigingen
19/12 Door AZ Ticket Office gerustgesteld dat alles terug in orde komt
20/12 Opnieuw wijziging aan route, waardoor alleen laatste leg MUC-DUS overblijft
21/12 Mail van Exp met melding dat ik AZ moet contacteren voor restitutie vanwege mijn annulering... ik had helemaal NIET zelf geannuleerd. AZ beweert op haar beurt dat ik Exp moet aanspreken voor de terugbetaling, Exp houdt been stijf... alleen AZ kan terugbetalen.
22/12 Online CC-status geeft aan dat AZ reeds met valutadatum 20/12 terugbetaald heeft.
Had natuurlijk liever gevlogen, maar niettemin gerust dat het geld terug bij zijn baasje is.
Alles had wel iets makkelijker en transparanter mogen verlopen, zo'n knoeiboel!
Hmm ik heb vandaag een extra leg erbij gekregen.
mag nu 2x op 1 dag DUS-FCO vliegen (1 extra erbij), 1x FCO-FLR en dan later terug van zuid Amerika.
dat is op een non-055 ticket; en omdat die 2x DUS-FCO vóór FCO-FLR zitten zou ik dus een leg missen MOETEN (onmogelijk) en rest dus vervallen. slim van ze.
nog iemand het volgende indien hij zijn reservatie wilt bekijken bij alitalia?
Technical Error
We're sorry, we've encountered a technical error in our system and cannot continue with your transaction. We apologize for the inconvenience.
@Jeroen said:
Niemand die gaat afwachten en binnenkort wat gaat doorduwen?
Ik; en daar ik van de longhaul (wat telkens nog 2de stuk is) van DIE airlines de OK heb om te vliegen ga ik mogelijk DUS-FLR gewoon vliegen en dan via ander ticket terug wat ik dan nest. Een enkeltje voor circa 500 is ook wel handig.
@Jeroen said:
Niemand die gaat afwachten en binnenkort wat gaat doorduwen?
Ik; en daar ik van de longhaul (wat telkens nog 2de stuk is) van DIE airlines de OK heb om te vliegen ga ik mogelijk DUS-FLR gewoon vliegen en dan via ander ticket terug wat ik dan nest. Een enkeltje voor circa 500 is ook wel handig.
ga zelf niks annuleren.
als uw eerste leg geannuleerd of gewijzigd is zouden die andere legs die nog intact "lijken" ni meer geldig zijn of in ieder geval nog opvolging krijgen. Dit was ne rappe fix blijkbaar.
@Jeroen said:
Niemand die gaat afwachten en binnenkort wat gaat doorduwen?
Ik; en daar ik van de longhaul (wat telkens nog 2de stuk is) van DIE airlines de OK heb om te vliegen ga ik mogelijk DUS-FLR gewoon vliegen en dan via ander ticket terug wat ik dan nest. Een enkeltje voor circa 500 is ook wel handig.
ga zelf niks annuleren.
als uw eerste leg geannuleerd of gewijzigd is zouden die andere legs die nog intact "lijken" ni meer geldig zijn of in ieder geval nog opvolging krijgen. Dit was ne rappe fix blijkbaar.
+1
Hou er rekening mee dat boekingen waarvan een deel van het ticket/de reservatie er nog ok uit zie, dit niet het geval zal zijn.
Indien je niets onderneemt*, zal AZ het 1ste ticket hoe dan ook nog exchangen voor een simpele DUS-FLR of vice versa.
Ze starten met het cancellen van 1 PNR of 1 stuk van je vlucht en vervangen die met een extra leg DUS-FLR of vv. Nadien (en omwille van tijdsgebrek is dit vooral gebeurd voor vertrekdata in de ek dagen/weken) wordt je ticket invalid omwille van een exchange/reissue en krijg je een "nieuw" ticket met nog enkel DUS-FLR of vv. De PNR's/segmenten die nog op het eerste ticket stonden, verdwijnen dan bij gebrek aan geldig ticket.
Ik bedoel hiermee niet dat je moet hopen op een reinstatement van je oorspronkelijke boeking. Kan lukken op non 055-stock maar met 055-stock (AZ) zou ik hier niet op hopen. Ik bedoel hiermee vooral dat je nog via de OTA je ticket kan laten refunden zo lang het ticket nog geldig is. Van zodra AZ dit gebruikt voor een exchange, heeft AZ de controle over het ticket en wordt het veel moeilijker om nog te cancellen/refunden via de OTA. Diegenen die vandaag nog een boeking hebben die vollledig intact is gebleven, raad ik aan om te wachten. Je weet nooit dat ze jouw boeking over het hoofd hebben gezien. Maar als er al aan geprutst is, zou ik OTA contacteren en refund vragen. Is veel makkelijker en sneller omdat zij nog controle over het ticket hebben. Wacht niet tot AZ een exchange/reissue heeft gedaan, want de OTA kan dan moeilijk doen (ik heb gisteren 2 uur met Orbitz moeten bellen alvorens een supervisor zo vriendelijk was om AZ te bellen, ticket was exchanged). En in laatste geval moet de refund van AZ komen, ik denk dat je dat beter vermijdt.
Eenmaal het ticket ge-exchanged is door Alitalia moet een OTA een refund via IATA BSPlink aanvragen. Het kan soms tot een paar weken/maanden duren voor daar antwoord op komt, maar heb al gelezen dat Alitalia vrij snel is in dit geval, en het geld soms al binnen de 3 dagen terugstort.
Vermoed dat de OTA's toch wel wat druk op Alitalia gezet hebben...
Berichten
Geachte heer ,
Ik vind het buitengewoon spijtig dat ik u moet informeren dat als gevolg van een fout van de luchtvaartmaatschappij Alitalia bij het laden van de tarieven uw tickets door de luchtvaartmaatschappij ongeldig zijn verklaard. Er zijn door de luchtvaartmaatschappij per abuis incorrecte tarieven en boekingsklassen in de wereldwijde reserveringsystemen geladen voor bestemmingen in Azië en Oceanië. Deze tarieven stonden ‘actief’ van 09 december 2016 tot en met 10 december 2016.
Wij hebben Alitalia verzocht om de uitgegeven tickets en reserveringen te honoreren. Op basis van Nederlandse en Europese wetgeving is zij hiertoe echter niet verplicht en is er sprake van een duidelijke fout. Derhalve heeft Alitalia ons verzoek afgewezen. Een businessclass tarief voor een dergelijke route komen normaliter in aanzienlijke hogere tariefklassen.
Alitalia biedt u haar welgemeende excuses aan voor deze situatie en het ongemak dat u hiervan ervaart. Alitalia biedt u een volledige restitutie van het tarief en de luchthavenbelasting van de tickets aan.
Wij begrijpen dat het een buitengewoon vervelende situatie betreft. Desalniettemin willen wij u erop wijzen dat wij,Schipholtickets.com, geen partij zijn bij de vervoersovereenkomst tussen u en Alitalia. Op de reserveringsovereenkomst tussen u en onze organisatie zijn onze algemene voorwaarden en de ANVR Boekingsvoorwaarden van toepassing. Op basis van deze voorwaarden wijzen wij u op deze fout van de luchtvaartmaatschappij. Wij kunnen geen aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele nadelige gevolgen en/of schade die voortkomt uit deze fout van Alitalia.
Het spijt mij dat ik u niet anders kan informeren.
Graag ontvangen wij van u een bevestiging van ontvangst van dit bericht, zodat wij het restitutieproces voor u kunnen organiseren.
In afwachting van uw reactie,
Met vriendelijke groet,
Fijn; ik heb (met toestemming) een telefoongesprek opgenomen van Alitalia met 1) dat OTA's gehacked waren (exp/ebook) en een andere 2) dat de fout 101% bij de OTA's ligt.
yep
10/12 Australië geboekt via Expedia.be
10/12 CC betaling uitgevoerd aan Alitalia
17/12 Tel contact met Exp ivm wijzigingen
19/12 Door AZ Ticket Office gerustgesteld dat alles terug in orde komt
20/12 Opnieuw wijziging aan route, waardoor alleen laatste leg MUC-DUS overblijft
21/12 Mail van Exp met melding dat ik AZ moet contacteren voor restitutie vanwege mijn annulering... ik had helemaal NIET zelf geannuleerd. AZ beweert op haar beurt dat ik Exp moet aanspreken voor de terugbetaling, Exp houdt been stijf... alleen AZ kan terugbetalen.
22/12 Online CC-status geeft aan dat AZ reeds met valutadatum 20/12 terugbetaald heeft.
Had natuurlijk liever gevlogen, maar niettemin gerust dat het geld terug bij zijn baasje is.
Alles had wel iets makkelijker en transparanter mogen verlopen, zo'n knoeiboel!
Hmm ik heb vandaag een extra leg erbij gekregen.
mag nu 2x op 1 dag DUS-FCO vliegen (1 extra erbij), 1x FCO-FLR en dan later terug van zuid Amerika.
dat is op een non-055 ticket; en omdat die 2x DUS-FCO vóór FCO-FLR zitten zou ik dus een leg missen MOETEN (onmogelijk) en rest dus vervallen. slim van ze.
nog iemand het volgende indien hij zijn reservatie wilt bekijken bij alitalia?
Technical Error
We're sorry, we've encountered a technical error in our system and cannot continue with your transaction. We apologize for the inconvenience.
Netjes alles retour ontvangen van vlucht 1, incl expedia.DE fee
Niemand die gaat afwachten en binnenkort wat gaat doorduwen?
In heb alles laten refunden en kreeg na wat zielig doen ook een voucher van 100 euro van expedia voor hotel+flight packages
Ik; en daar ik van de longhaul (wat telkens nog 2de stuk is) van DIE airlines de OK heb om te vliegen ga ik mogelijk DUS-FLR gewoon vliegen en dan via ander ticket terug wat ik dan nest. Een enkeltje voor circa 500 is ook wel handig.
ga zelf niks annuleren.
Van Insideflyer forum:
http://www.upinthesky.nl/2016/12/23/alitalia-gaat-twee-cruciale-maanden-tegemoet/
DAMN! En Amex dekt dit niet lees ik net in de voorwaarden
ik ga proberen het op KL metal te krijgen heen ook :-)
als uw eerste leg geannuleerd of gewijzigd is zouden die andere legs die nog intact "lijken" ni meer geldig zijn of in ieder geval nog opvolging krijgen. Dit was ne rappe fix blijkbaar.
+1
Hou er rekening mee dat boekingen waarvan een deel van het ticket/de reservatie er nog ok uit zie, dit niet het geval zal zijn.
Indien je niets onderneemt*, zal AZ het 1ste ticket hoe dan ook nog exchangen voor een simpele DUS-FLR of vice versa.
Ze starten met het cancellen van 1 PNR of 1 stuk van je vlucht en vervangen die met een extra leg DUS-FLR of vv. Nadien (en omwille van tijdsgebrek is dit vooral gebeurd voor vertrekdata in de ek dagen/weken) wordt je ticket invalid omwille van een exchange/reissue en krijg je een "nieuw" ticket met nog enkel DUS-FLR of vv. De PNR's/segmenten die nog op het eerste ticket stonden, verdwijnen dan bij gebrek aan geldig ticket.
Eenmaal het ticket ge-exchanged is door Alitalia moet een OTA een refund via IATA BSPlink aanvragen. Het kan soms tot een paar weken/maanden duren voor daar antwoord op komt, maar heb al gelezen dat Alitalia vrij snel is in dit geval, en het geld soms al binnen de 3 dagen terugstort.
Vermoed dat de OTA's toch wel wat druk op Alitalia gezet hebben...
Het gaat bij mij om non-055 stock waarbij de andere airline aangeeft dat hun PNR ok to fly is.
Geld was bij mij na 1 dag al terug op de m&m mastercard.
Via Expedia geannuleerd of rechtstreeks bij AZ?
Bij AZ in België, volgens Expedia(.nl) heeft AZ alles overgenomen.
Mijn refunds zijn ook binnen ondertussen met als valutadatum de dag nadat ik had gebeld. Net vóór het afsluiten van mijn amex statement
Dus AZ volgt het wel heel snel op.