Naar aanleiding van de Nieuw Zeeland deal, ben ik op zoek gegaan naar een travel agent die specifieke booking classes kan boeken. M.a.w. fares die in Matrix verschijnen maar je op geen enkele OTA uitgeprijsd krijgt.
Heb wat rondgemaild en al positief antwoord gekregen van Connections (kantoor Mortsel) en Joker reizen (kantoor Antwerpen). Die kunnen zo’n dingen boeken als je gewoon een uitprint van Matrix stuurt. De exacte prijs in Amadeus, maar wel beide mits 12 euro dossierkosten.
Het zal meestal dus iets duurder uitkomen dan de goedkoopste OTA's, maar als je op zoek bent naar een zeer specifieke combinatie, dan heb je niet veel keuze en kan dit dus een goede oplossing zijn!
Enkele mogelijke hinderpalen:
Wat zijn jullie ervaringen met traditionele reisagenten?
Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!
Berichten
Er was in de loop van 2016 een commercial van Joker op Youtube dat het ticket dat je online vindt ook bij hen kan boeken. Dus ik denk dat je in elk kantoor van Joker je ticket zal kunnen boeken. Verder heb ik dit nog niet getest.
Ik heb het al getest. ITA-matrixvlucht doorgestuurd naar Connections, was vlucht naar Hawaï . Connections kon het toen niet boeken voor dezelfde prijs. Prijsverschil was 300 euro (business) Dit wil uiteraard niet zeggen dat het niet kan voor andere vluchten.
Specifieke fares boeken lukt vaak wel, maar een 0 YQ (wat vaak duidelijk gewoon een glitch is bij OTA's) lukt dan weer niet.
Maar nog steeds soms de moeite: soms kost het 20€ op een lange reis, met het verschil 2500 mijl of 10000mijl.
0€ YQ betekent niet persee een error.
LOT heeft bijvoorbeeld een promofare BRU-ICN van rond de 500 EUR momenteel.
De Basefare is rond de 400 EUR, en er wordt niks van YQ aangerekend (bv 17-25OCT)
Dit gaan ze bij connections of joker etc natuuurlijk gewoon willen ticketten, ookal zit er geen YQ op.
Er zijn nog vele routes waarop nooit YQ wordt aangerekend, en de mannen die in van die reisbureautjes werken trekken zich echt niet veel aan van hoe het tarief is samengesteld.
Zolang de prijs niet abnormaal lijkt (500 EUR naar Nieuw-Zeeland is op het randje) zullen ze alles wel gewoon uitschrijven zonder verdere vragen.
Connections gebruikt Galileo en Joker Amadeus voor zover ik weet, dus het kan wel de moeite zijn om ze allebei te 'proberen'. Sommige lage fares zijn maar op 1 reservatiesysteem beschikbaar.
Uniglobe kan ook nog geprobeerd worden, dat zijn reisbureautjes die zowel zaken als leisure travel doen, en die hebben normaal ook wel directe GDS (Amadeus) toegang.
Ik heb het ooit eens geprobeerd bij Connections en die persoon daar keek me nogal vreemd aan. Na veel proberen heeft ze er toch iets uitgekregen maar niet exact dezelfde prijs.
Ik vermoed dat de combinatie gewoon te moeilijk was voor haar.
M.a.w. ze zijn er niet allemaal mee vertrouwd.
Ook niet verwachten dat de boekingsklasses in ITA altijd kloppen, vaak ghost availability daar.
ITA gaf voor die TG fare naar NZ bijvoorbeeld continu beschikbaarheid in de W klasse aan, terwijl die beschikbaarheid er in de praktijk soms totaal niet was.
Zelfde met de Q klasse, soms leek die beschikbaar in ITA, maar was in de praktijk enkel H beschikbaar.
Als je dan naar een reisbureau gaat met een ITA printout gaan ze die itinerary niet kunnen boeken op boekingsklasse wegens geen reële beschikbaarheid in de gevraagde boekingsklasses.
Best eerst availability opzoeken in expertlfyer/KVS, ofwel een lijstje maken van reserveboekingsklasses die eventueel ook goed zijn.
Airstop in Antwerpen kan het ook normaal gezien.