Free Walking Tours

bhermans
bhermans
Het eerste waar ik altijd naar op zoek ga op een bestemming zijn de Free Walking Tours, oftewel locals die je rondleiden in hun eigen stad.
Waar ik echter vaak een beetje mee worstel, is de fooi. Hoeveel, if anything at all, geef je zo iemand achteraf?
Meestal geef ik rond de €10, maar dan afgerond in hun eigen currency. Naar boven als de tour goed was, naar onder als ze wat minder was.
Ik rond zelden naar onder af, misschien heb ik geluk gehad tot nu toe, maar ik heb eigenlijk nog nooit een slechte tour meegemaakt.
Wat zijn jullie ervaringen met dit soort tours en hoeveel fooi geven jullie gemiddeld?
«1

Berichten

  • Katrien
    Katrien

    In Porto volgde ik een gratis tour via theworsttours.weebly.com/ . Het is wel niet de gewone toeristische tour. Het gaat juist om de andere kant van Porto.

    Ik zoek steeds een iets alternatievere tocht.

    Ivm fooi: Vergelijkbaar met @bhermans : rond de 10 Eur .

  • michelvst
    michelvst
    Kan deze in Stockholm absoluut aanraden: http://www.freetourstockholm.com

    Geef meestal rond de 5 euro, soms 10 als het echt een goeie tour is. Hangt ook wat af van de grootte van de groep.
  • bhermans
    bhermans
    Grote groepen zijn inderdaad minder fijn, maar langs de andere kant kan de gids daar niet veel aan doen. Dus alhoewel de ervaring dan wat minder is, probeer ik toch een normale fooi te geven.
    In Tokyo was het net het omgekeerde. Daar hadden we 4 gidsen voor een groep van 6 man :)
  • fbruno
    fbruno
    Die in Sydney van i'mfree is ook heel goed! Had 10 AU$ gegeven.
  • Stijn_A
    Stijn_A
    edited maart 2016
    Wij doen dat ook vaak! Fooi 5 a 10 de man, bij grotere groep ga ik eerder minder geven :tongue:

    Warschau was dik in orde, in Amsterdam hadden we een wat mindere gids
  • Katrien
    Katrien

    @Stijn_A welk gids-platform in Warschau (ben er dit weekend)

  • bhermans
    bhermans
    Old City tour gedaan vandaag in Stockholm.
    Zie foto voor de groep, en dat was nog niet eens de hele groep, beetje té...
    Interessante dingen gezien en gehoord, maar het persoonlijk contact met de gids was er niet, vond ik jammer.
  • Glenn
    Glenn

    @Katrien Ik heb deze Old Town gedaan, perfect in orde met zeer goede gids:
    http://freewalkingtour.com/warsaw/tours/free/old-town-warsaw/

    Later deze maand doe ik ook nog de Alternative Warsaw tour:
    http://freewalkingtour.com/warsaw/tours/free/alternative-warsaw/

  • Katrien
    Katrien

    @bhermans oeps: dat is te veel volk voor mij. Dan haak ik af en dwaal ik zelf rond doorheen de straten en steegjes.

  • Dima
    Dima

    Ik heb nog nooit zo'n walking tour gedaan. Is het de moeite voor iemand die niet echt fan van tours is? Ik verken meestal de stad liever alleen, zeker aangezien tours veel te traag gaan en gewoon dingen tonen uit boekjes. Maar zo'n free tour, ontdek je dan iets meer?

  • SvenLuckermans
    SvenLuckermans

    Geef ook €10 ongeveer, tenzij echt goed dan wel 15.

    tours verschillen echt:
    -die in Valencia bvb focust enorm op geschiedenis
    -eentje in Lissabon was een mix van geschiedenis (zonder alle jaartallen af te rammelen) en leuke spots
    -Madrid (Sandeman) was vreselijk: "this is a bookstore - I buy my books here. This is a bakery, I buy my bread here". - true story. Na 20min was 'k weg
    -Budapest: coole tours

    etc etc

  • Morten
    Morten

    Ik heb 2 van de free walking tours in Budapest gedaan van TriptoBudapest.hu
    Was veel volk toen, vandaar dat er 6 of 7 gidsen waren en je werd ingedeeld in kleinere groepen.
    Meestal geef ik ergens tussen de 5 à 10 euro in eigen valuta.

    Heb 's avonds ook hun pub tour meegedaan en dan brengen ze je o.a. ook naar een aantal van die "Ruin Bars"
    Was wel leuk. Ook dezelfde fooi besteed.

  • RubenH
    RubenH

    Budapest was idd goed. Ik geef ongeveer 10€.

  • mgo72
    mgo72
    Madrid was een ramp. Redtours denk ik dat noemt.

    Extreem links gastje dat heel de tour naar mijn rdchtervuist solliciteerde! Als Spanjaard maakte die mijn land compleet belachelijk.

    Waarom zijn er zoveel balkons in Madrid? Om wiet te kweken! Met ne joint in de hand den toer gedaan.

    Al dietoeristen geloven die dan. Op einde kreeg die dan nog eens 200 euro fooi van Japanners die direct naar de luchthaven gingen!
  • Jeroen
    Jeroen

    Ik geef ook altijd €10. Grappig inderdaad dat Madrid hier als slechtste staat, was ook de enige tour waar ik vroeger vertrok :D
    Beste die ik ooit gedaan heb was in Berlijn, was tour van 3u met een zalige Brit die echt heel goed vertelde. Was via Sandemans.

  • Jenss
    Jenss

    Ik heb 1 keer zo'n tour gedaan in Wroclaw, was leuk om een keer te doen en heb toen iets van 50 zloty gegeven.

  • Katrien
    Katrien

    @Glenn dank u , ik heb deze middag de "jewish warsaw" tour gevolgd. Gids gaf heel veel interessante info en plekken bezocht die ik alleen niet had gezien. Ideale intro om vanavond nog eens "the pianist" te bekijken.

  • doddel
    doddel
    Niet helemaal on topic, maar in dezelfde lijn: donderdag maak ik gebruik van het stopover buddy program van icelandair.
    Ik ga een hele dag op uitstap met een personeelslid (vind ik het erg dat het een 30-jarige lokale blondine is?). Paardrijden, wandelingetje, zwemmen, ontbijt, lunch en diner. Kijk ernaar uit!!! (Type dit van in de lounge in KEF, erg stylish en treffelijke eten)
  • Jelle
    Jelle
    edited maart 2016

    Laat zeker weten hoe het was, ben heel benieuwd! Foto's van het bevallige personeelslid mag :d

  • SvenLuckermans
    SvenLuckermans

    @doddel said:
    Niet helemaal on topic, maar in dezelfde lijn: donderdag maak ik gebruik van het stopover buddy program van icelandair.
    Ik ga een hele dag op uitstap met een personeelslid (vind ik het erg dat het een 30-jarige lokale blondine is?). Paardrijden, wandelingetje, zwemmen, ontbijt, lunch en diner. Kijk ernaar uit!!! (Type dit van in de lounge in KEF, erg stylish en treffelijke eten)

    Is dit een buddy programma of een dating show :smiley:

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!