Welke (voor ons) "vreemde" gerechten ben jij al tegengekomen?

michelvst
michelvst
edited maart 2016 in Reiservaringen
Tagged:
Enkele foto's van trendy "hipster" food... http://www.buzzfeed.com/alexfinnis/hipsters-have-ruined-food-for-everyone?utm_term=.iuvdMa5JW
Ben wel eens benieuwd, wat is het meest bizarre (of meest bizar geserveerde) gerecht dat je al eens hebt voorgeschoteld gekregen? :tongue:
Tagged:
«13

Berichten

  • Dima
    Dima

    @michelvst said:
    Ben wel eens benieuwd, wat is het meest bizarre (of meest bizar geserveerde) gerecht dat je al eens hebt voorgeschoteld gekregen? :tongue:

    2x voorgehad in Budapest: "dumplings" gevraagd als side dish en het bleek half-gekookt deeg te zijn (nog eens geen pastadeeg volgens mij). En dan ook nog eens een heel bord vol van.
    Meest rare? Zo veel raar voedsel gegeten dat het moeilijk kiezen was. Maar zal wel 1 ding me herinneren (en bijna niet te vinden hier in Europa): "chicken feet". Op je eerste dag in Hong Kong denk je dat ze bedoelen bouten maar dat het gewoon een Google Translate faal is.
    Tot ze het effectief brengen en je heb letterlijk een bord vol kippenvoetjes. (foto van hoe het er uit zag, alleen 10 stuks op een bord)
    Nu, veel Europeanen zouden het zelfs niet aanraken, maar wat is dat eigenlijk lekker! In elk Chinees restaurant vraag ik of ze het hebben en elke keer zeggen ze nee :(

  • Chris
    Chris

    @Dima said:
    Nu, veel Europeanen zouden het zelfs niet aanraken, maar wat is dat eigenlijk lekker! In elk Chinees restaurant vraag ik of ze het hebben en elke keer zeggen ze nee :(

    oh vreemd eten...... ik probeer alles........ dan zijn kippevoeten nog voor beginners wat dacht je van: eendetong, levende octopus, rat, levend gefrituurde tarantula.... etc etc ;-)

  • Glenn
    Glenn

    @Chris said:
    oh vreemd eten...... ik probeer alles........ dan zijn kippevoeten nog voor beginners wat dacht je van: eendetong, levende octopus, rat, levend gefrituurde tarantula.... etc etc ;-)

    Chris de allesvreter :wink:

  • Dima
    Dima
    edited maart 2016

    Ja, ik vind ook dat je zo veel "rare" dingen moet proeven. Onderdeel van het verkennen van lokale cultuur. Het is wel grappig dat het vooral tussen je oren zit. Want hoewel het er gewoon echt niet leuk uitziet, kan het heel lekker smaken (heb kippenvoeten als voorbeeld gegeven omdat ik dat eigenlijk superlekker vond).

    Het zit wel vaak gewoon puur in je hoofd of het raar is of niet. Ik heb geen problemen met rare dingen te eten...
    Levende octopus trouwens ook geproefd. Vond het niet echt lekker ofzo, maar wel een interessante ervaring. (het was wel een kleintje)

  • Chris
    Chris
    edited maart 2016

    mijn octopus was een grote in stukjes gehakt. Koreaanse specialiteit.
    door de grote zuignappen kan dat gevaarlijk zijn. direct goed kauwen en dan pas doorslikken zodat die dingen stuk zijn.

    ze "leven" nog zeker wel door totdat je ze op hebt.

    PS> sorry voor het verticaal filmen ;-)

  • Katrien
    Katrien

    Die kippenpoten ben ik op mijn fietstocht in China ook dikwijls tegengekomen. I een klein dorp een restaurant binnenstappen, en de vloer ligt vol met de restjes. De mensen kluiven a d tenen en de rest vliegt direct d grond op onder tafel.
    Die octopus, daar ben ik niet zo zeker van of ik dit kan eten. Binnenkort ben ik i Seoul: ik zal eens zien of het gemakkelijk te vinden is. Ik kijk er naar uit

  • bhermans
    bhermans

    Heb ik in China idd ook meegemaakt. "Oh, doe de kip maar, lekker..."
    Krijg je het volledig beest voorgeschoteld, letterlijk van kop tot teen. Nee, dank u...

  • kristof
    kristof
    Mja, tzit allemaal tussen de oren, maar er zijn toch ook dingen die ik niet eet omdat ik tegen de bereidingswijze ben, of omdat het me gewoon weinig zegt. Ik at in Congo geregeld rupsen , kevers en springkanen. Id Seychellen was ik de eerste om vleermuis te proberen. Maar zoals de levende octopus of levend gefrituurde dieren zal je mij niet snel zien eten. Net zoals die kikkers die ze levend villen en dan voorschotelen. Maar ieder zijn ding en ik respecteer ieders keuze, echter heb ik voor sommige zaken een grens gesteld.
  • Jelle
    Jelle

    In Beijing slang, schorpioen, zeepaard- en ster gegeten. Was best oke.
    Dit is nu een screenshot van mijn gopro filmpje maar die beesten bewogen dus nog. Je kiest dan wat je wil en ze frituren het.

  • Koja78
    Koja78

    Is een zeepaardje niet beschermd? Ik weet het.. in China vegen ze daar hun voeten aan maar als je ze zelf gaat kopen help je wel mee natuurlijk.

    In Ecuador kan je Cuy (cavia) eten maar uiteindelijk niet gedaan.
    Een kennis van mij kreeg van een parkwachter in Mexico te horen dat hij wel een Iguana kon regelen. (schijnt vreselijk lekker te zijn.. maar het mag niet natuurlijk)

  • kristof
    kristof
    Cavia is best ok. Eveneens in Ecuador gegeten. Maar zoals je zegt, beschermde diersoorten en dergelijke zijn in vele landen helaas nog steeds een alledaags begrip. In Kinshasa kan je zonder moeite aap en dergelijke kopen, terwijl de meeste van die dieren eveneens beschermd zijn. Maar ja.....
  • Jelle
    Jelle

    Had op die moment er geen weet van dus gewoon maar geproefd omdat het wss de eerste en laatste keer zou zijn in mijn leven dat je die mogelijkheid hebt.

  • Chris
    Chris

    Zeepaard is heel gewoon in China. Vaak zit er een boven op een soepje ofzo. Zo'n kleintje wat je dan doorslikt.

    Cavia nog niet gehad maar ook nog niet in Ecuador geweest.

    in China ook sashima van dolfijn gehad; kan je ook in Japan wel krijgen.
    in Japan ook walvis soep gehad. Lever van een diepzee vis. Fugu natuurlijk. Ook rauwe paarden lever...

    Iguana bijna gehad in Panama maar was f* duur. dus maar niet gedaan.

    zeepaard, slag en dat soort dingen in China/Thailand op straat, als ze reeds gefrituurd zijn zijn ze niet lekker. die frituren ze over en over. en is het hard. Vers is de aanrader.

    oh, in Hanoi verse Cobra. Ergens achteraf in restaurant. eentje uitzoeken. ze maken dan een snee bij het hart en knippen dat er al kloppende nog uit wat je dan kloppende in rijstewijn op drinkt. wel aparta ervaring. ook het bloed en gal in rijstewijn..... daarna maken ze dan 8-9 verschillende gerechten ervaf. De gefrituurde botten en huid is erg lekker ook het vlees trouwens.

    PS> mods... mss een food topic maken en afsplitsen?

  • Chris
    Chris

    Nooit gehad maar:

    • in Beijing kan je voor circa 6000 euro tijger eten
    • in Thailand kan je (weet de prijs niet) apen hersens eten, die komt dan door de tafel en snijden ze de schedel open (levend) waarna je dat eruit lepelt. Een zakenpartner van mij heeft dat gehad omdat hij meegenomen was met zakenpartners daar. dan kan je bijna niet weigeren als je de deal wilt.
  • Koja78
    Koja78

    @Chris : ik vind Ecuador wel een aanrader.. maar niet voor het culinaire ;-) Pollo con arroz en Arroz con pollo :smile:

  • thom
    thom
    edited maart 2016

    In Laos stond er BBQ hond op het menu. Verder bamboo wormen.
    Wat de kippenpootjes betreft, kan je in Benelux zeker vinden bij de "echte" chinees, alsook knookjes van varken. Het gekke is dat kippenpoten in China meer kosten dan de filet, vinden ze blijkbaar niets aan vertelde vrienden die er woonde.
    Fugu in Japan, en veel ander zeespul waar je nog nooit van hoorde, yummie!!
    Walvis in Ijsland, bestelde ik uit principe niet maar kon het niet laten te proeven :open_mouth:
    Zeekomkommer.

  • Stijn_A
    Stijn_A

    @Chris said:
    Nooit gehad maar:

    • in Thailand kan je (weet de prijs niet) apen hersens eten, die komt dan door de tafel en snijden ze de schedel open (levend) waarna je dat eruit lepelt. Een zakenpartner van mij heeft dat gehad omdat hij meegenomen was met zakenpartners daar. dan kan je bijna niet weigeren als je de deal wilt.

    wtf

  • kristof
    kristof

    ik ben een fan van azië en lokale gebruiken, maar zulke dingen hoeven dan voor mij niet. Te grote dierenvriend wss.....

  • Jelle
    Jelle
    edited maart 2016

    Speaking of which. Oude goude.

  • Jeroen
    Jeroen

    Ik pas voor alles wat ik hier lees. Ik krijg het echt niet over mijn hart om iets levend te kiezen en dan 5 min later het op mijn bord (of stok) te hebben. Ik ben blij met noodles met kip.

    En inderdaad, die aap, WTF?

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!