Solo reizen als vrouw

Maxime
Maxime
edited november 2016 in Algemene discussies

Mensen met ervaring, een vraagje voor jullie i.v.m solo reizen.

Ik heb eind vorig jaar 3 weken in China rondgereisd, als vrouw, alleen. Ik heb een heel pak grootsteden gedaan (Xi'an, Beijing, Chengdu, ...) als kleinere (doch toeristische) plekken (Pingyao, Lijiang, ...). Ik liep er 's avonds en 's nachts vrijwel altijd alleen en heb me geen (misschien onterecht?) enkele seconde onveilig gevoeld. Ik had eerder het idee dat de Chinezen meer schrik hadden van mij (blond, kort haar), dan ik van hen. :p

Ik ben op zoek naar een nieuwe solo-bestemming voor 2-3 weken en mijn oog is gevallen op de regio Vietnam, Laos, Cambodia, ... Ook al weet ik dat je overal 'op je hoede' moet zijn, gewoon een general question: Is dit een goed idee? Door India zie ik mij b.v. niet alleen reizen...

Iemand ervaring met deze regio?

Berichten

  • steeve321
    steeve321

    Ik vind Thailand een fijne bestemming om alleen te reizen.
    Mooie hotels, veilig op straat, goed eten en niet duur.

  • Jelle
    Jelle

    @steeve321 said:
    Ik vind Thailand een fijne bestemming om alleen te reizen.
    Mooie hotels, veilig op straat, goed eten en niet duur.

    zelfde vind ik voor Vietnam en Bali :)

  • claenen
    claenen

    Ook Cambodia is een aanrader. In Siem Reap (Angkor Wat) zijn er voldoende toeristen dat je je nooit verveelt. Phnom Pehn is minder toeristisch maar zelfs daar zag ik vrouwen (zeg maar meisjes) alleen reizen. Cambodia is een goedkopere versie van Thailand en heeft echt wel leuke plekjes. Rondreizen met de bus is efficiënt en zeer goedkoop.

    PS: Als je graag short shorts draagt en besluit een massagraf te bezoeken (Killing Fields), zie dan dat ze je billen bedekken aub. Zou wat schrikken zijn mochten de doden ineens wakker worden van een mooi kontje ;) Om van het respect voor begraafplaats nog maar te zwijgen :) (Echt meegemaakt daar...)

  • daruda
    daruda

    Heel Maleisië ook enorme aanrader en veel minder toeristisch als een Thailand.

  • Koja78
    Koja78

    Zolang je India maar links laat liggen :)

  • l_154
    l_154

    Ik heb al regelmatig solo gereisd en in sommige culturen heb je meer een 'macho' houding van bepaalde mannen die je nafluiten of flirten, maar om nu te zeggen dat die landen onveilig zijn, is wat kort door de bocht. In het algemeen zou ik in zeer arme landen (vooral Afrika) gewoon nooit na het donker te voet alleen rondlopen. Of je nu man of vrouw bent. Zelfs niet als (hetero) koppel. Zelfs niet als het maar voor een paar honderd meter is. Goede richtlijn is via je hotel een driver regelen die je op dat soort momenten helpt om van punt a naar b te reizen. Luister ook goed naar de adviezen van lokale mensen over of het veilig is in bepaalde buurten of niet. Zij kennen de verhalen van mensen die in bepaalde buurten overvallen/opgelicht/verkracht worden. Vertrouw ook op je buikgevoel. Voelt een plaats onveilig aan, maak dat je wegkomt. Let op voor locals die je leert kennen op straat en die voorstellen om je rond te leiden, bij hun thuis uitnodigen om te eten,... Al veel verhalen gehoord van vrienden en familie die op het einde van de rit gedwongen werden om hallucinante bedragen te betalen voor dit soort diensten. Maar hun fysieke veiligheid kwam niet in het gedrang.

    Wat India betreft: ik heb verschillende vriendinnen die zonder problemen lange reizen hebben gemaakt in India en familie die er woont. Het land heeft een slechte reputatie en vooral een probleem van straffeloosheid in verkrachtingszaken en publieke verontwaardiging als gevolg. Uiteraard moet je voorzichtig zijn. Maar haal de statistieken van het aantal verkrachtingen in België boven (en de straffeloosheid in deze zaken) en je valt evenzeer van je stoel. Zou je buitenlandse vrouwen daarom afraden om België te bezoeken? Nee, je zou hen gewoon ook afraden om in bepaalde buurten alleen rond te lopen.

    Interessant artikel van vorig jaar: http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2015/03/09/india-verkrachting-van-een-land

    “Drie vrouwen per uur verkracht in India,” rapporteert de pers. Maar dat is dan wel op een bevolking van 1,3 miljard. Bij ons is er elke drie uur een verkrachting – op een bevolking van 11 miljoen. In Engeland en Wales schat men dat er elk uur ongeveer negen verkrachtingen plaatsvinden, op een bevolking van 55 miljoen. Reken maar zelf. Of laat het over aan een VN-rapport uit 2010. In India waren er in dat jaar 1,8 verkrachtingen per 100.000 inwoners. In België bijna dertig. In ons land doet tien procent van de slachtoffers aangifte, zeggen experten. Zelfs als dat in India maar een op honderd is, dan nog zijn er relatief veel meer verkrachtingen in ons land. Natuurlijk kan men alle cijfers in twijfel trekken. Maar dat toont alleen hoe angstvallig men het beeld van India als land van verkrachting wil bewaren.

  • claenen
    claenen

    @Koja78 said:
    Zolang je India maar links laat liggen :)

    Ken nochtans iemand die daar op Erasmus gezeten heeft zonder problemen. Als je oppast is dat zeker wel te doen hoor.

  • Gigi2m02
    Gigi2m02

    Scheer India toch niet zo snel aan de slechte kant.
    Ik kan alleen maar de reacties hierboven bijtreden, doe geen dingen dat je in Belgische grootsteden ook niet 's avonds laat, moederziel alleen zou doen. Twee vriendinnen van mij zijn ook zonder problemen 3-4 weken gaan rondtrekken. Het meest "angstaanjagende" moment dat een vriendin van mij ervaren had was toen een groep van 15-20 schoolkindjes haar tegelijk wouden omhelzen.

    Wat dus sowieso gaat gebeuren in India is massale aandacht omdat ze niet gewoon zijn van vrouwen en al zeker niet met blond haar te zien. Maar dat heb je ook als je toevallig 2m02 bent...

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!