VAT refunds for dummies

Emmy
Emmy

Volgende week ga ik via OSL naar BKK

In BKK kan ik de vat (7%) terugvorderen. (Ik heb datnog nooit gedaan, vat terugvorderen)

In OSL moet ik dan in theorie weer vat betalen om het in te voeren? Ik woon niet in Noorwegen maar breng de goederen wel het land binnen natuurlijk. (ik heb hierover nog geen info gevonden maar ik ben nog aan het zoeken) Ter info we blijven nog 2 dagen in OSL als toerist.

Wat gebeurt er dan bij terugkomst in BRU? moet ik dan opnieuw via customs passeren na OSL?

Ik zou graag de wettelijke regels kennen.

Ik weet dat ik ook gewoon niets kan aangeven, maar ik zou liever op voorhand weten waar ik sta. :smile:

Tagged:

Berichten

  • kristof
    kristof

    Heb wel wat ervaring met VAT refunds. Je moet inderdaad de VAT ter plaatse ( BKK) terug vorderen. elk land heeft daar een eigen manier voor ( storten, cash, debitcard,...) dus dat moet je ter plaatse vragen.
    Daarna moet je eigenlijk niets meer doen. Althans, dat is toch hetgeen wij altijd gedaan hebben. Je moet in OSL volgens mij zeker geen taxen betalen want je voert het goed het land niet in (je neemt het verder mee naar BRU).

    Ik veronderstel dat het hier niet gaat over dure juwelen van +10.000 EUR dus ik zou me d'r niet teveel zorgen over maken.

    Heb VAT refund gedaan in US, UK, België, Zuid-Afrika,... en nooit problemen gehad.

  • Emmy
    Emmy

    ok tnx.

    Ik weet nog niet echt wat ik ga kopen. Maar je weet nooit dat ik mij daar laat verleiden door iets.

    Ik ging eerst een nieuwe camera kopenin de hoop dat die daar goedkoper is maar ik ga voor de mediamarkt actie 21% gaan denk ik. :tongue: zou goedkoper moeten zijn dan BKK

  • doddel
    doddel

    grens voor taxfree import in Belgie ligt zeer laag, dus niet alleen voor juwelen van meer dan 10.000 euro ;-)

    zie http://www.eccbelgie.be/taxfree-invoeren-van-buiten-de-eu-s44171.htm

    je hebt trouwens niet alleen BTW. Kijk ook eens hier:

    http://www.invoercalculator.be/

  • Dima
    Dima

    Gewoon bonnetje van de refund en verpakking wegsmijten en je zit goed ;-)

    Mediamarkt zelfs na de BTW actie nog steeds te duur: kijk eens op amazon voor nieuwe camera.

  • bhermans
    bhermans

    Offtopic, maar een tijdje terug was er in NL bij Mediamarkt ook een BTW actie.
    Een collega heeft de weken daarvoor de prijzen van de producten in de gaten gehouden en vlak voor de actie werden ze gewoon verhoogd, waardoor het prijsverschil uiteindelijk vrij klein was.

  • Chrismeister
    Chrismeister

    @bhermans said:
    Offtopic, maar een tijdje terug was er in NL bij Mediamarkt ook een BTW actie.
    Een collega heeft de weken daarvoor de prijzen van de producten in de gaten gehouden en vlak voor de actie werden ze gewoon verhoogd, waardoor het prijsverschil uiteindelijk vrij klein was.

    Dit zie je tegewoordig zo vaak. Bijvoorbeeld bij Ryanair Sales ook. Als er staat x % korting dan weet je vaak snel dat het een schijn sale is

  • fbruno
    fbruno

    In Japan is het heel makkelijk, daar betaal je in bepaalde winkels gewoon de sales tax niet (bv Apple Store).
    Je moet je paspoort dan tonen, en ze registreren je aankoop dan. Bij het verlaten van het land moet je een papiertje aan de immigratie afgeven, en klaar.

  • wimbor
    wimbor

    Zoals @doddel aangeeft: de BTW of taxen terugkrijgen is makkelijk, Maar je moet boven de limieten je goederen wel aangeven in ons land.

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!