Fare rules: Dos and don'ts / Feedback

Gigi2m02
Gigi2m02
edited februari 2016 in Algemene discussies
Tagged:

Een topic die ik toch wat mis op Jumpseat, zowel als post of als discussie op het forum.
Typische dingen die je vaak ziet staan in Fare rules:

  • No show fee
  • Stopovers
  • Refund policy (airport taxes e.g.)
  • Nog zoveel meer dingen die interessant kunnen zijn....

Zou dat geen goed idee zijn om daar eens iets over te posten?
Het wel al es in het verleden iets geljkaardigs gezien op andere blogs, niet altijd even uitgebreid/duidelijk wel.

Onderstaand als voorbeeld BRU - DXB met 1 stop in DOH.

Stopovers: Deze lijkt van bijvoorbeeld interessant, te zien hoe je ze interpreteert

5 STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT LIMITED TO 1 FREE AND 4 AT USD 100.00 EACH. 1 FREE IN EUROPE/AFRICA 1 FREE IN AREA 3/AREA 1 1 IN DOH EITHER OUT/IN AT USD 100.00 4 IN AREA 3/AREA 1/EUROPE/AFRICA AT USD 100.00 EACH.

  • Telt die stop in DOH al mee bij die stopovers, I guess yes?
  • 1 FREE stop in AREA 3.... Dus, je kunt ff omvliegen naar een land in AREA3? Of ben je die 1 FREE al kwijt voor je stop in DOH?
  • Meer nog, ze spreken over 'free', maar beetje verder heb je penalties (zie onder): USD 100 bij elke change. Als je zo'n stopover probeert te fixen, is dit toch een change?

Category 16: Penalties CANCELLATIONS ANY TIME CHARGE USD 100.00. TICKET IS NON-REFUNDABLE IN CASE OF NO-SHOW. NOTE - NON CHANGEABLE AND NON-REFUNDABLE ------------------------------------------------ CHANGES ANY TIME CHARGE USD 100.00.

Ff in de praktijk heb ik zo wel wat cases waar ik eigenlijk graag meer over zou willen weten:

  1. Vorig jaar was mijn visum voor Russia niet in orde geraakt en heb ik dus niet kunnen vliegen. Had voor amper 78 euro BRU - DME - ARN - BRU gefixt met de jetcost trick, maar blijkbaar hadden twee legs een no show fee. Ik had dat toen niet door omdat ik de fare rules nooit bekeek.
    => Hoe wordt die no show fee (ooit) geregeld? Heeft de OTA/maatschappij automatisch de mogelijkheid om je credit card te chargen? Van abindenurlaub kreeg ik achteraf 2 mailtjes rond de no show fee, maar ik heb die bedragen gelukkig nooit op mijn Amex bill gekregen, enig idee hoe dit komt?
  2. Een regel is ook dat de Airport taxes voor legs dat je niet gevlogen hebt kunnen gerecupereerd worden. Ookal was je ticket non-refundable. Ik kan / kon dus eigenlijk dat geld terug vragen? Binnen welke termijn moet zoiets trouwens?
  3. Volgende week ergens zou ik terug in Paris/Ams/Bru moeten raken vanuit Istanbul. Met AF naar LHR of FRA vliegen met tussenstop in CDG komt goedkoper uit dan rechtstreeks met Pegasus, ik krijg er enkele mijlen voor en hapje op de vlieger... ik zou dom zijn als ik het niet doe :smile:
    Als er geen bedragen voor NO SHOW FEE staan kan ik dus gewoon in Parijs "de tijd uit het oog verliezen en dus mijn vlucht missen", zonder kosten / miserie, right? (heb enkel handbagage) Of zit er toch nog ergens een adertje onder het gras?
  4. Ik zie in de matrix dat er voor LHR/FRA voor het arriveren geen airport taxes aangerekend werden, als dat wel zo was zou ik die met een NO SHOW bv zelf nog kunnen terug eisen?
Tagged:

Berichten

  • Dima
    Dima
    edited februari 2016

    Al deze regels zijn inderdaad soms beetje verwarrend. Ik zou er misschien eens een artikeltje voor Jumpseat kunnen schrijven (adhv een IATA cursus)

    Onderstaand als voorbeeld BRU - DXB met 1 stop in DOH.
    Telt die stop in DOH al mee bij die stopovers, I guess yes?
    Neen, als je ergens onderweg puur van vliegtuig verandert, telt het niet mee als een stopover, maar een transfer. Een stopover = als je (binnen je controle) uit DOH vertrekt later dan de dag dat je toekomt. Opgelet: als de transfer > 24u is, telt het wel mee als een stopover. Maar als je bv. een transfer hebt van 23u volgens je ticket en je bezoekt dan DOH, is het in principe geen stopover.

    1 FREE stop in AREA 3.... Dus, je kunt ff omvliegen naar een land in AREA3? Of ben je die 1 FREE al kwijt voor je stop in DOH?
    Area 3 =Oost-Azië en Oceanië. Dus in principe kun je gratis omvliegen via Indië, als er een vlucht beschikbaar is. Met BRU-DXB is het een onrealistische regel, gezien Qatar altijd via DOH vliegt.
    Moest je dan bv. met een interline doen (random onbestaand voorbeeld: BRU-TPE-DOH-DXB), zou het niet mogen omdat je dan boven de MPM zit.
    Ook moet je met break-points rekening houden en andere berekeningsregels waarbij "gratis" eigenlijk een pak duurder kan worden.

    _Meer nog, ze spreken over 'free', maar beetje verder heb je penalties (zie onder): USD 100 bij elke change. Als je zo'n stopover probeert te fixen, is dit toch een change? _
    Free als je het tijdens het boekprocess fixt. Change fee = als je na je boeking nog iets verandert.
    Ook opgelet: het is free in de zin van fare, de taxes komen er nog bij! (en zelfs eventueel bijkomende YQ)


    Je praktijkvragen:
    1) De NO-SHOW fee is eigenlijk iets heel zeldzaam. Maar er zijn 2 belangrijke types (waar jij zich geen zorgen over moet maken). Ten eerste heb je een fee voor de travel-agent die een deel boekt, maar nog geen ticket voor uitgeeft. Op het moment dat dat vlucht zonder jou vertrekt (no show), zal de agent een soort "boete" krijgen. Ten tweede heb je ook een no-show fee als een kost van toch te kunnen vliegen of je ticket terug geldig te maken na een no-show. (wel moet je dan hetzelfde segment nog steeds vliegen, dus geen 1X fuel dump) Dit komt meestal voor als je te laat bent voor je vlucht, je staat als no-show, maar je wilt nog steeds vliegen... Dan kunnen ze tegen die fee je nog steeds herboeken op de volgende vlucht ipv je hele ticket nietig te maken. Er zijn heel weinig maatschappijen die dat doen spijtig genoeg.

    2) Het termijn hangt af van maatschappij tot maatschappij. Meestal moet dat binnen een redelijke termijn. Maar vaak is het niet toegelaten op een no-show. Dus enkel als je op voorhand belt en je ticket annuleert. Opgelet: de airline heeft recht om je administratiekosten hiervoor aan te rekenen. Sommige gaan zelf zo ver als 75€ (wat meer is dan de tax zelf)

    3) Geen fees. Maar het is wel de gekende "hidden city" truc. In principe staan daar geen penalties tegenover. Maar er zijn mensen die bv. al hun mijlen van hun account kwijtgeraken als ze die truc toepassen. Bij een eerste keer meestal geen probleem, maar na een paar keer kun je in de problemen geraken :)

    4) Zoals ik in 2 zei: meestal is bij een no-show abosluut niks refundable, ook niet de taxes. Wel als je het op voorhand annuleert. Maar alweer: als het een deel van een boeking is, als je die op voorhand annuleert krijg je een change fee en een herberekening van je fare.

    Hopelijk is het een beetje duidelijk.

  • fbruno
    fbruno

    Taksen mogen altijd gerefund worden zolang je niet een deel van de route gevlogen hebt (no show of niet). Wel zijn er idd vaak administratiekosten.
    In theorie mag de YQ zelfs gerefunded worden indien er niet expliciet in de fare rules staat dat dit niet mag.

    Tegenwoordig laten steeds meer airlines no shows toe. Elk SN flex&fast ticket mag je gewoon no-showen en daarna nog wijzigen/refunden, en SAS plus tickets mogen bv ook gewoon genoshowed worden.
    De change fee bij Emirates en veel andere airlines veranderd ook niet bij een no-show.

    Maar er zijn mensen die bv. al hun mijlen van hun account kwijtgeraken als ze die truc toepassen. Bij een eerste keer meestal geen probleem, maar na een paar keer kun je in de problemen geraken :)

    Als je niet spaart bij de operating carrier zelf maar bij een van hun partners ben je al redelijk veilig, zolang je het niet elke dag duurt natuurlijk,.

    Moest je dan bv. met een interline doen (random onbestaand voorbeeld: BRU-TPE-DOH-DXB), zou het niet mogen omdat je dan boven de MPM zit.

    Op de meeste tickets zijn er geen MPM restricties meer, begin januari kon je bijvoorbeeld een Etihad ticket STR-XNB routen via heel Australië, en daar zelfs een stopover erinzetten voor 75 EUR. Mocht perfect volgens de fare en routing rules.
    Op die manier kon je bijvoorbeeld STR-AUH-SYD-MEL-PER-AUH-XNB-AUH-BNE-MEL-SYD-AUH-DUS-STR vliegen voor zo'n 400 euro in economy, of zelfs de helft in business kon ook voor 1000 euro.
    Was minder dan 1cpm voor economy class, of minder dan 3cpm met de helft in business class.
    Heeft niet lang geduurd natuurlijk :neutral:

  • Dima
    Dima

    Als je niet spaart bij de operating carrier zelf maar bij een van hun partners ben je al redelijk veilig, zolang je het niet elke dag duurt natuurlijk,.

    True, maar nog steeds opletten zou ik zeggen (vooral BA is er lastig over, zelfs als je met AA vliegt bv.). Een keer zal echt geen kwaad kunnen.

    Op de meeste tickets zijn er geen MPM restricties meer, begin januari kon je bijvoorbeeld een Etihad ticket STR-XNB routen via heel Australië, en daar zelfs een stopover erinzetten voor 75 EUR. Mocht perfect volgens de fare en routing rules.

    Dit was weer een fout in systeem. MPM is in principe nog steeds een basisregel en je zal dus nooit een standaard ticket kunnen boeken zonder die error ;-) Want anders zou je nu even een ticket LHR-CDG via SYD kunnen boeken ;-)

  • daruda
    daruda

    heeft iemand hier al ooit een fee moeten betalen voor een no-show?

    Ik twijfel om bij de geboekte business vlucht cph-ams-hkg-tpe-hkg-ams-cph uit te stappen in AMS.
    Loop ik veel risico?
    KLM vlucht..

  • fbruno
    fbruno
    edited februari 2016

    Dit was weer een fout in systeem. MPM is in principe nog steeds een basisregel en je zal dus nooit een standaard ticket kunnen boeken zonder die error ;-) Want anders zou je nu even een ticket LHR-CDG via SYD kunnen boeken ;-)

    Tegenwoordig zijn er nog maar weinig tarieven echt op basis van een MPM/Mileage System (kun je zien aan de M vanachter in Amadeus FQD of Expertflyer).
    Bekendste routes waar dit systeem nog gebruikt wordt zijn de internationale routes van Delta, Hainan en American Airlines, en ook alle routes van Europa naar Noord-Amerika met Oneworld JV en Skyteam JV.
    Er zijn nog wel enkele uitzonderingen waar het Mileage systeem gebruikt wordt, maar verder wordt door zowat alle maatschappijen een routing systeem gebruikt (zie je aan de R vanachter).

    Met dat routing systeem zijn er op voorhand routes vastgesteld die je mag vliegen, meestal volgen die het Mileage systeem ongeveer wel, maar niet altijd.

    Je mag bijvoorbeeld BRU-IST-JFK vliegen met TK (zelfs voor heel goeie prijzen), terwijl dat via een mileage systeem nooit zou mogen omdat dat de MPM+25% zwaar overschrijdt.

    Ook op routes zoals EVN-BRU, GYD-BRU, CAI-BRU, LXR-BRU... publiceren QR/EK/EY tarieven met een routing via hun hubs in het midden oosten. De omweg is zodanig groot waardoor dit met een mileage systeem ook nooit zou mogen.

  • Dima
    Dima

    Nope, als je mijn uitleg gelezen hebt: zolang je niet van plan bent om AMS-CPH te vliegen, ga je niks betalen ;-)

  • Chris
    Chris

    @daruda said:
    heeft iemand hier al ooit een fee moeten betalen voor een no-show?

    Ik twijfel om bij de geboekte business vlucht cph-ams-hkg-tpe-hkg-ams-cph uit te stappen in AMS.
    Loop ik veel risico?
    KLM vlucht..

    lijkt me niet. Ik heb gisteren ook niet AMS-BCN gevlogen maar goed dat was een laatste leg van een ticket van 2 maand terug. Alhoewel ik wel van plan was te gaan maar me niet lekker voel en dus niet naar de MWC ga daar.

    natuurlijk wel alleen handbagage meenemen maar dat lijkt me logisch.

  • Christophe
    Christophe

    Hoe stellen jullie eigenlijk zo'n samengestelde route samen? Dat lukt me nog wel op ITA, maar waar kan ik dat dan boeken?

  • daruda
    daruda

    expedia, kayak, cheaptickets

  • Gigi2m02
    Gigi2m02
    edited februari 2016

    @Chris said:
    Ik heb gisteren ook niet AMS-BCN gevlogen maar goed dat was een laatste leg van een ticket van 2 maand terug. Alhoewel ik wel van plan was te gaan maar me niet lekker voel en dus niet naar de MWC ga daar

    Ik ben aan het zien om het stukje CDG - LHR/BCN/... op een latere datum te vliegen (zoals jij met AMS-BCN 2 maand uitstel), maar ik krijg de prijs niet dezelfde. Het komt niet perse door de latere datum, maar eerder door het al dan niet automatisch toevoegen van die 'tussenstop' in CDG.
    Ik heb het altijd zo gebruikt / geweten dat het niet lukt om een vlucht aan dezelfde prijs te krijgen door de legs zelf samen te stellen vs de legs 'automatisch' samen te stellen.
    Op Kayak: IST - BCN => €67 (edreams price)
    Op Kayak: IST-BCN-LHR => €113 (edreams price)

    Lukte dat dan wel voor jou of had je gwn BCN - AMS geboekt en AMS - BCN voor later gehouden?
    En dus: Is er een technische reden waarom dat zelf het identieke traject samenstellen niet lukt aan dezelfde prijs?

  • michelvst
    michelvst
    Hipmunk gebruikt de ITA-engine, daar toch al paar dingen gevonden die ik elders niet kon reproduceren
  • Chris
    Chris

    @Gigi2m02

    ik had 2 tickets:

    1) AMS - BCN (stopover 2 maand) BCN - AMS
    2) BCN - AMS - HGH - AMS (stopover 2 maand) AMS BCN

    ik had dus afgelopen weekend naar BCN gewild (ook daadwerkelijk) maar dus uiteindelijk verhinderd.

  • Emmy
    Emmy

    wie heeft er ergens links naar goede expertflyer info/ tutorials/video's?
    Alles wat ik tot nog toe gevonden heb lijkt mij vooral gericht op alerts en awards.

    Mijn 5 dagen 'pro' uittesten zijn gedaan en echt veel nuttige en bruikbare zaken heb ik precies niet ontdekt.

    De link tussen de vele info die beschikbaar op EF en het effectief kunnen boeken van een 'el cheapo' fare of goede booking class heb ik precies nog niet gevonden. :(

    Ik ben vooral op zoek naar one world premium fares.

    Dus aan alle fare code experten hier....help.

    Hoe start ik het best met EF en hoe kan ik op een redelijk tempo bijleren?

    Vielen dank!

  • Antoine
    Antoine

    @Emmy said:
    wie heeft er ergens links naar goede expertflyer info/ tutorials/video's?
    Alles wat ik tot nog toe gevonden heb lijkt mij vooral gericht op alerts en awards.

    Mijn 5 dagen 'pro' uittesten zijn gedaan en echt veel nuttige en bruikbare zaken heb ik precies niet ontdekt.

    De link tussen de vele info die beschikbaar op EF en het effectief kunnen boeken van een 'el cheapo' fare of goede booking class heb ik precies nog niet gevonden. :(

    Ik ben vooral op zoek naar one world premium fares.

    Dus aan alle fare code experten hier....help.

    Hoe start ik het best met EF en hoe kan ik op een redelijk tempo bijleren?

    Vielen dank!

    Wat wil je exact bijleren in EF?
    Ik gebruik de tool hel regelmatig voor het zoeken van awards of alerts te zetten op bepaalde fareclasses.

    Ik ken Star allstar alliance en Skyteam helaas veel beter dan OneWorld
    Installeer anders eens de Chrome Plugin http://award.flights/. werkte bij mij perfect om een Business Class ticket om te zetten naar First!

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!