Medicatie mee op reis

Bucketqueen
Bucketqueen

Aangezien ik op reis door drukke reisschema's of door tijdzone-reizen regelmatig eens een heel stevig koppijntje krijg en een ordinaire paracetamol of Dafalgan weinig effect geeft bij mij, grijp ik steeds naar mijn vertrouwde vriend Dafalgan Codeïne (enkel op voorschrift)! Nu ik binnenkort richting Emiraten, Thailand, Maleisië en Singapore vertrek, vroeg ik mij toch wel af hoe mijn onschuldige pijnstiller daar bekeken wordt aangezien deze landen nogal bekend staan om hun leuke aanpak van 'drugs'. Heb al eens "wilde verhalen" gelezen over iemand die in Turkije is opgepakt omdat ze gewone Dafalgan op zak had. En aangezien codeïne in principe een cocaïne-derivaat is....
Iemand hier enige kennis van of ervaring mee?

Berichten

  • thom
    thom

    @Bucketqueen said:
    En aangezien codeïne in principe een cocaïne-derivaat is....

    Klopt niet, Codeine is nl een morfinederivaat.

    Ooit controle gehad in Frankrijk, bij uitstappen Thalys, men vond de pillen die ik bij had 'verdovende middelen' (was om te slapen). Maar mocht gaan, waarschijnlijk omdat ik het land toch ging verlaten.

    De landen die je vermeld zijn streng als het op drugs aankomt, maar meestal kan je bij de apotheker juist sterker spul kopen zonder voorschrift.

  • Chris
    Chris

    Mijn vrouw gebruikt Lamotrigine voor epilepsie. Officieel moet je dan een legalisatie aanvragen etc etc wat niet erg handig is. ze heeft een medisch paspoort en tot nu is er nooit gevraagd. Ze neemt altijd pillen mee in handbagage EN in gewone bagage beide genoeg voor de reis. Ook hebben we altijd een diclofenac mee wat wel een heftig spulletje is. Maar dat is één of twee spuiten max.

  • flrvt
    flrvt

    Ik heb migraine en vertrek niet zonder genoeg pillen om een groot paard mee lam te leggen.

    Paracetamol, Ibuprofen, Diclofenac, Depakine of Metroprolol... Ik heb van alles genoeg voorraad mee. Nog nooit vragen of last mee gehad...

  • Dima
    Dima

    Wel: ik heb ook altijd vanalles mee. Maar er zijn HEEEEEL duidelijke regels hierover: gewone medicatie (paracetamol, ibuprofen, ...) zijn toegelaten. Dingen die sterker zijn en onder de regelgeving vallen van voorschriften (neem België als voorbeeld, ideaal moet je kijken naar het land zelf), moet je een voorschrift bij hebben. Ook is het enorm belangrijk om medicatie in verpakking te hebben waar het naam vanaf te lezen valt.

    Nu: codeïne wordt in ALLE landen als een verdovende middel gezien en het is bijna altijd noodzakelijk om een (kopie van) voorschrift te hebben. Uit eigen ervaring:

    • UAE heb je heel weinig kans dat ze je controleren, als ze het wel doen gaan ze (als je vriendelijk bent en normale hoeveelheden hebt) je zelfs de mogelijkheid geven om bij de luchthavenarts een voorschrift te krijgen als je er geen hebt.
    • Singapore idem
    • Thailand is er meestal laks over
    • Malesie is diegene waar je het meest voor moet vrezen. Ze zijn er heel erg grondig op en eigenlijk heel erg streng hierover. Ik herinner me bij een transfer in KUL (waar je van vliegtuig moest stappen en er terug op --> 2x door security) dat iemand met 5 pilletjes codeïne letterlijk in de boeien geslagen werd toen hij geen voorschrift kon tonen. Denk nu niet dat die effectief de cel is ingegaan od, maar het is een heel erg onaangename ervaring.

    Dus: neem gewoon voorschrift mee (of een kopie).
    Ook: neem die aub mee in handbagage dat ze je opeens niet gaan verdenken dat je het probeerde te verstoppen.

  • Bucketqueen
    Bucketqueen

    Ik heb mijn huisarts gevraagd om een 'attest' te maken in het engels dat ik die pijnstillers nodig heb. In principe een onnozel papiertje wat iedereen zelf kan maken en uitprinten, dus het leek mij niet zo overtuigend in geval van 'arrestatie'. :-) Ik moet in Maleisië wel nergens in de luchthaven zijn, ik reis telkens per bus/trein daar en pas in Singapore vertrek ik terug richting Belgie. Dus enkel in Abu dhabi, Bangkok en Singapore zit ik op een luchthaven. Voorschriften vragen is natuurlijk geen probleem, als ik daarmee verzekerd ben van geen miserie te hebben. (ik verspreid die pillen ook over al mn bagage en handbage en sowieso altijd in de losse verpakking + bijsluiter)

  • Chris
    Chris

    @Bucketqueen
    klopt dat papiertje kan iedereen maken. en officieel moet je dat dus laten legaliseren......
    wij doen dat niet elke keer. medisch paspoort nemen we mee en zal zeker de doodstraf in Singapore wel voorkomen.

  • flrvt
    flrvt
    edited februari 2016

    @Chris said:
    medisch paspoort nemen we mee en zal zeker de doodstraf in Singapore wel voorkomen.

    Misschien toch maar eens zo'n medisch paspoort regelen :expressionless:

  • Bucketqueen
    Bucketqueen

    Kunt ge überhaupt een medisch paspoort krijgen voor Dafalgan codeïne? :-) Is niet dat ik één of andere ziekte heb, gewoon af en toe eens goed hoofdpijn... :)

  • Chris
    Chris

    @Bucketqueen said:
    Kunt ge überhaupt een medisch paspoort krijgen voor Dafalgan codeïne? :-) Is niet dat ik één of andere ziekte heb, gewoon af en toe eens goed hoofdpijn... :)

    medisch paspoort kan je gewoon bij de apotheek halen.....

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!