Amex Platinum BELUX - Tips & Best Practices +

scamros
scamros


Goedemiddag iedereen!

Na weken research en vooral internationale communities te raadplegen, nam ik vorige week de sprong en vroeg ik mijn eerste Amex Plantinum kaart aan - Gezien er nu een actie loopt waarbij je het eerste jaar maar de helft van de maandelijkse kost moet betalen. Wij reizen best vaak, ook voor het werk, en in plaats van alles steeds met een simpele KBC Mastercard te betalen, heb ik nu maar een doel voor ogen = Punten sparen! 

Volgens de internationale communie, waar ik soms op mijn honger bleef zitten ivm informatie voor Eureopese en meer specifiek Belgische kaarten-fans, zou een Amex kaart de beste en meeste voordelen bieden. Met het idee dat je de Membership points kunt inwisselen bij meerdere FFPs. Op deze blog lees ik voornamelijk mensen die een Miles & More of Brussels Airlines credit card hebben, maar hopelijk kan iemand me helpen met enkele vragen die ik heb.

  • Ik heb mijn kaart vorige week aangevraagd, maar ik las nergens info over sign-up bonuses, punten bij inschrijving… Heeft iemand enig idee of je zoals bij de internationale versies een aantal punten krijgt bij het aanvragen? Zijn er ook punten te krijgen bij x spend in the first few months? 
  • Overal lees ik over het stacken van punten en het gebruiken van multipliers (bv. in de US 4x on groceries). Bestaan er überhaupt zo’n acties bij de Belgische kaart? Ik blijf eigenlijk voorlopig op mijn honger zitten qua informatie over hoe snel ik punten zal kunnen verzamelen door mijn “gewone dagelijkse uitgaven” met de Amex te betalen. Zal ik voldoende punten verzamelen om binnen year 1 een reis te kunnen boeken? 


Alle tips of informatie van andere Plantium gebruikers over hoe het meeste uit je kaart halen, zijn zeker welkom!!!

Dankjewel :) 

Berichten

  • lvdp
    lvdp

    Hallo!

    Een signup bonus is in België vaak enkel mogelijk wanneer je een referral link gebruikt (bv de mijne ;-) https://my-amex.be/nl-be/kaarten/aanvraag/t/4EU4RXR2 ). Maar aangezien je reeds de kaart aangevraagd hebt, is dat vermoedelijk te laat.

    In België (en Europa bij uitbreiding) is het puntensparen niet zo lucratief zoals in de US. Tijdens corona was er de promotie dat je 2 punten per uitgegeven euro kreeg. Nu is het terug 1 punt per euro. De meeste value haal je wanneer je MR points overboekt naar programma's van partners (bv. luchtvaartmaatschappijen of hotels). Maar het gaat hier wel aan een trager tempo (afhankelijk van je spend :) ).

    De verzekeringen zijn wel goed en de perks ook. Heb zo al paar keer de Centurion lounge gebruikt.

    Mocht je specifieke vragen hebben mag je me altijd contacteren.

  • kristof
    kristof

    De platinum kaart is zeker een goede stap in de richting om je eerste trip te bekostigen met punten. Of dit reeds na 1 jaar kan hangt ervan af hoe groot je uitgaven zijn + welke trip je in gedachten had.

    De reden waarom velen de Amex van Brussels airlines aanvragen is omdat je verzamelde mijlen geen vervaldatum hebben zolang je in het bezit bent van die kaart. Iets dat zeker handig is als je geen status bij de maatschappij hebt en bijvoorbeeld meer de focus legt op status te verkrijgen bij Aegean of Turkish.

    Multipliers worden in België zo goed als niet gebruikt, maar soms is er wel een korte promo waar je dubbele punten (of mijlen, afhankelijk van je kaart) mee kan verdienen, echter is dat over het algemeen te verwaarlozen.

  • scamros
    scamros

    @kristof & @lvdp Dankje voor jullie antwoord. Mijn vermoeden wordt bevestigd :)! Zal dus slim te werk moeten gaan en zorgen dat er geen opportuniteiten om punten te verzamelen verloren gaan - rekeninghoudende dat er niet echt acties zijn qua multipliers.


    Mijn kaart komt volgende week toe. In afwachting heb ik het forum eens doorlezen en vind vooral oudere Posts terug. Zijn er updates over hoe je kan domicilieringen betalen met je AMEX? (Telenet, luminus?) of andere slimme manieren qua overschrijvingen?

    Zou potentieel ook nog mijn KBC MasterCard vervangen door een BEObank MC die mijlen spaart. Lijkt mij een goede optie wanneer AMEX niet aanvaard wordt.

    Bestaat er een algemene Vlaamse best practices guide voor alle zaken omtrent Amex en het meeste halen uit je uitgaven en punten verzamelen?! Alsook sommige andere voordelen die je uit het oog zou kunnen verliezen? Vind de website nogal onoverzichtelijk en je moet toch even alles op een rijtje zetten qua voordelen. Bv de Eurostar lounges is 1 voordeel die ik erg vaak zou kunnen gebruiken maar er niet meteen uitsprong op de website.


    groetjes!

  • kristof
    kristof

    Ik zou de vraag zeker ook eens stellen in de discord van Jumpiest aangezien er inderdaad weinig info over terug te vinden is. Reden is natuurlijk omdat er maar een beperkt aantal voordelen zijn voor een nog meer beperkt aantal mensen die echt voordeel uit deze kaart kunnen halen.

  • lvdp
    lvdp

    Amex Platinum heeft wel een nieuw voordeel sinds deze maand. 300 euro restaurantkrediet. Dus eigenlijk krijg je bijna de helft van de jaarbijdrage terug. Nieuwe bonus is ook 60.000 MR points.

  • scamros
    scamros

    Klopt! Ik zag net het restaurant krediet! @lvdp

    Heb jij ook een Amex platinum? Probeerde me zonet te registeren voor het restaurant krediet en kreeg deze error "Bedankt voor uw interesse in het Dining voordeel. Dit voordeel is helaas niet beschikbaar"


    Al heel wat zo'n errors en rariteiten ontdekt deze week terwijl ik me wil registeren voor hun voordelen.


    Thanks @kristof! Net even me geregistreerd!

  • Brownspider
    Brownspider
    edited juli 2022

    Ik zou ook graag een platium kaart willen aanvragen met de huidige actie - heb mijn gold kaart 6 maanden geleden geannuleerd.


    Zou ik daardoor niet meer in aanmerking komen voor de huidige actie?(60k punten + 50% korting eerste jaar)

  • kristof
    kristof

    Ik zou gewoon even contact opnemen met Amex om de vraag rechtstreeks te stellen aan hen. Krijg je positief antwoord dan vraag je om het per mail te bevestigen en daarna vraag je gewoon de kaart aan met de nodige referral.

  • Pievan0719
    Pievan0719

    Beste forumleden,

    AMEX heeft een uitzonderlijke bonus lopen momenteel (tot 15 november dus héél kort) voor nieuwe referrals. Ik kan jullie een persoonlijke link bezorgen waardoor we samen extra punten krijgen. PLATINUM kaart krijgt uiteraard de hoogste reward.

    Persoonlijke referral-link: https://my-amex.be/nl-be/kaarten/aanvraag/t/FNUQUMUY

  • Pievan0719
    Pievan0719

    Andere AMEX-kaarten zijn uiteraard ook mogelijk, stuur mij gerust een DM...

  • daruda
    daruda

    minder als vorig jaar...

  • kristof
    kristof

    @Pievan0719 als je jouw link in 1 thread had gezet was het ook ok zenne 😜

    @daruda tis idd minder dan vorig jaar + heel korte tijd beschikbaar, nog niet eens 2 weken

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!