Slaaptreinen in Vietnam

Bucketqueen
Bucketqueen

Over enkele weekjes vertrek ik richting Vietnam voor een rondreisje (van Hanoi tot Ho chi minh), ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk treinritten in een slaaptrein (4 soft beds cabine) te doen om zo veel tijd en hotels te besparen. Na goede ervaringen met slaaptreinen in Thailand dacht ik dat het in Vietnam wel ongeveer gelijkaardig zou zijn...
Tot ik eens geen neuzen op Tripadvisor en massa's ervaringen tegen kwam in de aard van : hel, gruwel, geen verversingen van lakens tss passagiers in, geen basic gepoetste cabine, wc's om over te geven, rokers en drinkers in de gangen, intercom die dag en nacht af gaat, muizen, kakkerlakken, zeer onvriendelijk personeel, eten aan boord met hoge kans op voedselvergiftiging, kans op enige nachtrust 0,....

Het klonk niet bepaald aantrekkelijk moet ik toegeven :-)
Mensen hier die mij deze horrorverhalen kunnen bevestigen of ontkrachten?

Berichten

  • disillusionedTM
    disillusionedTM

    Heb slaaptrein genomen van Dong Hoi naar Hanoi en Hanoi - Lao Cai Best OK, niet anders dan in Zuid-Oost Azië.

    Achteraf bleek wel dat mijn vrouw er TBC heeft opgedaan, maar kan overal gebeuren. Is besmettelijk tussen mensen, niet treinen.

  • Koja78
    Koja78

    Enkel een dagtraject gedaan...

  • Klaas
    Klaas

    Ik heb 2 jaar geleden de nachttrein tussen Nha Trang & Da Nang gedaan. Prima ervaring, best luxe zelfs (lees: backpackers on a budget). Personeel maar amper gezien, ongedierte helemaal niet. Eten hadden wij zelf bij dus kan ik niet veel over vertellen. Ook de trein tussen Hoi An en Lao Cai (Sa Pa) was dezelfde ervaring. De trein was in elk geval een stuk beter te doen dan die verschrikkelijke nachtbussen!

  • Bucketqueen
    Bucketqueen

    Ja ik wil die nachtbussen in ieder geval vermijden, kans dat die in een berm vliegt lijkt me groter dan een trein :-) Plus de bewegingsruimte ook natuurlijk.
    Goed om te lezen dat er ook nog positieve ervaringen bestaan!

  • Koja78
    Koja78

    De binnenlandse vluchten zijn ook helemaal niet duur. Daar hebben wij meer gebruik van gemaakt.

  • kristof
    kristof

    wou ik ook net zeggen. Binnenlandse vluchten zijn goed en goedkoop. Altijd goeie ervaringen mee gehad

  • claenen
    claenen

    2x nachttrein genomen in first Class. Viel allemaal wel mee. Goed geslapen alleszins.
    Er zijn verschillende types waarbij de ene cabine al wat moderner is als de andere. Dat van de lakens kan wel kloppen. Had niet de indruk dat deze altijd vervangen werden wanneer er in een tussenstation af/opgestapt werd. Vertrek je vanuit Hanoi heb je steeds verse lakens.

    Locals nemen altijd enorm veel eten mee. Gewoon hopen dat het niet te veel stinkt ?

  • Bucketqueen
    Bucketqueen

    Redelijk betrouwbare vliegtuigmaatschappijen? Vietjetair en Jetstar airways zijn de goedkoopste zie ik. Een uur vliegen ipv 13uur trein klinkt uiteraard ook aanlokkelijk ! :-)

  • Jelle
    Jelle

    @Bucketqueen said:
    Redelijk betrouwbare vliegtuigmaatschappijen? Vietjetair en Jetstar airways zijn de goedkoopste zie ik. Een uur vliegen ipv 13uur trein klinkt uiteraard ook aanlokkelijk ! :-)

    ja zijn legit airlines.

    Een uur vliegen is idd aantrekkelijk maar door to door zal het ook al sneller 4u zijn ofzo. Voordeel van nachttrein is dat je geen dag verliest en ook een hotelnacht bespaart natuurlijk

  • Bucketqueen
    Bucketqueen

    Ik lees net ook gruwelverhalen over Vietjet airlines, https://www.airlinequality.com/airline-reviews/vietjetair/ , blijkbaar zo goed als altijd uren vertraging en gesjoemel met de gewogen aantal kilo's handbagage zodat ze hopen mensen 30-60 dollar aanrekenen telkens. Als ik moet rekenen op 3-4uur vertraging en 3uur moet inrekenen voor taxi naar luchthaven + 2uur op voorhand daar zijn kan ik misschien beter een nachttrein nemen in dit geval? Ik lees hier ook verhalen van vluchten die plots last minute vervroegd worden zelfs :-)

  • Glenn
    Glenn

    Vietjet Air zou ik in elk geval vermijden. Jetstar is een low-cost airline maar nog nooit slechte ervaringen mee gehad.

  • Bucketqueen
    Bucketqueen

    Ik ga voor Hanoi-Hue de slaaptrein nemen en dan voor Danang-Saigon Jetstar :-)

  • kristof
    kristof

    Jetstar is zeker in orde, maar soms scheelt het amper iets om met Vietnam Airlines te vliegen en die zijn echt goed (althans de keren dat ik ermee gevlogen heb).

  • Jelle
    Jelle

    @Bucketqueen said:
    Ik lees net ook gruwelverhalen over Vietjet airlines, https://www.airlinequality.com/airline-reviews/vietjetair/ , blijkbaar zo goed als altijd uren vertraging en gesjoemel met de gewogen aantal kilo's handbagage zodat ze hopen mensen 30-60 dollar aanrekenen telkens. Als ik moet rekenen op 3-4uur vertraging en 3uur moet inrekenen voor taxi naar luchthaven + 2uur op voorhand daar zijn kan ik misschien beter een nachttrein nemen in dit geval? Ik lees hier ook verhalen van vluchten die plots last minute vervroegd worden zelfs :-)

    Kameraad van mij vliegt ervoor (Belgische piloot) en heb er zelf al 5x mee gevlogen. Nooit problemen en ik heb van hem ook nog nooit iets gehoord over sjoemelpraktijken. Zo'n dingen altijd met een korrel zout nemen op het internet. Jetstar ook al gevlogen en was ook prima - zeer vergelijkbaar in ieder geval.

  • Koja78
    Koja78

    Wij hebben Vietnam Airlines gevlogen.. minimale meerprijs dus waarom zou je sukkelen?

  • Bucketqueen
    Bucketqueen

    Op de uren en datums dat ik wil vliegen is Vietnam airlines minstens dubbel zo duur helaas, anders twijfelde ik zeker niet :-)

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!