Jordanië

Tim
Tim
edited september 2016 in Bestemmingen

Over twee weken zit ik een paar dagen in Jordanië met als doel Petra en Wadi Rum te bezoeken. Heeft iemand toevallig tips om deze zo efficiënt mogelijk te bezoeken (ik heb niet zo heel veel tijd). Hoe kan je er best geraken? Waar kan je best overnachten? In Aqaba of in Petra?

Ik ben van plan om over land vanuit Israël naar Jordanië te gaan aan de grensovergang in Eilat. Heeft iemand daar ervaring mee? Sinds 1 januari 2016 krijg je standaard geen visa on arrival meer tenzij je de Jordan Pass hebt. Ik heb ook gehoord dat er een ware taxi-maffia bestaat aan de Jordaanse kant van de grens, waarbij je geen keuze hebt om overdreven tarieven te betalen en waar je afgedreigd kan worden om alleen in een taxi te gaan zitten, zelfs al ben je met meerdere personen. Iemand daar toevallig tips voor? :)

Alvast bedankt!

«1

Berichten

  • Glenn
    Glenn

    Als je enkel Petra en Wadi Rum wil doen zou ik geen hotel nemen in Aqaba. De Marriott in Petra is een aanrader, al ligt die niet heel dicht bij Petra zelf. Als je een huurauto hebt geen probleem uiteraard.

    Voor Wadi Rum zou ik sowieso een Bedouin camp aanraden. Zelf heb ik in het Wadi Rum Travel Camp gelogeerd, super ervaring en super vriendelijke mensen! In de namiddag een jeep tocht door Wadi Rum, net voor zonsondergang terug en afsluiten met een heerlijke maaltijd die bereid wordt onder de grond!

    Geen ervaring met grensovergang vanuit Israël...

  • RubenH
    RubenH

    In Aqaba is niets te zien, dus daar dien je enkel te blijven voor zon & strand.

    Ik heb Wadi Rum gedaan met volgende tourguide (http://wadirumtours.com/), en dat was super. Privéchauffeur, overnachting, lekker eten. Een namiddag+ overnachting volstaat voor mij ook wel.

    Petra: max 1 dag. Volgens mij sta je in 2 u vanaf Wadi Rum in Petra,en wij hadden een auto gehuurd (en dat is ook wel nodig).

    Geen ervaring met grensovergang Eilat-Aqaba.

  • Chris
    Chris

    Geen ervaring met de grens.

    maar in Wadi Rum moet je een 4x4 lokaal nemen met chauffeur. loop het visitors center binnen, en dan bedoel ik niet door het hek de buiten plaats maar helemaal naar binnen binnen binnen. Check daar voor een goede. ALLE die je op de parkeerplaats neemt en prijs afspreekt zeggen daarna dat dat per persoon was etc etc. Ik ben gewoon weggelopen. Behoorlijk wat trouble maar ze zullen je niks aandoen maar toch het is wel klote.

  • Antoine
    Antoine

    Geen ervaring met oversteek.
    Petra is wel één van de mooiste "manmade" monumenten dat ik heb bezocht. Heel mooi.
    Probeer ook een trekking te doen in de prachtige Dana Biosphere Reserve

  • Dima
    Dima

    Dit staat zeker ook op mijn to-do lijstje!
    Heb ook heel goede dingen over de Kempinski in Aqaba gehoord. (om gewoon af te wisselen met een resort-locatie)

  • Tim
    Tim

    Nog een vraagje: wie hebben jullie gebruikt om een auto te huren? Ik hoor verhalen dat de autoverhuur daar niet echt klantvriendelijk is :)

  • CIV5C
    CIV5C

    Ik ben daar al enkele keren de grens overgestoken. Meestal geen enkel probleem. Laatste keer hadden we ons wel onvoldoende geïnformeerd en bleek toen een Jordaanse feestdag te zijn waardoor grens gesloten was. Zijn dan maar extra dagje in Eilat gebleven.
    Huurwagen geboekt in Aqaba bij Europcar. Geen enkel probleem mee gehad.

  • Glenn
    Glenn

    Ook Europcar hier in Aqaba, geen miserie gehad.

  • Jeroen
    Jeroen

    Nice, deze staat ook hoog op de lijst.

  • RubenH
    RubenH

    Ik heb een auto gehuurd bij Thrifty, en dat was een goede deal.

    Ik heb één nacht verbleven in de Kempinski Aqaba, en dat was een aanrader :).

  • daruda
    daruda
    edited oktober 2017

    Net 10d Jordanië achter de rug.
    Amman, dode zee, petra, wadi rum, aqaba, jerash, umm qais, madaba, ...

    Wow wow en wow. Dit land heeft zo ongelooflijk veel te bieden. Is super veilig, super toegankelijk, super lekker eten.

    De IC Amman en Hilton dead sea zijn ook echte aanraders.

    Ga snel voor er terug horden toeristen zitten :-)

    Auto gehuurd bij sixt amman airport, tot nu toe alles dik in orde.

  • daruda
    daruda

    Nog vergeten, voor wie naar wadi rum gaat, boek zeker met http://www.wadirum-jordan.com de overnachting.

    Het is niet zoals de andere organisaties waar je in een tenten kamp gaat slapen met een bende andere toeristen. Beetje hotel dus :-)

    Maar alleen samen met een lokale bedouin (die geweldig avond eten bereidt op een zelf gemaakt vuurtje) een nacht zonder dak boven uw hoofd in het midden van de woestijn. Super unieke ervaring.

  • daruda
    daruda

    Vreemde vraag: iemand aanraders van landen om in rond te reizen zeer vergelijkbaar met Jordanië?

    Zijnde, geen volledige dag vliegen, zelf rondreizen geen probleem & combinatie van cultuur (petra), relax (dode zee) en natuur (wadi rum)?

  • Klaas
    Klaas

    @daruda said:
    Vreemde vraag: iemand aanraders van landen om in rond te reizen zeer vergelijkbaar met Jordanië?

    Zijnde, geen volledige dag vliegen, zelf rondreizen geen probleem & combinatie van cultuur (petra), relax (dode zee) en natuur (wadi rum)?

    Marokko? Lanzarote?

  • Koja78
    Koja78

    Cyprus ? Malta in mindere mate...

  • kristof
    kristof

    Misschien de ideale moment voor Egypte :)

  • Ivo
    Ivo

    @ daruda
    Al heel veel naar Marokko geweest. Steeds zelf rondgereden. Atlasgebergte is ronduit prachtig. Heel wat mooie steden. Kleine deel woestijn ook leuk. Goede B&B en familie hotels. Ik vind dit een aanrader. Gemakkelijk en snel bereikbaar, met zeker 8 steden waar je rechtstreeks naar toe kan vliegen.

  • Ivo
    Ivo

    Met reizen in Israël heb ik heel dubbele ervaringen. Er zelf rondrijden en onderweg in hotelletje of B&B verblijven is niet vanzelfsprekend, cfr aanbod. Als buitenlander (of als vrouw!) lopen spontane contacten niet altijd vlot.

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!