Rondreis Egypte (Caïro, Luxor, Aswan, Abu Simbel)

Gigi2m02
Gigi2m02

Egypte... voor de belgen zeker niet onbekend dankzij de all-in vakanties van Jetair, Sunweb,...
Terwijl het binnenland eigenlijk absoluut bucketlist-materiaal is.

Het is een absolute droom van mijn ma om de Pyramides van Gizeh te zien, dus is het een doel op zich geworden om er dit jaar met mijn ma naar toe te gaan, zonder mezelf er aan blauw te betalen. Ik kijk al enkele weken af en toe of ik een betaalbaar ticket vind, maar was toch meestal opgeschrikt door tickets van 350 - 400 euro. Zelfs vliegen vanuit landen 'in de buurt' blijft vrij prijzig.

Nu kwam ik vandaag voor maart (buiten seizoen dus) enkele leuke prijzen tegen met Air Egypt (218-260 euro), dus overweeg ik om ook dit reisje al op voorhand vast te leggen.

Wat is een goede prijs voor een retourtje vanuit Amsterdam / Brussel? Hoeveel hebben jullie destijds betaald?
Wie is er al naar toe geweest en kan ervaringen delen?
Zijn er bepaalde van de bekende attracties gesloten buiten het seizoen?
Zo'n roadtrip van Caïro naar Abu Simbel, is dat aan te raden? Of misschien nog belangrijker, ongevaarlijk?

Berichten

  • Chrismeister
    Chrismeister

    Ik ben er nog niet geweest, maar wat ik wel kan zeggen is dat iets meer dan een maand geleden was er nog een fout tarief voor €130 naar Egypte met thomascookairlines.

    Het kan misschien handig zijn op te mikken op Hurghada of Marsa alam en misschien vandaaruit vertrekken? Je kan daarna nog uitrusten in de strandstoel. Bovendien zijn het op die bestemmingen dat Jetair en / of thomas cook vliegen. Momenteel is het ook goedkoper naar daar:

    http://www.momondo.be/flightsearch/?Search=true&TripType=2&SegNo=2&SO0=BRU&SD0=HRG&SDP0=12-03-2016&SO1=HRG&SD1=BRU&SDP1=19-03-2016&AD=1&TK=ECO&DO=false&NA=false#Search=true&TripType=2&SegNo=2&SO0=BRU&SD0=HRG&SDP0=12-03-2016&SO1=HRG&SD1=BRU&SDP1=19-03-2016&AD=1&TK=ECO&DO=false&NA=false

    Wat ik kan zeggen is dat thomas cook of jetair soms veel goedkoper uitprijzen op andere websites dan hun eigen website. Ook kan je eens kijken of je ticket van pegasusairlines kan opsplitsen want die prijzen soms ook goedkoper uit op die manier.

  • Gigi2m02
    Gigi2m02

    @Darrow said:
    http://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen/afrika/egypte/ra_egypte.jsp

    Reisadvies is niet echt positief. Ik zou een roadtrip toch uitstellen...

    Bwa, zolang je rond de nijl blijft. En vanuit België vlieg je niet boven oorlogsgebied.
    Op dit moment is Brussel even gevaarlijk :-)

  • claenen
    claenen
    Reisadvies is al jaren negatief... In Caïro valt dat zeker goed mee. Beste periode wil je zonder al te veel toeristen Gizah bezoeken. Denk dat ik rond de 300 EUR betaald heb voor een ticket met TK (vorig jaar okt-nov). Als je wat punten hebt is IC Semiramis zeker ok. 25k per nacht en je zit vlak aan Tahir plein en Egyptisch museum.
  • Chris
    Chris

    @Gigi2m02 egypte is super tof!
    ik had vorig jaar februari 10 dagen in Cairo (was toen een fout met de pointbreaks in marsa alam waar de IC weg was). van daaruit kan je noord egypte prima doen (en dan alles zien). op mijn site http://www.christravelblog.com heb ik alle artikelen staan behalve islamitisch cairo (kost 1.5 dag) die moet ik nog schrijven.

    zeker voor buiten cairo gebruikte ik http://www.egyptiansidekick.com/
    die zijn goed erg goed. geen fooien niks alles super helder. en toffe gasten!

    denk als je naar zuiden wil dat je er zo nog 7-10 dagen bij moet tellen. maar dan heb je wel ALLES gezien.

  • Chris
    Chris

    oh en gebruik UBER!
    ik betaalde echt 70 euro cent ofzo voor 45 minuten in een uber.

  • Bucketqueen
    Bucketqueen

    Ben jaloers als ik dit hierboven allemaal lees, ben 7 keer in Egypte geweest (veel duiken in Sharm, Hurghada en Marsa alam maar ook cruise, cairo en Abu simbel... Zou doodgraag (als kleine egyptofiel) de rest van het land nog zien, maar als vrouw alleen is dat daar bijna zelfmoord :-) Zelfs met man aan de zijde in over straat lopen al vaak miserie... Super jammer voor een land dat echt in zoveel aspecten ongelooflijk prachtig is!

  • Chris
    Chris

    @Bucketqueen
    sorry? Vrouw alleen mogelijk met man erbij: GEEN Probleem.
    mensen zijn super vriendelijk !!!
    zelfmoord is echt overdreven, sorry dat laat je je gek maken door de media.
    ik had die egyptian sidekicks ingehuurd. was dus 1 Egyptenaar erbij. echter ik had het ook zelf kunnen rijden was geen probleem geweest. met vrouw, en 2 kids (waarvan de dame erg blond is zelfs).

  • Jelle
    Jelle

    @Chris said:
    Bucketqueen
    sorry? Vrouw alleen mogelijk met man erbij: GEEN Probleem.
    mensen zijn super vriendelijk !!!
    zelfmoord is echt overdreven, sorry dat laat je je gek maken door de media.
    ik had die egyptian sidekicks ingehuurd. was dus 1 Egyptenaar erbij. echter ik had het ook zelf kunnen rijden was geen probleem geweest. met vrouw, en 2 kids (waarvan de dame erg blond is zelfs).


    Egypte alleen als vrouw is geen aanrader. Vriendin van me werkt daar als journaliste.. ik zou je verhalen kunnen vertellen. In de toeristische streken zal het wss nog wel meevallen

  • claenen
    claenen

    Zelf rijden in Caïro zou ik nu toch ook niet aanraden. En als je het doet, zeker insurance nemen want daar rijden ze best agressief ;-)

  • Bucketqueen
    Bucketqueen

    Ik denk dat de ervaring ook heel anders is voor een man van 30+ met vrouw van 30+ en kinderen in begeleiding van Egyptenaren, dan voor 2 jonge twintigers alleen :-)
    Mijn eerste keer egypte was 2002 (was toen net 17) en laatste 2010, dus de media had toen nog 0 invloed op mijn perceptie van Egypte... Heb in 2011 in NYC net toen de arabische revolutie daar begon, een jonge egyptenaar leren kennen die voor een Egyptisch IT-bedrijf vaak 4maanden naar NYC moest, hij vond het verschrikkelijk om zn vrouw en kind toen 'alleen' te laten in Egypte omdat zijn vrouw (moderne type) er sinds toen heel vaak werd lastig gevallen op straat. Hij had mij ook aangeraden daar nooit alleen of met een vriendin te gaan rondreizen buiten in de kustgebieden.
    Een nijlcruise of strandvakantie zou ik meteen terug opnieuw doen met 2 vrouwen (ook nu vandaag nog) of een roadtrip onder begeleiding samen met een aantal mensen. Het zou ook het beste moment zijn om nu Luxor en Karnak te bezoeken aangezien die nu er nu vaak half verlaten bij liggen, daarvoor alleen al zou ik nu terug willen gaan :-)

  • claenen
    claenen
    @Bucketqueen wanneer zijn we weg? ;)
    Luxor en Karnak staan ook op mijn lijstje na Gizah te hebben gedaan.
  • Chris
    Chris

    Ik ben momenteel in contact met een reisburo in Noord Sudan. en vandaar Egypte binnen te gaan en tot aan luxor en dan via cairo weer terug te vliegen. Als er interesse is wil ik m'n bevindingen wel delen. Hoop het in 2016 te doen.

  • Gigi2m02
    Gigi2m02

    Thanks voor de feedback all.
    Bedoeling zou toch zijn om zelf rond te rijden, als je beetje verstandig je tijden kiest valt rijden in hoofdsteden echt wel goed mee.

  • Chris
    Chris

    @Gigi2m02 ik rij eigenlijk altijd zelf. en dat had in egypte ook zeker wel gekund. ook in Cairo wel. Heb wel erger mee gemaakt.

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!