Binnenkort op wereldreis: hoe geld besparen?

BramVuylsteker
BramVuylsteker

Hallo

Ik ben 26, en vertrek binnenkort voor (minimum) een jaar op wereldreis naar Zuid-Amerika, Midden-Amerika en de westkust van de VS. Ik ben dus alles aan het uitzoeken onder andere reisverzekeringen en kredietkaarten.

Er staat vanalles op deze site over welke kredietkaarten er bestaan - wat enorm handig is - maar ik weet niet goed welke het best bij mij past om zoveel mogelijk voordelen uit te halen (overnachtingen, miles, extra's, ...).

Heeft iemand hier ervaring mee?

Merci!

Berichten

  • kristof
    kristof

    Wil je besparen op kosten van verzekering en dergelijk? Of eerder op accomodatie en vervoer?

    Geen ervaring met een wereldreis van een jaar in 1 continent, dus ik kan je moeilijk verder helpen. Mijn wereldreis was rond de wereld en slechts 6 weken, maar ik kan je alleen maar aanraden om er volop van te genieten.

    In Latijns Amerika zeker niet vergeten de Galapagos eilanden te doen!

  • Tim
    Tim

    Ik denk dat het belangrijk is om je eerst de vraag te stellen of een kredietkaart werkelijk de focus moet zijn. Wij zijn allemaal met kredietkaarten en mijlen sparen bezig, maar voor ons is dat een investering naar de toekomst. Door een bepaalde kredietkaart ga je een reis die je in de nabije toekomst gepland hebt, niet goedkoper krijgen met de mijlen die je gaat sparen. Dit gaan er nooit genoeg zijn. Als je een langetermijnstrategie hebt, ga je door het sparen van mijlen eventueel in de toekomst (denk een paar jaar), nog wel eens een wereldreis kunnen doen met je mijlen.

    In ieder geval, de enige kredietkaarten die je voordeel gaan opleveren zijn de Brussels Airlines kaarten (en dan waarschijnlijk enkel nog de American Express). Als het plan is om deze tijdens je reis te gaan gebruiken, pas dan wel op met de wisselkoers.. Deze kaarten zijn vooral voor gebruik binnen Europa interessant.

  • daruda
    daruda

    Denk inderdaad zoals Tim zegt, op korte termijn heb je er niks aan.
    Als het was zoals in Amerika, zou het anders geweest zijn en had je makkelijk een hoop extra nachten door voor wat credit cards te registreren.

    Ik heb nu 1,5j de duitse amex kaart en zit aan 90k membership rewards, dus nu pas gaat ze iets opleveren.

  • doddel
    doddel

    ik zou zeker een revolut kaart nemen. Dat gaat je enorm veel wisselkoers en afhaalkosten besparen!

  • steeve321
    steeve321

    Bij een verre reis moet je je goed verdiepen in de wisseltruc "Dynamic Currency Conversion".

    Ik was vorige week in St. Regis Shenzhen en weet zeker dat ik heb gekozen voor de optie CNY. Het bedrag op mijn Revolut was in GBP. Daarna begreep het personeel opeens geen Engels meer.
    Toen de manager erbij geroepen en het heeft zeker 15 minuten geduurd om de betaling te laten lopen in CNY.
    In China moet de valutakeuze "om veiligheidsredenen" binnen 2 seconde (na invoer pin) gemaakt worden. Wacht je langer dan 2 seconde wordt "for your convenience" de DCC gekozen.

    Pas goed op!

  • Jelle
    Jelle

    altijd betalen in de local currency met kaarten idd!

  • kristof
    kristof

    @steeve321 said:

    Ik was vorige week in St. Regis Shenzhen en weet zeker dat ik heb gekozen voor de optie CNY. Het bedrag op mijn Revolut was in GBP. Daarna begreep het personeel opeens geen Engels meer.
    Toen de manager erbij geroepen en het heeft zeker 15 minuten geduurd om de betaling te laten lopen in CNY.

    Hoe was de St-Regis daar?

  • Klingsor
    Klingsor

    Hiermee samenhangend, iets wat ik me ook elke keer afvraag...

    Wat doe je best met resterend cash geld ?
    (Want niet alles kan steeds met de kaart en indien plots wel, heb je wel eens wat over...
    Zeg nu een mooi afgerond bedrag in biljetten.)

    Bijhouden voor een volgend bezoek is wellicht de beste optie, maar als je toch wil omwisselen, doe je dat dan best weer naar euro net voor het verlaten van een vreemd land op het vliegveld, of (als de valuta aanvaard worden) hiertelande na terugkeer ?

  • kristof
    kristof

    Ik denk dat dat topic reeds een keer is aagehaald op dit forum maar vraag me niet waar exact ;)

    Maar persoonlijk wissel ik meestal het geld terug voor ik het land verlaat, tenzij ik reeds zeker ben dat ik terug keer, of het dollars zijn.
    Soms gebruik ik gewoon ook resterende cash bij de afrekening in het hotel. Zo ben je er vanaf en betaal je gewoon de rest met je kaart + maak je weinig verlies met de wisselkoers

  • Chris
    Chris

    @kristof said:
    Soms gebruik ik gewoon ook resterende cash bij de afrekening in het hotel. Zo ben je er vanaf en betaal je gewoon de rest met je kaart + maak je weinig verlies met de wisselkoers

    exact. Gewoon hotel ermee betalen.

    persoonlijk "bewaar" ik alleen cash als het makkelijk te wisselen is. bv ben ik nu in Singapore en heb nog 200 SGD. ik weet dat ik in Juni naar Vietnam ga en Bangkok. ik wissel dan beter dáár die SGD om. en dus niet hier terug naar EUR en/of USD om later weer elders te wisselen.

    Als ik bv Braziliaanse reais had; dan was dat NIET gunstig voor Vietnam/bangkok (als ze die al willen). maar zou dat bv wel in Chile inwisselen.

  • Ivo
    Ivo

    Cash wisselen op luchthaven is in sommige landen zowat de slechtste plaats... cfr aangerekende koers

  • disillusionedTM
    disillusionedTM

    En het klinkt simpel, maar tel altijd zelf al het geld, in uw eigen handen. En tel opnieuw als iemand anders er ondertussen toch aankomt. Erop staan kijken terwijl iemand anders telt is geen bescherming. Denpasar, maar ongetwijfeld ook veel andere plaatsen, zit vol goochelaars.

  • steeve321
    steeve321

    @kristof said:

    @steeve321 said:

    Ik was vorige week in St. Regis Shenzhen en weet zeker dat ik heb gekozen voor de optie CNY. Het bedrag op mijn Revolut was in GBP. Daarna begreep het personeel opeens geen Engels meer.
    Toen de manager erbij geroepen en het heeft zeker 15 minuten geduurd om de betaling te laten lopen in CNY.

    Hoe was de St-Regis daar?

    Mooi gebouw en luxe kamers.In de avond is er voor Platinum leden Happy Hour met hapjes en drankjes. Hierbij worden ook premium drinks gratis aangeboden (Evian maar ook VOSS water, luxe cocktails, cognac, likeur etc.)

    Helaas was de service heel slecht. Personeel spreekt geen Engels. In het restaurant kent de serveerster het woord "bill"niet. Bij het zwembad weet niemand wat een "towel"is.
    Personeel is druk bezig met chatten op hun mobiele telefoon.

    Ik had lunch in het hotel. Bestelling voor mij alleen was een portie vegetarische samosa's, portie kipsate met aardappeltjes en 1 blikje pepsi. Kosten 67 euro!
    Dit was extreem duur voor een Chinees cityhotel.

  • kristof
    kristof

    Dat is duur voor de meeste cityhotels, zelfs in de duurdere bestemmingen. Maar persoonlijk zou ik mij meer storen aan de slechte service, aangezien je toch een bepaalde standaard verwacht bij een St-Regis.

  • Ivo
    Ivo
    edited april 2018

    @BramVuylsteker , geldbesparen op reis...
    Zoals je hierboven kan lezen,
    de dure luxehotels vermijden als de pest, geldverspilling, onpersoonlijk en niets te maken met de plaatselijke cultuur, artificieel...

  • kristof
    kristof

    @Ivo said:
    @BramVuylsteker , geldbesparen op reis...
    Zoals je hierboven kan lezen,
    de dure luxehotels vermijden als de pest, geldverspilling, onpersoonlijk en niets te maken met de plaatselijke cultuur, artificieel...

    Ik zou niet alle luxe hotels over dezelfde kam scheren, maar als je geld wil besparen kan je idd beter elders accomodatie boeken.

  • hanivi
    hanivi

    Ik probeer altijd geld te besparen tijdens het reizen met verschillende promotiecodes

  • vobire
    vobire

    Ja, ik sta volledig achter. Ik gebruik de site https://www.rabato.com/nl/ er zijn altijd relevante kortingen op veel producten en niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen

  • kristof
    kristof

    Bedoel je travel related producten? Of effectief kortingen op verblijven/vluchten/autoruit/....?

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!