Misschien nutteloze info maar indien je van plan bent om op korte termijn naar Zuid-Afrika te reizen zou ik aanraden om zo lang mogelijk te wachten met dingen op voorhand te betalen (vastleggen is een andere kwestie).
Reden hiervoor is het feit dat in het politieke circuit het reeds geruime tijd ah rommelen is, maar eind November en de eerste 2 weken van December zullen veel bepalen ivm de toekomst van het land, en dit is natuurlijk verbonden aan de waarde van de ZAR. Momenteel staat de rand reeds in een zwakke positie, maar de huidige president raakt het zijn koude kleren niet, en is meer bezig met zijn eigen balans op te krikken, ipv de economie en de kredietwaardigheid van het land.
Een kleine 2 jaar geleden piekte de rand reeds over de 18 (tov de euro) in navolging van een "cabinet reshuffle" en met de nakende ANC verkiezingen en mogelijke extra "cabinet reshuffle" (er zijn er al 2 geweest dit jaar en deze waren mogelijk in voorbereiding van de finale zet om de nodige pionnen op de juiste plaats te krijgen om het nucleaire contract dat ze met de Russen hebben erdoor te duwen) zijn de kansen zeer groot dat Zuid Afrika een pak goedkoper zal worden begin 2018.
Maar dit alles is natuurlijk speculatie, dus geen garanties dat dit alles effectief zal gebeuren.
Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!
Berichten
Even de OTA's die chargen in Rand in de gaten houden dus? Een nieuwe EGP-gate met eDreams wel leuk :-)
Goed idee!
South African Airlines zit ook in dikke financiële problemen. Ze worden (voorlopig) wel rechtgehouden met zware staatssteun.
Is onder andere 1 van de grote redenen waarom de economie zo slecht gaat hier in ZA. Zuma (president van ZA) heeft zoveel jaren geleden toen hij de macht kreeg een bestuur aangeduid dat geen enkele ervaring had id luchtvaart. Het hoofd van het bestuur was iemand met opleiding van leerkracht als ik me niet vergis. Natuurlijk was dit om de nodige "contracten" af te sluiten met Airbus om zo geld te versluizen naar hun eigen rekeningen. De kwaliteit van SAA is zienderogen achteruit gegaan, en hun verlies loopt op tot in de miljarden. Het kwam hier onlangs nog ter sprake; met al het "bail out" geld dat de staat reeds aan SAA heeft gegeven, hadden ze een meerderheidsaandeel in Emirates kunnen kopen.
Anyway, door de politieke crisis is vorige maand eindelijk een nieuw bestuur aangeduid en kunnen we hopelijk binnenkort betere cijfers verwachten van SAA, maar het is een zeer diepe put waar ze moeten uit klimmen dus het zal niet makkelijk zijn.
Ik hoop enkel maar dat de service (zowel aan boord als op de grond) er terug op vooruit gaat, want die liet de laatste jaren echt te wensen over.
nu nog een goedkoop tarief vinden
Interessant, je mag blijven updates geven
Will do. Hou het nogal goed id gaten want ik krijg mn loon in ZAR dus heeft rechtstreeks implicaties natuurlijk
Gisteren heeft de rand de kaap van de 17 reeds overschreden. Daarna een beetje terug gevallen. Momenteel is de situatie in Zimbabwe (een belangrijke handelspartner van ZA) eveneens een onzekere factor dus benieuwd welk effect dit zal hebben.
In ieder geval is het nog vroeg, en verwacht ik pas grote veranderingen in de tweede of derde week van December. Maar je weet natuurlijk nooit met zulke zaken...
Op dit moment zijn deze OTA's helaas duurder dan de Europese
Het is ook nog te vroeg. De rand heeft gisteren en vandaag grond goed gemaakt omdat de beurs het relatief goed doet. Eind volgende week (op 24/11) zullen Moody's and nog een andere rating agency hun resultaten bekend maken en dat zal al een goede indicatie geven. Daarna zijn de verkiezingen binnen het ANC van 16 tot 20 december een andere belangrijke factor.
Het mooie Suid-Afrika is dankzij ANC (en EFF) echt naar de vaantjes aan het gaan...
Tja,....it always has to go down before it can go up....
Een kleine update aangezien gisteren een zeer belangrijke dag was in ZA. Het ANC (de grootste politieke partij die momenteel nog steeds aan de macht is) heeft een nieuwe president verkozen, en dit is Ramaphosa geworden. Een verstandige keuze , echter was dit een zeer nipte overwinning en zal hij nog een lastige taak hebben om zijn programma door te voeren.
De rand heeft in aanloop naar de verkiezingen binnen het ANC wel wat terrein terug gewonnen maar de kans is groot dat hij verre van de nodige vooruitgang zal kunnen boeken op korte termijn om de rating agencies content te houden, of de rand te versterken.
Hier en daar lees je zelfs dat hij land expropriation without compensation (het EFF stokpaardje waarmee hij hun de wind uit de zeilen tracht te nemen) niet uitsluit, dus ik ben 99.99% zeker dat het niet de goede kant uit zal gaan.
Een verrassende wending vanuit hun kamp inderdaad, aangezien hij daarvoor nooit echt zo uitgesproken was over dit onderwerp. In verdenk hem ervan om deze weg in te slaan in de hoop op meer steun van buitenaf (zoals het EFF) om toch maar iets te kunnen verwezenlijken. Maar of het effectief zo ver gaat komen in de vraag aangezien Zimbabwe ons heeft getoont welke gevolgen dit kan teweeg brengen.
Het zal verder afwachten worden wat de resultaten zullen zijn van Gigaba die in Februari zijn betoog zal moeten brengen om te zien of de credit rating op hetzelfde niveau blijft, of eerder verder zal zakken.