Upgrades ... myth or fact?

ExtraMile
ExtraMile

Iets dat ik mij al lang afvraag, bestaat er echt zoiets als een gratis upgrade?
Ik ben al vele jaren Star Alliance Gold/M&M Senator. Ik vlieg vaak Brussels Airlines Flex. Ik heb nog nooit een upgrade aangeboden gekregen. Soms zit je met 3 op een rij in Flex en voor je zie je dan de lege rijen in Busines class voor je (Europese vluchten, Brussels Airlines).

Mag je ergens als passagier hopen/verwachten dat ze hun trouwste klanten spontaan aanbieden om in Business te 'zetelen'?

Ziet de crew op hun passenger lists wie bv. Gold is? Ik loop er niet mee te koop en ga er ook niet naar vragen, dat klinkt wat verwaand ...

Ik check vrijwel nooit in aan een checkin counter, dus daar zal het ook niet 'gebeuren'

Benieuwd naar de reacties ...

«1

Berichten

  • daruda
    daruda

    Is dit niet vooral iets Amerikaans?
    Vraag het mij zelf ook af, vlieg binnenkort met United, heeft het zin aan check in counter te vragen achter upgrade omwille van *A gold?

  • Katrien
    Katrien

    @ExtraMile Ik heb het nog nooit gevraagd maar wel al paar maal gekregen. Op moment v boarding gaven ze mij e nieuwe boardingpass en zeiden ze dat ik geupgrade was.
    Puur geluk!

  • steeve321
    steeve321

    Ik was Emirates Gold member van 2010 tot 2016. In de eerste jaren heb heel vaak een gratis upgrade gehad omdat de vlucht overboekt was. Zo goed als alle vluchten waren overboekt in Economy dus kregen de Economy reizigers een upgrade naar Business en de Business reizigers een upgrade naar First.
    Ik koos vaak vluchten met een A330, hierin waren weinig Economy stoelen en veel Business en First dus altijd prijs :) Daarnaast zijn de weekend vluchten goed vol.
    Vluchten van Dubai naar Azië zitten vol met gastarbeiders of backpack-toeristen. Deze mensen hebben geen frequent flyer status.

    Ik vroeg altijd voor de upgrade in de EK-lounge. De dames aan de balie in de lounge hebben niet veel te doen en waren altijd vriendelijk om me hierbij te helpen. Er werd een comment in het systeem gezet waardoor ik voorrang had op de andere reizigers.

    De laatste jaren zijn de gratis upgrades moeilijker geworden:

    • EK vliegt niet meer met de A330
    • Er is een Platinum niveau bijgekomen, dus minder kans voor de Gold members
    • EK werkt samen met QF, dus veel mensen met QF-status die ook in aanmerking komen voor upgrades
    • Tegenwoordig is de upgarde afhankelijk van booking class, dus de discount tickets maken weinig kans
    • EK heeft er veel verbindingen bij gekregen dus minder overboekingen dan voorheen. De vliegtuigen zijn goed gevuld maar niet helemaal vol.
  • doddel
    doddel

    net zoals Katrien ook al upgrades gekregen aan de gate, zonder erom te vragen (bij SN; ik was gold bij A3 en nu TK)

  • ExtraMile
    ExtraMile

    Bedankt voor de antwoorden. Ergens op de passagierslijst zal dan wel je status staan denk ik.
    Ik heb wel al gemerkt dat als ik een ticket boek mijn status op 'base member' staat. Dit omdat in mijn Brussels Airline (loop) profiel, mijn eerste M&M nummer staat. Ik heb ooit een nieuw nummer gekregen, volgens Brussels Airlines maakt het niet uit, maar ik begin te vermoeden van wel ... Bij het online inchecken pas ik dat altijd manueel aan naar mijn golf nummer zodat ik fast track etc kan gebruiken, maar misschien is die status nog steeds niet zichtbaar op de passagiers lijsten. Misschien iemand van SN hier die dat weet?

  • doddel
    doddel

    zou ik toch eens checken. Want als jij elke week vliegt, vaak in flex, en nog nooit een upgrade hebt gekregen, dan klopt er toch iets niet!

  • fbruno
    fbruno

    Ik heb begin dit jaar naar Business gebumpt op zo'n Qatar Airways Golden ticket van 60 EUR!
    Was de vlucht SAW>DOH, had maar een AA Gold (OW Ruby) FF# in mijn boeking staan.
    Werd eerst al naar de gate geroepen voor een paspoortcontrole omdat ik niet via de check-in gepasseerd was, en 5 minuten later kwam de gateagent naar mij met een nieuwe boardingpass.
    Vlucht zat vol in economy, en ik was wss de enige met iets van status ex-SAW.

    Europese/Aziatische maatschappijen gaan verder niet vaak zomaar upgrades uitdelen aan statusklanten als het niet nodig is, dat is vooral iets Amerikaans idd.
    Wel al enkele keren gelezen dat er soms "strategisch" upgrades worden gegeven aan klanten die bv pas status hebben gehaald.

    Bij Air China ook al eens gezien dat de eerste *G member aan de Check-in een upgrade naar Business kreeg (was op de vlucht PEK-GVA).

    @steeve321 said:
    Ik was Emirates Gold member van 2010 tot 2016. In de eerste jaren heb heel vaak een gratis upgrade gehad omdat de vlucht overboekt was. Zo goed als alle vluchten waren overboekt in Economy dus kregen de Economy reizigers een upgrade naar Business en de Business reizigers een upgrade naar First.
    Ik koos vaak vluchten met een A330, hierin waren weinig Economy stoelen en veel Business en First dus altijd prijs :) Daarnaast zijn de weekend vluchten goed vol.
    Vluchten van Dubai naar Azië zitten vol met gastarbeiders of backpack-toeristen. Deze mensen hebben geen frequent flyer status.

    Ik vroeg altijd voor de upgrade in de EK-lounge. De dames aan de balie in de lounge hebben niet veel te doen en waren altijd vriendelijk om me hierbij te helpen. Er werd een comment in het systeem gezet waardoor ik voorrang had op de andere reizigers.

    De laatste jaren zijn de gratis upgrades moeilijker geworden:

    • EK vliegt niet meer met de A330
    • Er is een Platinum niveau bijgekomen, dus minder kans voor de Gold members
    • EK werkt samen met QF, dus veel mensen met QF-status die ook in aanmerking komen voor upgrades
    • Tegenwoordig is de upgarde afhankelijk van booking class, dus de discount tickets maken weinig kans
    • EK heeft er veel verbindingen bij gekregen dus minder overboekingen dan voorheen. De vliegtuigen zijn goed gevuld maar niet helemaal vol.

    EK geeft sinds vorig jaar operationele upgrades volgens ticketprijs/type ipv volgens frequent flyer status. Met een goedkoop ticket maak je dus zelfs met status nog amper kans op een upgrade bij hun.

  • Koja78
    Koja78

    Enkel bij overboeking

  • fbruno
    fbruno

    Ja dat bedoelde ik met "operationele" (op-up).

  • Jeroen
    Jeroen

    Zelf geen Gold status maar onlangs met @claenen en @SvenLuckermans via Istanbul naar Bishkek gevlogen en beide kregen op minstens 1 vlucht een upgrade.

  • ExtraMile
    ExtraMile

    Ik denk dus echt dat dit ligt aan mijn 'Brussels Airlines web profiel' Daar stond nog steeds mijn oud Base member nummer in. Ik kon het ook nooit zelf updaten, steeds een error.
    Heb nu eindelijk iemand te pakken bij het Loop team die mijn account gaan kunnen updaten met het Gold nummer. Ben eens benieuwd ... :)

  • Frosch
    Frosch
    edited november 2017

    Op passagierslijst SN staat sowieso status vermeld (FTL/SEN/HON), vermoedelijk dus ook *S / *G.
    Een Goodwill upgrade zie ik niet meteen gebeuren, enkel zoals reeds vermeld in geval van overboeking.

  • Glenn
    Glenn

    @Frosch said:
    Een Goodwill upgrade zie ik niet meteen gebeuren, enkel zoals reeds vermeld in geval van overboeking.

    Goodwill upgrade heb ik al gehad bij SN als *G. Economy zat zeker niet vol en toch upgrade naar business.

  • ExtraMile
    ExtraMile
    edited november 2017

    @Frosch said:
    Op passagierslijst SN staat sowieso status vermeld (FTL/SEN/HON), vermoedelijk dus ook *S / *G.
    Een Goodwill upgrade zie ik niet meteen gebeuren, enkel zoals reeds vermeld in geval van overboeking.

    Bij mij is het probleem dit:

    Als ik een boeking maak op BrusselsAirlines.com log ik in met mijn account (wat ook je Loop profiel is). Ik ben al heel lang M&M, mijn allereerste (non-status) kaartnummer is nog steeds gelinked aan mijn account. Ik heb ergens het idee dat het dat is dat op de passagiers lijst staat.
    Ik geef bij de online checkin mijn SEN Nummer manueel in. Dat werkt wel, boarding pas geeft netjes SEN weer en heb toegang tot fast track etc. Maar ergens heb ik het vermoeden dat die update niet op de passagierslijst wordt weergegeven ....

    Zelf updaten is nog nooit gelukt (spookt blijkbaar ergens anders in hun systemen rond), heb nu eindelijk iemand van Loop die het begreep en het ging doorgeven. Voordien zeiden ze altijd dat het niet uitmaakte omdat de 2 nummers aan mijn account zijn gelinked en ik dus mijlen correct toegewezen kreeg, dat was wel zo, maar ik denk toch dat ik nooit 'recognition' kreeg.

  • daruda
    daruda

    Contacteer brussels airlines via twitter voor dit te laten wijzigen

  • ExtraMile
    ExtraMile

    @daruda said:
    Contacteer brussels airlines via twitter voor dit te laten wijzigen

    Al vele malen gedaan, ze proberen wel, maar ze begrijpen het probleem niet. Of ik kan het niet geod uitleggen. Heb al met screenshots etc proberen te verduidelijken maar daar werd steevast gezegd dat het niet iutmaakt welk nummer er staat (volgens mij dus wel). Heb dan via nl.loop@brusselsairlines nu wel iemand te pakken (na eerst wederom afgewimpled geweest te zijn) die heeft gezegd dat ze het naar de technische diest gaat doorsturen. Dat was vorige week, tot op heden nog steeds hetzelfde nummer in mijn profiel... :(

  • fets
    fets

    Het bestaat ;-)

    Dit weekend BRU-LHR-NRT gevlogen op BA, terwijl ik zelf BA Gold ben. Geboekt in Economy, 24 uur voor vertrek gezien dat ik was geüpgraded naar World Traveller Plus (Y+) en aan de gate nog een upgrade naar J gekregen. Dit is mijn eerste longhaul met BA die ik in Y heb geboekt, alle andere waren J of F vluchten (betaald door het werk).

    Terugvlucht is met Finnair, dus wslk geen upgrades daar ...

  • ExtraMile
    ExtraMile

    nice! Ik ben dus al maanden aan het wachten tot Brussels Airlines mijn profiel heeft kunen updaten met mijn M&M nummer. Kan niet geloven dat het zo lang moet duren. Er moet toch iets serieus mis zijn. Ik hoop dan ook ooit eens een upgrade aangeboden te krijgen ...

  • fets
    fets

    @fets said:

    Terugvlucht is met Finnair, dus wslk geen upgrades daar ...

    En dus toch een upgrade op AY gekregen op de weg terug, onverwacht :).

    Niet slecht voor een <600 EUR vlucht :)

  • ExtraMile
    ExtraMile

    Ik begin er vandaag ook terug aan. Mijn profiel nog altijd niet geupdate bij Loop. Ik ben nu van plan om gewoon zonder in te loggen te boeken en gewoon telkens manueel mijn gegevens in te geven.
    Toch wel teleurstellend van Brussels Airlines dat ze je zo maar laten zitten met je 'probleem'

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!