"Onbestaande vlucht" afgebeeld bij ITA Matrix?

Maxime
Maxime
edited september 2017 in Algemene discussies

Hi all,

Vraagje i.v.m. zoekresultaten die ik bekomen ben met ITA Matrix. Ik dacht altijd dat ITA de volledige prijs weergaf (eventueel exl. servicekosten van de OTA, maar alleszins incl. fuel en taxes).

Begin deze week kwam ik volgende eigenaardigheid tegen:
Vlucht van Turkish Airles als goedkoopste optie 475 EUR, BRU-BKK en HKT-BRU.


Detail van de vlucht was 97 EUR voor beide vluchten en 318 EUR fuel surcharge.

Wanneer ik naar deze vlucht zocht op een OTA (Momondo) vond ik deze nergens. Toch niet aan deze lage prijs. Wanneer ik deze vlucht dan ging zoeken op de website van Turkish Airlines zelf, kwam ik volgende tegen:


495 EUR ticket en hierbovenop nóg eens 318 EUR fuel. Bij ITA Matrix zat deze nochtans al "in" de prijs van 475 EUR? Het lijkt of ze deze nu verkeerdelijk(?) tweemaal hebben aangerekend?

Foutje op de website van Turkish? Of eigenaardigheid bij ITA Matrix?

Heeft iemand dit nog al voorgehad? Normaal gezien vind ik 100% alle vluchten zoals ITA Matrix ze mij aangeeft.

Berichten

  • Jelle
    Jelle

    is niet ongebruikelijk. Klopt niet altijd 100%. Zijn "ghost fares" als ik me niet vergis, niet alles wat je ziet aan die prijs op ITA kan altijd geboekt worden. Probeer het eens met http://bookwithmatrix.com :)

  • LTW
    LTW

    ITA geeft de beschikbaarheid van de fare buckets niet altijd correct weer.

    Best checken in Expertflyer aan de hand van de fare. De website van TK gebruikt een andere fare dan diegene die jij in ITA vond. Dat zie je al duidelijk aan de basefare.

  • Maxime
    Maxime
    edited september 2017

    @Jelle @LTW
    Bedankt voor de info, dat wist ik niet, ik had het nog nooit voorgehad.

    Bookwithmatrix kende ik nog niet, zeer handig! Thanks voor de tip Jelle!

  • Dima
    Dima
    edited oktober 2017

    ITA Matrix werkt op basis van caching, wat niet altijd up-to-date is, zeker bij de niet regelmatig opgezochte routes. En ik ziet dat de fare bucket U was, welke al heel erg lang closed is, en dus echt niet meer boekbaar. En die ga je in principe bij geen enkele OTA vinden.

  • Klingsor
    Klingsor
    edited oktober 2017

    @Dima said:
    En ik ziet dat de fare bucket U was, welke al heel erg lang closed is, en dus echt niet meer boekbaar.

    En hoe zie je dat, dat die U closed is?

  • Maxime
    Maxime

    @Dima said:
    ITA Matrix werkt op basis van caching, wat niet altijd up-to-date is, zeker bij de niet regelmatig opgezochte routes. En ik ziet dat de fare bucket U was, welke al heel erg lang closed is, en dus echt niet meer boekbaar. En die ga je in principe bij geen enkele OTA vinden.

    Klopt, deze Turkish was de enige (U). De overige waren allemaal (T). Het was me opgevallen, maar ik kon nergens terugvinden wat deze U en T willen zeggen.

  • Dima
    Dima

    @Klingsor said:

    @Dima said:
    En ik ziet dat de fare bucket U was, welke al heel erg lang closed is, en dus echt niet meer boekbaar.

    En hoe zie je dat, dat die U closed is?

    Ik denk dat met tools als expertflyer je dat wel kan zien.

    @Maxime said:

    @Dima said:
    ITA Matrix werkt op basis van caching, wat niet altijd up-to-date is, zeker bij de niet regelmatig opgezochte routes. En ik ziet dat de fare bucket U was, welke al heel erg lang closed is, en dus echt niet meer boekbaar. En die ga je in principe bij geen enkele OTA vinden.

    Klopt, deze Turkish was de enige (U). De overige waren allemaal (T). Het was me opgevallen, maar ik kon nergens terugvinden wat deze U en T willen zeggen.

    Elke fare bucket heeft een letter. Simplistisch uitgelegd: je hebt altijd tax en yq. En daar bovenop komt nog de fare. Achter elke letter is er een bepaalde fare. Eens een bucket uitverkocht is, moet je uit de duurdere bucket kopen. Bij de maatschappij kunnen ze dan beslissen om een te openen of te sluiten. Is ook waarom het soms plots duurder of goedkoper kan worden.

  • fbruno
    fbruno

    Mismatch's bij Turkish (en Emirates) komen vrij vaak voor in ITA Matrix.
    Waarschijnlijk geen toeval dat beide airlines ook geen prijzen tonen in Google Flights (tenzij GF prijzendata van een OTA heeft).

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!