Vreemde valuta

bhermans
bhermans

Als frequent traveller verzamel je nogal wat vreemde valuta.
Wat doen jullie met de overschotten? Zorg je dat al je cash geld op is voor je het land verlaat, of bewaar je het thuis voor een volgende trip?

Ik stop het in enveloppen en schrijf er de munt en het resterende bedrag op. Maar omgerekend liggen hier toch al verschillende honderden euro's te 'stinken'.

Ik ben benieuwd naar jullie alternatieven.

Berichten

  • Chris
    Chris

    Yep enveloppe met idd bedrag en valuta eenheid :-)

    hangt van land af wel. als het land is waar ik mogelijk niet weer kom koop ik sowieso niet te veel. andere landen kom ik vaak maar probeer ik weinig over te houden. zo heb ik nog wat uit Brazilie, 2400 reais. Is nu vergeleken met vorig jaar meer waard. maar goed, 40000 rouble was opeens de helft minder waard het jaar erop.

  • kristof
    kristof

    Als het een bestemming is waar ik niet direkt meer plan te komen wissel ik het gewoon terug om naar USD of EUR. Meestal slechte koers maar beter zo; geen overschotjes en geen risico of devaluatie verlies.....

  • Chris
    Chris

    @kristof said:
    Als het een bestemming is waar ik niet direkt meer plan te komen wissel ik het gewoon terug om naar USD of EUR. Meestal slechte koers maar beter zo; geen overschotjes en geen risico of devaluatie verlies.....

    ik haal vaak in zo'n geval een fles drank :-)

  • claenen
    claenen

    @bhermans paar honderden euro's?? Damn! Dan zou ik toch wat minder geld afhalen in het vervolg ;)
    Ikzelf probeer zo weinig mogelijk over te houden op einde van trip en meestal lukt dat goed. Als ik omgerekend 5 EUR overhoud zal het al veel zijn meestal. De rest houd ik bij voor een volgende keer. Omdat het zo weinig is laat ik het gewoon in spaarpot liggen. De munten zijn verloren dan (maar is echt peanuts en niet veel waard), de briefjes kan ik later gebruiken.

  • bhermans
    bhermans

    @claenen said:
    ...Dan zou ik toch wat minder geld afhalen in het vervolg ;)...

    Dat is eigenlijk een discussie op zich waard, maar ik haal 9 van de 10 keer geld af aan een ATM in de luchthaven. Het liefst doe ik dat ook maar eenmalig, voor m'n hele trip. En dan is het soms moeilijk in te schatten hoeveel je nodig gaat hebben.
    Soms denk ik ook veel cash nodig te hebben, terwijl dan achteraf blijkt dat ik overal kostenloos met kaart kon betalen (Ijsland is een goed voorbeeld).

  • Chris
    Chris

    @bhermans said:
    Soms denk ik ook veel cash nodig te hebben, terwijl dan achteraf blijkt dat ik overal kostenloos met kaart kon betalen (Ijsland is een goed voorbeeld).

    Ja; maar je kan natuurlijk altijd je cash gebruiken ipv de kaart ;-) dan hou je niet over. ;-)

    trouwens als ik véél over heb gebeurt dus sporadisch wel eens dan wissel ik dat NIET terug naar USD/EUR. Maar wissel ik het bij de volgende trip naar lokale valuta daar. anders verlies je 2x. Zo had ik ooit een "stapel" reais mee naar china en direct naar rmb gewisseld. ipv eerst naar eur/usd en dan rmb.

  • Koja78
    Koja78

    Ik heb nog USD en CZK liggen... maar beide worden volgend jaar aangedaan.
    Oh en nog 5 GBP...

  • Koja78
    Koja78

    Oh en nog duizenden VND :-)
    Kan je wel eens mee lachen... een maat van mij zat altijd te zagen voor de grap dat ik hem nog 20 000 moest... hij vergat altijd de munteenheid te vermelden, dus ik heb hem een enveloppe met 20 000 dong gestuurd.
    Ik denk dat de postzegel duurder was...

  • Jeroen
    Jeroen

    Ik probeer altijd alles uit te geven, dat lukt altijd vrij goed. Zo had ik enkel nog Singapore Dollars in mijn reisportemennee steken maar daar ben ik na een tijd ook vanaf geraakt door deze portemonnee te laten stelen in Seattle. Dus momenteel heb ik geen vreemde valuta in mijn bezit.

  • mgo72
    mgo72

    Ik heb voor geïnteresseerden altijd wel USD dat ik van mijn USD-rekening kan afhalen. Krijg maandelijks wat geld erop van Facebook. :-)

  • Chris
    Chris

    @mgo72 said:
    Ik heb voor geïnteresseerden altijd wel USD dat ik van mijn USD-rekening kan afhalen. Krijg maandelijks wat geld erop van Facebook. :-)

    als ik meer klik in Facebook krijg je dan meer en geef je dan een betere koers :-)

  • mgo72
    mgo72

    Klikkerdeklik, we kunnen overeenkomen :-)

    Voetbalkrant.com he :-)

  • doddel
    doddel

    heb een behoorlijke hoeveelheid USD in cash terug mee uit de US. Waar kan ik die in Belgie best omwisselen naar EUR?

  • fets
    fets

    Je kan die best wisselen naar EUR door ze door te verkopen aan iemand die zelf binnenkort naar de US gaat.. Ik denk dat je bij de bank of de wisselkantoren altijd verlies zal maken...

  • claenen
    claenen

    @doddel said:
    heb een behoorlijke hoeveelheid USD in cash terug mee uit de US. Waar kan ik die in Belgie best omwisselen naar EUR?

    Eventueel bijhouden als je bv Tanzania of Cambodja denkt te bezoeken in de nabije toekomst. Je hebt nog redelijk wat landen die USD als currency accepteren.

  • fbruno
    fbruno

    Of wachten tot je eens in Oost-Europa bent, veel lokale wisselkantoren hebben daar amper spread en geen commissie. Verlies je minder dan 1%.

    Dollars kunnen ook van pas komen om visa's on arrival te betalen in een hoop landen, bijvoorbeeld Egypte.
    Is vaak zelfs goedkoper in dollars.

  • doddel
    doddel

    Dat een deel USD in cash houden zinvol is, dat weet ik. Maar 't gaat over een nogal groot bedrag. Dus met andere reizigers wisselen schiet ook niet echt op, als dat per paar honderd dollar gaat...

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!