Miles & More eVoucher - opgepast

ExtraMile
ExtraMile

Toen ik voor de eerste maal kwalificeerde voor *A SEN/GOLD via Miles & More kreeg ik 2 eVouchers toegewezen. Deze waren bestemd voor een upgrade, bij wijze van 'geschenk'. Ik heb toch zo m'n bedenkingen.
Ze zijn 2 jaar geldig maar ik vond nooit echt een moment om ze te gebruiken. Eind December 2016 gingen ze dus vervallen en heb dan toch de moeite getroost ze zo goed mogelijk te gebruiken. Dat viel even tegen!

Hier is waarom;

Om een upgrade naar business te krijgen moet je al in een duurdere economy klasse boken, niet altijd even eenvoudig zichtbaar en kan verschillen per maatschappij.

Ik heb dan maar een telefonische booking gedaan via de SEN Hotline voor een sowieso geplande trip BRU-FRA-DXB en terug.

Ik wou uiteraard de vouchers inzetten op het FRA-DXB en DXB-FRA traject.

Als snel werd het duidelijk dat ik daarvoor in de meest dure premium economy moest boeken (flex). De prijs was dan eerlijk gezegd al dicht tegen een gewone P Business Class.

Ik heb de boeking gemaakt op 20 December (trip in Februari), er werd me gegarandeerd dat ik daarvoor die bijna vervallen e-Vouchers kon gebruiken, zelfs al gingen we het nieuwe jaar in.

Ik ging een mailtje krijgen als mijn upgrade aanvaard werd. Die mail kwam dus niet ...

In de loop van Januari / Februari 2017 4x met de M&M SEN hotline gebeld, ik moest me geen zorgen maken. Als SEN ging dat vast en zeker lukken, maar ze konden niets doen.

Mijn status stond nog steeds op 'Premium Economy' confirmed en 'Business' waitinglist.

De dag voor mij vertrek nog steeds dezelfde status. Terug gebeld en dan zeiden ze dat ik nog kans ging hebben aan de gate.

Op de dag van vertrek met mijn Economy BRU-FRA richting Frankfurt. Fail 1: ik had telefonisch geboekt en vraag me niet hoe/waarom, maar mijn M&M nummer werd niet gelinked aan mijn boarding pass en ik had er niet echt op gelet. Resultaat; geen toegang in Brussel tot de fast track security line. Mijn kaart boven halen hielp niet. Heb maar gewoon gana aanschuiven.

Helaas has mijn BRU-FRA vlucht een uur vertraging en ik had het zelf nogal nipt genomen qua overstap tijd (fail 2 door mezelf). Bij de landing het op een lopen gezet, gelukkig ken ik Frankfurt Airport zeer goed.

De boarding was ondertussen in volle gang. Maar had het dus net gehaald.

Aan de check-in gate vroeg ik of er nieuws was ivm mijn waitinglist en hoera! Mijn boarding pass voor business lag klaar, ze haddne me al ene paar maal gepaged, maar was dus te laat ana de gate. Anyway. Blij ingestapt en een prima zetel gekregen, geen klagen.

Voor de terugvlucht hetzelfde, nog steeds op de waiting list en in de (nieuwe) lounge op DXB konden ze me ook niet helpen.

Dit was eigelijk het vervelendste, een hele week lange meetings en dan een terugvlucht om 02:00 a.m.! Ik had wel graag op voorhand 100% geweten of ik de upgrade had of niet. Had wel een business clas zetel nodig want ik werd op kantoor verwacht de volgende ochtend (jaja, pure glitter & glamour de business travellers world ;-)

Dan aan de gate zelf een beetje verveeld een hele rij Economy passagiers voorbij gestoken (ik had zelf ook maar rech op de Economy lijn met mijn Premium Economy boarding pass). In de business rij aangeschoven en mijn boarding pass gaf al direct een rood licht, maar gelukkig lag hier ook een ge-upgrade boarding pass klaar. Maar hier dus ook niet van op de hoogte gebracht, gene mails, sms, telefoontje, paging, ... niets. Maar oef, was wel opgelucht.

Het zette me wel tot nadenken dat ik voor nachtvluchten nooit nog een evoucher waitlist risico ging nemen. Les geleerd dus, hopelijk heeft er hier iemand ook iets aan.

Maar nu de kers op de taart:

Het was dus onderussen 2017, ik had me kunnen requalifyen en ik had dan wederom 2 eVouchers gekregen onderussen. In mijn account had ik dus 4 eVouchers staan en ik kan me wel vervloeken dat ik gene screenshot heb hiervan.

Want je kan het al raden; voor de upgrade werden mijn meest recente, pas verdiende eVouchers gebruikt! Desondanks de garantie dat dit niet ging gebeuren.

Helaas staat op de M&M site ook niets dat je de eVouchers moet OPgebruiken binnen de 2 jaar. Heb geen poot om op te staan. Naar M&M SEN gemailed en daar zeggen ze me doodleuk dat er niets aan te doen is en dat ik dus mijn 4 eVouchers kwijt ben ipv 2.

Niet dat het me erg veel uitmaakt, want die eVouchers waren zeer onpraktisch en forceerde je tot een super duur economy ticket en dan nog zonder enige business garantie. Neen, dat is het me niet waard. Het gata me wel over het pricipe, wat is dat nu voor een service voor hun toch wel goede klanten, je wil niet weten hoeveel geld ik spendeer aan de *A. Ook het hele award ticket gedoe met de super dure taksen maken van alle M&M awards toch nog wel altijd dure 'rewards' uiteindelijk.

Berichten

  • Nico_T_
    Nico_T_

    Begrijp je frustratie. Net zelf 2 vluchten gedaan in C (dure business class tarief maar kunnen boeken door 'promo') en wou dus graag upgraden naar F. Dit kon slechts vanaf check in omdat het een OS codeshare was. Gebeld, service desk bezocht in FRA maar geen upgrade mogelijk, terwijl er wel nog stoelen beschikbaar waren in F. Op de terugweg, hetzelfde verhaal.

    Ik denk dat de sweet spot LX P klasse is, die momenteel wel nog upgradable is met e vouchers in tegenstelling tot LH P.

  • Frosch
    Frosch

    @Nico_T_ said:
    Begrijp je frustratie. Net zelf 2 vluchten gedaan in C (dure business class tarief maar kunnen boeken door 'promo') en wou dus graag upgraden naar F. Dit kon slechts vanaf check in omdat het een OS codeshare was. Gebeld, service desk bezocht in FRA maar geen upgrade mogelijk, terwijl er wel nog stoelen beschikbaar waren in F. Op de terugweg, hetzelfde verhaal.

    Ik denk dat de sweet spot LX P klasse is, die momenteel wel nog upgradable is met e vouchers in tegenstelling tot LH P.

    Ik veronderstel dat je de SOF-JNB fare bedoelt. Die kan/kon je inderdaad niet upgraden, gaat niet bij codeshares.

    LX P is inderdaad ideaal, heb zelf nog 2 P tix geupgrade ZRH-LAX. Maar gaat dus wel enkel als SEN/HON.

  • ExtraMile
    ExtraMile

    Ik heb ondertussen een kleine update; vanmorgen gebeld met de SEN hotline voor een paasvakantie boeking (geen beschikbaarheid online), maar als je SEN bent kan je wel op een 5-dagen wachtlijst gezet worden (4 personen, zuiden van europa, Brussels Airlines), dit terzijde :smile: ...

    Omdat de persoon die me hielp previes goed geinformeerd was heb ik hem dit verhaal ook gedaan. Dit is de 'caveat' voor eVoucher boekingen; in december stond ik dus op een wachtlijst met de 'te vervallen' eVouchers, maar ... die ik ben blijkbaar continu 'gedenied' geweest, vraag me niet waarom, daar krijg je dus ook geen melding van, en dus pas aan de gate mijn upgrades gekregen.
    Maar omdat de upgrade dus niet voor eind december confirmed was, zijn mijn evouchers dan toch vervallen. En pas geconfirmed in Februari, dus mijn nieuwste eVouchers zijn daar dan voor gebruikt.
    Moraal van het verhaal, zeeeer tijdig boeken en voor de vervaldatum blijven checken of je de upgrade al dan niet beet hebt.

  • Frosch
    Frosch

    Kan je niet het volgende doen bij evouchers die dreigen te vervallen?
    Kijken dat er awardspace is, dan een refundable ticket in upgradeable bookingclass boeken, dat upgraden middels evouchers, je ticket dan op een latere datum cancellen waardoor je de evouchers terugkrijgt?
    Geen idee of men retroactief de vervaldatum van de evouchers in rekening neemt.

  • ExtraMile
    ExtraMile

    interessante theorie, kan misschien wel werken, maar voorlopig toch geen eVouchers meer. Heb nu 2 jaar om hopelijk in één van beiden te herkwalificeren, dan kan ik het nog eens proberen. Maar echt missen doe ik ze niet :)

  • Frosch
    Frosch

    Missen is veel gezegd, maar gratis een LX longhaul van P naar O opgraden is toch mooi meegenomen!

  • ExtraMile
    ExtraMile

    da's waar!

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!