Oekraïne - met de auto de grens over

Koja78
Koja78

Heeft iemand dit al gedaan? Wat met de autoverzekering die je kan kopen aan de grens?
(aangezien quasi geen enkele maatschappij standaard Oekraïne dekt)

Berichten

  • Frosch
    Frosch

    Ja, paar jaar geleden. Mijn verzekering was daar alleszins geldig.
    De grens overkomen is een beetje behelpen gezien ze daar geen woord Engels spreken. Je krijgt eerst een soort douanecontrole waar ze vermoedelijk je chassisnummer controleren alsmede je bagage doorzoeken. Daar krijg je dan een documentje en moet je naar de volgende stop zijnde de eigenlijke paspoortcontrole. Laat je niet intimideren, men is er nogal kort en het kan even zoeken zijn waar je wat moet doen.

    Geen idee of er ondertussen iets veranderd is.
    Probeer niet 's nachts te rijden en stap niet uit als je obstakels tegenkomt ergens in de middle of nowhere. Er zijn ook zéér veel snelheidscontroles, maar de meeste chauffeurs zullen je daar vanuit de tegenstelde richting middels een paar keer met de lichten knipperen wel voor waarschuwen.

  • fbruno
    fbruno

    Ooit eens de grens over willen rijden in Ustryki Dolne tijdens een roadtrip (voor een dagje L'viv en om goedkoop te gaan tanken), maar mocht niet binnen met mijn auto!

    De Oekrainse douane verreist dat de auto op jou eigen naam staat of dat je een officieel document hebt met toestemming van de eigenaar van de auto. Heb je ook nodig als je met een leaseauto rijdt.

    Aan de grote grensovergangen (oa Medyka) zit het wel vol kantoortjes die tijdelijke verzekeringen etc verkopen.

  • RubenH
    RubenH

    De kans is groot dat je in Oekraine om de 100 km wordt beboet voor een snelheidsovertreding die je eigenlijk niet hebt gedaan. Hou daar rekening mee :).

  • Koja78
    Koja78

    @fbruno zou ook de grensovergang zijn die ik ging gebruiken... tjah denk niet dat mijn leasefirma daar toestemming zal voor geven. Soit misschien zijn er organised tours met bussen.

  • RSA12
    RSA12

    Ik ben een aantal jaar geleden vanuit Zahóny Hongarije de grens overgestoken. Ondanks de aanwezigheid van een Oekraïner in onze auto gegarandeerd uren wachten, vele checkpoints, doorzoeken auto en emotieloze Militairen.

    Voor stapeltjes bankbiljetten kon je destijds plekjes vooraan in de rij kopen. Een mannetje regelde dat er een gaatje viel in de rij (en betaalde beide andere chauffeurs) en je kon relatief vooraan staan. Gezien de vele checkpoints moest je wel voldoende cash en geluk hebben sneller de grens over te komen.

    Zoals @fbruno zegt kun je er inderdaad goedkoop tanken. Oekraïners mochten 1x per maand de grens over naar Hongarije (EU). Daar verkocht men al de benzine uit hun 50/60/70 liter tank om vervolgens al lopend/duwend de auto weer terug over de grens te brengen. Ben het tankstation lagen ook houten balken om je wagen scheef op te kunnen zetten om zo je tank maximaal te kunnen vullen. Mooie taferelen!

    Zoals gezegd dient de wagen inderdaad op eigen naam te staan. Met een huurauto of leaseauto zonder bewijsje kom je de grens absoluut niet over. Verzekering weet ik niet hoe wij dat destijds hadden geregeld. Daarnaast zal je baas vast niet blij zijn je auto terug te zien na je kilometers op de 'snelwegen' vol gaten in Oekraïne. Ik zou lekker gaan vliegen ;)

  • Frosch
    Frosch

    @RSA12 said:
    Ik ben een aantal jaar geleden vanuit Zahóny Hongarije de grens overgestoken. Ondanks de aanwezigheid van een Oekraïner in onze auto gegarandeerd uren wachten, vele checkpoints, doorzoeken auto en emotieloze Militairen.

    Voor stapeltjes bankbiljetten kon je destijds plekjes vooraan in de rij kopen. Een mannetje regelde dat er een gaatje viel in de rij (en betaalde beide andere chauffeurs) en je kon relatief vooraan staan. Gezien de vele checkpoints moest je wel voldoende cash en geluk hebben sneller de grens over te komen.

    Zoals fbruno zegt kun je er inderdaad goedkoop tanken. Oekraïners mochten 1x per maand de grens over naar Hongarije (EU). Daar verkocht men al de benzine uit hun 50/60/70 liter tank om vervolgens al lopend/duwend de auto weer terug over de grens te brengen. Ben het tankstation lagen ook houten balken om je wagen scheef op te kunnen zetten om zo je tank maximaal te kunnen vullen. Mooie taferelen!

    Zoals gezegd dient de wagen inderdaad op eigen naam te staan. Met een huurauto of leaseauto zonder bewijsje kom je de grens absoluut niet over. Verzekering weet ik niet hoe wij dat destijds hadden geregeld. Daarnaast zal je baas vast niet blij zijn je auto terug te zien na je kilometers op de 'snelwegen' vol gaten in Oekraïne. Ik zou lekker gaan vliegen ;)

    Ik ben vanuit Lublin de grens overgestoken met een Belgische bedrijfswagen die op naam van een BVBA stond, dat lukte blijkbaar. Could have been lucky, je weet daar nooit wat er gebeurt.

  • wimbor
    wimbor

    @Frosch maar wellicht was je wel niet verzekerd op dat moment?

  • Frosch
    Frosch

    Op groen papier was UA alleszins niet geschrapt.

  • fryndak
    fryndak

    @RubenH said:
    De kans is groot dat je in Oekraine om de 100 km wordt beboet voor een snelheidsovertreding die je eigenlijk niet hebt gedaan. Hou daar rekening mee :).

    @RubenH said:
    De kans is groot dat je in Oekraine om de 100 km wordt beboet voor een snelheidsovertreding die je eigenlijk niet hebt gedaan. Hou daar rekening mee :).

  • fryndak
    fryndak

    Rij al vele jaren naar Lviv. 1/. De grenscontrole : u moet het inschrijvingsbewijs voorleggen bij douane EN paspoortcontrole. De gegevens hiervan worden in de computer gestopt om te vermijden dat U het land zou verlaten zonder auto. (Dus tijdens uw verlof ginder even over en weer met de vlieger gaan zorgen voor heel wat problemen, ondervonden). 2/. Snelheidscontroles : die zijn er nauwelijks. Wel moet men opletten, van zodra er een naambord van een bewoonde plaats langs de weg staat bent u verplicht 40km/uur te rijden zelf al zie je geen huizen. Niemand doet het uiteraard in Oekraine maar je bent wel strafbaar.. moest je toch tegengehouden worden eis dan de "protocol". Wil zeggen dat er een proces verbaal wordt opgesteld en zo verder zijn weg moet vinden naar het gerecht. Zover komt het in de meeste gevallen niet omdat er geen cash geld meer mee gemoeid is..

  • Marc
    Marc

    @fryndak goedemiddag, wij willen met 3 vrienden een roadtrip maken naar Odesa en dan naar Kiev. Graag zouden wij dan naar huis vliegen. 3 andere vrienden willen naar Kiev vliegen en dan met de auto weer naar huis rijden. (Nederland). Nu lees ik hier dat dit problemen geeft. Weet u toevallig een mogelijkheid om dit goed te regelen? of is dit kansloos? Alvast bedankt voor uw antwoord. Mvg, Marc

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!