Business class Athene-Brussel-Mumbai retour 625 EUR

13

Berichten

  • Stijn_A
    Stijn_A

    @disillusionedTM said:
    Door het zelf error fares te noemen, geef je de airlines enkel meer elementen. Er zijn al gevallen geweest, waar airlines de tickets niet hebben gehonoreerd, en onder andere, als argumenten dergelijke posts aangehaald, om aan te tonen dat de kopers wisten dat er iets mis was met de prijs.

    Denk je nu echt dat ze zonder zo'n posts wel de tickets zouden honoreren? Of dat dit forum er uberhaupt toe doet?

    Dit is een discussie die ontsproten is uit amerikaanse FTers, die het hadden over de carrier aan te klagen, wanneer die hun voorwaarden gekoppeld aan de error rate niet zouden nakomen. Allemaal wat far fetched, want welke europeaan gaat een carrier aanklagen, omdat die een ticket cancelt, waarvan je donders goed wist dat het om een error rate ging.

    Speel het spel, maar doe het fair, en kom niet wenen als je eens verliest.

  • Jeroen
    Jeroen

    Ik vind het echt niet erg dat het hier komt, zo heeft iedereen hier de kans gehad deze te boeken terwijl die anders op het niveau van @disillusionedTM en @fbruno was blijven steken. Leuk voor jullie natuurlijk maar niet voor de mensen hier die ook graag eens business zouden vliegen.

  • Antoine
    Antoine

    Jongens,
    Laten we het iets luchtigers opnemen,. niet?Als we nu eens afspreken dat we op dit forum proberen, ik herhaal proberen, om gewoon lief met elkaar te zijn?

    Als het 1 van de grote blogs raakt, dan is het gedaan met een deal. Dat is nu eenmaal de sport. Als we niet over deals mogen spreken, moeten we ook de SMS dienst stoppen, want die kan ook iedereen gratis vragen.

  • daruda
    daruda

    waarom werkte die eigenlijk gisteren niet? :)

  • LTW
    LTW

    Ik ga niemand verder citeren want dan lijkt het alsof ik iemand persoonlijk aanval en ik wil gewoon een eerder algemene bemerking maken.

    FF fora zijn de laatste jaren erg veranderd. Waar dit vroeger een medium was voor een zeer specifiek doelpubliek, is de aantrekking ervan inmiddels al iets breder en zijn er veel vaker opportunisten die opduiken in de hoop eens een dealtje te kunnen meepikken. Wat veel erger is: dezelfde fora zijn inmiddels een ideale voedingsbron voor blogs allerhande die nagenoeg al hun info op dezelfde fora vergaren en deze publiceren louter uit commercieel gewin. Die blogs blijven overigens als paddestoelen uit de grond schieten dus wees er maar zeker van dat daar geld mee te rapen valt. Die blogs mikken ook niet op de FF maar op Jan met de pet die een deal zal boeken via de gepubliceerde link. Simple comme bonjour.

    Hoe breder een deal verspreid geraakt, hoe meer mensen uiteindelijk zullen boeken. Ingeval van een dusdanig hoog boekingspercentage, zal iedere carrier de schade opmeten en becijferen of en hoeveel ze verlies zullen maken bij het honoreren van de fare. Hoe meer boekingen, hoe groter het eventueel verlies en hoe groter de kans dat de carrier zal beslissen om de tix te cancellen. Eventuele reputatieschade zullen ze er graag bijnemen als het geprojecteerd verlies te groot is. Kortom: hoe meer aandacht een deal krijgt via diverse kanalen, des te hoger het aantal boekingen dreigt te worden en des te groter de kans wordt dat een carrier puur om bedrijfseconomische redenen er voor zal kiezen om te cancellen. Diegenen die effectief willen vliegen, voelen zeker en vast correct aan dat hun kansen verkleinen als een deal all over the place op het internet staat. Vroeger was het amper een probleem om te delen op een forum, vandaag is dat al veel minder het geval. Ik vind het dus perfect begrijpelijk dat mensen die een deal vinden, deze willen beschermen door hem niet meer op een publiek forum te zetten. Dat vergroot immers de kans dat ze zelf niet zullen kunnen vliegen.

    Het voorgaande is eerlijk gezegd op niveau van dit specifiek forum geen issue. Met alle respect maar 99% van de deals die hier worden gedeeld zijn copy/paste van FT of van blogs (die hun info dan weer van op andere fora halen). Ik kan me dus inderdaad niet voorstellen dat dit forum effectief wordt gebruikt door bepaalde media/blogs om info te vergaren. Misschien op de G3 mijlen truck van een voorganger na ;). En ook daarvan hebben we gezien hoe een lang leven die nadien beschoren was...

    Een tweede punt dat hier onderschat wordt/niet in de juiste context wordt geplaatst/geduid wordt waaruit blijkt dat men de klok wel heeft horen luiden maar niet weet waar ze hangt:

    • De USA DOT heeft inmiddels, na klachten mbt "The Great Dane", een heel ander standpunt ingenomen wat de verplichting betreft tav het honoreren van error fares. Waar men vroeger van mening was dat er hoe dan ook een contractuele verplichting was ontstaan door de aankoop van een ticket, foutieve fare of niet, heeft men dit standpunt sindsdien als principe verlaten. In het UA EF geval was DOT wel degelijk van mening dat consumenten wel degelijk wisten dat ze misbruik maakten van een foutieve fare (die ook enkel geboekt kon worden op basis van een licht aangepast facturatieadres - hetgeen overigens direct in strijd is met EU mededingsregels en consumentenbescherming maar daar trekt een USA instantie zich uiteraard de ballen van aan) waardoor DOT tot de conclusie kwam dat UA de tickets mocht cancellen. In die hele case werd wel degelijk bewijsmateriaal gebruikt, afkomstig van screaming deal blogs en de volledige FT discussie en dat bewijs werd ook effectief weerhouden.
    • Jurisdictie van DOT is beperkt maar schept in een internationale context hoe dan ook een precedent. Wees er maar zeker van dat alle juridische afdelingen van worldwide carriers die case tot in de puntjes kennen!
    • Ik herhaal dat ik het standpunt deel dat dit forum geheel ondergeschikt is aan het groter geheel en dat de kans op zich klein is dat men hier bewijsmateriaal of argumenten zal komen vergaren. Maar in concreto gaat het wel over SN! Het betreft ook geen anonieme posts an sich maar louter de vaststelling dat men voldoende argumenten in het algemeen op het internet zal kunnen vinden waaruit blijkt dat mensen (bijna) gewaarschuwd werden dat ze iets kochten aan een foutieve prijs.
    • Ten slotte: het is een jammerlijke vergissing om in dit geval louter vanuit een puur individueel standpunt te denken. Het gaat immers niet over JOUW argumentatie om te kunnen aantonen dat de fare wel realistisch was in functie van de algemene marktcontext. Want in dat geval ga je er inderdaad vanuit dat je in het slechtste geval je gelijk zal willen halen voor een rechtbank. Het gaat echter wél over de argumentatie van de CARRIER die ontwikkeld wordt tijdens de analyse of ze de fare zullen honoreren of niet. Die zal immers wél de afweging maken: hoe groot is de kans dat worst case een rechtbank ons zal terugfluiten indien we de tickets cancelen? Hoe meer argumenten men tijdens die analyse kan vinden waaruit blijkt dat consumenten niet kunnen pretenderen onwetend te zijn geweest, des te groter de kans wordt dat ze niet zullen honoreren. Iedere post op het internet waarin een foutieve fare wordt geïnsinueerd speelt dan in het voordeel van de carrier. Men vertrekt immers al van de redenering dat de boeking is gebeurd op basis van info/alerts die te vinden waren op het internet. Als in die info/alerts dan nog expliciet vermeld wordt dat het een foutief berekende fare moet betreffen, versterkt dit alleen maar de case van de carrier.

    Anyway, IAAL but above all: have fun in Mumbai y'all :smile: !

  • fbruno
    fbruno

    Goed geschreven!
    Post dat eens op flyertalk als er zich een gepast moment voordoet, het kan altijd een beetje helpen om mensen te laten zwijgen over 'ERROR FARE!!!'s daar ;)

    Dit soort fares gaan daar sowieso steeds minder langskomen. Mileage Run Deals is al een pak minder actief dan 2j geleden, en dat komt zeker niet alleen door de verslechtering van de programma's.
    De user die deze fare gepost had op FT heeft al gereageerd in dat topic dat hij nooit meer iets soortgelijk zal posten. Hij is het natuurlijk ook beu dat de fare dan direct gekilled wordt.

  • LTW
    LTW

    @fbruno said:
    Goed geschreven!
    Post dat eens op flyertalk als er zich een gepast moment voordoet, het kan altijd een beetje helpen om mensen te laten zwijgen over 'ERROR FARE!!!'s daar ;)

    Dit soort fares gaan daar sowieso steeds minder langskomen. Mileage Run Deals is al een pak minder actief dan 2j geleden, en dat komt zeker niet alleen door de verslechtering van de programma's.
    De user die deze fare gepost had op FT heeft al gereageerd in dat topic dat hij nooit meer iets soortgelijk zal posten. Hij is het natuurlijk ook beu dat de fare dan direct gekilled wordt.

    De poster in kwestie op FT is wel een "she" FYI ;)

  • daruda
    daruda

    Nu de deal toch expired was, gebeld naar SN.
    Ze vonden het ook zeer vreemd dat ik in wachtlijst stond, want kon bij online boekingen in principe niet gebeuren.
    Blijkbaar echt exact zelfde moment met iemand anders geboekt.

    Soit ze garandeerde mij dat het in orde kwam, desnoods klasse verhoging. Maar er zou plaats zijn voor ons in business op de geboekte vlucht. Ze moesten het issue doorsturen naar Brussel zelf, want hadden zelf geen rechten om aanpassingen te doen. (zitten in Cape Town dacht ik).

    Ben benieuwd wat er van gaat komen.

  • Chrismeister
    Chrismeister

    Persoonlijk denk ik dat eens een goede fare 'out there' is, dat het al dan niet gebruiken van de term error fare geen invloed meer zal hebben.

    Enkel bedrijfseconomische / financiële factor tesamen met de goodwill / vermijden imagoschade speelt nog een rol. Een luchtvaartmaatschappij kan nog argumenteren dat het om een error fare gaat, uiteindelijk blijven de wil om financiële schade te dragen ( de algemene ingesteldheid van de onderneming) , de grote van de onderneming en de grote van de schade de belangrijkste parameters.

    Omtrent de nevendiscussie over het al dan niet posten van al dan niet nieuwe fare deals of andere geheimere deals.

    Het posten van faredeals op dit forum die reeds op blogs en fora staan is voor het merendeel van de community voordelig. Met jouw bijdrage hoop je in de toekomst door anderman tijdig verwittigd te worden wanneer je een deal niet zou opgemerkt hebben. Kost niet veel tijd, je verliest er niks bij en lijkt me een evenwaardige belangen.

    Wanneer je nu een deal hebt gevonden die nog niet publiekelijk bekend is. Dan zijn enkele elementen belangrijk.
    1. Wat is de value van deze deal voor jezelf
    2. Wat is de value van deze deal voor de andere
    3. Hoe lang kan men er van gebruik maken
    4. Hoeveel / Hoeveel mensen kunnen gebruik maken
    5. Bestaat er de kans dat reeds andere mensen op de hoogte zijn van deze deal die deze deal mogelijks zeer valuable achten. (potentiële nieuwe contacten niet schaden)

    Op basis van deze criteria tesamen met het principe van exchange of value in een community moet je voor jezelf bepalen wat gepaste actie is.

    Je kan dan kiezen voor publiekelijk posten, geheime sectie, persoonlijke contacten of enkel voor jezelf houden.

    Bijvoorbeeld in mij geval zal ik een longhaul business deal van net geen 1k nooit zelf boeken en daarom eerst delen met persoonlijke contacten om dan eventueel te posten in publiekelijke of geheime sectie. In de hoop dat iemand ooit een goede eco deal post op termijn die ik wel zou kunnen gebruiken.

    Nu het feit is dat ik denk dat een geheime sectie niet het heilige redmiddel is wat iedereen hoopt. Ik denk niet dat iedereen in dezelfde mate value zal bijdragen en elke trick/ deal even valuable is voor iedereen, puur doordat men op verschillend niveau (/niveau van investering) zit en een verschillende definitie heeft van value.

    Conclusie nevendiscussie
    Er is niks mee en zeker aangeraden reeds publiek deals/tricks hier nogmaals te posten. Zo licht je anderen in om in de toekomst zelf tijdig ingelicht te worden.

    Zelf gevonden en geheimere deals, daarmee kies je zelf wat je er mee doet, en niemand heeft reden jou te verwijten iets niet gepost te hebben.

    Ik denk dat een geheime sectie tot weinig of niks zal leiden. Mensen die frequenter goede deals vinden gaan afwachten totdat mensen die weinig zelf goede deals vinden/ tricks ontdekken iets zullen posten. Mensen die weinig zelf iets vinden gaan nu ook weinig of niks vinden. Ik betwijfel een gezonde geheime sectie met een goede balans kan bestaan. Ik denk dat we heel hard zullen moeten hopen op wat goodwill van enkele die bereid zijn om hun deals/tricks te exposen.

    Daarnaast betwijfel ik dat er in het verleden mensen hier publiekelijk extreem goede zelfgevonden fares gepost hebben, moest men enkel voor faredeals gaan in dat geheime forum.

    Nuja, de geheime sectie mag er zijn, voor moest er ooit iets zijn. Maar ik denk dat het een stil hoekje wordt, en zeker niet een heilig redmiddel.

    Anyways, just some thoughts :)

  • Stijn_A
    Stijn_A

    Natuurlijk ga je altijd mensen hebben die meer bijdragen dan anderen. Maar op die manier ga je er toch een klein beetje voor kunnen zorgen dat specialere deals wat langer geheim blijven.
    Er is nog een verschil tussen een actief lid hier, dat al een bepaald aantal posts heeft, of de fb gebruiker die geabonneerd is op de secret flying pagina.

    Het is aan de forumbeheerders om te bepalen wat hun visie is met dit forum. Ik ben van mening dat de beste fora zo min mogelijk gemodereerd worden en er geluisterd wordt naar de users, aangezien zij toch de content verzorgen.
    Maar dat is aan de beheerders natuurlijk.

  • flrvt
    flrvt

    In the end komt het erop neer dat als een airline een "error fare" (pardon my French) wil honoreren ze dat doen. En zoniet, dan doen ze het niet.

    Bovenstaande discussies zijn enkel relevant als je inderdaad de airline zou aanklagen wanneer die je geldig e-ticket annuleert. Ja er zijn genoeg juridische prescedenten die je gelijk zullen geven, en ja de online context en hoeveelheid reacties die het als "error fare" beschrijven kunnen er dan toe doen.
    Maar als je een beetje gezond verstand hebt dan doe je dat niet.

    Boek wat je boeken kan en als je te laat bent of het wordt geannuleerd, deal with it.

  • daruda
    daruda

    Gerelateerd hieraan.
    Hoelang heeft een luchtvaartmaatschappij het recht om om te annuleren?
    Ik dacht 24h? Of zijn hier geen "wetten" voor.

  • Frosch
    Frosch

    Interesseert mij ook wel - geen idee vanaf wanneer ik met enige zekerheid positioning flights kan boeken.

  • Jeroen
    Jeroen

    Ik denk niet dat hier wetten rond zijn, kreeg zo eens na 5 dagen telefoon om te annuleren.

  • LTW
    LTW

    Ik was eigenlijk niet echt meer van plan om hier te reageren gezien het IMHO nogal hoog gehalte betweterigheid. Vind het dan ook bijzonder frappant dat uit de eerste reacties op een simpele vraag blijkt dat men het antwoord schuldig moet blijven.

    Alleszins, in de geest van constructiviteit: een carrier heeft in principe niet het recht om een gekocht ticket te annuleren. EC 261/04 verduidelijkt een beperkt aantal opties met rechten voor passagiers ingeval een vlucht geannuleerd wordt maar stricto sensu niets over het annuleren van een ticket.

    Het aankopen van een ticket doet een contract ontstaan, onderworpen aan de algemene juridische regels inzake overeenkomsten, aangevuld met de conditions of carriage. In die laatste wordt meestal bepaald dat een carrier verplicht is om je van A naar B te vervoeren, met inbegrip van herboekingsverplichting etc in welbepaalde gevallen.

    Een contract eenzijdig herroepen kan in principe niet, tenzij gegronde redenen. Het annuleren van een ticket door een carrier is in se ook niet meer dan dat. Vandaar dat ik al aangaf dat iedere carrier zich de vraag zal stellen of het eenzijdig herroepen van een contract de juridische toets zal doorstaan, alvorens een ticket zonder meer te annuleren. Maar wat baten kaars en bril...

    Vanuit de praktijk: LX heeft mensen ooit geweigerd te laten vliegen en heeft dit pas kenbaar gemaakt op het moment van inchecken op de luchthaven (RGN). Dus in het slechtste geval kan het gebeuren dat je ticket pas geannuleerd wordt vlak voor vertrek. In welke mate je hier verder rekening mee wilt houden, moet ieder voor zich bepalen. In het algemeen geldt alleszins dat hoe sneller de carrier annuleert, des te groter de kans is dat men zich ingeval van nood kan beroepen op gegronde redenen. Dus de carrier heeft er belang bij om asap te annuleren indien men niet wenst te honoreren. In het algemeen worden tickets dan ook geannuleerd of gedowngrade in de ek dagen na de boeking maar dit is geen zekerheid.

  • Koja78
    Koja78

    @LTW en wat was de uitkomst van die LX case?

  • Chris
    Chris

    Wat een discussie weer........ ik zal blijven delen. Share & care, live and let live or die alone. Mensen die niet delen zijn bang dat ze zelf niet genoeg hebben of krijgen. Dat is mijn mening.

    En heeeel veel is geen error en laten we het dat ook niet noemen.

  • LTW
    LTW

    @Koja78 said:
    LTW en wat was de uitkomst van die LX case?

    Van alles ;) . Pax met een LX issued ticket: sommigen kregen een cancelation mail, anderen niet maar werden denied boarding. Van die laatsten hebben er een aantal geprocedeerd tegen Swiss met ik dacht voor de meesten een gunstige uitkomst.

    De fare kon geissued worden op diverse carriers en de tix op KE (met een connectie of bestemming USA) moesten uiteindelijk bijv op bevel van DOT re-instated worden.

    Over deze case is heel veel geschreven, voor de liefhebbers: Google is your friend.

  • daruda
    daruda

    De vluchten zijn dan toch nog geconfirmed geraakt. SN Twitter account heeft geholpen!

    Gaat de overname van sn invloed kunnen hebben op deze business vluchten?

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!