Vertragingen: wat zijn je rechten, wat kun je eisen?

Gigi2m02
Gigi2m02
edited oktober 2015 in Algemene discussies

Hoe zit dat nu juist met vertragingen, wat kun je eisen? Of is het vooral hopen op best effort van de airline? Waar heb je überhaupt recht op? @flrvt, jij hebt onlangs een claim gedaan dacht ik?

Ik heb vandaag iets gelijkaardigs voor: Door slecht weer een stuk later aangekomen in Istanbul dan gepland, waardoor ik mijn vlucht naar Doha gemist heb. Vanzelfsprekend hebben ze mij op een nieuwe vlucht gezet: 00:30 vannacht, 4u later dus dan oorspronkelijk geboekt.
Not sure of ik juist blij of spijtig moet zijn dat ik vandaag nog een vlucht heb. Anders had er een gratis overnachting in gezeten in Istanbul.
Anyway, bij de Turkish Airlines desk langsgegaan en geprobeerd lounge access uit de brand te slepen, maar ik heb het moeten stellen met een food voucher.
Niet zo tevreden mee, aangezien ik niet eens honger had.

Lounge access was toch wel het minste dat ze konden doen vind ik: comfortabel zitten, goeie WiFi en gratis drankjes. In plaats daarvan mag ik voor mijn eigen drank betalen in de Starbucks om toch maar mijn tijd wat te kunnen doden op free WiFi.

Wat denken jullie? Hoe pakken jullie het meestal aan en wat heb je al als compensatie gekregen?

Berichten

  • flrvt
    flrvt

    Hoe ik het kort uitleg: de airline moet je van punt A naar B brengen. Waarbij A en B op eenzelfde ticket staat. Komen daar onvoorziene overnachtingen bij zijn die voor rekening van de airline. Zelfde met food en drink als er vertraging is. Lounge access hoort daar helaas niet bij (maar je kan natuurlijk altijd proberen). De tijd dat je later aankomt in B is de maatstaf voor eventuele compensatie.

    De airline zal er vaak alles aan doen om je in onwetenheid te houden, je foute informatie te geven, of te ontkennen dat je bepaalde rechten hebt. Daar moet je dus niet op letten.

    Er vanuitgaande dat jij BRU-IST-DOH hebt geboekt, en je meer dan 3 uur later aankwam in Doha dan op je ticket stond, heb je recht op 600 euro schadevergoeding.

    Dit kan je claimen door te mailen, te bellen, maar in de meeste gevallen zal je een aangetekende brief moeten sturen om schot in de zaak te krijgen. Of je kan een bureau aanstellen dat de procedure voor jou opvolgt tegen een commissie.

    Opgelet: dit is enkel als een van de eindpunten in de EU ligt. Alle informatie staat eigenlijk hier uitgelegd: http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_nl.htm

  • Christophe
    Christophe

    Geen zin of geen tijd voor het hele gedoe? Dan zijn er ook diensten die dit voor je doen zoals claim it bijvoorbeeld. Let op, als je een schadevergoeding krijgt rekenen zij wel 25% plus BTW aan voor hun diensten. Krijg je niks wordt er ook niks aangerekend.

  • Dima
    Dima

    Dat valt goed mee eigenlijk. Kost 5min tijd om formulier in te vullen.
    Dan gewoon mailen naar correcte email-adres. Indien geen antwoord na een maand, nog even een reminder sturen. Indien dan nog niet, nogmaals. Als na 3 maand nog steeds niks in orde is, naar EU-authoriteit sturen van land van vertrek. Binnen de 2 maand ga je het horen ;-)

    Al zou ik wel eerst voor de compensatie voor vertraging eerst de correcte compensatie voor de downgrade vragen.

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!