Kredietkaarten en mijlen

batusai
batusai

Eerst en vooral ik kan dit niet plaatsen in de sectie miles vandar bij algemeen.

Graag had ik hulp gekregen bij mijn keuze van kredietkaart er is immers zoveel verschil.

Nu merk ik op dat amex kaart je meestal veel hogere miles kan sparen, echter waar kan je deze kaart in belgie of online gebruiken. Veel minder dan mastercard. En wat met het sliden en de pin?

In jet overzicht op de website hier staat enkel blue points via beobank. Maar bijvoorbeeld via klm kan ik ook een kaart aanvragen rechtstreeks wat is hier bij het verschil.
Spaar ik bij amex buiten miles ook nog hun eigen award punten dan?

Ben nog een leek en zou daarom eerst info willen inwinnen vooraleer ik een keuze maak.

Ps alle tips of handige websites om iets te sparen of korting voor vakantie mag je altijd meegeven natuurlijk

Berichten

  • wimbor
    wimbor

    Alle artikels over het sparen van mijlen kan je vinden op onze site onder volgende link:
    https://www.jumpseat.be/category/kredietkaarten/

    • Amex is inderdaad minder verspreid dan MC/VI maar als je goed rondkijkt kan je die meer gebruiken dan je denkt. Indien je online shopt kan je die eventueel ook aan PayPal koppelen om zo op meer plaatsen ermee te kunnen betalen.
    • Zowel Amex als Beobank hebben hun eigen puntensystemen. Je kan die punten op hun beurt omvormen in andere hotelpunten of mijlen, maar de 'wisselkoers' ervan is niet altijd optimaal. Indien je je kan toeleggen op 1 programma is sparen met een kaart gekoppeld aan KLM of Miles&More interessanter.
    • Bij Amex spaar je ofwel de eigen punten ofwel miles, niet beide
  • vincentjanv
    vincentjanv
    edited augustus 2016

    Ik heb zelf de AMEX miles&more premium kaart.

    Je kan hiermee qua supermarkten betalen in elke Carrefour en dacht ook sommige delhaizes. Natuurlijk zijn er steeds meer en meer restaurants die ze ook aanvaarden. Zoals wimbor hierboven aangeeft, kan je deze ook gebruiken bij PayPal en zo online aankopen betalen. Ik heb na 1 jaar 80.000 mijlen verzameld.

    Wanneer je de MasterCard neemt, is er meer aanvaarding maar minder mijlen/euro natuurlijk.

    Voor de AMEX-kaart: het eerste kaar heb je geen chip, dus moet je swipen (en handtekenen). Is an sich geen probleem, enigste situatie waar dit niet ging, was parkeer-automaat die AMEX aanvaarde (maar daar kun je niet swipen en al zeker niet hand-tekenen). Vanaf je 2e jaar krijg je er eentje met chip en een pincode. Nu kan je altijd, ook in je eerste jaar, een kaart met chip/pin aanvragen, maar in je eerste jaar kan je dan niet je eigen code kiezen (vraag me niet waarom.)

    Mocht je interesse hebben in een AMEX kaart van Miles&More, kan je zeker ook een affliate link sturen waarbij je 12.000 ipv 6.000 welkomstmijlen krijg (en ik krijg er ook 6000). PM maar voor meer info.

  • Christophe
    Christophe

    Amex aanvaarden ze lang niet overal, online dan weer wel. Ik zou de friend referral willen gebruiken voor mijn vrouw, en dan weer terug naar mij. Iemand een idee of ze dat aanvaarden?

  • Emmy
    Emmy

    ik heb geen problemen bij het gebruiken van de AMEX. Mijn amex rekening is steeds hoger dan mijn MC.

    Ik betaal bij delhaize, bij het boeken van hotels in €, bij het tanken (en ik rij 110km per dag) en ik vraag standaard ook altijd in de winkel of ik amex kan gebruiken. (vaak weten de winkeliers het zelf niet en mag je het gewoon proberen wat meestal wel lukt!)

    enige nadeelonline vindt ik de extra charge bij gebruik CC en dan vooral bij AMEX :disappointed:

  • disillusionedTM
    disillusionedTM

    @wimbor said:

    • Zowel Amex als Beobank hebben hun eigen puntensystemen. Je kan die punten op hun beurt omvormen in andere hotelpunten of mijlen, maar de 'wisselkoers' ervan is niet altijd optimaal. Indien je je kan toeleggen op 1 programma is sparen met een kaart gekoppeld aan KLM of Miles&More interessanter.

    Niet mee eens met dit advies.

    Wat betreft Amex vs. airline branded (KLM, M&M) kaarten:

    Typisch verdien je bij Amex voor elke 3 euro slechts 2 mijlen. Bij M&M krijg je per euro meestal meer mijlen. In dit vb krijg je voor 3 euro, 3 á 4 mijlen. (Dit effect is bovendien ook nog eens versterkt door de interessantere sign-up bonussen voor M&M.)

    Maar alle mijlen zijn zeker niet hetzelfde. Mijlen in het ene programma kunnen veel meer waard zijn dan in een ander programma, omdat je niet bij elke maatschappij evenveel mijlen nodig hebt voor een bepaald traject, en omdat niet elke maatschappij evenveel extra kosten aanrekent wanneer je een reward vlucht met mijlen koopt.

    Bij M&M bijvoorbeeld, kan je verwachten dat wanneer je een reward ticket koopt met je mijlen, je nog steeds relatief hoge kosten zal moeten bijbetalen (reken 400 à 500 euro, voor een intercontinentale return vlucht). Die kosten kunnen lager in andere programma's.

    Bij Amex verdien je eigenlijk punten, die punten kan je, wanneer het jou best uitkomt, inwisselen in miles van meer dan 10 verschillende airlines, of hotelketens. Je hebt dus een veel grotere flexibiliteit, en de opportuniteit om goedkopere reward flights te vinden.

  • wimbor
    wimbor
    edited augustus 2016

    Volgens mij zeggen we net hetzelfde hoor. Maar het klopt dat er allerlei finesses zijn die je niet in 1-2-3 kan uitleggen.

  • Emmy
    Emmy

    is er hier eigenlijk iemand die spaart met een gewone (niet M&M) AMEX?
    Zo ja? welke heb je dan? GOLD?

    Hoe is de tevredenheid hierover?

  • LTW
    LTW

    @Emmy said:

    Nog een Platinum AMEX naast de M&M Premium AMEX.

    Zeer tevreden over, vooral omwille van de voordelen (AMEX FHR, Priority Pass, ...) en extra verzekeringen die aan deze kaart gekoppeld zijn. Vooral toegang tot AMEX FHR was voor mij de belangrijkste incentive om deze kaart er toch nog bij te nemen. FHR heeft vaak promo's (4 nachten=5 ed) waardoor je de jaarlijkse bijdrage alleen al hiermee snel terug kan verdienen.

    Nadelen:

    • op zich een dure kaart (dik 500 EUR/jaar)
    • AMEX reward points systeem is echt niet denderend. 1 point per EUR en zoals reeds vermeld zijn de transferratio's op zich tamelijk slecht, zeker als je ze vergelijkt met M&M. Maar reward points blijft op zich wel een flexibel systeem en kan handig zijn om bijv een BA of SPG account af te toppen. Transfer naar Avios bijv is op zich ook niet dramatisch, 4 Avios per 5 Reward points. Ik vind het vooral schrijnend dat het Belgische Reward points systeem zo armzalig is vergeleken met de buitenlandse AMEX kaarten. Daar heb je een veel betere ratio en vaak transferbonussen ed.

    Gebruik wissel ik af, vooral in functie van de verzekeringsdekking ed.

    Ik gebruik mijn AMEX kaarten overigens ook altijd voor niet-EUR transacties. Bij iedere andere creditcard heb je immers ook fees en het verschil is in mijn ogen het risico niet waard (voor zo ver het over een aankoop gaat die afgedekt kan worden maar in de praktijk zijn er dat toch veel). Bijv: op een totaal bedrag van 5k EUR, rekent AMEX 125 EUR fee. Een goedkopere kaart zal misschien de helft aanrekenen, zijnde 62.5 EUR. Voor die extra 62,5 EUR krijg ik met AMEX wel 7500 mijlen én is mijn aankoop/uitgave verzekerd. 7500 M&M mijlen is al een halve EU RT saver award. In het andere geval moet ik ook 62.5 EUR betalen en krijg ik geen verzekering en misschien een Spaar en Pluk bon van 5 EUR (die soms nog maar een maand geldig zijn en ik uiteindelijk toch vergeet in te wisselen).

  • Emmy
    Emmy

    @LTW said:
    ....... In het andere geval moet ik ook 62.5 EUR betalen en krijg ik geen verzekering en misschien een Spaar en Pluk bon van 5 EUR (die soms nog maar een maand geldig zijn en ik uiteindelijk toch vergeet in te wisselen).

    Bedankt voor je antwoord! Platinum zal ik met mijn loontje niet halen vrees ik.

    Wie heeft er ook 'spaar en pluk' uitgevonden....gebruikt er uberhaupt iemand die dingen? :smirk:

    als je al zegt "vooral schrijnend dat het Belgische Reward points systeem zo armzalig is vergeleken met de buitenlandse AMEX kaarten" .......wat dan niet te denken van spaar en pluk :tongue:

  • Ulker32
    Ulker32

    Volgens mij is dat omdat er met kredietkaarten in andere landen veel meer winst wordt gemaakt als in België.

    Hier zijn het vooral uitgestelde debetkaarten en zogoed als iedereen betaalt volgens mij hier in België op het einde van de maand af, terwijl in het buitenland kredietkaarten eerder echt wordt gebruikt als KREDIETkaart en ze afbetalen op meerdere termijnen tegen hogere intrest, waardoor dus een Visa/MC/Amex enorm veel meer winst maakt en ze het zich dus ook meer kunnen veroorloven om meer mijlen uit te geven.

    Vergeet ook niet dat België altijd al vooropgelopen heeft kwa banken en dat debetkaarten hier vaker geïntegreerd zijn als in andere landen waardoor de nood voor een kredietkaart minder nodig was.

  • steeve321
    steeve321
    edited augustus 2016

    @LTW
    Is AMEX Fine Hotels en Resorts echt zo voordelig? Ik heb op verschillende websites gelezen dat een boeking via AMEX veel duurder is dan andere kanalen waardoor je de "gratis" nacht uiteindelijk toch zelf betaald hebt.
    Of betaal je bij AMEX FHR gewoon de Best Flexible Rate zoals deze ook is op de Starwood of Mandarin Oriental website te vinden is?

  • LTW
    LTW

    @Ulker32 said:
    Volgens mij is dat omdat er met kredietkaarten in andere landen veel meer winst wordt gemaakt als in België.

    Hier zijn het vooral uitgestelde debetkaarten en zogoed als iedereen betaalt volgens mij hier in België op het einde van de maand af, terwijl in het buitenland kredietkaarten eerder echt wordt gebruikt als KREDIETkaart en ze afbetalen op meerdere termijnen tegen hogere intrest, waardoor dus een Visa/MC/Amex enorm veel meer winst maakt en ze het zich dus ook meer kunnen veroorloven om meer mijlen uit te geven.

    Vergeet ook niet dat België altijd al vooropgelopen heeft kwa banken en dat debetkaarten hier vaker geïntegreerd zijn als in andere landen waardoor de nood voor een kredietkaart minder nodig was.

    Dat hier vooral gewerkt wordt met uitgestelde debetkaarten klopt. Maar het grootste probleem is dat er gewoon amper competitie op de markt van credit cards is. Wat daarvan precies de oorzaak is, laat ik in het midden. Er zijn anderzijds in België wel ruime mogelijkheden op het vlak van consumentenkredieten, dus om dergelijk krediet via een credit card te voorzien, lijkt mij niet echt een probleem van vraag en aanbod.

    Credit cards worden hier ook uitgegeven door of via banken, met uitzondering van Alpha Card. En blijkbaar vinden een aantal spelers het niet interessant (genoeg) om hun kaarten in België op de markt te zetten (bijv BA Avios kaarten, SPG kaarten, ... die wel te verkrijgen zijn in andere landen).

    Ik heb geen idee wat je precies bedoelt met het feit dat Belgische banken voorlopers zouden zijn?

  • LTW
    LTW

    @steeve321 said:
    LTW
    Is AMEX Fine Hotels en Resorts echt zo voordelig? Ik heb op verschillende websites gelezen dat een boeking via AMEX veel duurder is dan andere kanalen waardoor je de "gratis" nacht uiteindelijk toch zelf betaald hebt.
    Of betaal je bij AMEX FHR gewoon de Best Flexible Rate zoals deze ook is op de Starwood of Mandarin Oriental website te vinden is?

    De rate is IME vergelijkbaar met de reguliere rates op de hotel websites.

    Eventuele prijsverschillen voor individuele hotels kunnen er natuurlijk wel zijn, zeker als je specifieke rates bij ketenhotels in rekening zou brengen (een corporate rate bijv, of een SPG50 als het hotel al prijzen hanteert waarbij de prepaid en/of de best flex al dicht tegen de RACK aanleunen). Niets belet je evenwel als FHR klant om een quote te laten opvragen via FHR/Platinum conciërge diensten. Rates die het hotel zelf rechtstreeks aanbiedt, kan je in principe ook boeken via FHR.

    Voor mijn boekingen heb ik alleszins nog niet vastgesteld dat FHR duurder zou zijn. Idem voor boekingen via Virtuoso (waar je vergelijkbare benefits krijgt). Maar ik boek ook niet alles via FHR; Starwood bijv boek ik nog altijd zelf rechtstreeks (tenzij FHR rate identiek zou zijn wat in mijn geval zelden gebeurt aangezien ik quasi altijd een BRG gebruik). Ik gebruik FHR vooral voor die hotels waar ik anders verplicht ben om rechtstreeks bij het hotel te boeken - hotels die je ook niet of amper kan boeken via OTA's.

    Wat je ook niet mag vergeten: gasten die boeken via FHR/LHW/Virtuoso, staan sowieso hoger op de "priority list" dan gasten die een package rate via een OTA hebben geboekt. Voor upgrades, early check in / late check out, ..., maakt dit effectief een verschil.

  • steeve321
    steeve321

    @LTW
    Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
    Op dit moment heb ik een AMEX Gold. Ik was van plan de kaart te upgraden aangezien er een leuke welkomstbonus is.
    Voor niet-platinum leden is het niet mogelijk de prijzen van AMEX FHR online op te vragen.

    Zelf gebruik ik ook graag de Starwood BRG :)

  • Chris
    Chris

    Ter info van hierboven uitgestelde betaling. De AMEX van KLM heeft dat gedaan ik dacht 3 jaar terug en heeft dan 9 maanden ofzo gedaan waarna het ophield. je kon dan bedragen (ik dacht vanaf 200 euro) splitsen in betalingen van 3 maanden, 6 maanden of 12 maanden. Je betaalde dan wel interest. Standaard kreeg je dan 5000 euro maar kon je verhogen.

    Dat ze ermee gestopt zijn zegt genoeg: geen interesse.

    Ik betaal de AMEX kaart uiterlijk vóór het volgende afschrift. Afschrift is de 16de van de maand. dus 15de de maand erop betaal ik. zonder interest. Dat is dus tot maximaal 60 gratis krediet.

    verder kan je met de AMEX KLM wel tickets (indien bij klm/airfrance) geboekt gratis over 3 maanden doen. vooral handig als je even in 1 maand er TE veel koopt :-)

  • doddel
    doddel

    vraagje over het gebruik van je amex via paypal: stel dat ik vandaag via paypal iets koop, dan spaar ik op die manier miles. Als ik nu datzelfde terug verkoop (al dan niet met winst), en ik krijg de koopsom teruggestort in mijn paypal account, en eventueel gecrediteerd via mijn amex, wat gebeurt er dan met die miles?

    dit is dus niet een retour (want in dat geval verlies je je miles), maar een herverkoop

  • Ulker32
    Ulker32

    Je kunt beter het geld dan op je gewone zichtrekening storten. Kost niets extra.

  • vincentjanv
    vincentjanv

    @doddel said:
    vraagje over het gebruik van je amex via paypal: stel dat ik vandaag via paypal iets koop, dan spaar ik op die manier miles. Als ik nu datzelfde terug verkoop (al dan niet met winst), en ik krijg de koopsom teruggestort in mijn paypal account, en eventueel gecrediteerd via mijn amex, wat gebeurt er dan met die miles?

    dit is dus niet een retour (want in dat geval verlies je je miles), maar een herverkoop

    je kan ze sowieso niet crediteren, bijv gewoon x euro naar je CC laten overmaken. Je kan enkel een transactie (al dan niet deels) laten terugdraaien. Als jij gewoon geld krijgt op je PP, dan kan je dat ofwel uitgeven via PP of laten uitbetalen, gratis, op je rekening. Wat ik je ook aanraad.

  • doddel
    doddel

    helder. Dank

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!