China VISA Do's-Don'ts

Callum
Callum

Hi All!

Eind september zou ik een weekje naar Shanghai gaan met die error fare van even geleden (RT aan 104).
Na wat opzoek werk blijkt het toch nog een redelijk dichtgetimmerd land en is het nogal een procedure om aan een visum te geraken.

Single entry (126 €?). Heeft er hier iemand ervaring mee? Wat best doen, wanneer aanvragen?
Zat evt te denken om een transit visa (72 h free) op te pikken bij aankomst, vlucht naar hong kong te nemen voor 2 dagen, bij terugkomst weer zo'n 72 h free visa oppikken, zou dit scenario mogelijk zijn of absoluut niet?

Mocht er al iemand Shanghai gedaan hebben, tips zijn altijd welkom!

Thanks!

«13

Berichten

  • Jelle
    Jelle
    edited juli 2016

    Heb het nodig gehad voor mijn bezoek aan Peking 2 jaar terug terug via Hong Kong.

    Single entry visa aangevraagd (aangezien Hong Kong geen nodig heeft) bij de ambassade in Brussel. Betaalde toen 85 euro. Toen kon je het pas maximum 3 maanden op voorhand aanvragen.

    Ik ging met 2 maten en de ambassade had een uitnodiging nodig anders mogen ze geen visum geven. Ne maat had daar wel contacten dus werden we uitgenodigd voor een 'baby shower' en moest die kerel ook een contract ondertekenen om onze kosten in het land te dekken in case wij het niet zouden kunnen.

    Als je niemand kent stuurt het hotel normaal wel die uitnodiging.

  • disillusionedTM
    disillusionedTM
    edited juli 2016

    Is het dan terug moeilijker geworden?

    Enkele jaren terug gewoon form van de website geprint. Aanvraag toeristenvisum ingediend in Brussel, met ongeveer 80 euro (single entry). Paar dagen later paspoort terug mogen ophalen.

    Geen hotels op voorhand geboekt. Geen uitnodiging. Hun formulier vroeg enkel te specificeren welk traject je volgt. Was een vrij standaard procedure imo.

    Shanghai heeft nu zelfs een 144u visa programma. Maar de regels zijn zeer strikt. Mispak u niet. Er zijn al velen die het verkeerd hebben aangepakt, en in China kan je niet op medelijden rekenen. Zo moet je vlucht in en uit Shanghai rechtstreeks van buiten China komen. Heb je bv een transfer in PEK, zelfs van 1u, enkel op de luchthaven, dan kom je niet in aanmerking. Je mag ook enkel in de regio van die stad reizen, niet verder in China.

  • vincentjanv
    vincentjanv

    Ik heb het gewoon gedaan met de visum-centrale: superhandig en binnen een week heb je uw paspoort + visa terug. Visumcentrale is sub-bedrijf van asx-ibeco (transport/sprint koerierdienst) dus die komen dat 'persoonlijk' ophalen en brengen. Weet de fee niet meer maar was zeer regelijk. Inderdaad, bladje ondertekenen van kosten etc, uitnodiging bemachtigen (maar is zeer simpel).

  • Chris
    Chris

    In Nederland:
    http://visum.nl/

    je hebt wel dacht ik een fee van circa 30-35 euro op de prijs van visum.
    maar goed je hoeft dan niet ergens heen.

  • Emile
    Emile

    Prijslijst gevonden. Valt wel op dat single entry evenveel kost als multiple entry. Ik denk dat dit vroeger niet zo was... (Gevonden op visaforchina.org/BRU_EN/ )

  • wim
    wim

    Heb deze week mijn visum gekregen,
    Wat heb je nodig

    • Ingevulde vragenlijst met pasfoto
    • paspoort (moet je afgeven)
    • kopie van je paspoort (eerste pagina met foto)
    • kopie van je vluchten
    • bewijs van booking in hotel/hostel (ik heb via booking.com geboekt omdat ik mijn plannen nog zou willen wijzigen en bij booking.com betaal je geen vergoeding bij annulering)

    Online vragen lijst invullen op
    https://www.visaforchina.org/BRU_EN/

    kostprijs 126€ voor single entry maar als je op de prijslijst kijkt is het multiple entry visa blijkbaar even duur.

    duurt maar een paar dagen, (aangevraagd 30/6 en kon het de 5/7 gaan halen)

  • Itachimaru
    Itachimaru

    Juist ook visa's afgehaald, miljaar wat een kost!! 126€ idd! Ik had een uitnodiging van organisator daar en dan gaat alles wel vlot (gn vluchtinfo enzo nodig). Wel een tip als je zelf moet gaan. Maak een afspraak voor het inleveren. Gaat een pak vlotter, heb zelf 2uur moeten wachten voor het mijn beurt was zonder afspraak. Afhalen (126 euro lichter maken) gaat dan wel zeer vlot...

  • disillusionedTM
    disillusionedTM

    Veel te duur visum. Als iemand goedkope directe vluchten naar ICN of HKG zou tegenkomen...

  • claenen
    claenen

    @disillusionedTM heb jij tips dan op goedkoper een visum te verkrijgen? Deel gerust :)

  • Chris
    Chris

    @claenen said:
    disillusionedTM heb jij tips dan op goedkoper een visum te verkrijgen? Deel gerust :)

    yep; ook voor mij graag! moet er vaak 1 a 2 keer per jaar heen. Probeer vaak wel double entry maar das nog duurder en als ik 1x moet schiet het ook niet op.
    zijn inderdaad veel te duur.
    voor tourist visa heb je trouwens weinig nodig; altijd zonder uitnodiging etc ging prima.

  • fbruno
    fbruno
    edited oktober 2016

    Door een retourtje naar ICN/HKG/MFM/TPE/NRT/... te doen ter plaatse heb je geen visum meer nodig omdat je dan gebruik kunt maken van de 72/144h visa fee transit regel.
    Die visa free transit regel geldt wel niet voor exotische steden, en je mag ook geen andere transfer in Mainland China maken.

  • Chris
    Chris

    @fbruno said:
    Door een retourtje naar ICN/HKG/MFM/TPE/NRT/... te doen ter plaatse heb je geen visum meer nodig omdat je dan gebruik kunt maken van de 72/144h visa fee transit regel.
    Moet je wel niet naar al te exotische steden gaan, en je mag ook geen andere transfer in Mainland China maken.

    klopt komen wel meer steden bij; maar ik ga vaak in China wel elders heen. Zou ook niet weten wat ik telkens 144h in bv Beijing moet doen. Gaat ook wel vervelen dan. Maar goed ik vlieg volgende week erheen....... AMS-PRG-AMS-CTU-PEK-CKG-JZH-CTU-AMS-PRG-AMS (die laatste AMS-PRG-AMS op zelfde vliegtuig terug :-)

  • daruda
    daruda

    Begrijp ik het goed dat als je van BRU naar PEK vliegt die 144h visa regel niet geldig is?

  • fbruno
    fbruno

    Wat voor PEK/PVG ook nog nuttig kan zijn als iemand maar 72/144h wilt blijven is een ticket boeken waarbij je bv heen vliegt via Frankfurt en terug via Zürich. Dan is de terugreis naar een ander land en zou de Visa Free transit regel moeten gelden.

    Veel te duur visum. Als iemand goedkope directe vluchten naar ICN of HKG zou tegenkomen...

    Retourtje Peking-Hong Kong kan al voor minder dan 120 EUR (bv 6-8 December).
    Goedkoper dan een visum als je alleen PEK wilt doen, en het bespaart de moeite van 2x naar Woluwe te gaan.
    Lijkt mij de beste optie voor visa free icm de rechtstreekse BRU-PEK vlucht.

  • disillusionedTM
    disillusionedTM

    Alleen SHA area is 144h. PEK is 72h. Check regels grondig!

  • Chris
    Chris

    Het is idd niet geldig als je alleen op een neer gaat naar China. Je moet op "doorreis" zijn dus niet naar hetzelfde land terug / verder.

  • Jelle
    Jelle

    Dus DUB-PVG-DUB mag niet maar DUB-PVG-HKG-PVG-DUB wel?

  • fbruno
    fbruno

    Jep, want dan ben je telkens in doorreis naar een ander land.

    DUB-LHR-PVG-LHR-DUB mag niet, maar DUB-LHR-PVG-MAD-DUB zou bv wel mogen.

  • daruda
    daruda
    edited oktober 2016

    zoals ik het begrijp wel.
    DUB-PVG-BRU zou ook mogen?

    Maar DUB - BRU - PVG - BRU - DUB dan weer niet zeker?

    @fbruno was me voor :)

  • Jelle
    Jelle

    Dus HKG telt hier wel als een ander land voor hen?

    Dan knal ik persies liever 2 dagen HKG daartussen voor hetzelfde geld ipv 120 euro aan een visum te geven tenzij Shanghai echt een week nodig heeft?

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!