Welke oneworld FF program kiezen?

doddel
doddel

Ik heb nog geen vluchten gecrediteerd bij oneworld, maar deze zomer vlieg ik 2x in J van CDG naar de US met AA (1x naar JFK en 1x naar HNL). Behoorlijk wat miles mee te verdienen, lijkt me.
Ik ken echter niets van oneworld, dus geen idee waar best te crediteren.
Status vind ik voor deze alliantie minder belangrijk (tenzij ik bijvoorbeeld een gemakkelijke match kan doen vanuit *A waar ik Gold ben). Ik wil vooral voldoende miles verzamelen voor een leuke award flight

«1

Berichten

  • Chris
    Chris

    Vlieg je alleen of samen? Ikzelf vlieg OW niet vaak en heb gekozen omdat ik het vlieg met familie voor BA. Deze hebben een familie account. Dus kon ik eerder de samengevoegde mijlen gebruiken. Zeker de kids vliegen dat misschien 1x per jaar , 2 jaar of zelfs niet eens de komende 2 jaar. BA is de enige volgens mij met family account.

    Anders: dan weet ik het ook niet......

  • VDW
    VDW

    Qatar heeft dat ook. ( Privilege Club is wel niet echt interessant voor het verzamelen van mijlen).

  • Dima
    Dima

    Persoonlijk spaar ik bij AA omdat die redelijke earn/spend ration hebben. BA kan ook enorm waardevol zijn (zeker als je dan in de toekomst voor korte afstanden mijlen wilt gebruiken).

    Maar je kan ook kijken naar partners buiten Oneworld. Als je met AA vliegt kun je bv. by Etihad de miles crediten. Etihad Guest is steeds meer en meer waardevol en eigenlijk gewoon een goede programma.

  • doddel
    doddel

    heb een challenge voor status match by AA: 240 dollar voor platinum, wat ik na eerste vlucht zou bereiken. Status niet zo relevant voor mij, maar dit zou me 100% bonus miles opleveren voor mijn vlucht cdg-jfk-lax-hnl-lax-jfk-cdg (in J). Volgens mij zijn die miles alleen al ruim meer dan 240 dollar waard, right?

  • Tim
    Tim

    @doddel said:
    heb een challenge voor status match by AA: 240 dollar voor platinum, wat ik na eerste vlucht zou bereiken. Status niet zo relevant voor mij, maar dit zou me 100% bonus miles opleveren voor mijn vlucht cdg-jfk-lax-hnl-lax-jfk-cdg (in J). Volgens mij zijn die miles alleen al ruim meer dan 240 dollar waard, right?

    Zeker en vast!

  • LTW
    LTW

    Euhm, ik vrees dat jullie de afgelopen maanden een aantal belangrijke evoluties gemist hebben wat AA betreft.

    Einde maart zijn al een aantal belangrijke wijzigingen ingetreden wat award value betreft.

    Vorige week zijn de verdere wijzigingen aangekondigd, inclusief award miles op basis van "spend". Met ingang vanaf 1 augustus valt er qua award miles nagenoeg niks meer te verdienen, tenzij je aan de waanzinnig dure fares vliegt.

    Elite qualifying traject blijft dit jaar nog ongewijzigd, vanaf 1 januari geldt er ook een EQ minimum spend.

    De party is over.

    Details oa hier: http://www.flyertalk.com/forum/american-airlines-aadvantage/1770563-just-facts-eqd-status-tier-other-changes-announced-6-jun-2016-a.html

    @OP: die 100% bonusmijlen voor Platinum krijg je pas nadat je de challenge hebt volbracht. Indien je vluchten allemaal gevlogen zullen worden voor 1/08 ek, kan het misschien nog de moeite lonen om AA te gebruiken.

    Maar ik vrees er voor hoor.

    Heb je *A Gold bij United? Die kan je eventueel gebruiken voor een match met AS. AS is vandaag wél nog genereus om award miles te verdienen. Als status je niet interesseert, kan je eventueel die overwegen om zo maximaal mogelijk te verdienen.

  • doddel
    doddel

    Zit bij TK, dus match naar AS niet mogelijk

    Vlucht naar HNL is na 1 aug in discounted J

    Dus, kiezen tussen etihad en AS?

  • LTW
    LTW

    Ik zou alvast eens exact natellen hoeveel je bij AA kan verdienen na 1/08. Bereid u al maar voor op een ijskoude douche.

    Check sowieso eens op wheretocredit.com hoeveel mijlen je waar krijgt (en dubbel check op carrier website want is niet altijd even accuraat).

    EY zou ik niet doen. In theorie is dat geen slecht FFP. Awards zijn vorig jaar al serieus gedevalueerd op een paar uitzonderingen na, maar die zijn in de praktijk zo goed als onboekbaar. Grootste probleem is om je mijlen gecrediteerd te krijgen. Backoffice van EY is een DRAMA. Ik ben al meer dan 1 jaar aan het wachten op mijlen van 4 9W business class vluchten. En ik heb intussen al minstens 5 reminders gestuurd, zonder enig resultaat. 9W is een equity partner van EY dus dat zou zelfs niet handmatig gecheckt moeten worden.

  • doddel
    doddel

    bijkomende moeilijkheid: een deel van de (transcontinentale) legs zijn gemarked als AY, dus levert bij EY en AS niets op.
    AA is no go na 1/8
    Per saldo zal ik het meest verzamelen bij AY, maar geen idee of zij goeie award chart hebben

    heb de vraag ook op FF gezet ;-)

  • claenen
    claenen

    @LTW een positivo kan je jou niet echt noemen he ;) Denk dat de meesten hier weldegelijk de AA announcements gevolgd hebben. Zeker een aantal goede inzichten lees ik hierboven, maar de positieve dingen vind ik minder terug.

    AA gaat inderdaad revenue based, maar je kan nog steeds mijlen verdienen op partner flights (uiteraard kan er aanpassing zijn van de te verdienen mijlen). Goedkope QR fares zijn er bijna elke maand waardoor je toch nog voordeel kan doen.
    Kijkende naar de award chart zijn er nog steeds een aantal leuke mogelijkheden zoals Etihad Apartments. Aangezien er geen status nagestreefd wordt zou ik nog steeds AA aanbevelen. Je kan momenteel bv. zeer voordelig mijlen aankopen. En regelmatig krijg je bonusmijlen voor trans-Atlantische vluchten. Ik zou dus niet enkel de factor "hoeveel kan ik verdienen (bij AA)" in acht nemen.

    Alaska is eventueel een keuze, zeker als je Emirates wil vliegen. Alleen jammer dat de tarieven hier echt wel gigantisch omhoog gegaan zijn. En ik vermoed dat het slechts een kwestie van tijd is voordat ook zij revenue based gaan (ook al beweren ze nu van niet). Als enige grote US speler, overblijven? Lijkt me sterk...

  • Chris
    Chris

    @LTW said:
    Backoffice van EY is een DRAMA. Ik ben al meer dan 1 jaar aan het wachten op mijlen van 4 9W business class vluchten. En ik heb intussen al minstens 5 reminders gestuurd, zonder enig resultaat. 9W is een equity partner van EY dus dat zou zelfs niet handmatig gecheckt moeten worden.

    Oh so true!! Ik slechts een maand nu op een EY vlucht zelf!!! Echt al zo veel emails heen en weer. elke keer zeggen ze: ze staan erbij. Echt niet dus.

  • Tim
    Tim

    Oei ja, na 1 augustus is het idd geen vette meer.. > @Chris said:

    Oh so true!! Ik slechts een maand nu op een EY vlucht zelf!!! Echt al zo veel emails heen en weer. elke keer zeggen ze: ze staan erbij. Echt niet dus.

    Huh? Heb ooit ook eens een claim gedaan en dat ging instant.. Zonder een minuut te moeten wachten had ik de mijlen in mijn account.

    Grootste nadeel aan EY is voor mij dat de mijlen vervallen.

  • Chris
    Chris

    Klopt die van de heenweg waren er ook niet dat ging instant online. De terugweg niet en moest ik mailen.... dan begint de ellende.

  • LTW
    LTW

    @claenen Mijn excuses dat ik durf aan te halen dat er serieuze wijzigingen optreden met ingang vanaf 1/08. Nog meer excuses dat ik die wijzigingen een waar slagveld vind, maar dan had ik toch graag even vernomen waar ik als EXP precies wel opgetogen over moet zijn? Ik zie het niet hoor. Voor mijn status zit ik dit jaar nog veilig aangezien de EQM in 2016 nog blijven wat ze zijn. Krijg wel nog maar 4 SWU's ipv de gebruikelijke 8. En mijn earnings op AA flights gaan er vanaf 1/08 serieus op achteruit. Voorde partner flights valt het nog af te wachten maar kan mij niet inbeelden dat ik substantieel meer mijlen zou verdienen op een BA marketed TATL dan op een AA marketed.

    Ik begrijp ook niet goed waarom goedkope QR fares er nu bijgesleurd moeten worden als OP gaat vliegen op AA/AY? En de goedkope QR fares leveren slechts 25% RDM op (50% met maximale elite bonus) dus bonne chance om daarmee uw account aan te dikken.

    En tuurlijk kan je nog EY F boeken op pakweg LHR-AUH. Per 1way mag je voortaan al wel 22.5 k meer miles ophoesten dan vroeger. Stijging met meer dan 50%.

    En ik wens iedereen na 1/08 alvast veel geluk om die extra 22,5 k bij mekaar te sprokkelen. Concreet voorbeeld:

    CDG-JFK, AA marketed, I class, ticket prijs USD 1212 (netto: USD 1043), 7246 miles.

    Als ik hem voor 1/08 vlieg, levert dit als EXP op: 10.869 (1,5 x 7246) + 7246 (100% bonus) + 3500 (premium bonus EXP) = 21.615 RDM

    Na 1/08: 1043 x 11= 11.473 RDM

    Verwijt me nu nog eens dat ik negatief ben :(. Suzanne Rubin is echt niet voor niks vertrokken hoor.

    @OP: Vergeet niet dat er tem 31/07 nog een TATL bonus loopt, 25k per RT in business of first. Vermits je die nog zou kunnen meepikken, kan het toch de moeite lonen om uw eerste vlucht op AA te crediteren, in de veronderstelling dat je hiermee al een award kan boeken. Vermits je nu aangeeft dat je geen AA marketed vluchten hebt, zal je die earnings nog moeten afwachten (worden bekend gemaakt half juli).

    Wat ik zou doen? Uitkijken welke FFP je kunnen interesseren (en waar de meeste RDM's te rapen vallen), daar al een account voor openen en pas retroactief laten crediteren van zodra de AA mess 100% duidelijk is.

  • LTW
    LTW

    @Tim

    Online missing miles request lukt alleen voor EY vluchten, niet voor partners.

    En dan ook alleen voor de reguliere earnings. Voor hun X2, X3, X4 promo's mag je ook blijven mailen tot je erbij neer valt ;).

  • claenen
    claenen

    @LTW je hoeft zo aanvallend niet te zijn. Ik geef mijn visie op het programma en bekijk het breder dan jij blijkbaar doet. Je bekijkt het puur op verdienen waar er ook andere factoren kunnen meespelen. Er zijn vluchten die de TS wil crediten. Wie zegt dat er daarna geen andere vluchten zijn bij bv QR of ander airline? Ik lees ook dat status minder belangrijk is. Allemaal zaken die ik in mijn visie geef. Ik vind AA nog steeds een goed programma om EY te vliegen ook al zijn er meer mijlen nodig. Ik vergelijk met de prijs van de echte vlucht en kan nog steeds serieus voordeel doen. Hetzij door verdiende mijlen, het zij door aan te kopen en/of een combinatie.

    Ik zeg absoluut niet dat je fout bent, maar mijn standpunt is anders dan dat van jou. Dat je het daar niet mee akkoord bent is je goed recht :)

  • doddel
    doddel

    25K bonus is leuk, maar enkel voor vluchten geboekt na 9 mei. Heb geboekt op 5 mei...

  • Koja78
    Koja78

    catfights are fun

  • Chris
    Chris

    @LTW @Tim

    Heb gisteren op twitter een DM gestuurd naar EY voor missende mijlen.
    antwoord gehad op twitter. gegevens doorgegeven.
    vandaag staan ze erbij. Kreeg net een mail van Etihad en inderdaad ze staan erbij.

  • LTW
    LTW

    @doddel said:
    25K bonus is leuk, maar enkel voor vluchten geboekt na 9 mei. Heb geboekt op 5 mei...

    https://www.aa.com/i18n/promo/us-canada-europe-offer.jsp

    BA was daar in het verleden nogal strikt in mbt datum van aankoop maar AA niet. Kijk even op FT, daar zullen vast wel mensen zijn die het al geprobeerd hebben.

    @Chris Thx voor de tip maar dat had ik al geprobeerd. Lukt niet voor partner flights aangezien ze info van de partner nodig hebben (die ze blijkbaar na 1 jaar nog altijd niet hebben). Blij dat het voor jou rechtgezet is!

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!