Rechten bij equipment change

deesistim
deesistim

Ik ga in Juli naar Bangkok met QR in J en bekeek daarnet de booking nog eens en tot mijn verbazing zag ik dat DOH - BKK niet meer door de A380 maar door de oudere B777 wordt uitgevoerd en vertrek in AMS is vervroegd met 15 min.
Ik weet dat dit onder dezelfde boekingsklasse valt en dus niet wordt gezien als downgrade.
Behalve bellen naar QR en proberen een flight change vast te krijgen, heb ik nog andere rechten?

Berichten

  • disillusionedTM
    disillusionedTM

    Nope. Afhankelijk van de goodwill vh airline. In sommige gevallen zijn ze bereid wat miles te geven...

  • flrvt
    flrvt

    Sommige airlines/OTA's vermelden hun equipment heel duidelijk bij het boeken. Als dat zo is in jouw geval, dan heb je iets meer rechten.

    Je sluit namelijk een contract af met de verkoper, en als het type equipment mee daarop vermeld staat, dan is dat in principe net zoals de luchthavens, vertrek- en aankomsturen, cabin cass, etc.. bindend.

    Je kan namelijk heel goed argumenteren dat je kiest voor een bepaalt product. In het geval van A380 vs B777 is het verschil zelfs niet eens klein. Als de airline equipment swapt dan verbreekt ze in theorie dat contract.

    Nu hoor je me natuurlijk al komen, zoals disillusionedTM zegt... Ik zeg expliciet 'in pricipe' en 'in theorie' omdat je in de praktijk inderdaad afhangt van de goodwill van de airline. Compensatie in geld terwijl je je ticket behoudt lijkt me straf. Compensatie in de vorm van een voucher misschien. Compensatie in de vorm van wat mijlen is al wat realistischer.
    Tenzij je bereid bent het ver te drijven, want in feite ben je in je recht, dus je zou in feite je geld kunnen terugvragen... Of zelfs een herboeking naar een andere route met wel de A380. Good luck.

  • Jeroen
    Jeroen

    Aha, dan kunnen wij dat ook wel l vragen, wij boeketten voor SFO voor een 747 en kregen een 777...

  • LTW
    LTW

    Equipment change wordt NOOIT weerhouden als een vorm van downgrade of involuntary change op basis waarvan je recht zou kunnen hebben op compensatie of herboeking.

    Ieder ticket is onderworpen aan de algemene T&C van de carrier in kwestie, de zgn conditions of carriage. Equipment change staat daar standaard in als een voorbehoud. De carrier verbindt er zich toe om je van A naar B te brengen in een bepaalde cabin class. Vliegtuig type maakt daar geen deel van uit.

    En op enige goodwill compensatie moet je in geval van QR niet rekenen. Customer service is 0.

    Je beste hoop: dat er opnieuw een schedule change zou komen (die 15 min in AMS is te weinig) op basis waarvan je wel een change kan vragen. Maar reken dan toch op minstens 60 min (wijziging in vertrek of connectie).

    Equipment change is nooit leuk maar iedere FF komt dit vroeg of laat tegen.

    En IMHO: op nagenoeg alle QR 777 is intussen de nieuwe business class geïnstalleerd. Voor zo ver je met 2 reist, heb ik die zelfs liever dan A380 (meer ruime en cabine is veel intiemer, A380 J is een fabriek met slechtere service).

  • SvenLuckermans
    SvenLuckermans

    @flrvt said:

    Je sluit namelijk een contract af met de verkoper, en als het type equipment mee daarop vermeld staat, dan is dat in principe net zoals de luchthavens, vertrek- en aankomsturen, cabin cass, etc.. bindend.

    Neen, equipment is niet bindend. Conditions of carriage Qatar Airways (en andere luchtvaartmaatschappijen - idem):
    "1.2 We may without notice, substitute alternative carriers, or aircraft."

  • flrvt
    flrvt

    Ok ik wist niet dat de meeste airlines hiervoor een clausule hebben in hun T&C :p

    Stel dat die er niet was zou mijn uitleg wel gelden fwiw

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!