Compensatie verloren bagage

l_154
l_154

Iets meer dan een maand geleden keerde ik terug naar huis met Ethiopian Airlines. Mijn bagage is nooit terug meegekomen. Pas na 3 weken reactie gekregen van airline. Ze vroegen me wat extra tijd om hem te vinden owv de aanslagen ed. Ik moest ook een formulier invullen met wat er allemaal inzat en de geschatte waarde. Ik kwam op 1300 euro uit en ben nog een paar dingen vergeten. Bovendien zaten er nota's in die ik nodig had voor mijn werk en waardoor ik minstens 2 dagen ben bezig geweest om die info op een andere manier terug te verzamelen (ik ben zelfstandige). Nu sturen ze me een document dat ze in het bijhorend mailtje een 'proposal for compensation' noemen, maar dat een 'claim release form' heet. Daarin staat dat ik kan kiezen tussen 340 usd via overschrijving of een voucher ter waarde van 476 usd. Er staat ook nog bij dat als ze het toch vinden ik kan kiezen om 1. het geld terug te geven in ruil voor de bagage of 2. de bagage aan hen geef.

Ik ga uiteraard niet akkoord met dat bedrag. Weet niet waar ze het vandaan halen. Het is ongeveer wat ik betaalde voor de vlucht. Hoe kan ik best reageren? Iemand ervaring mee?

Berichten

  • Dima
    Dima

    Spijtig genoeg zijn er regels voor verloren bagage. Heb je geen reisverzekering? Dat zal waarschijnlijk makkelijkste manier zijn voor compensatie.

  • Chris
    Chris

    @dima zijn die regels afh van de airline of zo beetje algemeen? Want als je wat dure shirts mee hebt van 250 euro stuk telt wel aan natuurlijk.

  • Dima
    Dima
    edited mei 2016

    @Chris Bijna alle airlines doen mee aan een conventie ivm verloren bagage. Als je dure shirts meehebt, is het altijd aangeraden om een reisverzekering te hebben. Maar zelfs veel annulatieverzekeringen hebben een compensatie voor verloren bagage.

    Het noemt de Montreal Convention, en biedt een maximum (!) compensatie van 1131SDR. Huidige exchange rate voor SDR -> EUR is 1.23, dus maximum compensatie van 1391€.