Iets meer dan een maand geleden keerde ik terug naar huis met Ethiopian Airlines. Mijn bagage is nooit terug meegekomen. Pas na 3 weken reactie gekregen van airline. Ze vroegen me wat extra tijd om hem te vinden owv de aanslagen ed. Ik moest ook een formulier invullen met wat er allemaal inzat en de geschatte waarde. Ik kwam op 1300 euro uit en ben nog een paar dingen vergeten. Bovendien zaten er nota's in die ik nodig had voor mijn werk en waardoor ik minstens 2 dagen ben bezig geweest om die info op een andere manier terug te verzamelen (ik ben zelfstandige). Nu sturen ze me een document dat ze in het bijhorend mailtje een 'proposal for compensation' noemen, maar dat een 'claim release form' heet. Daarin staat dat ik kan kiezen tussen 340 usd via overschrijving of een voucher ter waarde van 476 usd. Er staat ook nog bij dat als ze het toch vinden ik kan kiezen om 1. het geld terug te geven in ruil voor de bagage of 2. de bagage aan hen geef.
Ik ga uiteraard niet akkoord met dat bedrag. Weet niet waar ze het vandaan halen. Het is ongeveer wat ik betaalde voor de vlucht. Hoe kan ik best reageren? Iemand ervaring mee?
Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!
Berichten
Spijtig genoeg zijn er regels voor verloren bagage. Heb je geen reisverzekering? Dat zal waarschijnlijk makkelijkste manier zijn voor compensatie.
@dima zijn die regels afh van de airline of zo beetje algemeen? Want als je wat dure shirts mee hebt van 250 euro stuk telt wel aan natuurlijk.
@Chris Bijna alle airlines doen mee aan een conventie ivm verloren bagage. Als je dure shirts meehebt, is het altijd aangeraden om een reisverzekering te hebben. Maar zelfs veel annulatieverzekeringen hebben een compensatie voor verloren bagage.
Het noemt de Montreal Convention, en biedt een maximum (!) compensatie van 1131SDR. Huidige exchange rate voor SDR -> EUR is 1.23, dus maximum compensatie van 1391€.
Nuja, eigenlijk kan @l_154 nog steeds meer eisen dan de 340USD dat ze aangeboden hebben , want da's belachelijk!
Het probleem blijft natuurlijk om iets van een airline terug te krijgen. Daarom zijn verzekeringen zo handig. Je vult papiertje in en je krijgt geld terug. Vaak zonder miljoen keer te bellen en te onderhandelen.
@Dima Wel, ik heb een Belfius Assistance verzekering en zij beweren dat ik enkel recht heb op een klein bedrag voor de aankoop van spullen die ik dringend zou nodig hebben in het buitenland, in het geval van verlies van bagage in het buitenland. Dus dat telt niet als ik bij thuiskomen mijn bagage kwijt ben. Mijn bagage zelf is dus niet verzekerd, als ik het goed begrijp. Het is meer reisbijstand.
In een van de documenten die ik invulde om de inhoud en waarde van de inhoud van mijn zak te beschrijven, stond onderaan "Liability for lost baggage is limited to USD 20.00 per kilogram as per the Warsaw convention unless excess value has been declared and the applicable charges paid in advance." Zouden ze dan niet die Montreal Convention ondertekend hebben?
Ik weet vooral niet hoe ik best reageer. Ik ga in elk geval niet voor akkoord tekenen op dat voorstel dat ze me nu sturen, maar ik weet niet wat ik best doe. Een mail sturen? En aan wie? Of per post? En hoe formuleer ik dat dan? Wat een gedoe...
Hmm, interessant.
Ethiopie heeft de Montreal Convention wel ondertekend. De oude Warsaw conventie was inderdaad 17SDR/kg. Montreal is 1131SDR/item.
Ik denk dat je moet volhouden en verwijzen naar de Montreal Convention.
Van waar vloog je soms? Want country of destination en country of transit vallen beide onder Montreal. Dus als de country of origin ook onder Montreal valt, kunnen ze er niet onderuit.
Letterlijk vanuit hun algemene voorwaarden:
Ik stel het volgende voor: je verwijst naar Montreal conventie en eist je volle 1131SDR. Als ze niet willen aan voldoen, dien je een klacht in bij de EU (of regulator in Belgie). Mogelijk gaat dat wel helpen.
Goed nieuws! Mijn zak is terecht!
Heb uiteindelijk een Ethiopische vriend ingeschakeld die connecties had bij ET. Binnen de 24u bleek er een zak gevonden te zijn die aan mijn beschrijving voldeed.
Waarom ze de link nog niet eerder hadden gelegd, blijft me een raadsel, want ik heb enkel dezelfde info bezorgd die ik al lang had doorgegeven.
Tijd om de 340 USD te accepteren voor het geleden ongemak.
Dan teken ik meteen ook dat zij mijn zak mogen hebben.