Master topic: problemen met airline tickets en schedule changes

Stijn_A
Stijn_A
edited oktober 2015 in Algemene discussies
Tagged:

Misschien is het handig om 1 groot topic te hebben over problemen met ticketreservaties allerhande?

Ik heb er in ieder geval al eentje.

Bij Turkish heb ik een retour vlucht geboekt van BRU naar AUD. Heb dit gedaan op hun eigen site.
Onlangs controleerde ik nog eens mijn itinerary en merkte ik op dat er 2 vluchten gewijzigd waren.

Mijn terugreis bestaat uit een vlucht AUD - IST en dan vanuit IST naar BRU. Nu werd die eerste vlucht 3 uren verlaat. In plaats van een overstaptijd van 1u25 tussen beide vluchten, kom ik nu 90mn na het vertrek van mijn 2e vlucht pas in IST aan en mis ik dus sowieso mijn aansluiting.

Enig idee wat ik hier aan kan doen, en of ik deze situatie in een positieve ervaring kan omdraaien?

Is het misschien een goed idee van te wachten, om dan als ik mijn vlucht mis een free upgrade of mijlen te eisen? Of bel ik best op voorhand naar Turkish om dit probleem op te lossen?

Alvast merci voor jullie help!

Tagged:

Berichten

  • flrvt
    flrvt
    edited oktober 2015

    Dag Stijn

    Ik heb je topic hernoemd. Dit is inderdaad een goeie aanzet om alle problemen met vliegtuig reservaties te bundelen in één groot topic.

    Schedule changes gebeuren dagelijks en regelmatig worden zo reeds geboekte itineraries in feite onmogelijk gemaakt zoals jij nu voorhebt. Uiteraard kan je niet overstappen op een vlucht die al vertrokken is.

    Gelukkig zijn er systemen die dit monitoren, en als dit gebeurt dan wordt er een aangepast itinerary voorbereid en voorgelegd aan de pax. Alleen zit er vaak wel wat tijd tussen aanpassing en detectie van het probleem. In jouw geval moet je dus nog op de hoogte worden gebracht van de schedule change. Dit is de verantwoordelijkheid van de airline of OTA.

    Je doet er wel goed aan om dit zelf op te volgen, want zoals je zelf al suggereert kan dit in je voordeel spelen. Je hebt immers een contract met de airline om je op zeer specifieke uren van punt A naar punt B te brengen. Als ze deze tijden wijzigen, is dit niet jouw probleem.

    Je kan best wat research doen naar alternatieve (lees: betere) reiswegen. Misschien zelfs op betere toestellen of via betere luchthavens? De bal ligt in jouw kamp. Vervolgens bel je naar de airline, je legt het probleem uit, en je vraagt een oplossing. Dit is dus ook het moment om eventuele eisen te stellen. Als je een interessante alternatieve reisweg hebt gevonden kan je die vervolgens voorstellen en als je agent wilt meewerken kan je zo je reis wat 'upgraden'.

  • flrvt
    flrvt
    edited oktober 2015

    Ik had vorige maand een gelijkaardige situatie. Air Canada had mijn vlucht 1 uur vervroegd en hierdoor werd de totale reis langer omdat ik wel op hetzelfde uur aankwam door een layover die dan langer werd.

    Ik heb vervolgens gebeld met Air Canada. Met het smoesje dat ik de vroegere vlucht niet kon halen, kreeg ik de betere reisweg die ik op het oog had voorgesteld. Deze was 3 uur korter dan de oorspronkelijk geboekte reisweg (via CPH naar YYZ ipv via FRA).

  • Stijn_A
    Stijn_A

    Dankzıj dıt http://www.bbc.com/news/world-europe-34631326?SThisFB zit ik nu vast ın IST. Ik moet landsıde gaan om bıj de tıcket offıce te geraken, maar daarvoor mag ık een vısa betalen natuurlıjk.

    Iemand tıps? Ik stond dus 1u te laat aan de gate, vlıeg met Turkısh. Transfer desk wılt me nıet helpen..

  • wimbor
    wimbor

    Stijn, was dit op een tussenstop waarbij het flight schedule plots niet meer geldig was (door de aanpassing van Turkije)? Of gewoon te laat opgestapt?

    Als je gewoon te laat was, zouden ze je vriendelijk moeten helpen, maar kan ik me voorstellen dat je het laatste segment opnieuw moet boeken en betalen.

    Indien je inkomend vliegtuig landde nadat het volgende vertrok, is het eigenlijk de verantwoordelijkheid van TK om je verder te helpen en om te leiden, lijkt me. Strikt genomen is dit een speciale situatie natuurlijk, maar bij een conflicterend schedule ga je toch niet de enige zijn en kon dit door TK voorzien worden.

  • Stijn_A
    Stijn_A

    Ik ben geland om 10u40, volgende vlucht vertrok om 12u15 als ik me goed herinner. Maar omdat Turkije de omschakeling naar het winteruur had uitgesteld, was ik een uur te laat. Mijn telefoon, alle computers etc, toonden een uur verkeerd, want die waren niet op de hoogte van de tijdelijke wijziging, en ik stond een uur te laat aan de gate.

    Ik ben dan eerst naar de service balie van Turkish geweest. Daar vertelden ze me dat ik zeker niet de enigste was die dit probleem had dit weekend, en dat ze me aan de transferbalie gingen verder helpen.
    Naar de transferbalie gewandeld, daar wilden ze geen begrip tonen, ik kreeg ook een vrij boertige kerel voor mij, die me vertelde dat ik naar de ticket desk van Turkish moest gaan. Landside dus. Maar daarvoor heb je een visum nodig die ik niet had. Twintig euro. Daar had ik geen zin in.

    Gelukkig voorziet Turkish 1 PC met internetverbinding en 1 telefoon voor mensen zoals ik. Mij daaraan gezet en gemaild en proberen bellen met Turkish.
    Na een tijdje toch het belgische ticketing office van Turkish aan de lijn gekregen, en na 12minuten mijn verhaal voor 100x uit de doeken te hebben gedaan gingen ze mij iets laten weten via mail.

    Na 20 minuten kreeg ik het verlossende mailtje dat mijn ticket opnieuw uitgegeven was voor die avond. Heb mezelf dan maar in de lounge binnen gewerkt en van het drank en eten genoten voor de rest van de dag.

    Toen ik mijn ticket boekte kon ik voor 30euro minder mijn ticket bij een andere OTA kopen. Om een of andere reden besloot ik van gewoon rechtstreeks bij Turkish te boeken. Volgens mij is dat mijn redding geweest, anders had ik er zeker mooi gestaan.

  • wimbor
    wimbor

    Gelukkig is het in orde gekomen. In zo'n geval is een rechtstreekse boeking inderdaad interessant, want anders moet je via de tussenpersoon. Nu ja, als die de regels goed kennen (of groot zijn) kan dat misschien ook helpen, maar het is op zijn minst een pak omslachtiger.

  • steeve321
    steeve321

    Ik heb een goedkoop ticket gevonden van DUS-LHR en dan verder vliegen vanaf LGW.
    Ik heb 3 uren om zelf van Heathrow naar Gatwick te reizen. Is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor de aansluiting als ik alles op 1 ticket boek?

  • Klingsor
    Klingsor
    edited februari 2018

    Volgens mij zeker niet automatisch, en Skyscanner lijkt dat te bevestigen : https://help.skyscanner.net/hc/nl/articles/206028971-Wat-betekent-het-wanneer-ik-Niet-beschermde-transfers-of-Zelftransfervlucht-op-Skyscanner-

    De transfer moet net kunnen, als je de bus neemt - met de trein wordt het in elk geval wel erg krap. Maar het hangt vooral ook af van de wachttijd op je bagage in LHR en uiteraard ook van je aansluitende vlucht.

    Ik zou het persoonlijk niet doen, heb ooit om die reden een vlucht gemist in LHR zelf, nog maar bij de wissel tussen 2 terminals daar dus, en toch gelopen als gek - yeah, from Terminal 4...

    Zelf mijd ik LHR sindsdien steeds als transit airport, mag zo goedkoop zijn als het wil, of het moest van terminal 2 -> 2 zijn, dat is wel ok.

  • kristof
    kristof

    LHR naar Gatwick is hectisch... Afhankelijk van het tijdstip is het haalbaar, maar als je in de piekuren van de enne naar de andere luchthaven wil gaan, wens ik je veel succes want je zal het nodig hebben.

  • steeve321
    steeve321

    Bedankt voor de reacties. Toch maar niet gedaan, te veel stress.

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!