Eigenlijk is Zaventem toch een kut luchthaven. 2h op voorhand vertrokken maar uur file vanaf ring voor parkings. Pechstrook en express parking moeten nemen om ryanair vluchtje niet te missen!
Haha, je moet ook niet met de auto naar Zaventem komen ;-)
Zaventem is een uitstekende luchthaven om per openbaar vervoer te bereiken: bussen en treinen zonder problemen.
Charleroi langs de andere kant: compleet onbereikbaar. Ik woon in de buurt van Aalst en als ik van Charleroi vlieg, ben ik zo'n 2.5u onderweg. Zaventem slechts 50min.
@Dima said:
Haha, je moet ook niet met de auto naar Zaventem komen ;-)
Zaventem is een uitstekende luchthaven om per openbaar vervoer te bereiken: bussen en treinen zonder problemen.
Treinen wel aan een rip-off tarief. 10-15 minuten met de trein kost je 9 euro.
Ja, true. Ik gebruik altijd de Key-card + Diabolo van 5€. Nog steeds vanuit Brussel dan 7€. Bus is goedkoper vanuit Brussel-Noord en ook maar slechts 20min onderweg. Moet je wel niet tijdens piekuren doen.
Nuja, parking kost je iig meer dan de Diabolo toeslag ;-)
Eentje dat mij meteen te binnen schiet is Arlanda: 25+ euro voor kleine 20 minuten. Oslo zal ongeveer hetzelfde zijn. Anyway, ondanks het feit dat onze treintarieven zeker niet bij de hoogste zijn is die Diablo taks alleszins degoutant, daar geef ik je gelijk in.
Rome is ook €12 voor amper 20 min, Wenen €16,... Londen ook minstens £5 met metro en dan uur onderweg. België valt echt goed mee hoor. En vergeleken met andere luchthavens vind ik Zaventem echt bij de betere.
En je moet inderdaad niet met de auto komen, beste oplossing voor mij persoonlijk is trein naar Vilvoorde en daar bus 820 of 821 naar de luchthaven. Rijdt onder andere via hoofdkantoor van SN Diabolo betaal ik enkel als het een tripje voor het werk is.
FCO is een pak verder van de stad. 16 euro in VIE is de rip-off prijs van de toeristentrein, je kan dezelfde lijn doen voor 6 euro. London vergelijken, komaan?
Scandinavie is niet goedkoop. Arlanda ligt wel 4x zo ver van de stad als BRU. OSL ligt zelfs 50 km van de stad. Equivalent is bijna Gent, niet Brussel.
De trein naar de luchthaven is inderdaad te duur, maar gelukkig zijn de bussen van de Lijn een perfect alternatief voor wie niet te ver woont. Iets langer onder weg, maar een pak goedkoper.
@Dima said:
Haha, je moet ook niet met de auto naar Zaventem komen ;-)
Zaventem is een uitstekende luchthaven om per openbaar vervoer te bereiken: bussen en treinen zonder problemen.
Charleroi langs de andere kant: compleet onbereikbaar. Ik woon in de buurt van Aalst en als ik van Charleroi vlieg, ben ik zo'n 2.5u onderweg. Zaventem slechts 50min.
Als ik op een werkdag vertrek betaal ik gewoon diabolotoeslag + 2 euro voor zone brussel.
H/T komt dat toch wel weer neer op 18€. Maar daarmee betaal je geen parking op de luchthaven.
Uber van m'n werk naar luchthaven is €16-20 one-way als er geen file is. Dus trein blijft vaak interessante optie.
Om die reden juist vind ik het niet erg om met de bus uit te wijken naar buurlanden en zo wel vaak 10-tallen euro's te sparen op mijn vliegticket. Eurolines/Megabus/Ouibus kost quasi evenveel. Soms heb je pech en is de bus €19 one-way, dan moet het ticketje al ferm de moeite zijn of parking erg duur. Gewoon op goeuro.be kijken terwijl je je vluchten boekt dus
Tijd dat ik op de bus zit vind ik relatief aangezien ik me meestal wel nuttig bezig hou of slaap (is ook nuttig op zo'n moment )
Ik snap dat de Diabolo toeslag niet weinig is, en belachelijk veel is in proportie met een standaardbiljet binnen de zone Brussel.
Ik woon in Mortsel, en daar is die toeslag veel beter te verantwoorden. Veel snellere verbinding dan pre-Diabolo, rechtstreekse treinen van een half uurtje. Mij hoor je niet klagen.
Voor korte trajecten lijkt de toeslag dan weer buiten proportie. Misschien zou de NMBS die toeslag moeten bijstellen..
Ik woon in Mortsel, en daar is die toeslag veel beter te verantwoorden. Veel snellere verbinding dan pre-Diabolo, rechtstreekse treinen van een half uurtje. Mij hoor je niet klagen.
Voor korte trajecten lijkt de toeslag dan weer buiten proportie. Misschien zou de NMBS die toeslag moeten bijstellen..
Jij betaalt toch ook gewoon Mortsel + diabolo, nie?
Diabolo toeslag is normaal hetzelfde als de tol voor de liefkenshoektunnel: manier om het geïnvesteerde bedrag terug te winnen / te doen opbrengen voor de investors. Zo'n projecten zijn vaak publiek-private samenwerkingen (pps)
Inderdaad. Die projectontwikkelaars waar de NMBS mee samen werkten hebben best een goede deal gedaan. Die Diablotax gaat rechtstreeks naar de ontwikkelaar en daar bovenop kregen ze ook nog eens 1% van hun jaaromzet of winst als ik me niet vergis.
Maar een standaardbiljet Mortsel>Brussel is 7 euro. Een standaardbiljet Mortsel>Luchthaven met Diabolo erbij is 10,50 euro. Dat is dus niet zo'n groot verschil, en goed te verantwoorden voor dat traject imo.
Berichten
Haha, je moet ook niet met de auto naar Zaventem komen ;-)
Zaventem is een uitstekende luchthaven om per openbaar vervoer te bereiken: bussen en treinen zonder problemen.
Charleroi langs de andere kant: compleet onbereikbaar. Ik woon in de buurt van Aalst en als ik van Charleroi vlieg, ben ik zo'n 2.5u onderweg. Zaventem slechts 50min.
Treinen wel aan een rip-off tarief. 10-15 minuten met de trein kost je 9 euro.
Voordeel is dat je niet op trein moet wachten en onmiddellijk naar huis kunt.
En de bussen stonden in dezelfde file.
Ja, true. Ik gebruik altijd de Key-card + Diabolo van 5€. Nog steeds vanuit Brussel dan 7€. Bus is goedkoper vanuit Brussel-Noord en ook maar slechts 20min onderweg. Moet je wel niet tijdens piekuren doen.
Nuja, parking kost je iig meer dan de Diabolo toeslag ;-)
Geef me gerust en voorbeeld waar je 10 euro betaalt voor een rit van minder dan 15 minuten. Dat zijn toch de uitzonderingen hoor.
Bus rijdt ook heel vroeg in ochtend.
Rome is ook €12 voor amper 20 min, Wenen €16,... Londen ook minstens £5 met metro en dan uur onderweg. België valt echt goed mee hoor. En vergeleken met andere luchthavens vind ik Zaventem echt bij de betere.
En je moet inderdaad niet met de auto komen, beste oplossing voor mij persoonlijk is trein naar Vilvoorde en daar bus 820 of 821 naar de luchthaven. Rijdt onder andere via hoofdkantoor van SN Diabolo betaal ik enkel als het een tripje voor het werk is.
FCO is een pak verder van de stad. 16 euro in VIE is de rip-off prijs van de toeristentrein, je kan dezelfde lijn doen voor 6 euro. London vergelijken, komaan?
Scandinavie is niet goedkoop. Arlanda ligt wel 4x zo ver van de stad als BRU. OSL ligt zelfs 50 km van de stad. Equivalent is bijna Gent, niet Brussel.
De trein naar de luchthaven is inderdaad te duur, maar gelukkig zijn de bussen van de Lijn een perfect alternatief voor wie niet te ver woont. Iets langer onder weg, maar een pak goedkoper.
met de auto sta je daar in een uurtje
Als ik op een werkdag vertrek betaal ik gewoon diabolotoeslag + 2 euro voor zone brussel.
H/T komt dat toch wel weer neer op 18€. Maar daarmee betaal je geen parking op de luchthaven.
Uber van m'n werk naar luchthaven is €16-20 one-way als er geen file is. Dus trein blijft vaak interessante optie.
Om die reden juist vind ik het niet erg om met de bus uit te wijken naar buurlanden en zo wel vaak 10-tallen euro's te sparen op mijn vliegticket. Eurolines/Megabus/Ouibus kost quasi evenveel. Soms heb je pech en is de bus €19 one-way, dan moet het ticketje al ferm de moeite zijn of parking erg duur. Gewoon op goeuro.be kijken terwijl je je vluchten boekt dus
Tijd dat ik op de bus zit vind ik relatief aangezien ik me meestal wel nuttig bezig hou of slaap (is ook nuttig op zo'n moment )
Ik snap dat de Diabolo toeslag niet weinig is, en belachelijk veel is in proportie met een standaardbiljet binnen de zone Brussel.
Ik woon in Mortsel, en daar is die toeslag veel beter te verantwoorden. Veel snellere verbinding dan pre-Diabolo, rechtstreekse treinen van een half uurtje. Mij hoor je niet klagen.
Voor korte trajecten lijkt de toeslag dan weer buiten proportie. Misschien zou de NMBS die toeslag moeten bijstellen..
Jij betaalt toch ook gewoon Mortsel + diabolo, nie?
Diabolo toeslag is normaal hetzelfde als de tol voor de liefkenshoektunnel: manier om het geïnvesteerde bedrag terug te winnen / te doen opbrengen voor de investors. Zo'n projecten zijn vaak publiek-private samenwerkingen (pps)
Klopt.
Maar een standaardbiljet Mortsel>Brussel is 7 euro. Een standaardbiljet Mortsel>Luchthaven met Diabolo erbij is 10,50 euro. Dat is dus niet zo'n groot verschil, en goed te verantwoorden voor dat traject imo.
Diabolo is 5€ toch (enkel)???