Airport treinen te duur?

«13

Berichten

  • daruda
    daruda
    Eigenlijk is Zaventem toch een kut luchthaven. 2h op voorhand vertrokken maar uur file vanaf ring voor parkings. Pechstrook en express parking moeten nemen om ryanair vluchtje niet te missen!
  • Dima
    Dima

    Haha, je moet ook niet met de auto naar Zaventem komen ;-)
    Zaventem is een uitstekende luchthaven om per openbaar vervoer te bereiken: bussen en treinen zonder problemen.

    Charleroi langs de andere kant: compleet onbereikbaar. Ik woon in de buurt van Aalst en als ik van Charleroi vlieg, ben ik zo'n 2.5u onderweg. Zaventem slechts 50min.

  • disillusionedTM
    disillusionedTM

    @Dima said:
    Haha, je moet ook niet met de auto naar Zaventem komen ;-)
    Zaventem is een uitstekende luchthaven om per openbaar vervoer te bereiken: bussen en treinen zonder problemen.

    Treinen wel aan een rip-off tarief. 10-15 minuten met de trein kost je 9 euro.

  • daruda
    daruda
    Idd vandaar auto gekozen. Leuven luchthaven met trein is even duur als 2 dagen parking 2.

    Voordeel is dat je niet op trein moet wachten en onmiddellijk naar huis kunt.
    En de bussen stonden in dezelfde file.
  • Dima
    Dima

    Ja, true. Ik gebruik altijd de Key-card + Diabolo van 5€. Nog steeds vanuit Brussel dan 7€. Bus is goedkoper vanuit Brussel-Noord en ook maar slechts 20min onderweg. Moet je wel niet tijdens piekuren doen.

    Nuja, parking kost je iig meer dan de Diabolo toeslag ;-)

  • michelvst
    michelvst
    @disillusionedTM al eens een airport train genomen in de omringende landen?
  • disillusionedTM
    disillusionedTM
    edited maart 2016

    Geef me gerust en voorbeeld waar je 10 euro betaalt voor een rit van minder dan 15 minuten. Dat zijn toch de uitzonderingen hoor.

  • mgo72
    mgo72
    Bus 616 1,40 euro van Leuven. Wel zorgen dat je niet gegeten hebt. Is meest draaiende parcours ooit genomen.

    Bus rijdt ook heel vroeg in ochtend.
  • michelvst
    michelvst
    Eentje dat mij meteen te binnen schiet is Arlanda: 25+ euro voor kleine 20 minuten. Oslo zal ongeveer hetzelfde zijn. Anyway, ondanks het feit dat onze treintarieven zeker niet bij de hoogste zijn is die Diablo taks alleszins degoutant, daar geef ik je gelijk in.
  • Jeroen
    Jeroen

    Rome is ook €12 voor amper 20 min, Wenen €16,... Londen ook minstens £5 met metro en dan uur onderweg. België valt echt goed mee hoor. En vergeleken met andere luchthavens vind ik Zaventem echt bij de betere.

    En je moet inderdaad niet met de auto komen, beste oplossing voor mij persoonlijk is trein naar Vilvoorde en daar bus 820 of 821 naar de luchthaven. Rijdt onder andere via hoofdkantoor van SN :) Diabolo betaal ik enkel als het een tripje voor het werk is.

  • disillusionedTM
    disillusionedTM

    FCO is een pak verder van de stad. 16 euro in VIE is de rip-off prijs van de toeristentrein, je kan dezelfde lijn doen voor 6 euro. London vergelijken, komaan?

    Scandinavie is niet goedkoop. Arlanda ligt wel 4x zo ver van de stad als BRU. OSL ligt zelfs 50 km van de stad. Equivalent is bijna Gent, niet Brussel.

  • Tim
    Tim

    De trein naar de luchthaven is inderdaad te duur, maar gelukkig zijn de bussen van de Lijn een perfect alternatief voor wie niet te ver woont. Iets langer onder weg, maar een pak goedkoper.

  • Koja78
    Koja78

    @Dima said:
    Haha, je moet ook niet met de auto naar Zaventem komen ;-)
    Zaventem is een uitstekende luchthaven om per openbaar vervoer te bereiken: bussen en treinen zonder problemen.

    Charleroi langs de andere kant: compleet onbereikbaar. Ik woon in de buurt van Aalst en als ik van Charleroi vlieg, ben ik zo'n 2.5u onderweg. Zaventem slechts 50min.

    met de auto sta je daar in een uurtje :)

  • Gigi2m02
    Gigi2m02
    edited maart 2016

    Als ik op een werkdag vertrek betaal ik gewoon diabolotoeslag + 2 euro voor zone brussel.
    H/T komt dat toch wel weer neer op 18€. Maar daarmee betaal je geen parking op de luchthaven.
    Uber van m'n werk naar luchthaven is €16-20 one-way als er geen file is. Dus trein blijft vaak interessante optie.

    Om die reden juist vind ik het niet erg om met de bus uit te wijken naar buurlanden en zo wel vaak 10-tallen euro's te sparen op mijn vliegticket. Eurolines/Megabus/Ouibus kost quasi evenveel. Soms heb je pech en is de bus €19 one-way, dan moet het ticketje al ferm de moeite zijn of parking erg duur. Gewoon op goeuro.be kijken terwijl je je vluchten boekt dus :smile:
    Tijd dat ik op de bus zit vind ik relatief aangezien ik me meestal wel nuttig bezig hou of slaap (is ook nuttig op zo'n moment :wink:)

  • flrvt
    flrvt

    Ik snap dat de Diabolo toeslag niet weinig is, en belachelijk veel is in proportie met een standaardbiljet binnen de zone Brussel.

    Ik woon in Mortsel, en daar is die toeslag veel beter te verantwoorden. Veel snellere verbinding dan pre-Diabolo, rechtstreekse treinen van een half uurtje. Mij hoor je niet klagen.

    Voor korte trajecten lijkt de toeslag dan weer buiten proportie. Misschien zou de NMBS die toeslag moeten bijstellen..

  • daruda
    daruda
    @Gigi2m02 als je met 2p bent voor 2 dagen is parking even duur als trein. Terwijl parking @Zaventem vrij duur is...
  • Gigi2m02
    Gigi2m02

    @flrvt said:

    Ik woon in Mortsel, en daar is die toeslag veel beter te verantwoorden. Veel snellere verbinding dan pre-Diabolo, rechtstreekse treinen van een half uurtje. Mij hoor je niet klagen.
    Voor korte trajecten lijkt de toeslag dan weer buiten proportie. Misschien zou de NMBS die toeslag moeten bijstellen..

    Jij betaalt toch ook gewoon Mortsel + diabolo, nie?
    Diabolo toeslag is normaal hetzelfde als de tol voor de liefkenshoektunnel: manier om het geïnvesteerde bedrag terug te winnen / te doen opbrengen voor de investors. Zo'n projecten zijn vaak publiek-private samenwerkingen (pps)

  • Jelle
    Jelle
    Inderdaad. Die projectontwikkelaars waar de NMBS mee samen werkten hebben best een goede deal gedaan. Die Diablotax gaat rechtstreeks naar de ontwikkelaar en daar bovenop kregen ze ook nog eens 1% van hun jaaromzet of winst als ik me niet vergis.
  • flrvt
    flrvt
    edited maart 2016

    @Gigi2m02 said:
    Jij betaalt toch ook gewoon Mortsel + diabolo, nie?

    Klopt.

    Maar een standaardbiljet Mortsel>Brussel is 7 euro. Een standaardbiljet Mortsel>Luchthaven met Diabolo erbij is 10,50 euro. Dat is dus niet zo'n groot verschil, en goed te verantwoorden voor dat traject imo.

  • Dima
    Dima

    Diabolo is 5€ toch (enkel)???

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!