Hoe koop ik het goedkoopst buitenlandse valuta?

michelvst
michelvst
edited maart 2016 in Reisbenodigdheden
Deze discussie is verplaatst uit YapYap, omdat deze wel zijn eigen onderwerp verdient.
«1

Berichten

  • Emmy
    Emmy
    edited maart 2016

    Aan Thaise Baht geraken zonder eerst in België te wisselen, hoe doen jullie het?

    Op andere fora is het een gekibbel van 'ik weet het beter' en raden ze verschillende dingen aan.

    Dus hoe doen jullie het?

    • Travellers cheques
    • Euro's wisselen (is blijkbaar een goed idee)
    • cash afhalen met maestro
    • Kredietkaart
    • ....
  • flrvt
    flrvt

    Het juiste antwoord is:
    cash afhalen met maestro

  • Dima
    Dima
    edited maart 2016

    +1 voor cash afhalen met Maestro :) Meer nog: met Argenta kaart heb je vaak echt zeer goede wisselkoers en 0,0 kosten :)

  • Emmy
    Emmy

    Bedankt voor de antwoorden. ik heb ook argenta debet....dus indien mogelijk gebruik ik zoiezo deze kaart.

  • Glenn
    Glenn

    @Emmy Wel even checken of je met je Argenta Maestro kunt betalen en geld afhalen buiten Europa. Je dient de kaart hiervoor eerst open te zetten (kan door even langs te gaan bij je Argenta kantoor).

  • Emmy
    Emmy

    @Glenn is reeds gebeurd.

  • bhermans
    bhermans
    Kan ook door te bellen eventueel en binnenkort ook via de app heb ik mij laten vertellen.

    Let wel op dat je in Thailand per afhaling een toeslag betaalt van 200 THB, ook met je Argenta kaart.
    Bij Citibank ATM's zou dat niet het geval zijn, maar die zijn bijna nergens te vinden. Een bank binnenstappen en geld afhalen aan het loket zou ook zonder die toeslag zijn, maar dat heb ik niet getest.
  • Chris
    Chris

    Denk niet zo van toepassing maar ik heb vaak wat vreemde valuta's bv SGD die ik dan bv daar wissel ipv naar euro om hier te gebruiken. Wissel dus vaak cash en heb de middenkoers bij de hand om te onderhandelen.

  • Katrien
    Katrien
    Bestaat dat eigenlijk nog, traveler cheques. Meer dan 20 jaar geleden gebruikte ik dat vooral i Zuid/Centraal Amerika (was voor h maestro tijdperk) Dacht dat h nu niet meer bestond.
  • flrvt
    flrvt

    @bhermans said:
    Kan ook door te bellen eventueel en binnenkort ook via de app heb ik mij laten vertellen.

    Let wel op dat je in Thailand per afhaling een toeslag betaalt van 200 THB, ook met je Argenta kaart.
    Bij Citibank ATM's zou dat niet het geval zijn, maar die zijn bijna nergens te vinden. Een bank binnenstappen en geld afhalen aan het loket zou ook zonder die toeslag zijn, maar dat heb ik niet getest.

    ATM fees staan los van een eventuele Maestro toeslag. Als je bank zo'n toeslag hanteert (bovenop de toeslag van de ATM zelf) is het dringend tijd om een rekening bij Argenta te openen. Er zullen nog wel banken zijn die geen kosten aanrekenen voor deze transacties, dat moet je even nakijken.

    Ik weet dat er in New York ook bijna overal ATM fees worden bijgerekend ($3-6 per afhaling) maar er zijn uitzonderingen. Net zoals in Thailand blijkbaar.

    Cash<>Cash omwisselen is bijna nooit een goeie deal, tenzij je zoals @Chris de middenkoers kent en op basis daarvan een aanvaardbare koers kan onderhandelen. Ook hier zijn er uitzonderingen, bijvoorbeeld in landen waar de officiële koers fel verschilt met de koers op de zwarte markt (bv Venezula).

    Kredietkaarten zijn over het algemeen goed voor elektronische transacties in andere valuta te doen (zeker als je de BKCP VISA hebt zoals ik). Geld afhalen is hiermee meestal duurder dan Maestro! Ook hier hangt het natuurlijk af welke kaarten je precies hebt.

  • Dima
    Dima
    edited maart 2016

    Het grappige is dat in Duitsland net de Mastercards die gratis geld afhaling hebben, en niet de Maestro kaarten :-)

    Met ATM fees moet je inderdaad opletten, zeker in US en Zuid-Azie. Wel moet je echt kijken op de ATM. In Rusland bv. slechts 1x gezien dat er een fee aangerekend zou worden. Voor de rest was het telkens zonder fee en ik had telkens zelfs betere wisselkoers dan de officiele koers.... En dus bijna 10% meer dan in wisselkantoren.

  • Chris
    Chris

    @flrvt
    Middenkoers ja onderhandelen. Als je kan wisselen rond de middenkoers is het beste. Zeker indien je bv SGD hebt en dat dan naar wat anders wisselt. Ik heb reeds in bv China RMB gewisseld op die manier OP de middenkoerst. Ook in Praag wissel ik Kronen naar Euro op BIJNA de middenkoerst.

    Dan, Venezuela geen ervaring, maar wél in Argentinië.
    daar: NEEM ALTIJD EURO / DOLLAR mee en wissel dat lokaal op de zwarte koers.
    je hotel kan dan snel X% goedkoper zijn in Argentinië.
    NOOIT daar je creditcard gebruiken !!! ook NOOIT de koers van het hotel/andere zaken.

    altijd even in het "kranten kioskje" achter de balie wisselen.

  • Chris
    Chris

    Hmmm; niet gezien. Ik was er voor het laatst in October 2015..... Maar, het is van toepassing in een paar landen.

  • Gigi2m02
    Gigi2m02
    edited maart 2016

    Spaargids.be heeft een handige app: WhatCard, daar kun je al je kaarten toevoegen en checken wanneer welke kaart het interessants is. :smile:

    Geld omwisselen kan soms al eens uit de hand lopen. Ik had in Tokyo het geniale idee om gewoon cash geld mee te pakken. In Akihabara was het verschil 12% (!!!!) met de officiële rate.

    In Vietnam echter heb ik in het begin een bank binnengestapt en dollars dat ik afgehaald had in Cambodja omgeruild aan officiële rate. Als je daar geld wil afhalen moet je ff de juiste ATM zoeken. Citybank ligt het maximum bedrag dat je kan afhalen het hoogst. Vaak max. 2 miljoen Dong (€80). Citybank gaat tot 5 miljoen, maar vind je dus niet in elke stad.

    Cambodja was ook wel fijn, dollars gewoon omgewisseld met een local. Hij stelde me bedrag voor onder de rate. Op mijn gsm (Sim-cards kosten belachelijk weinig geld dat het zelfs voor enkele dagen de moeite is) officiële rate opgezocht, hem getoond en gewoon dat bedrag afgerond gekregen :smiley:

  • Chris
    Chris

    @Gigi2m02 in Cambodja heb ik alles met dollars betaald..... daar hoef je niet te wisselen.
    je kan namelijk het geld ook niet terug wisselen naar dollar daar, althans heeeeel moeilijk. zelfde in Paraguay, zorg dat je zo min mogelijk Guaranies hebt. ze willen die niet terug hebben.

  • Emmy
    Emmy

    Net zoals Euro's zijn USD's natuurlijk ook alom aanvaard (al dan niet om te wisselen).

    Wat zijn de beste tips om aan zo goedkoop mogelijk aan USD te geraken?

    Afhalen ter plaatse bij reizen door usa?

    Wachten tot koers een dipje heeft (tja, vrij stabiel nu... I know) en dan hier USD's gaan halen?

    Andere tips?

  • flrvt
    flrvt
    edited maart 2016

    Hier vreemde valuta halen is bijna even slecht als cash omwisselen, de aard van de transactie is namelijk dezelfde. Net zoals wisselkantoren hanteren banken hier ook een BUY en SELL koers. De echte waarde van de valuta ligt ertussen en al het verschil is verlies voor jou (ook al is er zogezegd 0% "commissie").

    Een dipje in de koers betekent niks, want het kan altijd verder dalen ;) Je kan hier natuurlijk op speculeren, maar dan moet het al heel hard fluctueren vooraleer je er profijt aan zal doen, het blijft een gok.

    Het goedkoopst geraak je dus aan USD door geld af te halen met je kaart ter plekke. Goed inschatten hoeveel je nodig hebt en zoveel mogelijk ineens afhalen zodat je niet meermaals een eventuele ATM fee moet betalen. Idealiter gebruik je hiervoor de Argenta Maestro, of je zoekt via WhatCard op welke kaart uit jouw portefeuille de laagste kost met zich meebrengt.

    Enkel als jouw bank belachelijk hoge fees aanrekent voor afhalingen in het buitenland zal dit duurder uitkomen. Als dat zo is moet je toch andere manieren gebruiken, of een rekening openen bij een voordeligere bank.

  • Chris
    Chris

    @Emmy als je al wilt wisselen kan je dat beter in het land doen.
    er zijn ook landen waar ze graag USD/EUR willen hebben.
    en dan is het in hoeverre je bekend bent met eventueel de zwarte markt..... maar in de USA is dat dan niet zo snel weer van toepassing. Idd daar gewoon geld ophalen zoals @flrvt zegt.
    je kan de app XE.com even op je telefoon zetten. dan kan je altijd de middenkoers zien. meer zal je nooit krijgen het is altijd minder. als je daar met 2-3% in de buurt komt heb je het zeker goed gedaan.

  • fbruno
    fbruno
    In BKK zit er een handige gratis citi ATM in centralworld, paar minuutjes wandelen vanaf de skytrain in een omgeving met airco :smile:

    In Oostbloklanden kun je ook heel goedkoop valuta wisselen. Een vluchtje Warschau/Budapest/Bukarest/...nemen, daar lokale valuta afhalen met Argenta en die vervolgens omwisselen naar dollars in een goed wisselkantoor is waarschijnlijk goedkoper dan in België te wisselen :p
    Heb al eens gehad dat mijn Argenta koers in Polen beter was dan de XE koers (en het lag niet aan de valutadatum).

    In enkele landen (bv Turkije)laten sommige ATM's toe dollars af te halen, waarbij de charge gewoon in dollars is. Handig als je dollars nodig hebt en er net bent.
Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!