Zuid-Afrika

gregorycop
gregorycop

Nu het zeker is dat we deze zomer kunnen profiteren van de ET flash sale naar CPT is het tijd het één en ander voor te bereiden ;)

Alle tips voor Cape Town (blog van @SvenLuckermans al uitgekiemd ;)), Johannesburg, maar ook Zuid-Afrika in het algemeen welkom!

Ongetwijfeld kan @kristof wel wat input geven :)

Thx!

«134

Berichten

  • daruda
    daruda

    één tip: KRUGER, KRUGER, KRUGER

    Tweede tip: LOWER SABIE, LOWER SABIE, LOWER SABIE

  • kristof
    kristof
    Kzal jullie volgende week (momenteel effe te druk) een lijst bezorgen!
  • RubenH
    RubenH

    Als je de tijd hebt: Lesotho & Swaziland zijn FANTASTISCH.

  • Jenss
    Jenss

    Ik vind de Karoo echt schitterend, vooral 's nachts zijn er duizenden sterren aan een heldere hemel! :)

  • CXB
    CXB

    tips SA : lesotho en drakensbergen, krugerpark,soweto in joburg,karoo ook mooi , stellenbosch wijnroute, cape of good hope.. houtbaai,tafelberg,pinguins en robbeneiland ! verder vermijd pretoria,joburg stad,durban.... grtz !

  • gregorycop
    gregorycop
    edited maart 2016

    Veel info over CPT en omgeving hier terug te vinden:
    https://www.jumpseat.be/forum/discussion/409/kaapstad-en-de-wijnlanden

    Kristof, jij gaf al een heel uitgebreide lijst, maar heb je toevallig nog tips voor JNB en omgeving?
    En eventueel welke parken het meest de moeite waard zijn in SA algemeen?

  • daruda
    daruda

    Kruger steekt er met kop en schouders boven uit.. Zeker als je nog een Lower Sabie stay kan vast krijgen.
    Als 2de park zou ik opteren voor Hluhluwe-Imfozoli, ook mooi te combineren met roadtrip van kruger, swaziland

  • Katrien
    Katrien

    Ik vond Hluhluwe-Imfozoli een mooi park. Kan niet vergelijken met Kruger. En misschien ook niet heel objectief na de nacht voordien op bruuske wijze gewekt te worden tijdens een gewapende inbraak. (niet i h park, maar in een B&B aan de kust). Het park bracht me dus een paar dagen alle nodige rust.

  • kristof
    kristof

    Iedereen denkt als ze aan Johannesburg en omgeving denken direct het volgende; vermijd Johannesburg, huur een auto en rij naar Kruger.
    Op zich niks mis mee maar dan mis je naar mijn mening een groot deel van het echte Johannesburg en rechtstreeks dus ook van Zuid-Afrika. Ik kom later nog wel op Johannesburg zelf terug.

    Er zijn hier enorm veel nationale parken en Kruger is zonder twijfel de bekendste. Is het de beste? Alles hangt af van wat je precies wil zien. Als het je eerste safari ervaring is dan zou ik zeggen dat het een goede keuze is. Wil je specifiek de neushoorns zien (om maar een voorbeeld te geven) dan zou ik zeggen nee ( wederom is alles persoonlijk natuurlijk).

    Kruger is enorm groot (ong 2/3 van Belgë) en de dieren kunnen zich overal bevinden. Je kan er met je eigen voertuig zelf rond rijden wat een leuke ervaring is, maar doe aub een beetje research alvorens je dit doet uit respect voor de dieren.
    Het is eveneens op een 5 tal uur rijden van Johannesburg dus een korte trip heen en weer is moeilijk.

    Ik verkies liever de "kleinere" privé parken die aan de westkant van Kruger liggen. Deze hebben een even groot aanbod aan dieren (die op de koop toe beter beschermd zijn tegen de illegale stropers), maar hier verblijf je voornamelijk in luxueuzere lodges waar je met "trackers"(meestal lokale gidsen die voetsporen kunnen lezen, dieren spotten, en die weten waar ze zich meestal schuil houden) op game drives gaat. Die game drives zijn het hoogtepunt van een safari en hier in Zuid Afrika is de sundowner een traditie. Als de zon laag ad horizon staat dan stop je in het midden van het park en begin je aan de apero! Geweldig! Het is waar dat die kleinere parken meestal duurder zijn, maar de ervaring is zoveel beter. Je krijgt de nodige uitleg van de gids, alles wordt gedaan met respect voor de natuur, meestal staan de verschillende gidsen in contact met elkaar via radio waardoor in geval van een goeie viewing (laat ons veronderstellen een luipaard dat net een prooi heeft gevangen en ligt op te eten in de boom) ze elkaardadelijk op de hoogte brengen waardoor je een grote kans hebt om zulke zeldzame viewings te ervaren.
    Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Thornybush Game reserve om een voorbeeld te geven.

    Wil je liever dichter bij Johannesburg blijven dan is Pilanesberg NP een goede oplossing. Op een dikke 2 uur rijden en 1 vd beste parken voor neushoorns te zien. Ben zelf nog geweest 2 maanden geleden en soms tot 15 neushoorns op 1 game drive gezien. In dit park kan je zelf rijden, of verblijven in 1 vd 3 lodges en mee op game drives gaan. Het landschap is trouwens eveneens prachtig aangezien het park gelegen is in en rondom een uitgedoofde vulkaan.

    Madikwe is eveneens de moeite om te doen, helaas ook verder om te rijden.

    Maar er zijn ook andere zaken te beleven. Als je graag eens een gokje waagt is Sun City zeker de moeite! Ligt vlak naast Pilanesberg NP en heeft 1 vd meest bijzondere hotels in Afrika; The Palace of the Lost City Hotel. Indien dit net te duur is dan zijn er ook goedkopere alternatieven aanwezig ;-)

    Drakensberg is eveneens een prachtig natuurgebied waar je zowel in de winter als in de zomer kan genieten van de prachtige omgeving. Hier is het voornamelijk de natuur (dit is geen gebied waar grote wilde beesten als olifanten en dergelijke voorkomen) waarvan je moet genieten. Outdoor activiteiten zijn hier dan ook zeer populair (wandelen, vissen, klimmen, quads, zipline,.....)

    Locals gaan al snel een weekendje weg naar Hartbeespoort Dam. Dit is een man-made lake op een uurtje van Johannesburg en een half uurtje van Pretoria. Hier kan je volop plezier beleven op het water, maar ook de mooie omgeving geeft ontspanningsmogelijkheden genoeg.

    Warmbaths is dan weer een soort van kuuroord ten noorden van Johannesburg. Vergeet de belle epoque stijl die wij hebben in Spa, maar denk gewoon aan thermale bronnen in een wijds landschap waar je lekker kan relaxen.

    Als laatste zou ik nog voorstellen (voor diegenen die genoeg tijd hebben) om naar Victoria Falls te vliegen. Dagelijks zijn er hier meerdere vluchten naar daar en dit kan je perfect op 48u doen. En het is weliswaar echt de moeite. Ik heb er de laatste keer 5 dagen doorgebracht en me geen seconde verveelt.

    Enjoy!

  • daruda
    daruda

    ik heb ze beide gedaan en vond de ervaring in kruger persoonlijker veel leuker.

    Het kost ook maar 10 a 20% van de privé parken, de accomodaties zijn veel minder luxueus, maar tegen een eigen braai in Lower Sabie kunnen veel privé parken zelfs niet op.

    Kruger is inderdaad zeer groot, maar rondom Lower Sabie heb je een enorme concentratie aan de big 5. Daarom ook dat dit park altijd uitverkocht is.

    Het zelf rijden vond ik ook veel leuker als met 8 man in een privé park met een gids rond te rijden.
    Elke dag komen er nieuwe mensen bij en ga je opnieuw stoppen voor een antilope. Als je zelf rijdt kan je doen wat je wil.

    En it's all about luck. Heb tijdens de self drive in Kruger het magische moment mogen meemaken dat 3 leeuwen net langs onze auto jacht maakten op een antilope en deze gevangen hebben.

    Kans om iets te zien is inderdaad groter in privé parken door de communicatie, maar dan nog, het kan ook gebeuren dat je op 2h niets tegen komt buiten een giraf.

    Voor neushoorns zou ik naar Hluhluwe-Imfozoli gaan, is het neushoorn park.
    Op een dag kan je er makkelijk 25 tegen komen.

    Maar, inderdaad persoonlijke smaak.

  • kristof
    kristof
    Hluhluwe heb ik helaas nog niet gedaan maar staat hoog op m'n lijstje. Idd gekend voor z'n neushoorns.

    Hopelijk later dit jaar samen met Swaziland ;-)
  • RubenH
    RubenH

    Ik vond Kruger (en dan vooral Lower Sabie) veel gezelliger dan de overige parken, maar vond Hluhluwe-Infolozi wel het meest geschikt voor het game viewing. In Kruger heb je meestal te maken met overdrukke wegen, in Hhluhluwe was het (April 2011) echt rustig. en kon je rustig met je gids rondrijden. Addo Elephant Park vond ik persoonlijk maar niets. In Swaziland vond ik Mlilwane Wildlife Sanctuary ook wel leuk, omdat je daar te voet kan rondwandelen.

    In Kruger heb je wel veel kampen (vooral de grote), die het Centerparks gevoel wat benaderen, en dat vond ik maar niks.

  • daruda
    daruda
    Mlilwane vond ik wat tegen vallen. Verblijven daar in die traditionele beehive is wel super.

    Maar qua dieren enkel alligators en antilopes gezien.
    2h met een mtb liggen rijden :)
  • Itachimaru
    Itachimaru

    Zou in december in Johannesburg moeten geraken en van daaruit naar Potchefstroom. Waar zou ik de voordeligste vluchten kunnen vinden? (Bedoel van waaruit, AMS?, Italië ergens? )

  • Itachimaru
    Itachimaru

    @claenen Liefst wel zou toch even naar huis moeten over nieuwjaar... :smile: Tenzij een retour naar warsaw mogelijk is. Daar moet ik vanaf 3 januari zijn...

  • claenen
    claenen

    Kon zijn dat je met award terugkwam of doorreisde. Als het een enkele vlucht was dan zijn er vanuit BRU vaak prijzen vanaf 276 EUR met ET. December is natuurlijk piekseizoen, dus makkelijk prijzen van 600-700 EUR. Veel hangt af van wanneer je vertrekt. Kenya Airways heeft bv prijzen vanaf 460 uit CDG, LHR heeft 500+ maar van daaruit kan je bv op 25/12 nog relatief goedkoop vertrekken. Maar BRU (zyr) is eigenlijk nog het goedkoopst als je ten laatste de 14de vertrekt.

  • claenen
    claenen

    @rubenh @cxb toevallig tips/itinerary voor Lesotho en Swaziland? Hoeveel dagen moet ik voor beiden voorzien, wat bezoeken... Tips om te verblijven? Zit er in februari/maart dankzij SOF-JNB deal.

    Thnx!

  • daruda
    daruda

    Swaziland ben ik één nacht gaan slapen in beehive in mlilwane. Leuk om te doen, leuk park, lekker eten. Eén nacht wel zeker voldoende.
    Reken bij grensovergang ook zeker uur aanschuiven.

    Lesotho heb ik de sani pass gedaan, vond ik minder de moeite, kwam vrij toeristisch en fake over. Ook slecht weer gehad in lesotho. Lijkt mij leuker als je het volledig op uw eigen kunt doen misschien ipv met tourgroupje.

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!