cambodja

kristof
kristof

Ben inspiratie ah zoeken/opdoen voor een trip ergens eind april/begin mei en Cambodja staat eveneens op de shortlist. Echter weinig ervaring met het land dus laat maar weten wat men zeker moet doen!
Wil het luxueus houden (heb een geldige reden ;-) ) dus op dat gebied zijn alle tips eveneens welkom.
Zijn er fijne strandplaatsen om achteraf uit te rusten?
Is een week (heb niet meer tijd helaas) genoeg om al de moeite te doen, of eerder iets anders plannen dan?

Benieuwd naar al jullie info / input

Berichten

  • Jelle
    Jelle

    Kan helaas niet helpen al ben ik wel benieuwd naar de reden? :D

  • claenen
    claenen
    edited februari 2016

    Luxe resorts zijn er zeker, maar geen ervaring hiermee. Qua strandplaatsen is Sihanoukville een aanrader (plan was hier naartoe te gaan maar niet gelukt). Ik denk dat Classe Touriste hier tijdje geleden wel verbleven is en die zitten altijd in high end resorts.
    Zowel in Phnom Phen (Sofitel) als in Siem Reap (Le Meridien) zijn er high end chain hotels, maar ik denk dat je leukere boutique hotels en/of resorts hebt buiten een keten.
    Ik ben in Phnom Phen en Siem Reap geweest. Eerste heeft veel armoede en een aantal musea (don't expect too much). Must do zijn killing fields en Tuol Sleng Genocide Museum. Mss niet ideaal voor wat je in gedachten hebt, maar wel must als je het land bezoekt. Siem reap is een backpackers paradise met een aantal leuke resorts die de nodige luxe biden. Must do hier is uiteraard Angkor Wat en de tientallen andere tempels. tempel pas kopen om 17u en dan de dag nadien zien da je er om 5u ten laatste bent om de zonsopgang mee te maken. Reken op een 3tal dagen om het complex iets of wat te bezichtigen want is enorm groot.

    1 week is simpelweg te weinig om alles te zien. Was er 1 week en kon amper bovenstaande klaarspelen. Als je dan nog eens een strandvakantie wilt, wordt het al helemaal moeilijk. Je zal dus moeten uitmaken wat je wil. Cultuur of relaxen ;)

  • kristof
    kristof

    @Jelle said:
    Kan helaas niet helpen al ben ik wel benieuwd naar de reden? :D

    Mijn vrouw die het reeds 10 jaar met mij kan volhouden is een valid point denk ik :D

    Thanks @claenen voor de info. Je bevestigd idd een beetje wat ik al vreesde, dat ik niet genoeg tijd zal hebben. Raffles heeft een paar mooie landmark hotelss ter plaatse maar verder moet ik eens dieper graven voor de verborgen parels.
    Classe Touriste heeft idd ook een paar goeie tips op IG.

  • VDW
    VDW
    edited februari 2016

    @claenen said:
    Luxe resorts zijn er zeker, maar geen ervaring hiermee. Qua strandplaatsen is **Sihanoukville **een aanrader (plan was hier naartoe te gaan maar niet gelukt). Ik denk dat Classe Touriste hier tijdje geleden wel verbleven is en die zitten altijd in high end resorts.
    Zowel in Phnom Phen (Sofitel) als in Siem Reap (Le Meridien) zijn er high end chain hotels, maar ik denk dat je leukere boutique hotels en/of resorts hebt buiten een keten.
    Ik ben in Phnom Phen en Siem Reap geweest. Eerste heeft veel armoede en een aantal musea (don't expect too much). Must do zijn killing fields en Tuol Sleng Genocide Museum. Mss niet ideaal voor wat je in gedachten hebt, maar wel must als je het land bezoekt. Siem reap is een backpackers paradise met een aantal leuke resorts die de nodige luxe biden. Must do hier is uiteraard Angkor Wat en de tientallen andere tempels. tempel pas kopen om 17u en dan de dag nadien zien da je er om 5u ten laatste bent om de zonsopgang mee te maken. Reken op een 3tal dagen om het complex iets of wat te bezichtigen want is enorm groot.

    1 week is simpelweg te weinig om alles te zien. Was er 1 week en kon amper bovenstaande klaarspelen. Als je dan nog eens een strandvakantie wilt, wordt het al helemaal moeilijk. Je zal dus moeten uitmaken wat je wil. Cultuur of relaxen ;)

    Ik ga in september, in het epicentrum van het regenseizoen.
    Heb je een fiets gehuurd in Siem Reap om de verschillende tempelcomplexen aan te doen?

  • Chris
    Chris

    Ik ben in Siem Reap geweest en alleen daar ben ik 8 nachten geweest en had elke dag wat te doen. Verbleef in het Park Hyatt. Mooi hotel (en had toen net een bonus iets en heel wat punten bij elkaar gehaald).

  • claenen
    claenen

    @VDW de dag dat ik de pas gekocht heb, ging ik met tuktuk en heb ik de zonsondergang gevolgd in Angkor Wat (zie ook mijn instagram voor foto's). Dit is niet de juiste plek, voor de beste view, maar ik heb het me niet beklaagd!

    De dag nadien heb ik een fietstocht gedaan via Grashopper Adventures. Ik heb de gewone toertocht gedaan waarbij je met MTB de belangrijkste tempels bezoekt (Bayon, Angkor Wat, Ta Prohm en een paar minder bekende). Je gaat hier een stuk off road waarbij je op gegeven moment ook een van de muren zelf rijdt... Iets wat je alleen niet zou doen denk ik. Je hebt ook een sunrise toer, waarbij je de zonsopgang volgt net buiten Angkor Wat (dus niet in complex zelf). De guided tocht is zeker een leuke omdat je wat uitleg krijgt en het is ook een uitgelezen kans om contacten te leggen. Zelf heb ik zo een roadie van oa Slipknot en Lady Gaga ontmoet. 's Avonds nog een leuke avond mee gehad.
    De volgende dag heb ik tuktuk gebruikt om de zonsopgang in Angkor Wat mee te maken (AANRADER!!! Wees er wel om ten laatste 5u als je foto's wil nemen aan vijver!) en heb nog wat andere tempels bezichtigd. Het complex is enorm en je kan hier echt ettelijke kilometers fietsen. Een tuktuk is dan net iets makkelijker. Als je veel tijd hebt is een fiets huren zeker een mogelijkheid. Ik denk dat @Gigi2m02 dit gedaan heeft.

  • VDW
    VDW

    @claenen

    Prachtige foto's. Bedankt voor de concrete tips.

  • Gigi2m02
    Gigi2m02

    Fiets huren is een ABSOLUTE aanrader, kost twee keer niks en zo kun je "de grote toer" op eigen tempo doen. Je voelt je echt vrij en indien ietwat sportief aangelegd ga je zoveel trager niet dan een TukTuk, maar wel véél sneller dan te voet. Ik vond het een geweldige ervaring om met de fiets rond te crossen in een totaal ander klimaat, er de pees op leggen door TukTuk's te willen inhalen en 's avonds zigzaggend tussen de TukTuk's terug naar hostel te rijden. (Niet ongevaarlijk, want het is dus pikdonker. Enigste focuspoints op sommige momenten zijn de achterlichten van de TukTuks)

    Voor de rest kan ik me wel aansluiten bij wat er bovenstaand al werd gezegd:
    De eerste dag had ik ook gewoon een TukTuk voor de zonsopgang en hebben we de kleine toer gedaan, nadeel is dat het al 'prijzig' (in backpacker termen) wordt als je én de zonsopgang én de zonsondergang wil zien met TukTuk. Je TukTuk komt je al om 4u halen voor de zonsopgang. Ik heb 's morgens vroeg gewoon ticket gekocht, desks waren vroeg open.

    Phnom Penh heb ik ongepland ook meegepikt aangezien ik Vietnam niet binnenkon (geen visa on arrival), en in tegenstelling tot @claenen vond ik de armoede net niet opvallend (oké in de buitenwijken richting Killer Fields mss wel). Ferrari en lamborghini gezien op de straten + meer SUV's dan gewone auto's. Ik vond het echt opvallend.

  • Chris
    Chris
    edited februari 2016

    pff, ik had m'n itinerary gecopy paste maar is dus niet in m'n post hierboven gekomen.

    dag1/2 - aankomst vanuit amsterdam in siemreap
    dag 3 - smorgens siem reap bekeken, niet zo groot namiddag heli flight van 45 minuten over alle tempels, en het meer. aanrader! was wel duur omdat ik alleen was
    dag 4 - Angkor area tour (met auto = sneller)
    dag 5 - koh ker tempel, ben mealea en naar vuilnisbelt net buiten siem reap (als je niet eerder geweest bent is dat echt een aanrader, maar wel deprimerend.
    dag 6 - preah vihear temple (vlakbij thaise grens) pol pot en lon nol begraafplaatsen
    dag 7 - kulen berg, banteay srei en oost mebon
    dag 8 - water dorp, silk farm, rolous tempel groep
    dag 9 - siem reap en departure

    aanrader om te eten: rauwe schildpadeieren. local speciality.

  • Gigi2m02
    Gigi2m02

    @Chris said:
    dag 3 - smorgens siem reap bekeken, niet zo groot namiddag heli flight van 45 minuten over alle tempels, en het meer. aanrader! was wel duur omdat ik alleen was

    Goedkoper alternatief voor budget travellers: er is ook een mogelijkheid om in een luchtballon op te stijgen. Kun je ook de volledige site vanuit de lucht zien, je vliegt natuurlijk wel niet rond.

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!