Flight experience

kristof
kristof
Aangezien dit een forum is zou'k voorstellen om eveneens een plaats te maken waar we onze (vlieg)ervaringen kunnen beschrijven. Of eventueel leuke anekdotes die je hebt uit zowel het verleden als het heden.

Om te starten zal ik alvast een paar anekdotes geven.

Toen ik 13 jaar was vloog ik Bangkok-ChangMai met Thai. Toen was het nog een zeldzaamheid om blanken op de vlucht naar het noorden te zien en alsdusdanig was Engels een niet wijdverspreid fenomeen. Toen ik dan ook vriendelijk aan de cabin crew vroeg "can I go to(two) the cockpit please" kwam deze een minuut later terug met 2 cola's..... Helaas was ik op die leeftijd te verlegen om nogmaals een poging te ondernemen en met een breede smile heb ik beide drankjes aangenomen.

Een andere leuke anekdote is dat ik ooit stand-by tickets kon kopen voor 50.000 Bfr om op de Concorde te vliegen. We spreken ano 2000 vlak voor het faillisement van Sabena (ik werkte toen als cabin crew voor dochtermaatschappij Sobelair). In die tijd klonk dat als een regelrechte geldverspilling echter achteraf bekeken is het wss 1 vd dingen waar ik het meeste spijt van heb dat ik ze niet gedaan heb. Stand-by op Concorde was zo goed als een zekerheid op vertrek aangezien er meerdere vluchten waren per dag+deze nooit 100% vol zaten. Helaas, spijt komt te laat.

Zo zijn er nog massa's anekdotes die iedereen wel zal hebben en waar we allen als aviationgeek graag naar zullen luisteren/lezen. Benieuwd naar jullie verhalen!!
Tagged:

Berichten

  • Gigi2m02
    Gigi2m02
    edited februari 2016

    Leuk initiatief! Eeste en leukste ervaring die mij te binnenschiet is toch mijn vlucht met Air Asia enkele maanden terug. Voor zij die het nog niet doorhadden: 2m02 in mijn username is wel degelijk mijn lengte. Een hel op een vliegtuig zou je denken? Mooi niet, als ik incheck aan de balie krijg ik vaak automatisch een plekje aan de nooduitgang en op het vliegtuig zelf fix ik mezelf ook meestal wel een beter zitje :wink:

    Ik had mijn reisplanning omgegooid en last minute toch beslist om vanuit Bangkok over land naar Noord Vietnam te trekken. Daardoor moest ik natuurlijk nog terug van Hanoi naar Bangkok en liefst zo goedkoop mogelijk. Dan maar een Air Asia vlucht geboekt omdat QR slechte vliegtijden had, zonder seat-allocation waardoor ik achteraan in een aisle seat zat. Spijtig genoeg was de toerist voor mij sneller om het laatste plekje aan de emergency exits te vragen aan de stewardess en zat ik daar dus, totally cramped.
    Plan B dan maar: ostentatief met één been in het gangpad en de andere opgeplooid voor me zitten (het is ook wel comfortabeler uiteraard), tot een stewardess naar me kwam:

    "Do you want a more comfortable seat?".

    Met plezier. Waarop ze naar de hoofdstewardess gaat, met twee terug komen en me vragen hen te volgen naar de achterkant van het vliegtuig. Sta ik daar, helemaal achteraan te fluisteren met twee stewardessen 3 koppen kleiner dan mij:

    "I discussed with the head stewardess and you can pick an empty row with more legroom in the front of the plane (hot seats). But hide your boarding card for other passengers please".

    In plaats van cramped seats in het gangpad plots een volledige rij en een prachtig zicht (https://goo.gl/8r4g2X). Beiden hebben ze nog komen vragen of mijn nieuwe seats goed waren voor mij, ik mocht zelfs nog een tweede keer verplaatsen helemaal naar voor als ik nog meer beenruimte wou!
    In het boekje van het vliegtuig las ik dat AirAsia de 'Skytrax Best Low Cost airline' prijs gewonnen had, wel, ik ga akkoord :smiley:

  • bhermans
    bhermans

    Zelf nog niet echt leuke anekdotes, maar ik wou deze van @Gigi2m02 op z'n QR F vlucht toch nog eens bovenhalen:

    Tijdens landen had ik gevraagd of ik na landen nog tijd had om mijn tanden te gaan poetsen. Vrijwel meteen na touchdown deed de stewardess haar riem los en kwam ze me vertellen dat ik naar badkamer mocht. Tijdens taxi'en me dus wat opgefrist. Mijn tijd er voor genomen, tot plots een stewardess op de deur klopte "I'm sorry to disturb you sir, but since you're still refreshing is it okay to you if business class leaves the plane first?" Dit laatste vond ik wel ff gek. Wat als ik 'no' had gezegd?

    Zalig gewoon! :D

  • disillusionedTM
    disillusionedTM
    TUI laat iemand met een gebroken been aan de emergency exit zitten...
  • kristof
    kristof
    Dat is tegen de regels van TUI dus fout van de cabin crew. Zowel de ccm die de area check deed als ook de sccm die de final check gedaan heeft. Het is wel toegelaten om zulke mensen voor het gemak tijdens de cruise ad nooduitgang te laten zitten, echter tijdens take-off en landing moet deze persoon een rij ervoor of erachter zitten.
  • disillusionedTM
    disillusionedTM

    Da is niet enkel tegen de regels van TUI denk ik...

  • kristof
    kristof
    Klopt! Het bestuur der luchtvaart legt de regels op. De lichtvaartmaatschappij moet deze volgen en indien gewenst strenger maken. Worden op regelmatige basis checks uitgevoerd door personeel van het bestuur (de meeste zijn ex cabin crew aangezien dit een zeer specifiek gegeven is)
  • Katrien
    Katrien

    @kristof @disillusionedTM
    Iemand postte vorige week op twitter een foto van een service animal (het was e hond, niet die kalkoen) die a d nooduitgang zat. (was een amerikaan).

  • kristof
    kristof
    Deze dienen normaliter steeds op de eerste rij (van de desbetreffende klasse) te zitten
  • l_154
    l_154
    edited februari 2016

    Ik heb ooit eens het vertrek van een vliegtuig tegengehouden. Althans, met behulp van 2 andere passagiers. Het was in de domestic airport in Nairobi. Door strenge veiligheidschecks - en de daarbijhorende wachtrijen om de luchthaven binnen te komen - was ik ondanks het feit dat ik meer dan 2.5u op voorhand aan de luchthaven was te laat aan de check-in balie. De andere passagiers zaten al in het vliegtuig en het vliegtuig zou meteen vertrekken. Ik baalde want ik had de dag ervoor ook al deze vlucht gemist omdat mijn andere vlucht vertraging had. 2 andere passagiers die ook op die vlucht hadden moeten zitten zijn zodanig van hun tak beginnen maken dat het personeel het vertrek van het vliegtuig is gaan tegenhouden. We mochten (onder begeleiding van security) de tarmac oprennen met onze bagage en alsnog boarden.
    Ok, je kan zeggen: "niet abnormaal in Afrika" maar het was gezien de veiligheidsmaatregelen die daar op dat moment golden zeer ongewoon.

  • SvenLuckermans
    SvenLuckermans

    Thai Airways was me (bijna) ooit vergeten in de First Class lounge... (BKK - HND met 744)

    Toen het _bijna _tijd was om te boarden was ik gaan vragen of ze me kwamen halen of ik zelf naar de gate moest gaan op tijd. Ze verzekerden me dat ze me kwamen halen..

    Boarding time kwam, niemand kwam me halen dus ik ging het nog eens vragen. Opnieuw zelfde antwoord en ze vertelden me dat we vertraging hadden. Okidoki. Nog glaasje dan maar...

    5 min na scheduled DEPARTURE time zijn 2 medewerkers de private cabana binnen gekomen en gevraagd of mee wou gaan naar het vliegtuig. Toen ik aankwam was ik de laatste passagier en is de deur meteen na me gesloten, 3 andere First passagiers zaten al in hun stoel. Oops.

  • deesistim
    deesistim
    edited februari 2016

    Enkele jaren terug naar Kos geweest. Men vader kende de piloot en ik mocht de landing van in de cockpit meemaken en de communicatie met de luchtverkeerstoren volgen. Wat een prachtig zicht met al die eilanden!!
    Mijn jongensdroom kwam eventjes uit :smile:

  • Koja78
    Koja78

    Niet vliegen maar security checks... Ik ben ooit verplicht geweest van mijn drinkbus te drinken om te bewijzen dat het water was op Bocas Del Toro.

  • Koja78
    Koja78

    Nog Panama... die vlucht bocas -> albrook... zware regen.. dus een tussenlanding op PTY... iedereen uit de vlieger.. staan kletsen... piloot... gewoon even pissen op de apron... dan terug de short hop naar Albrook

  • kristof
    kristof

    Slecht weer is idd soms "dodgy". Persoonlijk 2 leuke ervaringen mee meegemaakt.

    De eerste was mid-flight over de atlantic. Werkte toen in de fwd galley en was zware onweders rondom. Gelijk klein kinderen uit het raam ah kijken toen plots te bliksem insloeg op de neus van het toestel (B767). Nadat 99% vd pax even een kreet van verbijstering sloegen viel alles weg in de cabine van verlichting, electrics,.... Direkt de cockpit ingegaan om te checken of de piloten ok waren maar bij het openen van de flight deck door gemerkt dat alle instrumenten eveneens down waren en ze geen tijd hadden om ook maar even te bevestigen of ze ok waren. Als je een momentopname wil van piloten die even ah stressen zijn en proberen om die ijzeren vogel terug tot leven te krijgen, dan is dat de ideale moment.

    Een andere keer op een vlucht BRU-LEI-AGP in zware turbulentie terecht gekomen. Er zijn verschillende gradaties van turbulentie echter deze behoorde tot de categorie "severe turbulence". Aan boord was de meerderheid vd pax van Marokkaanse afkomst (nemen in beide plaatsen de boot naar Marokko) en deze zijn direkt met zijn allen luidop beginnen bidden. Service was in full swing dus alles lag/hing/plakte overal.... Aangezien we vreesden om stukken van het vliegtuig te verliezen ( no joke) eerst uitgeweken naar AGP aangezien daar meer technische mogelijkheden waren igv problemen. Toen we na de landing de deuren open deden hebben we zonder zeveren de mensen moeten tegenhouden om niet uit het vliegtuig te springen, ook al stond de trap (stonden remote) nog niet ertegen. Vliegtuig bleek ok te zijn, maar de meeste pax wilden niet meer mee tot in LEI. Je kan ze niet verplichten dus iedereen eruit, al de bagage op de tarmac en iedereen die nog mee wou z'n eigen bagage tot aan het bagageruim brengen.
    Voor het opstijgen heeft de commandant nog een speech gegeven om te zeggen dat het flight plan er goed uitzag zonder al teveel problemen. echter op de 30min vlucht wederom hetzelfde scenario gehad.
    Talking about having a shitty day at work.....

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!