Prijszetting hotels: eigen sites tegenover OTA's

Berichten

  • Jelle
    Jelle

    @Jeroen said:
    Ik heb heel dringend een BPG voor nu vrijdag nodig in Berlijn, en ik zie nu die Club rate. Nieuw voor mij. Hoe los ik dat op?

    Is contractueel ook heel moeilijk op te lossen. Met OTA's hebben ketens steeds een afspraak om dezelfde rates te hanteren (hangt wat af van ota tot ota maar goed). Meestal is het zo dat 100 euro op IHG ook 100 euro op Booking moet zijn, contractueel. TENZIJ IHG aan closed user groups prijzen doet, zoals dus die club rate, en deze niet op meta zet. Op die manier wordt een BPG dus wel wat moeilijker.

    Een eigen website mag nooit goedkoper zijn dan een meta/ota tenzij het om closed user group rates zou gaan. Is in Europa een hele discussie aan het teweegbrengen waar enorm wordt gelobbyd door onder meer Booking.com. In frankrijk is het nu wettelijk dat een hotel op hun eigen website goedkoper mogen zijn dan op meta, iets wat in de meeste andere landen dus niet mag, tenzij in closed user group rates.

    Fun fact: een hotel wordt helemaal niet meer geboekt omdat ze lagere prijzen aanbieden op hun eigen website, zo blijkt nu.

  • Chris
    Chris

    Misschien maakt dit BPG wel onmogelijk; maar waarom moet er een wet zijn die dat niet mogelijk maakt? Een hotel moet toch zelf weten waarvoor ze een kamer aanbieden? publiek of in een group? En voor welke prijs ze hem "wholesalen"?
    als een OTA dat niet wil; dan stopt de OTA toch gewoon van het aanbieden van dat hotel?

    vrije markt zou ik zeggen........ als ik een product maak, en de groothandels prijs is 150 euro. en ik ga retailen voor 140 euro. moet ik toch zelf weten?

  • Jelle
    Jelle

    @Chris said:
    Misschien maakt dit BPG wel onmogelijk; maar waarom moet er een wet zijn die dat niet mogelijk maakt? Een hotel moet toch zelf weten waarvoor ze een kamer aanbieden? publiek of in een group? En voor welke prijs ze hem "wholesalen"?
    als een OTA dat niet wil; dan stopt de OTA toch gewoon van het aanbieden van dat hotel?

    vrije markt zou ik zeggen........ als ik een product maak, en de groothandels prijs is 150 euro. en ik ga retailen voor 140 euro. moet ik toch zelf weten?

    Het is niet zo dat een wet zegt dat ze dit niet mogen doen. Ik bedoelde eigenlijk dat het contract tussen IHG en ota steeds gaat zeggen dat ze in parity moeten zijn met ALLE ota's en hun eigen website. In Frankrijk zegt de wet dus nu dat ze in parity moeten zijn hun eigen website, "brand".com maar dat ze prijsverschillen mogen hanteren tussen de verschillende OTA's.

    De reden dat het contract uiteraard zegt dat ze op hun eigen website niet lager mogen gaan dan bijvoorbeeld Booking.com is uiteraard vrij logisch. Gratis reclame doet niemand aan natuurlijk. In Frankrijk mag het dus wel maar het heeft helemaal of amper geen effect op het aantal boekingen dat nu rechtstreeks zou worden gemaakt ipv Booking.com.

    Closed user groups zijn voor ketens vaak de enige manier om dus via een contractueel 'legaal' achterpoortje toch goedkoper te zijn op hun eigen website maar goed zij die hier niet mee bezig zijn zoals de mama en de papa blijven uiteraard Booking gebruiken. Vandaar dus dat die goedkopere rates op eigen website niet zorgen voor meer reservaties omdat ota's zoals Booking nu eenmaal genieten van meer naambekendheid.

  • Chrismeister
    Chrismeister

    @Jelle said:
    Fun fact: een hotel wordt helemaal niet meer geboekt omdat ze lagere prijzen aanbieden op hun eigen website, zo blijkt nu.

    bron?

  • disillusionedTM
    disillusionedTM
    Het gaat toch niet alleen om de frequentie van reservaties? Hotels willen de tussenpartijen eruit krijgen zodat ze niet telkens een commissie aan de OTA verliezen. Dat is ook de reden waarom je je status voordelen enkel krijgt als je rechtstreeks boekt.
  • Jelle
    Jelle
    edited december 2015

    Echte cijfers mag ik helaas niet geven maar Ik werk bij Booking.com waar we sinds deze nieuwe wet in Frankrijk van kracht is alles in de gaten hebben gehouden, uiteraard.

    Lagere prijzen op "brand".com en duurdere op Booking heeft niets maar dan ook niets effect voor een hotel in Frankrijk. Booking streeft uiteraard nog wel steeds naar de goedkoopste prijs en blijft met hotels onderhandelen om de prijzen op hun website en op booking gelijk te houden, tenzij het dus om closed user rates gaat.

  • Chrismeister
    Chrismeister

    @Jelle said:
    Lagere prijzen op "brand".com en duurdere op Booking heeft niets maar dan ook niets effect voor een hotel in Frankrijk. Booking streeft uiteraard nog wel steeds naar de goedkoopste prijs en blijft met hotels onderhandelen om de prijzen op hun website en op booking gelijk te houden, tenzij het dus om closed user rates gaat.

    Maar dat hotel dat je over spreekt, waarom wordt het dan niet meer geboekt. Dat heeft toch geen relatie met het verschil in prijs?

    Je zegt momenteel enkel dat het verschil in prijs, momenteel nog geen invloed heeft op koopgedrag? Dus dat er dezelfde hoeveelheid boekingen zijn op boeking.com en hotelwebsite.com tov voor de nieuwe regels. Ik denk dat het daarvoor nog te vroeg is om te bepalen of er nu een verandering van koopgedrag komt. Een mogelijke verandering zal pas heel traag op gang komen gezien de 'behoudsgezindheid' van de belgen.

  • Jelle
    Jelle

    De reden waarom het niet méér wordt geboekt hebben we ook het gissen naar. We vermoeden gewoon dat Booking in dit geval meer naambekendheid geniet dan hotelwebsite.com. Het is natuurlijk ook niet dat zo dat hotels 200 euro op Booking zetten en dan 100 op hun eigen website. Booking heeft een enorm marktaandeel waardoor hotels het zich niet kunnen veroorloven een te groot verschil tussen booking en hotelwebsite.com omdat de resultaten showen dat ipv naar de hotelwebsite te gaan ze gewoon een ander hotel op booking zoeken dat in de buurt ligt.

    Het grote probleem, en in Frankrijk nog erger dan in andere Europese landen, is dat hotels met Booking willen samenwerken maar op hun eigen website lager willen gaan dan op Booking. Als dit bekend wordt dat we het zouden toelaten ja dan had booking nooit zo groot geworden natuurlijk.

    Ik spreek hier niet over de Belgen hoor en ik heb de tests ook niet zelf gedaan, komt allemaal vanuit het hoofdkantoor. Als er een merkbaar verschil was geweest hadden we het ondertussen al gehoord. Ter compensatie om andere landen niet te laten volgen in Franse sporen hebben ze het contract aangepast waardoor hotels nu verschillende prijzen mogen geven op verschillende oha's zolang hotelwebsite.com en booking maar dezelfde zijn. Wat me vrij logisch lijkt.

  • Chrismeister
    Chrismeister

    Nu begrijp ik het, als booking doorheeft dat het hotel veel lagere prijzen aanbiedt, gaat boeking het hotel lager bij de resultaten plaatsen. Op die manier wordt het hotel dan amper meer geboekt

  • Jelle
    Jelle

    @Chrismeister said:
    Nu begrijp ik het, als booking doorheeft dat het hotel veel lagere prijzen aanbiedt, gaat boeking het hotel lager bij de resultaten plaatsen. Op die manier wordt het hotel dan amper meer geboekt

    Nee hoor, helemaal niet. Dat is trouwens volledig het omgekeerde van wat ik zei. Een hotel dat een goed draait op de site gaan we echt niet lager op de ranking zetten omdat ze lagere prijzen op hun eigen site aanbieden. De account manager gaat dan gewoon langs en wordt besproken hoe dit komt. Rate manager systemen doen dit vaak automatisch en kan vaak iets misgaan. Er zijn echt niet zoveel problemen tussen hotels, prijzen en Booking als de media zo graag laat uitschijnen. :)

    Maar goed, zijn hier volledig off-topic aan het gaan. Als je nog vragen zou hebben over Booking stel ze dan gerust in PM of via een apart topic. Happy to clarify.

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!