The elephant in the room

Stijn_A
Stijn_A

Enkele weken geleden bezocht ik, zoals ik meerdere keren per week deed, travelmagic.be. Groot was mijn verbazing toen ik niet op de site terechtkwam, maar wel de ons allen ondertussen welbekende boodschap zag .

Na een goed jaar travelmagic, het jaar waarin ik met de hobby begon, en er ook de profijten van kon rapen, was plots een van mijn favoriete websites weg. Meer dan een vage reden werd er niet gegeven voor het plotse stopzetten van de site.
Niet alleen de vele interessante artikels waren verdwenen, ook een grote bron van informatie, waar veel mensen aan hadden bijgedragen, het forum, was van de ene op de andere dag weg.

Wat er echt aan de hand was, en waarom deze drastische stap genomen werd, is misschien niet belangrijk.
Ik vind het echter wel spijtig, dat een vrij grote bron aan informatie, het forum, zomaar verdween. Veel mensen hebben interessante bijdragen geleverd, maar dat blijkt nu allemaal nutteloos te zijn geweest.

Daarom vraag ik me nu wat af, of het interessant is om aan dit forum bij te dragen. Met de community was er alvast niets mis, ook al vond ik dat er soms wat meer gedeeld mocht worden - wat is anders het nut van een forum -, en ik heb van een paar fijne deals die er gepost werden dankbaar gebruik kunnen maken. Maar ik zou het spijtig vinden mocht deze site eenzelfde levensloop ondergaan.

Misschien kan het team achter de nieuwe site een woordje uitleg geven? De gebruikers wat geruststellen, en wat verduidelijken waarom travelmagic er zo plots mee moest ophouden, en wat het doel van de nieuwe website is?

In ieder geval wil ik het team danken voor de moeite. Ik heb een fijne tijd gehad op travelmagic, en hoop dat ik ook hier weer een fijne tijd zal beleven, mijn game nog verder kan verbeteren, en hopelijk van enkele fijne deals gebruik zal kunnen maken.

Berichten

  • Jeroen
    Jeroen

    Hey, heb je dit al gelezen? Dit kan je al een idee geven: https://www.jumpseat.be/jumpseat-reizen-vanop-de-eerste-rij/

  • Christophe
    Christophe

    En op welke manier kunnen we bijdragen om te voorkomen dat dit opnieuw gebeurt?

  • wimbor
    wimbor

    Beste Stijn_A,

    Eerst en vooral bedankt om de weg naar Jumpseat te vinden en de moeite te doen om je bezorgdheid neer te schrijven.

    De huidige Jumpseat-redactieleden (Michel, Tim & Wim) waren inderdaad ook actief op TravelMagic als redactielid of auteur. We hebben daar in de loop van het jaar verschillende taken gehad en meerdere artikels geschreven. Dat deden we met veel zin en inzet, met de bedoeling onze kennis met anderen (zoals jij, zo begrijp ik) te delen. Blij dat je er iets mee geleerd hebt. We zijn in ieder geval heel dankbaar dat we de kans kregen om TravelMagic mee uit te bouwen.

    Zoals al gemeld was een acuut technisch probleem en beetje de aanleiding om het project te herbekijken en de haalbaarheid op langere termijn te bekijken. Uiteindelijk wilde niet iedereen ermee doorgaan en werd de site uit de lucht gehaald. Wij hadden graag doorgewerkt, maar we begrijpen ook dat niet iedereen dat zag zitten. Zo'n site runnen kost immens veel inspanning. Er gebeurt achter de schermen veel werk dat niet zomaar zichtbaar is voor de lezer.

    De huidige Jumpseat-redactieleden vonden het ook heel jammer dat een heleboel info verloren ging. Samen onderzochten we of we met een nieuw team een andere site konden opzetten om minstens onze eigen artikels terug online te brengen. Daarbij wilden we niet de weg van de oude site opgaan, maar bewust een iets ruimer of ander publiek aanspreken, met uiteraard voldoende aandacht voor punten en mijlen. Zie voor de volledige uitleg daarvan ook de introductiepost:
    https://www.jumpseat.be/jumpseat-reizen-vanop-de-eerste-rij/
    Gelukkig vonden we enkele technische experts bereid om een nieuwe site kosteloos op te zetten en te onderhouden. De site is een non-profit-project.

    Jammer genoeg kunnen we niet alle oude info terug online brengen. De gebruikers van het oude forum hebben ons immers bij het registreren van hun account of het aanmaken van berichten nooit de toelating gegeven om hun posts zomaar over te dragen aan andere eigenaars, op een andere URL, een andere server, ... Dat copyright moeten en wensen we te respecteren.

    Maar, je zal merken dat we geleidelijk aan onze eigen artikels (waarvan we het copyright wel bezitten) terug online zullen brengen. Dat doen we stap voor stap omdat we ook zoveel mogelijk de inhoud van de artikels willen controleren en zo nodig aanpassen. Er verandert in de wereld van reizen, punten en mijlen elke dag/week/maand wel iets.

    We hebben na even twijfelen toch ook een forum voorzien op de site omdat we menen dat interactie in de (kleine) Nederlandstalige community toch een must is. Wij hebben als redactieleden onze eigen kennis en specialiteit, maar we gaan nooit beheren dat we de wijsheid in pacht hebben of alles beheersen. Enkel door samen te werken op een forum en informatie te delen met elkaar kunnen we de site op een hoger niveau tillen en de gemeenschappelijke kennis verhogen.

    We begrijpen dat we als nieuw team je vertrouwen moeten verdienen. Gaan we daarbij fouten maken? Ongetwijfeld, maar hopelijk kunnen we dankzij onze ervaringen uit het verleden en een goede dialoog en open communicatie tussen de gebruikers en redactieleden de juiste koers varen. Doen we het graag? Zeer zeker. Willen we het op langere termijn volhouden? Tuurlijk, anders begonnen we er niet aan. Zal de structuur nog wijzigen? Misschien.

    Wat we wel zeker weten is dat we de hulp nodig hebben van alle gebruikers, bezoekers, .... Merk je een fout op in onze artikels? Laat het ons weten! Vul ons aan in de comments of op het forum, ... Interactie is belangrijk voor de community, en we zullen dit zoveel mogelijk stimuleren.

    De tijd zal leren of we voldoende momentum kunnen opbouwen om van Jumpseat een succes te maken. Alleen door actief mee te doen op het forum, of onze posts op social media te delen of te liken help je ons dat te realiseren. Heb je zelf nog een kopie van een review of info ie je geschreven hebt? Zet het op Jumpseat.be. En laat ons vooral ook weten wat we nog kunnen verbeteren.

    Dus, hopelijk komen jij en nog vele Nederlandstalige frequent flyers en reizigers mee aan boord! We kijken alvast uit naar een nieuw avontuur!

  • Emmy
    Emmy

    TOP! Ben blij dat er een nieuw initiatief is! Bedankt!

  • Stijn_A
    Stijn_A

    Hey Wim

    Dank voor het uitgebreide antwoord, dat schept al enige duidelijkheid en heel wat meer vertrouwen :)

    Ik zal mijn best doen om op zoveel mogelijk gebied bij te dragen en wil het team alvast bedanken voor de tijd en moeite die ze in dit project steken.

    Kudos!

  • gschnieders
    gschnieders

    Bedankt voor het verder zetten, alleen spijtig dat ik pas sinds gisteren weet kreeg van dit forum.

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!