Berlijn (first time)

2

Berichten

  • Bucketqueen
    Bucketqueen

    Even zeggen nog wel dat wellness niet inbegrepen is in IC Berlin, enkel het zwembad... Wij hebben wel altijd savonds het zwembad gebruikt en voor je naar binnen gaat vragen ze of je ook of je de sauna enzo wil gebruiken, zoja moet je iets van 15-20euro bij betalen. Maar wij zijn gewoon op het einde na het zwemmen de sauna's binnen geglipt aangezien de kleedkamers en douches gewoon rechtstreeks uitkomen aan de sauna's, en niemand die daar natuurlijk zit te controleren :-)

  • Emmy
    Emmy

    @Bucketqueen bedankt voor de tip. :open_mouth:

    Volgens internet zit de spa toegang wel in de club rate en wij hebben club dus... hoera! :)

  • Bucketqueen
    Bucketqueen

    aha, bij club kan dat wel zijn dan, wist ik ook nog niet :-)

  • Gigi2m02
    Gigi2m02

    Ik ben paar dagen terug van m'n tweede keer in Berlijn :-)

    • Uber is idd via normale Taxi: Aanvragen lukt via app, als je wil betalen vraagt hij cash geld. Als je toch vraagt om te betalen via de app lapt hij er zomaar €3 euro bij.
    • kurfürstendamm vind ik geweldig, zeker met de kerstlichtjes. Zalig lange winkelstraat met de typische vitrineboxen op de stoep. Als je van auto's houdt kun je even gaan wegdromen in de verschillende conceptstores van bv Mercedes of die van Audi Group (die noemt Drive). Alle RS modellen staan er, twee Audi R8 V10 sports, Lamborghini Huracan, Bugatti Veyron, ... DOEN! :-)
    • Berlin zoo vond ik gezellig, beetje vergelijkbaar met Antwerpen maar groter uiteraard, er is ook pas een babyolifantje geboren. Wij waren er net te vroeg, het komt pas sinds de 4e januari buiten.
      Feeding time van de apen is rond 11u-12u en is zalig om te zien. Apegedrag, voedsel van elkaar stelen,...
      Handig weetje: Als je naar de zoo gaat krijg je een toeristenboekje met een bon voor 10-20% korting (ik weet niet meer exact) voor de TV Tower.

    • Van het wachten bij de TV tower hebben we niet veel last gehad. 2u wachttijd werd ons verteld, maar op het plein vlakbij was er een pizzaria waar we wat hapjes en een bier-toren besteld hebben. :-) De toren is erg hoog, een beetje te hoog voor Berlijn :-) Persoonlijk mijn meest teleurstellende skydeck so far. 10,4 euro voor betaald.

    • Als je de reichstag wil bezoeken moet je op voorhand reserveren. Als je op tijd bent kun je het nog online doen, anders ga je best 's morgens langs om in de namiddag naar binnen te gaan. Er is security control, dus laat 'speciale' spullen best in je hotel.
    • Pak zeker een dikke sjaal en muts mee, het kan erg koud zijn in Berlijn nu. Wij hadden -4 op zaterdag en -8 op zondag.
    • Openbaar vervoer is erg vlot, en via de automaten kun je gewoon een dag-pas of weekend-pas kopen. Zoek wel ff uit of je AB, BC of ABC nodig hebt, hangt af of je de luchthaven moet kunnen bereiken.
  • Katrien
    Katrien

    extra info ivm de openbaar vervoer dagpas: de dagpas waarmee je ook SXF luchthaven kan bereiken is 7.5EUR per dag.
    Daarmee heb je dus alle bussen, metros, trams, en regionale treinen nr SXF.

  • Christophe
    Christophe

    Dat van de zoo kan ik beamen, het is niet duur en een paar heerlijke uurtjes rust in't midden van de drukke stad. Wij hebben in Berlijn de typische duitse gezelligheid gemist, op de Hackescher markt was het wel gezellig (bij goed weer). Voor een snelle hap kan ik Vapiano aanraden naast de fernsehturm. Als je een stuk muur wil zien wegblijven bij east side gallery maar naar Bernauer strasse.

  • Jelle
    Jelle

    Dat van die UBER driver is wel louche nee? Ik heb er in September Uber gebruikt en lukte perfect, werd niet gevraagd om cash of extra fee voor non-cash. Anders even UBER customer service contact opnemen?

  • Gigi2m02
    Gigi2m02
    edited januari 2016

    @Jelle Good idea!

  • Jeroen
    Jeroen

    Hmm, ik ben 8 maanden in Berlijn gewoond en zie dat ik hier nog niet veel heb meegedeeld.

    • Huur een fiets. Stad is groot en het gaat zoveel sneller. Het leuke is dan dat je overal kan stoppen waar je normaal voorbij gereden zou zijn.
    • Ben je niet voor drukke clubs? Doe een Späticrawl. Dat is de naam van de nachtwinkels maar deze hebben bijna altijd plaats om te zitten, gewoon biertje nemen en buiten zitten.
    • Wel fan van clubs? Je vind de meeste rond U-bahn Warschauerstrasse.
    • Ik heb zelf rond U-bahn Eberswalder Strasse gewoond, dus mijn eettips zijn voor daar. In de Kastanienallee heb je Vietnam Village, een van de beste Aziaten in Berlijn (en er zijn er veel). Heel lekker en betaalbaar eten.
    • Ook hier heb je de Gemuse Kebap. Evengoed of zelfs beter dan de wereldberoemde Mustafa's en geen rij. (bij Mustafa's heb ik 2u in de rij gestaan...)
    • Heel veel hippe koffiebars ook in Prenzlauerberg.
    • Wohnzimmer cafe. Heel leuke inkleding en perfect om overdag koffie te drinken of bier in de avond.

    Waarschijnlijk denk ik later aan nog wat maar dat voeg ik nog wel toe.

  • Emmy
    Emmy
    @CXB @Bucketqueen voor de unterwelten tour kun je toch op voorhand tickets kopen he?

    Ik zie staan dat er lange rijen zijn dus ik zou graag de dag voordien al kaartjes gaan kopen.

    En o ja blijkbaar enkel cash betalen :smile:
  • Jenss
    Jenss

    Ik heb ook in Berlijn gewoond en sluit mij aan wat hierboven allemaal is gezegd. Van Tegel naar Alex kun je de snelbus nemen naar Zoologischer Garten en vanaf daar de S-Bahn of direct de bus vanaf de luchthaven. De precieze route kun je hier nakijken: www.bvg.de.

    Verder vind ik zelf de geschiedenis van de DDR razend interessant. Dan kom je al snel bij het DDR Museum uit maar het voormalige Stasi hoofdkwartier aan de Magdalenenstraße is ook heel mooi en een bezoek aan de Stasi gevangenis in Hohenschönhausen is ook heel bijzonder! Ik heb hier rondleidingen in het Duits en Engels gevolgd maar kan wel de Engelse rondleiding aanbevelen, de Duitse rondleidingen worden verzorgd door voormalige gevangenen maar deze kunnen nogal plat Berlijns praten. Mijn Duits is best goed maar hier had ik toch grote moeite mee :) De Magdalenenstraße is makkelijk bereikbaar met de metro maar de gevangenis is wat moeilijker te bereiken.

    Qua restaurants is er heel veel keus en zijn de prijzen over het algemeen laag. Aan de Kantstraße zitten veel goede en goedkope restaurants. Het Vietnamesische Pho Nguyen en Thaise Papaya hebben hemelse curry's. Rathaus Pizza (Otto-Suhr-Allee) heeft hele lekkere pizza's!

  • Bucketqueen
    Bucketqueen

    Je moet de kaartjes dezelfde dag ter plaatse gaan kopen (aan ubahn Gesundbrunnen) voor een rondleiding diezelfde dag, en inderdaad cash betalen ! Normaal gezien kan je het niet dagen op voorhand doen, tenzij dat ondertussen veranderd is... :)

  • Jenss
    Jenss

    Cash betalen is sowieso heel erg belangrijk in Berlijn. Op de meeste plekken zijn ze nogal verbaasd als je wilt pinnen, vaak kan dit ook niet.

  • Emmy
    Emmy

    tnx @Bucketqueen en @Jenss goeide info en tips.

  • Katrien
    Katrien

    Ik vernam deze week dat je blijkbaar i h rooftop restaurant van de Bundestag kan ontbijten. Iemand vertelde dat dit wel cool was om te doen. Heeft iemand hier ervaring mee?

    Je kan dan de koepel bezoeken zonder via de officiële koepel-bezoek inschrijving te passeren.
    Je moet natuurlijk wel op voorhand je tafel reserveren in het restaurant.
    Ik ga het uittesten in maart. Heb al een tafel bemachtigd.

  • Jenss
    Jenss

    @Katrien said:
    Ik vernam deze week dat je blijkbaar i h rooftop restaurant van de Bundestag kan ontbijten. Iemand vertelde dat dit wel cool was om te doen. Heeft iemand hier ervaring mee?

    Je kan dan de koepel bezoeken zonder via de officiële koepel-bezoek inschrijving te passeren.
    Je moet natuurlijk wel op voorhand je tafel reserveren in het restaurant.
    Ik ga het uittesten in maart. Heb al een tafel bemachtigd.

    Er zit inderdaad een restaurant op het dak van de Rijksdag. Het bureau om je ter plekke in te schrijven voor een bezoek zit aan de andere kant van de straat en hoef je nooit te passeren als je je online aanmeldt. De beveiliging zul je wel, net als alle andere bezoekers, moeten passeren. Je zult ook in dezelfde lift naar boven moeten. Check dus wel even of een reservering genoeg is, anders is het een kleine moeite om een bezoek voor dezelfde tijd te registreren.

  • Katrien
    Katrien
    I d bevestigingsmail v h restaurant staat d volledige info om binnen te raken. H is niet nodig om je nog extra te registreren.
  • oldgrumpy
    oldgrumpy

    @Katrien said:
    Ik vernam deze week dat je blijkbaar i h rooftop restaurant van de Bundestag kan ontbijten. Iemand vertelde dat dit wel cool was om te doen. Heeft iemand hier ervaring mee?

    Je kan dan de koepel bezoeken zonder via de officiële koepel-bezoek inschrijving te passeren.
    Je moet natuurlijk wel op voorhand je tafel reserveren in het restaurant.
    Ik ga het uittesten in maart. Heb al een tafel bemachtigd.

    Hoe heb je dat gereserveerd?
    Ik ga ook eind maart en dit lijkt me wel leuk
    Wat kost het trouwens?

  • Jeroen
    Jeroen

    Ik ben er al eens gaan lunchen, je hebt gewoon toegang tot de koepel na het eten.

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!