Miles sparen met credit cards

Christophe
Christophe

Op Jumpseat konden we hier al lezen hoe je met het aanvragen van kredietkaarten award miles kan sparen. Ik heb intussen een mastercard en een amex aangevraagd.
Hoe optimaliseren jullie de bonussen die aan deze kaarten gekoppeld zijn?
Vragen jullie elk jaar opnieuw een andere kaart aan?
Kan je inwonende familieleden of gehuwde partners ook een referral bonus doorsturen?
Welke kaart geniet jullie voorkeur?
Welke tips hebben jullie om uitgaven met een CC te verhogen?
Iemand al ervaringen met de reisverzekeringen van amex en mastercard?

Alle ervaringen en suggesties welkom!

«134

Berichten

  • Itachimaru
    Itachimaru

    Heb je ondertussen je kaart al? Ik lees dat er blijkbaar lang op gewacht moet worden...
    Zijn er soms mensen die Amerikaanse kaarten hebben? De voordelen zijn nog wel een pak groter daarop. Het enige probleem is dan de valuta omzetting en verblijfplaats, denk ik dan...

  • Christophe
    Christophe
    edited januari 2016

    Ja ik heb de kaart gekregen na twee maanden, amex had mijn kaart blijkbaar op een verkeerd adres geleverd. Het nadeel is dat ze mijn eerste kaart geannuleerd hebben en ik mijn geheime code niet meer kan wijzigen ( tenzij in een bankautomaat in Londen).

  • Itachimaru
    Itachimaru

    Ideaal excuus om er eens langs te gaan dan.. Ik zou normaal een maand moeten wachten. Hoop dat ze dan komt want heb enkele kostelijke uitgaven die enkele mooie miles opleveren :-).

    Vraag me af of ik niet via een vriend in de US een kaart kan vastkrijgen. De beloningen daar zijn toch nog een pak hoger en ik kom er wel geregeld..

  • claenen
    claenen
    Op uw naam niet ;)
  • Itachimaru
    Itachimaru

    Ook niet als ik zijn adres opgeef als tijdelijke woonplaats?

  • claenen
    claenen
    Je weet toch wat er allemaal komt
    Kijken bij een aanvraag voor kredietkaart he? Woonplaats bewijzen met factuur nutsvoorzieningen, loonfiche... Good luck om dat in US te regelen ;)
  • vincentjanv
    vincentjanv

    Ik heb de platinum kaart van Amex/ Brussels Airlines.
    Nu moet ik zeggen, mijn eerste gedacht/reden om die kaart te nemen was van: ja ik geef toch vaak uit online/restaurant's, kan ik er beter nog miles mee verdienen. Nu bij die Platinum kaart komt natuurlijk wel een fee van 150eur.
    Ok je krijgt (via refer-a-friend) in totaal 12000 mijlen als welkomstbonus, maar het jaar nadien is het me echt geen 150eur meer waard. Je moet al zoveel uitgeven om 150eur aan miles te krijgen.
    Als we voor het gemak zeggen dat 33000 miles = 1 vlucht binnen europa, taksen inc = ongeveer 150 eur (vaak minder maar goed...), dan moet je al 33000 / 1.5 (anderhalve mile per euro gespendeerd) = 22000 eur opdoen per jaar om geen 'verlies' te maken.
    Gezien de beperkte beschikbaarheid van AMEX helaas in België is het niet evident om dit te bereiken, zelfs met goede beschikbaarheid... Daarom is het voor de meeste echt niet interessant denk ik en zal ik volgend jaar ook mijn kaart stopzetten.

  • Itachimaru
    Itachimaru

    Ja, die 150 euro is een redelijk hoge kost. Nu als je deze bij KLM zou aanschaffen is het 170 euro , al kan je daar dan wel ook mee upgraden in status wat wel een positief punt is. Mijn voordeel is dat ik vaak kosten moet betalen van enkele mensen , die ik daarna terug gestort krijg dus is het iets makkelijker om dan aan de punten te geraken die de kostprijs verantwoorden (daar ga ik in ieder geval toch van uit, laat je iets weten volgend jaar :smile:

    @claenen said:
    Je weet toch wat er allemaal komt
    Kijken bij een aanvraag voor kredietkaart he? Woonplaats bewijzen met factuur nutsvoorzieningen, loonfiche... Good luck om dat in US te regelen ;)

    Ja, idd wordt niet makkelijk, maar ik verblijf geregeld voor een langere periode in "the states" en als ik de voordelen zie is het het proberen waard. Kunnen alleen maar neen, zeggen...

  • daruda
    daruda

    ik had geïnformeerd voor een zakelijke amex kaart om via die membership rewards te sparen.

    Min uitgave per jaar: €30.000

    Kom ik nooit aan :/

  • Itachimaru
    Itachimaru

    Ja, dat begint toch al een redelijke karwei te worden... Hebben jullie GSM ook gekoppeld?

  • claenen
    claenen
    edited januari 2016

    @vincentjanv said:
    Ik heb de platinum kaart van Amex/ Brussels Airlines.
    Nu moet ik zeggen, mijn eerste gedacht/reden om die kaart te nemen was van: ja ik geef toch vaak uit online/restaurant's, kan ik er beter nog miles mee verdienen. Nu bij die Platinum kaart komt natuurlijk wel een fee van 150eur.
    Ok je krijgt (via refer-a-friend) in totaal 12000 mijlen als welkomstbonus, maar het jaar nadien is het me echt geen 150eur meer waard. Je moet al zoveel uitgeven om 150eur aan miles te krijgen.
    Als we voor het gemak zeggen dat 33000 miles = 1 vlucht binnen europa, taksen inc = ongeveer 150 eur (vaak minder maar goed...), dan moet je al 33000 / 1.5 (anderhalve mile per euro gespendeerd) = 22000 eur opdoen per jaar om geen 'verlies' te maken.
    Gezien de beperkte beschikbaarheid van AMEX helaas in België is het niet evident om dit te bereiken, zelfs met goede beschikbaarheid... Daarom is het voor de meeste echt niet interessant denk ik en zal ik volgend jaar ook mijn kaart stopzetten.

    Je rekent enkel de 150 EUR aan fees als "break-even" maar dat is verkeerd he. De gratis vlucht moet je ook in acht nemen. Dan haal je er pas value uit. Door paar jaar mijlen te sparen een business of first class vlucht kunnen boeken, noem ik best goede return on investment :)

  • oldgrumpy
    oldgrumpy

    Gratis vlucht is relatief, je zit ook nog met taxen e.d

  • claenen
    claenen

    @oldgrumpy said:
    Gratis vlucht is relatief, je zit ook nog met taxen e.d

    Daarmee dat ik begin met te refereren naar taxen he ;)

    Nothing is for free, maar als je slim boekt haal je er veel value uit. Als voorbeeld heb ik een vlucht van 5500 kunnen boeken aan 1500 EUR. Is het free? Nee want heb 1500 EUR aan AA mijlen gekocht. Is het goede value? Absoluut, aangezien ik 1/3 van de prijs betaal.

    Je moet voor jezelf bepalen wat je wil. Vind je CC fee te duur en zoek je enkel cheap economy vluchten? Dan moet je zeker niet beginnen met mijlen sparen. Focus je dan op error fares en dergelijke, want een eco vlucht met de extra taksen, kost zo goed als een normale eco vlucht. Wil je graag goedkoper business en first vliegen, dan is elke mijl die je kan sparen eentje gewonnen :) Is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken.

  • disillusionedTM
    disillusionedTM
    Ik heb ook nooit de value gezien in de Miles & More branded kaarten. Behalve dan voor diegene die de referral bonussen op zak steekt...

    Iedereen lijkt te vergeten dat je met gewone, goedkopere Amex kaarten, kan sparen in hun Membership Rewards programma, en je de flexibiliteit hebt om die om te zetten in miles bij een tiental verschillende Airlines.

    Ja, je verdient er aanzienlijk minder miles. Maar je kan er wel veel meer mee doen, en als je het slim aanpakt word je veel minder (of niet) genekt door buitensporige toeslagen en YQ.

    Als je denkt de Meilenschnaepchen niet te gebruiken, is er imo zo goed als geen value in M&M.
  • Christophe
    Christophe

    Volgens mijn geplande uitgaven kom ik aan 20.000 euro dit jaar op mijn amex, dat levert dan 40.000 miles op voor dingen die ik anders met cash/bancontact/overschrijving toch moest betalen waar ik niks voor kreeg. Bovendien hoef ik geen annulatie of reisverzekering apart te kopen. Samen met de referral bonus van 12.000 miles heb ik dan toch bijna een business ticket in de M&M promoties. Toch geen heel slechte deal vind ik.
    Je kan ook altijd overstappen naar een goedkopere kaart. Dan krijg je weer een bonus en minder jaarlijkse kosten.

  • wimbor
    wimbor

    De waarde van een M&M -kaart hangt gewoon af van je uitgavenprofiel en situatie. Als je veel aankopen terugbetaald krijgt of kan doorfactureren, kan de waarde groot zijn. Bonussen tellen inderdaad ook zwaar door.

    Met enkel je aankopen in de Carrefour elke week (voor een gewoon gezin) geraak je inderdaad niet heel ver. Je moet de kaart veel intensiever gebruiken. Telenet factuur, GSM-factuur (bonus!), kleren kopen, reizen boeken, ... alles op Amex doen. Indien geen Amex aanvaard online? Koppel je kaart aan je PayPal en gebruik hem indirect. Ik heb ooit 1 fles melk gekocht van 0,8 EUR of en betaald met Amex. Elke mijl telt.

    Maar de waarde zit (buiten enkele uitzonderingen zoals bijvoorbeeld dure routes of periodes) niet in economy tickets. Je moet het in business en first gaan zoeken. Neem nu de routing door de USA in mijn artikel over uitzonderlijke awards. Als je die echt in business zou vliegen, tijdens de schoolvakanties, dan betaal je je blauw in Euro. In de plaats kan je 105.000 mijlen en wat fuel surcharges gebruiken voor al die vluchten. Dan spreek je wel over een besparing van duizenden Euro.

    Maar, die 100.000 mijlen verdien je inderdaad niet super-snel. Laat staan voor een gezin van 4. Maar de Meilenschnaeppchen zijn een mooi alternatief. 55k mijlen (naar de USA bijvoorbeeld) zijn met aansluitbonussen en creatief gebruik van de kaart vrij snel haalbaar.

    Kortom: spaar verstandig, maar vooral: gebruik verstandig.

    Membershop rewards zijn inderdaad flexibeler, maar zeker in ons land krijg je daar maar weinig mijlen voor. En aan 1 punt per Euro, gaat dat nog trager dan Miles&More. Zonder de status benefits en bonussen die soms bij de Amerikaanse Amex te krijgen zijn, zie ik het nut van Membership Rewards in ons land niet zo direct in. Maar ik laat me graag overtuigen door een rekenvoorbeeld. :-)

  • daruda
    daruda

    @wimbor, welke m&m kaart heb jij dan? Die van €150 ?

  • wimbor
    wimbor

    @daruda said:
    wimbor, welke m&m kaart heb jij dan? Die van €150 ?

    Ik heb nog de oude Premium(?) versie van 120 EUR (1,5 mijl per Euro). Die bestaat nu niet meer.

  • Chris
    Chris

    Voor de mensen uit Nederland of Belgen die FB mijlen willen sparen. Je hebt eigenlijk 2 opties.
    silver: niet de moeite
    Gold, kost dacht ik 170 euro. Beetje als hierboven. Is 1 mijl per euro. 12500 cadeau. eerste jaar gratis. Denk dat je na jaar kan opzeggen. Dus heb je wel 12500 mijlen?
    Platinum, deze is duur. 600 euro p/jaar. Kan dit uit? Ligt er ook aan. je krijgt 1.5 mijl per euro en 2 bij KLM uitgaves. verder kan je 1 gratis extra kaart aanvragen en diegene wordt ook platinum. ook krijg je 8 legs dus heb je er maar 52 nodig voor platinum status.
    als je de mogelijkheid hebt de kaart ook zakelijk te gebruiken. dus kosten betalen. en die krijg je later dan weer terug........ dan kan het zeker uit. ook een 2de persoon platinum die geen status heeft zelf. Je kan dan de lounge in met 4 personen (gezin). Reken ook de kosten die dat scheelt aan eten ed.

    Kortom, zelfs een dure kaart kan uit mits je hem goed gebruikt...... dus kies vooral voor jezelf.

  • vincentjanv
    vincentjanv

    Ok, je (waarmee ik de meeste hierboven bedoel) hebt gelijk dat het voordeliger is om met miles dan je business/first boeken ipv economy. Meilen Schnapppen is dan wel een must-tool denk ik.

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!