Miles & More Premium Amex: newbie vragen

Liesbeth
Liesbeth

Hallo, ik heb het forum al wat rondgezocht en veel interessante informatie gevonden, maar heb toch nog wat vragen. En aangezien er blijkbaar ook veel veranderingen geweest zijn de afgelopen jaren...

Ik had tot net voor Corona een reis- en annuleringsverzekering bij VAB. En zou er stilletjesaan terug een willen aanschaffen. Nu dacht ik de verzekering van een Frequent Flyer kredietkaart te gebruiken. Dat zijn dan 2 vliegen in 1 klap. Maar als ik naar de voorwaarden van de Amex van Brussels Airlines kijk, is er geen ziekteverzekering inbegrepen? Klopt dat? Is er iemand die de reisverzekering van hun miles kredietkaart al eens heeft moeten gebruiken? Of hebben jullie allemaal een aparte annuleringsverzekering en/of reisbijstandsverzekering?

Die miles kredietkaarten zijn enkel interessant als je in euro betaald? En Revolut is een interessant alternatief om in andere munteenheden te betalen? Ik heb in het verleden al vaak cruises, hotels, tickets en dergelijke in $ betaald. Dan zou ik die Miles & More Premium Amex dus niet gebruiken, maar dan geldt de annuleringsverzekering ook niet op die reiscomponenten? Hoe doen jullie dat dan?

Ik heb een frequent flyer nummer bij Brussels Airlines en bij KLM. Omdat de mijlen van Flying Blue niet vervallen als je eens in de 2 jaar vliegt, leek het me interessanter een kredietkaart bij Star Alliance te nemen. Omdat die mijlen ook niet te verliezen. En dan geen kredietkaart bij Flying Blue. Slaat dat ergens op?

Ik denk niet dat ik voldoende vlieg om iets te hebben aan het royalty programma van Aegean. Maar stel dat ik die recente promo van SAS naar Chicago had willen boeken. Dan moet ik me eerst aanmelden bij SAS Eurobonus? En dan daarna steeds die frequent flyer nummer doorgeven als ik met alle Star Alliance maatschappijen vlieg? En wat gebeurt er dan mijn miles & more mijlen?

Alvast bedankt voor de info.

Berichten

  • kristof
    kristof

    Hey Liesbeth, voor zover ik weet is een ziekteverzekering niet inbegrepen in de Brussels Airlines Amex kaart, en ik denk dat iedereen hier wel een aparte reisbijstandsverzekering heeft als het daar op aankomt.

    Die Brussels Airlines Amex is interessant in elke munteenheid als je het mij vraagt. Ik gebruik hem bijvoorbeeld continu in het buitenland. Het klopt dat er een kleine kost in rekening wordt gebracht als je betaalt in vreemde valuta (geen euro dus) maar persoonlijk vindt ik die nog best meevallen en het zorgt er wel voor dat de mijlen snel aantikken, zeker als je grotere bedragen ermee gaat betalen voor cruises, hotels en tickets zoals je zelf reeds aanhaalde. Je kan trouwens in de meeste gevallen bij zo'n boekingen kiezen om in euro te betalen, wat je die kleine extra kost kan besparen. En al kan dit niet dan nog vindt ik het interessant met de bijkomende verzekering van de kaart waarmee je boekt. Wij boeken persoonlijk altijd met onze Brussels Airlines Amex.

    Je redenering om een Star Alliance credit kaart te nemen slaat zeker ergens op. Het zorgt ervoor dat je mijlen niet vervallen + geeft je de kans om redelijk snel veel mijlen te verzamelen. Als je snel bent krijg je dit jaar nog 20.000 mijlen gratis bij goedkeuring van je aanvraag, dat is veel meer dan andere jaren (enige voordeel van Covid veronderstel ik) en zet je reeds goed op weg om een leuke award vlucht te boeken.

    Voor je laatste vraag moet je goed kijken naar het verschil tussen award mijlen (mijlen die kan gebruiken voor het boeken van award vluchten) en status mijlen (mijlen die meestal maar een jaar geldig zijn en bepalen welke status je binnen een maatschappij of alliantie hebt). Als je niet veel vliegt dan is het vooral belangrijk om te kijken naar de award mijlen aangezien je deze onbeperkt kan bijhouden in geval je ze beschermt met een credit kaart zoals de Brussels Airlines Amex. Weliswaar wil dat wel zeggen dat je dan best ook al de vluchten die je met de Star Alliance gaat uitvoeren crediteert op deze account. Zeker als een goeie deal voor jou belangrijker is dan trouw te zijn aan 1 bepaalde maatschappij voor al je vluchten. Met die promo van SAS bijvoorbeeld kan je dan de Mijle nop je miles & more account zetten met de wetenschap dat ze niet zullen vervallen terwijl indien je een SAS Eurobonus account zou aanmaken om ze daarop te zetten Jemen het probleem zit dat deze mijlen een vervaldatum hebben.

    Hopelijk geeft al deze info je een iets betere kijk op de situatie. Laat maar horen als je nog vragen hebt.

  • Liesbeth
    Liesbeth

    Bedankt, dit helpt me zeker al verder op weg. Intussen heb ik gezien dat er bij de Flying Blue Mastercard wel een reisbijstand inbegrepen is, dus misschien dat ik dan toch voor beide kredietkaarten ga. En dan opletten wat ik met welke kaart betaal.

    Ik zag wel dat er een 12.000 mijlen welkomstbonus was als je je inschrijft voor 15/12. De 6000 mijlen die je sowieso krijgt + 6000 mijlen extra. Ik heb wel begrepen dat je dan minstens 500 euro moet spenderen op 3 maanden tijd.

    Die 20.000 mijlen welkomstbonus is wanneer je dat doet via de vriendenactie? Maar je krijgt ze enkel wanneer je minstens 1.500 euro spendeert de eerste 3 maanden?

  • kristof
    kristof

    Klopt, die 20.000 mijlen zijn inderdaad enkel via de vriendenactie. Echter heb ik geen weet van die minimum spend van 1500 euro tijdens de eerste 3 maanden maar als iemand daar meer info over heeft dan zou dat natuurlijk fijn zijn om dit hier ook te delen.

    Eveneens een MasterCard bij flying blue aanvragen heeft op zich zeker geen nadelen. Maar dan moet je wel via een specifieke bank (Beobank) gaan, iets wat bij Amex Miles & More niet echt nodig is.

  • daruda
    daruda

    Nadeel M&M zijn enorm hoge taxen waardoor award redemptions nog altijd duur zijn

  • kristof
    kristof
    edited december 2021

    Het klopt dat de taxen meestal duurder zijn dan bij andere award programma's, maar veel is afhankelijk van de route natuurlijk.

    Anderzijds heb ik weinig problemen om 200 euro neer te tellen voor een vlucht in first met Lufthansa als ik naar het totaal plaatje kijk :)

  • lvdp
    lvdp

    De reisbijstand bij de Beobank Flying Blue mastercard is trouwens geen ziekteverzekering! Medische kosten zijn niet dekt, enkel de 'bijstand' (dingen na sturen, repatriëring, voorschot op ziekenhuiskosten, telefonische bijstand). Ik zou dus zeker niet enkel vertrouwen op die verzekering!

  • Liesbeth
    Liesbeth

    Ok, goed om te weten ivm die reisbijstand! Dan toch maar een aparte aanschaffen.

    Heeft het trouwens zin te wachten met de Flying Blue MasterCard aan te vragen tot er een promo is? Ik heb de indruk dat er minder promo’s zijn dan bij de Miles & More American Express en dat die ook geldig zijn voor de bestaande kaarthouders.

  • daruda
    daruda

    Welke route vanuit BE is €200?

    Taxen zijn toch al snel 600-800 long haul?

  • kristof
    kristof

    Een enkeltje GRU-BRU in F bijvoorbeeld. Voor een retour F ticket is het nog even sparen 😬

  • daruda
    daruda

    Ik heb een 200.000 m&m, wat is volgens u een goede award deal first class? Met ook een zeer goede first class lounge.

    Dus misschien best vertrekken uit FRA dan?

  • timmeken2
    timmeken2

    Heeft er iemand een ander nummer van de miles and more lijn of een mail adres? De 0900 nummer werkt al weken niet meer en mijn award vlucht blijkt plots verdwenen.

  • kristof
    kristof

    Je kan eveneens gewoon uit BRU vertrekken en een lange stopover in FRA plannen. Ik had een dikke 5 uur in de LH First class terminal en dat was geen seconde teveel, integendeel!

    Goeie award deals is altijd een beetje persoonlijk natuurlijk maar ik zou zeker Johannesburg, Tokyo en LA eens bekijken. Allemaal meer dan 10u vluchttijd waardoor je meer relaxed van alles kan genieten. DXB en dergelijk zijn imho te kort om echt het volle potentieel eruit te halen.

  • michelvst
    michelvst

    Het minste taxen ga je hebben als je vanuit Brazillië vertrekt.

    Dat gezegd zijnde, kan je elke Europese connectie via FRA maken voor ongeveer even veel mijlen en taksen dan wanneer je rechtstreeks in FRA zou vertrekken (give or take 100 EUR). Indien je voldoende mijlen hebt, kan het de moeite zijn om te kijken naar wat men bij Lufthansa de “Flex Plus awards” noemt, waarmee je effectief de taksen voor awards in Business en First grotendeels kan afkopen.

    Zo vlieg je bijvoorbeeld Lufthansa F (747-8i) naar Johannesburg voor 91.000 mijlen en zo’n 220 eur aan taksen, of 115.000 mijlen en 70 EUR. Of die +/- 150 eur je dan bijna 25.000 mijlen waard is laat ik in het midden, maar het loont soms de moeite het even te vergelijken. Deze specifieke route heeft nu weinig taxen, maar voor sommige city pairs kan dit oplopen.


Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!