Ontvangen mijlen niet correct (Star Alliance / Swiss)

ExtraMile
ExtraMile

Heb net iets vreemds opgemerkt. Was vorige week in Dubai. Vloog met Swiss BRU-ZRH-DXB omdat dat de beste deal was. Kon ook in economy heen (dagvlucht) en business (nachtvlucht) terug.

Ik merkte zonet op dat ik meer mijlen kreeg voor de economy leg (B) dan de business leg (P), heb de mijlen calculater erbij gehaald en dan is het nog meer verwarrend. Vooralleer ik naar M&M bel, weten jullie wat er mis kan zijn?

(op de ZRH-BRU terugvlucht was de vlucht wel overboekt, ik heb me dan opgegeven om mijn plaats af te staan en daar 250 Euro voor kregen), maar dat kan toch geen impact op mijlen hebben he?


Berichten

  • Nico_T_
    Nico_T_

    Klopt hoor. Eco B is 150% van de gevolgen mijlen terwijl Business P maar 100% is.

    Zie http://www.miles-and-more.com/online/portal/mam/hr/earn/flight/offer?nodeid=2510711&l=en

  • ExtraMile
    ExtraMile

    Wow ja hoor inderdaad. Was ik nog niet tegen gekomen. Straf dat je met redelijk betaalbaar retourtje Brussels Airlines Barcelona of London in Flex meer mijlen kan verdienen dan Business naar Dubai.

  • Itachimaru
    Itachimaru

    P vermijden is een ramp qua mijlenverdienste :-)

  • steeve321
    steeve321

    Was de vlucht ZRH-BRU overboekt in business class? Hoe lang heb je moeten wachten voor de volgende vlucht?

    Ik vlieg deze zomer naar Oman in business class met Swiss. Ik zou mijn plaats ook wel willen opgeven in ruil voor $$$ of gratis tickets. Heb je zelf moeten vragen of heeft men omgeroepen voor vrijwilligers?

  • ExtraMile
    ExtraMile

    Blij dat je het vraagt, het is interessant dat ik mijn ervaring met de community deel;

    Ik reisde op een revenue ticket, BRU-ZRH-DXB (B) en DXB-ZRH-BRU (P).
    Ik had mijn vrouw en 2 kinderen mee op miles. Eerst hun tickets via de M&M SEN Hotline besteld dan zelf op Swiss een mirror boeking gemaakt en de seats aan elkaar laten sluiten. Was een leuke, vlot te doene puzzel.

    Op de terugweg (nachtvlucht) kwamen we in Zurich aan kort na 6:00. We hebben dan wat in de gedateerde A lounge gewacht en dan richting A gate gestapt. We waren vrij laat en boarding (via bus) was al aan de gang. Had wel priority boarding maar er was geen dedicated priority lane, wou niet ambetant/uit de hoogte doen door iedereen voor te steken. Dat was misschien wel het geluk. Het viel me op dat er echt wel super veel (Afrikaanse) mensen stonden aan te schuiven, en dit voor zo'n vroege vlucht op een zondag (uitgevoerd door Helvetica Airlines ipv Swiss).

    Geen probleem, netjes wachten. Dan kwam er een oproep met de melding dat men nog steeds op zoek was naar mensen die tegen een vergoeding een latere vlucht wouden nemen. Er waren dus al eerdere oproepen die ik gemist had en blij dat ik deze niet had gemist om me vooraan tussen wringen.

    Ik keek even naar m'n vrouw en we voelden beiden een opportuniteit aankomen (de kinderen minder happy ;-)).

    Ging naar de check-in desk voor meer info. Bleek dat ze maar liefst 5 plaatsen nodig hadden. Wij waren met 4. We zouden 250 Euro krijgen per plaats en een rebooking op een vlucht om 18:00, 11 uur later dus. We kregen ook trein tickets om eventueel naar Zurich wat te gaan verkennen.
    Wou er nog een First class lounge toegang uitkrijgen (want die is echt super in ZRH), maar dat pakte niet.

    Rekening was snel gemaakt, 1000 Euro verdienen, het was Zondag, moest nergens zijn die dag. Heb SEN status, dus 11 uur doorbrengen in een lounge ipv een plastic stoel was ook niet direct de hel te noemen. De kinderen waren moe en wouden naar huis maar we hebben voet bij stuk gehouden in ingegaan op het aanbod.

    Bleek dus dat het vooral transfer passagiers waren naar Afrika die een vlucht moesten halen. Spijtig genoeg voor 1 zwitserse vrouw was er dus nog steeds 1 plaats te kort. We spraken even kort met haar. Ze gingen haar overboeken via IST om toch in Ivoorkust te geraken.

    Enfin, nu komt de aap uit de mouw;

    We kregen een 'EasyBank' Maestro kaart met 1096 CHF op en een brief met een pin code. Ze zeiden dat we dat geld konden afhalen of betalen in winkels.

    Wij goed gezind nog tot 10 uur in de A lounge wat gehangen (gelukkig hadden we carry on bij, dus konden wat kleren wisselen, opfrissen, laptops en tablets bij de hand om de tijd te doden).

    Rond 10u besloten we naar de stad te gaan. Geen lockers in de A lounge, maar wel in het Airport center waar de treinen vertrekken. Daar moesten we dan 9 CHF vinden voor een locker te huren. We dachten, kom we gebruiken die kaart en halen 10 CHF af. En ... dat werkte al niet.

    We dachten dat het aan de ATM lag. 10 Euro gaan wisselen dan maar.

    In Zurich (alle winkels gesloten Zondag!) eens naar het meer gestapt en terug.

    Onderweg al half zenuwachtig de kaart nog eens geprobeert om af te halen, werkte nog niet.

    Terug op de luchthaven rond 13:00 besloten we naar de SUPER lounge te gaan in de E terminal. Een nieuwe Swiss lounge, echt top! Een kok die maaltijden maakt etc. Zeer mooi, ruim, proper, echt de beste Star Alliance lounge die ik al heb gezien (buiten de nieuwe First lounge in ZRH en de FRA First).

    Je moet wel vanuit A naar E gaan met de airport metro en passport controle passeren. Maar dat mag, zelfs met een boarding pass voor de Shengen A gates.

    Daar dan moe maar in alle comfort de middag doorgebracht.

    Voor boarding hebben we in de A terminal nog 1x de kaart geprobeert, en nu werkte ze! We konden de balance opvragen en dat was juist. Blijkbaar duurt het enkele uren voor zo'n kaart actief is.

    Maar nu hebben we een kapitale ;-) fout gemaakt. We hadden het geld best in ZRH afgehaald in CHF volgens de bank.

    In Belgie verlies je meer op de wisselkoers en oh ja, de kaart is met een magneetstrook, de bank zegt dat je daardoor enkel aan een bankcontact kan afhalen en niet aan een loket.
    En dan komen de kleine lettertjes ... per afhaling moet je maar liefst 20 Euro betalen!!!!

    Dus het is belangrjik om alles 1 eens keer af te halen ... maar ... er is een dag limiet van 620 Euro. Haha, weer een les die ik graag deel.

    Dus je zou 40 Euro verliezen, moet rekening houden met wisselkoers, en je kan de kaart nooit helemaal 'opkrijgen' omdat je in een veelvoud van 10 moet afhalen.

    Long story (yep), short, van de 1000 Euro hou je een 940 Euro over in optimale omstandigheden.

    We vloegen dus in Business Class terug, de overboeking was niet in 'Business Class' per se. Het vliegtuig was gewoon overboekt.

    Hopelijk hebben jullie er wat aan....

  • steeve321
    steeve321

    Bedankt voor de uitleg.
    Ik heb eind augustus dezelfde vlucht op zondagochtend. Ik hoop dat het dan weer prijs is :)

  • ExtraMile
    ExtraMile

    Uiteindelijk hebben we van de 1096 CHF toch 950 Euro kunnen incasseren. Gewoon via een Belgische selfbank automaat. Daglimiet is 620 Euro, de tweede dag het maximum er nog bij afgehaald. Er bleef nog een 40 cent over. Dus al bij al nog dik meegevallen (2x 20 Euro afhaalkosten en dan iets minder dan 10 Euro verloren aan wisselkoers/kosten).

Sign In or Register to comment.

Hoi!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!