Vorige week vloog ik van Dubai naar Frankfurt via Doha. Ticket geboekt via de website van Qatar Airways. Ik kreeg na de boeking een bericht dat ik mijn creditcard moet laten zien bij het inchecken.
Dit heb ik eerder meegemaakt bij andere luchtvaartmaatschappijen.
Het vreemde hier was dat ik lange formulieren en verklaringen moest invullen en ondertekenen, kopie laten maken van mijn creditcard en paspoort.
Ik heb bezwaar gemaakt en verteld dat de "conditions of carriage" zeggen "present a creditcard". Creditcard mogen ze zien maar geen kopieën en verklaringen.
De check in dame vertelde dat dit de procedure is en als ik weigerde kon men mij niet inchecken.
Het was op dat moment 1 uur 's nachts en heb onder protest alles maar laten gebeuren. Toch vind ik dit niet netjes en dit had men mij vooraf moeten melden. Dan had ik elders kunnen boeken.
Qatar customer care wil de procedure niet aanpassen. Is hieraan wat te doen?
Is dit een reden voor een chargeback aangezien wet- en regelgeving niet wordt nageleefd?
Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!
Berichten
Op welke "extensie" van QR heb je ticket gekocht? Was DXB je startpunt? Of bedoel je dat DXB-DOH-FRA de terugvlucht was (hetgeen ik logischer wijze vermoed maar in dat geval komt het mij voor dat die verificatie al had moeten gebeuren bij vertrek in FRA)?
Sorry voor de verwarring.
Ik had een enkele reis DXB-DOH-FRA.
De heenreis was een LH F Award FRA-DXB. Dit staat helemaal los van de Qatar boeking.
No worries!
Bon, ik ga er van uit dat je factuur/afrekening in AED is gebeurd aangezien bij mijn weten het QR reserveringssysteem automatisch het land van herkomst/vertrek gebruikt. Kan zijn dat je dan nog kan kiezen om in een andere munteenheid te betalen, maar officieel heeft de transactie in Dubai plaatsgevonden, dus conform de lokale regelgeving daar. Ik ken de lokale wetgeving/consumentenbescherming van UAE niet maar ga er maar van uit dat hier toch een paar kleine verschillen zitten tav EU kader .
Daar en boven, zelfs indien een regelgeving met de voeten zou getreden zijn, zie ik ook geen reden voor een chargeback aangezien jij wel degelijk akkoord bent gegaan én de gekochte dienst heb geconsumeerd. Mocht je geweigerd hebben deze procedure te volgen en bijgevolg een instapweigering gekregen hebben, pas dan had je een chargeback kunnen initiëren en dan blijft het nog de vraag of de relevante regelgeving je weigering zou rechtvaardigen.
Hou er ook rekening mee dat een chargeback in België véél minder evident is dan sommigen laten uitschijnen, al dan niet op basis van verkeerde veronderstellingen die gewekt worden op basis van USA praktijken. Daar is het bij wijze van spreken schering en inslag én zijn de T&C gelinkt aan de credit cards zelf veel uitgebreider waardoor je meer opties hebt je geld terug te vragen.
Betaling was inderdaad in AED.
Ik ben akkoord gegaan met onderstaande terms and conditions. Ik ben echter niet akkoord gegaan met het laten kopiëren van paspoort en creditcard. Dit valt niet onder present your creditcard.
If you are purchasing your ticket using a credit card, on qatarairways.com, QATAR AIRWAYS may require the card holder to provide additional payment verification upon request by either submitting an online form or visiting the nearest QATAR AIRWAYS office, or at the airport at the time of check-in. QATAR AIRWAYS reserves the right to deny boarding or to collect a guarantee payment (in cash or from another credit card) if the card originally used for the purchase cannot be presented by the cardholder at check-in or when collecting the tickets, or in the case the original payment has been withheld or disputed by the card issuing bank. Credit card details are held in a secured environment and transferred through an internationally accepted system. We accept five major credits cards: Visa, MasterCard, American Express, Diners Club and UATP.
Het is erg vervelend dat de eigen terms and conditions niet worden nageleefd.
damn waar sommige mensen moeilijk over kunnen doen.
Je bent onderworpen aan hun "additional payment verification" en daarover wordt nergens bepaald dat dit niets meer zou inhouden dan het tonen van de kaart in kwestie. Indien jij meent dat er "wet- en regelgeving" is geschonden dan heeft dit niet met de T&C (contractueel kader) te maken maar wel met privacy- en verwerking van financiële gegevens, conform bijv het EU kader. Dit kader is hier niet van toepassing.
Als ik op een EU website iets bestel met mijn AMEX, moet ik mijn geregistreerd adres opgeven of de transactie wordt geweigerd. AMEX heeft tegenwoordig ook 1 malige SafeKey codes voor online transacties (al naargelang waar je de kaart gebruikt). Visa en Mastercard gebruiken al veel langer een "verified by" systeem waarbij je moet inloggen om de transactie te bevestigen. Hetgeen QR doet is in se niets meer en dient in de eerste plaats om jou en je kaart te beschermen tegen fraude.
QR garandeert je overigens dat je details in een beveiligde omgeving zullen worden bewaard. Indien je daaraan twijfelt, moet je daartegen reageren (door onder andere je kaart op te zeggen en te vervangen).
Haha. Lijkt me eerder een geval van denken een opportuniteit te ruiken (die er geen is)
Ik kan deze vraag begrijpen uit veiligheidsoverweging, maar dan nog is deze onterecht.
Mijn vader vorige maand laten vliegen op een ticket die ik betaalde met mijn Amex (miles miles miles)
Kopie van credit card + signature + passport + document dat ik online gevonden had was voldoende om toelating te geven, ik had uit veiligheidsoverweging de 4-digit security code op mijn kopie doorschrapt.
Of het terecht is of niet laat ik in het midden, maar ik vind het alleszins een verschrikkelijk irritante procedure.
Zijn niet de enige, in Azië komt het wel nog voor.
Vrienden van mij hebben al gehad dat hun kopie gedenied werd: airline eist fysieke kaart.
Te gek voor woorden.
Wat zou er gebeuren als je de CC niet bij hebt of deze gestolen is?
Zolang er geen fraude is, snap ik niet wat het probleem is.
Mocht achteraf blijken dat dat wel het geval is weten ze toch wie vloog...
Als deze gestolen is ga je best langs op de luchthaven van vertrek en zorg je er voor dat je je vlucht al kan pre-autoriseren. Met je credit card statements en een bewijs van huur / domicilie op je adres gaat dat makkelijk.
Als ik het goed voorheb is de reden voor heel deze heisa dat als de boeking gebeurd is met een frauduleuze kaart dat Amex, Visa, ... het geld op hen verhaalt. Midden-Oosten is ene piek regio van frauduleuze betalingen.